باکو در یک نگاه

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۰
باکو در یک نگاه

با باکو، پایتخت بندرگاهی جمهوری آذربایجان در همسایگی کشورمان، بیشتر آشنا شوید.

باکو، پایتخت کشور جمهوری آذربایجان، واقع در قاره آسیا، بزرگ‌ترین شهر و بندر این کشور به‌شمار می‌آید. این شهر، واقع در بخش ساحل غربی دریای خزر و شبه‌جزیره‌ «آب شوران»، با دارا بودن جمعیت ۲٫۱۵ میلیون نفری، از مناطق نفت‌خیز جهان است. مساحت باکو، ۲۱۳۰ کیلومتر مربع، است. زبان رسمی در این شهر، ترکی آذری، اما زبان روسی نیز، در باکو، کاملا رایج است. دین رایج در شهر باکو و جمهوری آذربایجان، با آمار بیش از ۹۷٪، اسلام است.

اگر تصمیم دارید به جمهوری آذربایجان سفر کنید، برای انتخاب انواع ??? ????، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

??? ????? ????

باکو

باکو، دارای ۱۲ ناحیه اداری و همچنین ۴۸ شهرستان است. باکو با آب و هوای نیمه خشک و معتدل، تابستان‌هایی خشک و گرم و همچنین زمستان‌هایی سرد و پرباران، دارد. باکو در ۲۸ متری زیر سطح دریا قرار دارد. باکو جزو دو پایتخت در جهان است که پایین‌تر از سطح دریا قرار دارند؛ پایتخت دیگر آمستردام است. شهر باکو را به علت دارا بودن بادهای شدید، «شهر بادها» می‌نامند. در اطراف شهر، تعدادی گِل‌فِشان (مانند لوکباتان) و همچنین دریاچه آب شور (مانند بویکشور)، وجود دارد.

باکو

شهر باکو تا سال ۱۹۸۸، با دارا بودن جمعیت روسی، ارمنی و یهودی، تنوع غنی‌ای از موسیقی، فرهنگ و معماری را در تاریخ خود، تجربه کرده است. شهر باکو، مرکز صنعتی، فرهنگی و علمی جمهوری آذربایجان است. باکو از زمره شهرهایی است که در طی عهدنامه گلستان و سپس عهدنامه ترکمانچای، پس از شکست عباس میرزا، از ایران جدا گردید و به روسیه سپرده شد.

وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئانر و اپرا از جمله جذابیت‌های متعدد باکو است. بخش قدیمی شهر باکو، از میراث جهانی یونسکو، همراه با برج و حصار قلعه شهر، به خوبی از سده‌های گذشته، باقی مانده است. سرای شیروانشاهیان و قلعه دختر، نیز از میراث جهانی یونسکو باکو به شمار می‌آیند. در اتحاد جماهیر شوروی، اولین قطار برقی و راه‌آهن در سال ۱۹۲۶ در باکو راه‌اندازی شد.

باکو

از دیگر مکان‌های دیدنی شهر باکو می‌توان به مرکز فرهنگی حیدر علی اف از جمله شگفتی‌های معماری مدرن، میدان فواره‌ها که در اوایل دوران شوروی، ساخته شد، بلوار شهر با نمایی زیبا به دریای خزر، برج‌های شعله (آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای باکو)، مرکز هنرهای معاصر یارات، خیایان شهدا که نمادی از استقلال کشور جمهوری آذربایجان است و موزه‌هایی چون موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان، موزه کتاب‌های کوچک، موزه فرش آذربایجان و موزه ادبیات نظامی، اشاره کرد. مکان‌های دیدنی بسیار دیگری چون ونیز کوچک، پارک ملی قبوستان و کوه آتشین را نیز نباید در باکو، از یاد برد. باکو، از جمله جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در منطقه قفقاز، به شمار می‎آید.

شهر باکو، همچنین مکانی برای رویدادهای بین‌المللی است. میزبانی مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۱۲ و بازی‌های اروپایی ۲۰۱۵ با باکو بوده است و در آینده نیز جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ در باکو، برگزار خواهد شد.

از مراکز خرید مشهور در باکو می‌توان به Mall28، رام استور، بازارهای قدیمی، فروشگاه TsUM، پارک بولوار، پورت باکو مال و گانجلیک، اشاره کرد.

باکو

از جمله سوغاتی‌های محبوب شهر باکو، می‌توان به آهن‌رباهای تزئینی، کلاه و روسری، ظروف سفالی، نقاشی رنگ روغن، استکان‌های رنگی، فرش دستباف و تخته نرد، اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه