باید و نبایدها در مورد سفر به کیپ تاون با وجود بحران خشکسالی

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۰
باید و نبایدها در مورد سفر به کیپ تاون با وجود بحران خشکسالی

گردشگران سوالات زیادی در مورد سفر به کیپ‌تاون با وجود بحران آب و خشکسالی و همچنین نزدیک شدن به روز صفرم دارند. در این مقاله سعی می‌کنیم به بخشی از آن‌ها پاسخ دهیم.

آیا ممکن است کیپ‌تاون، اولین کلانشهر جهانی باشد که در عصر مدرنیته، دیگر آب آشامیدنی نداشته باشد؟ پس از سه سال خشکسالی در استان غربی کیپ، ترس‌های زیادی برای نزدیک به ۴ میلیون نفر شهروند و همچنین صنعت گردشگری در آفریقای جنوبی، وجود دارد.

در ادامه سوالات کلیدی و پاسخ‌هایی را برای گردشگرانی که قصد سفر به این مقصد جذاب آفریقایی را دارند، مطرح خواهیم کرد.

۱. چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟

بارش باران در کیپ غربی، مکانی که شهر کیپ‌تاون در آنجا واقع شده است، در سه سال اخیر منتهی به ۲۰۱۷، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. پیتر ولسکی، محقق دانشگاه کیپ‌تاون در گروه سیستم آنالیز آب و هوا، این وضعیت را با این جمله شرح داد: «بسیار نادر و وخیم»

دکتر ولسکی می‌گوید:

یافته‌های تحقیقاتی من نشان داده است این نوع خشکسالی، هر ۳۱۱ سال، رخ می‌دهد.

تاثیر این خشکسالی بر زندگی شهروندان، هم‌اکنون جیره‌بندی ۵۰ لیتر در روز به ازای هر نفر است.

منابع آبی (همان سدها) که شهر را تغذیه می‌کنند، به یک چهارم سطح عادی خود، نزول پیدا کرده است و در همین حین، کارخانه‌های شیرین‌سازی آب، از برنامه‌های توسعه خود، بسیار عقب هستند.

روز صفرم، زمانی که منابع آبی، خشک می‌شوند و جریان آب تازه در شیرهای خانگی، قطع خواهند شد، در ابتدا برای روز ۲۱ آپریل ۲۰۱۸ (۱ اردیبهشت ۱۳۹۷)، پیش‌بینی شده بود. این تخمین، هم اکنون به روز ۱۱ می (۲۰ اسفند ۱۳۹۶) رسیده است. مسئولان شهری، هشدار داده‌اند که آثار روز صفرم بر اقتصاد شهر کیپ‌تاون، فاجعه‌آمیز، خواهند بود.

جیمی بودن، یک توریست انگلیسی، در مورد وجود استرس زیاد شهروندان کیپ‌تاون در مورد کمبود شدید آب، این گونه گزارش می‌دهد:

قوطی‌های پلاستیکی جری (آلمانی) و بطری‌های آب در سراسر کیپ‌تاون فروخته شده‌اند و سوپرمارکت‌ها، مقدار بطری آبی که شهروندان می‌توانند خریداری کنند را جیره‌بندی کرده‌اند.

دیگر شهروندان آفریقای جنوبی که در خارج از بخش کیپ غربی زندگی می‌کنند، توسط سازمان‌های خیریه تشویق شده‌اند تا به این استان، آب اهدا کنند.

۲. چه اقداماتی انجام شده است؟

از تاریخ یکم فوریه (۱۲ بهمن ۱۳۹۶)، سهم آب هر شهروند از ۸۷ لیتر به ۵۰ لیتر در روز، تقلیل پیدا کرده است. طبق گفته‌های مسئولین شهری، تنها نیمی از جمعیت شهر کیپ‌تاون به این محدودیت استفاده پای‌بند هستند.

صنعت گردشگری کماکان در شهر فعال است. سازمان گردشگری آفریقای جنوبی می‌گوید:

کیپ‌تاون و استان کیپ غربی با وجود خشکسالی، کماکان فعال هستند. گردشگران هنور می‌توانند به این منطقه سفر کنند و به جاذبه‌های گردشگری‌ طبیعی چون کوه تیبل، باغ‌های گیاه‌شناسی کرستنباش (Kirstenbosch) و کیپ پوینت، دسترسی داشته باشند.

علی‌رغم وجود رویدادی که به‌عنوان روز صفرم، نامگذاری شده است، برای گردشگران و شهروندان، آب برای مصارف شخصی و بهداشتی، وجود خواهد داشت.

هتل‌‌ها، بارها و رستوران‌ها، کماکان فعال و شلوغ هستند. از بازدیدکنندگان انتظار می‌رود که برخورد مسئولانه‌ای در مورد مصرف آب تازه (مانند دوش گرفتن در کمتر از دو دقیقه) داشته باشند. بارها و رستوران‌ها، شیرهای آب سرویس‌های بهداشتی را قطع کرده‌اند و به جای آن، ژل ضدعفونی‌کننده دست (hand sanitiser) را در اختیار مشتریان قرار داده‌اند. برخی استخرهای هتل‌ها نیز از این پس، با آب شور پر می‌شوند.

کارل مورگان، که به تازگی از کیپ‌تاون به خانه‌اش در ولز جنوبی برگشته است، می‌گوید:

تمام هتل‌ها و رستوران‌ها در شهر، در حال انجام اقدامات جدی برای محدودکردن استفاده از آب هستند. اما به‌عنوان یک گردشگر، شما متوجه این موضوع نخواهید شد. پس باید بگویم که این سفر تخریب یک تجربه توریستی نبود. تنها از تمام گردشگران درخواست می‌شود که آب را هدر ندهند و به این موضوع توجه کنند.

دکتر ولسکی با خلاصه کردن وضعیت، موضوع را اینگونه شرح می‌دهد:

روز صفرم، زندگی ما را تهدید نمی‌کند، بلکه روش زندگی ما را تهدید می‌کند.

۳. به نظرم، در حال حاضر، کیپ‌تاون، مکان خوبی برای سفر نیست، آیا می‌توانم سفرم را کنسل کنم؟

شما بدون پرداخت جریمه‌های نرمال کنسل کردن پروازها و تورهای گردشگری، نمی‌توانید سفر خود را کنسل کنید.

با وجود تغییر شرایط و اوضاع منطقه کیپ‌تاون، ممکن است عملکرد برخی از شرکت‌های تورهای گردشگری، تغییر کند. این شرکت‌ها ممکن است، به عنوان یک حرکت مشتری‌مدارانه، به مشتریان این حق را ارائه کنند که مقصد گردشگری خود را تغییر دهند. اما این موضوع را باید بدانید که تا زمانی که از طرف مقامات گردشگری جهانی، هشداری برای سفر به کیپ‌تاون داده نشود، شرکت‌های تورهای گردشگری، مجبور به هیچ اقدامی نیستند. در حال حاضر، توصیه مقامات رسمی سازمان گردشگری ساده است:

در مورد مصرف آب، ملاحظه و مطابق با محدودیت‌های محلی عمل کنید.

مسافرانی که تنها پرواز به کیپ‌تاون را رزرو کرده‌اند، نسبت به کسانی که تور سفر به کیپ‌تاون را خریده‌اند، در موقعیت بدتری قرار دارند. حتی اگر مقامات رسمی نسبت به سفر به کیپ‌تاون، هشدار رسمی بدهند، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند به اصل قرارداد خودشان، اکتفا کنند که به این صورت است:

پروازهای ما کماکان، عملیاتی و در حال انجام هستند، این موضوع که شما نمی‌خواهید به آنجا بروید، مشکل ما نیست.

در عمل ممکن است با بدتر شدن شرایط در کیپ‌تاون، هواپیمایی‌ها فرصت عقب انداختن سفر یا تغییر مقصد را به مشتریان خود ارئه کنند، اما بازگرداندن هزینه بلیط، شانس بسیار کمی دارد.

۴. من یک بلیط هواپیما به کیپ‌تاون برای چندین ماه آینده دارم. چگونه می‌توانم از این سفر نجات پیدا کنم؟

سازمان گردشگری آفریقای جنوبی می‌گوید:

بسیاری از مناطق کیپ غربی، مانند گاردن روت (Garden Route) و کیپ اوربرگ (Cape Overberg) به شدت شهر کیپ‌تاون، تحت آثار خشکسالی و بحران آب نیستند.

به‌عنوان گزینه جایگزین، می‌توانید به نامبیا سفر کنید. نامبیا، همسایه شمالی این کشور، دارای نوارهای بیابانی بزرگی است و ممکن است در نگاه اول آن را دچار یک خشکسالی دائمی ببینید؛ اما با وجود طرح‌های توسعه نمک‌زدایی، آب آشامیدنی در این کشور، دیگر یک مشکل به‌شمار نمی‌آید. هر دو شهر ویندهوک (Windhoek)، پایتخت جمهوری نامبیا و والویس بی (Walvis Bay)، مرکز ماجراجویی سوآکاپمند (Swakopmund)، با پروازی دو ساعته، از شهر کیپ‌تاون قابل دسترسی هستند. بازدید از شگفتی‌های طبیعی پارک ملی ایتوشا (Etosha) را در نامبیا فراموش نکنید.

۵. آب تا چه مدت پس از رسیدن روز صفرم، قطع خواهند ماند؟

به‌طور کلی، بارش زمستانی باران در ماه آپریل (۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت)، در کیپ‌تاون، آغاز خواهد شد، اما ممکن است این بارش‌ها تا اواخر ماه ژوئن (هفته اول تیر)، نیز، تاخیر داشته باشند. سازمان گردشگری آفریقای جنوبی می‌گوید:

ما برای سه ماه زندگی کردن، با این مقدار کم آب آماده هستیم و امیدواریم تا انتهای فصل زمستان، بارش کافی باران، بتواند دوباره سیستم آب لوله‌کشی ما را برقرار کند؛ اما این موضوع منوط به این است که بارش باران در مناطقی که سدهای ما تغذیه می‌شوند، رخ دهد.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه