سرعین در یک نگاه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۶
سرعین در یک نگاه

سرعین شهری توریستی در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است که وجود چشمه‌های آبگرم فراوان، سالانه گردشگران زیادی را به این خطه از ایران می‌کشاند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ نوشته شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۸ توسط صدیقه شجاعی بازنویسی شده است.

سرعین، شهر چشمه‌های آبگرم و طبیعت زیبا است که شهرتی جهانی دارد. در واقع، این شهر به‌دلیل داشتن چشمه‌های آبگرم با خاصیت درمانی، مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده و امروزه به منطقه گردشگری استان اردبیل تبدیل شده است. در تورهای گردشگری سرعین بازدید از مناطق بکر و دیدنی این شهر زیبا قرار دارد، مناطقی که شاید بسیاری از ما با آن‌ها آشنایی نداریم. با کجارو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از این شهر خوش‌آب‌وهوا در اختیارتان قرار دهیم.

هرآنچه باید درباره سرعین بدانید:

 معرفی شهر سرعین

میدان یک شهر با یک سری و ساختمان در اطرافش

عکاس: Avaysarein

شهر کوچک سرعین از مناطق گردشگری و معروف استان اردبیل است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۵,۴۵۹ نفر در آن زندگی می‌کنند. سرعین در غرب شهر اردبیل و در فاصله ۳۰ کیلومتری از آن قرار دارد. ضمن اینکه از شرق با روستای کنزق، از غرب با روستای گازیر یا کهریز و علیداشی، از شمال با روستای بیله دره و کرده و از جنوب با روستای وریناب و کلخوران ویند همسایه است.

درباره وجه تسمیه «سرعین» باید بدانید که این کلمه به زبانی ترکی آذربایجانی، به‌معنای جای خنک است. از نام‌های قبلی آن نیز می‌توان به «ساری قیه» و «سرائین» اشاره کرد.

آب و هوای سرعین

سرعین یکی از شهرهای مرتفع ایران است و در طول سال آب‌وهوای سردی دارد و از همین رو بهترین زمان سفر به سرعین، اواخر فصل بهار و همین طور تابستان است. با این حال، وجود پیست اسكی آلوارس و همین طور چشمه‌های آبگرم، این شهر را به گزینه‌ای ایدئال برای سفر، حتی در فصل سرد سال و زمستان تبدیل کرده‌اند.

جاهای دیدنی سرعین

دامنه کوه و مقداری برف و یخ و چمنزاری در دوردست

عکاس: توحید عباس‌پور

با اینکه چشمه‌های آبگرم، بخش اصلی جاهای دیدنی سرعین را تشکیل می‌دهند؛ اما جاذبه‌های دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی سرعین

در صورتی که به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، از تپه باستانی آناهیتا (تپه سرعین) دیدن کنید که طبق کاوش‌های باستان‌شناسی، قدمت آن به هزاره دوم و اول قبل از میلاد برمی‌گردد و روزگاری به‌عنوان معبد زرتشتیان مورد استفاده بوده است. این تپه باستانی در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پیست اسکی و افرادی که در حال اسکی هستند

بسیاری از گردشگران اسم پیست آلوارس سرعین واقع در دامنه کوه سبلان را شنیده‌اند؛ به‌خصوص که در بیشتر ایام سال مملو از برف است و طرفداران زیادی بین علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی دارد. این مجموعه تفریحی که از لحاظ وسعت به‌عنوان بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران شناخته می‌شود، مجهز به بالابر و تله‌سیژ است. در نزدیکی پیست اسکی، چشمه و آبشار گورگور آلوارس قرار دارد که می‌توانید بازدید از آن را نیز در برنامه خود بگنجانید و به این ترتیب با یک تیر، دو نشان بزنید.

اگر گذرتان به دهکده صخره‌ای ویند کلخوران ویند (Kalkhoran-e Viyand) افتاد، بازدید از خانه‌های سنگی آن را از دست ندهید که از نظر معماری و تاریخی کم‌نظیر هستند. سفال‌های کشف‌شده در داخل و بیرون این خانه‌ها به دوره اشکانی تعلق دارد؛ ضمن اینکه آثاری شبیه به عصر ساسانی و دوران اسلامی در این منطقه پیدا شده است که بر قدمت تاریخی آن صحه می‌گذارند.

علاوه بر آن، می‌توان از روستاهای سرعین گفت و از روستای تاریخی کنزق حرفی نزد؛ روستایی که به واسطه غارهای تاریخی‌ دستکند آن از دوره اشکانیان، در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. مطمئنا بازدید از این خانه‌های زیرزمینی و صخره‌ای که به اشکال مختلف حفاری شده‌اند، برای هر بیننده‌ای جذاب خواهند بود. دره‌های زیادی نظیر ساری دره یا دره زرد نیز در این روستا وجود دارد که به‌لطف چشمه‌های طبیعی متعدد، تفرجگاهی عالی برای گذراندن اوقات فراغت هستند.

جاذبه های طبیعی سرعین

دو استخر بزرگ با سقف گنبدی آبی رنگ

آبگرم های سرعین را شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل شهرت این شهر دانست؛ در واقع بسیاری از گردشگران فقط به همین دلیل راهی سرعین می‌شوند. از ده‌ها چشمه‌ آبگرمی که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند، می‌توان از آبگرم گاومیش گلی نام برد که عنوان قدیمی‌ترین آبگرم ایران را با خود یدک می‌کشد و چشمه‌ای طبیعی است. خاصیت درمانی آن، به‌خصوص در درمان بیماری‌های استخوانی و پوستی، خود مزید بر علت شده است تا گردشگران زیادی در طول سال از آن دیدن کنند.

مجتمع آب‌درمانی سبلان با امکاناتی همچون استخرهای سرپوشیده و حوضچه‌های آبگرم، وان‌های انفرادی و... ، به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آب‌درمانی خاورمیانه شناخته می‌شود. این آبگرم نیز برای درمان دردهای مفصلی، بیماری‌های پوستی، روماتیسم و... مفید است.

در صورت تمایل می‌توانید از سایر چشمه‌های آبگرم سرعین مثل آبگرم قهوه سویی، قره‌سو، بش باجیلار، پهنلی سو و... نیز استفاده کنید.

روستاهای جذاب و دیدنی زیادی در نزدیکی سرعین قرار دارند که از آن جمله می‌توان به روستای آلوارس با قدمتی حدود سه هزار سال اشاره کرده که فقط ۱۲ کیلومتر با سرعین فاصله دارد و به‌لطف داشتن طبیعتی بکر و زیبا، فضای سرسبز، هوایی خنک و تمیز و چشمه‌های متعدد، از بهترین مقاصد ایران به‌خصوص در فصل تابستان به شمار می‌رود. 

روستای سرسبز و زیبای شایق در هفت کیلومتری سرعین را از قلم نیندازید که پتانسیل زیادی برای تبدیل‌شدن به یکی از جاذبه‌های معروف ایران دارد. ضمن اینکه دسترسی راحتی به پیست اسکی و روستای آلوارس فراهم می‌کند.

حتما به جاذبه‌های طبیعی، چشمه‌های آب معدنی، آبشار، غارهای متعدد، هوای خنک و مطبوع و کندوهای عسل روستای ییلاقی ویلا دره (بیله درق) هم سر بزنید که فقط سه کیلومتر با سرعین فاصله دارد.

سوغات سرعین

ظرف عسل با موم

اهالی سرعین از قدیم مشغول پروش زنبور عسل بوده‌اند و در نتیجه انواع عسل طبیعی با موم‌های خوشمزه در مغازه‌های مختلف شهر به فروش می‌رسد و چه چیزی بهتر از یک عسل طبیعی می‌تواند ره‌آورد این سفر باشد. شکلات محلی و قدیمی اردبیل و سرعین موسوم به «رسته» را هم می‌توانید به‌عنوان سوغات تهیه کنید که از ترکیب شیر، شکر، کره طبیعی، سرشیر، مغز گردو و کاکائو تهیه می‌شود. از سوغاتی‌های دیگر مناطق اطراف سبلان و سرعین می‌توان به حلوا سیاه، کره و سرشیر اشاره کرد که بسیار مرغوب و مشهور هستند.

ین همه ماجرا نیست و سوغاتی‌های ماندگارتری همچون جاجیم، گلیم، جوراب پشمی، ورنی، خورجین و نمد نیز به‌عنوان صنایع دستی سرعین، برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارند. با خرید سوغاتی از مردم بومی می‌توانید کمک شایانی به اقتصاد محلی و رونق هرچه بیشتر آن کنید.

غذای محلی سرعین

یک کاسه آش دوغ

آش دوغ را می‌توان معروف ترین غذای سرعین دانست که در اکثر رستوران‌های شهر پیدا می‌شود. کباب‌های سرعین نیز معروف است که با مرغوب‌ترین گوشت تهیه می‌شوند و طعم لذیذ آن‌‌ها را تا سالیان سال از یاد نخواهید برد. کره و سرشیر و عسل هم ترکیب بسیار خوشمزه‌ای هستند که صبحانه‌ای عالی و پرطرفدار در هوای مطبوع سرعین به حساب می‌آیند.

اقامت در سرعین

ساختمان هتل ارشاد و هتل آپارتمان المپیک

عکاس: محمدرضا آریا راد

در سفر به سرعین، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانسراهای مختلفی برای استراحت پیدا خواهید کرد. از هتل ارشاد سرعین گرفته تا هتل لاله، هتل پدرام، هتل رضوان خلیج فارس، هتل کوروش، هتل بوستان، هتل آپارتمان سپید و هتل آپارتمان تخت طاووس، گوشه‌ای از هتل های سرعین هستند که بر اساس بودجه خود می‌توانید دست به انتخاب بزنید.

رستوران های سرعین

رستوران عدل مینایی، رستوران فرزاد، رستوران مجتمع ارشاد، رستوران اترک، رستوران لاله و رستوران و آلاچیق سنتی شایان از جمله رستوران ها و کافه های سرعین هستند که با طعم لذیذ غذاهای خود، هر گردشگری را سر حال می‌آورند.

سفر به سرعین

میدان شهر با گلکاری و نیمکت هایی در وسطش

هر سال گردشگران زیادی به‌صورت زمینی به شهر چشمه‌های آبگرم می‌روند؛ اما از آنجا که هیچ فرودگاهی در این منطقه وجود ندارد، برای سفر هوایی به سرعین باید ابتدا به فرودگاه بین‌المللی اردبیل سفر کنید و سپس با سواری‌های بین شهری، مسیر ۴۷ کیلومتری تا سرعین را طی کنید. علاوه بر این، هیچ ایستگاه قطاری در سرعین یا اردبیل وجود ندارد و از همین رو  باید فکر سفر با قطار به سرعین را از سر بیرون کنید. در ادامه توضیح مختصری درباره سفر زمینی به سرعین خواهیم داد.

سفر زمینی به سرعین

سفر با اتوبوس یکی از گزینه‌های پیش روی گردشگران است؛ پس در صورتی که ساکن تهران هستید، می‌توانید با مراجعه به پایانه غرب (آزادی)، اقدام به تهیه بلیط کنید. چنانچه در سایر شهرهای ایران زندگی می‌کنید، برای سفر با اتوبوس به سرعین باید با پایانه مسافربری محل سکونت خود تماس بگیرید و از وجود اتوبوس به مقصد سرعین مطمئن شوید. اگر اتوبوسی وجود نداشت، می‌توانید با اتوبوس راهی اردبیل شوید و از آنجا به‌سمت سرعین حرکت کنید.

تفرجگاهی سرسبز با خودروهایی که پارک شده اند

برای سفر زمینی به سرعین می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید و از تهران به‌سمت کرج، قزوین، ابهر، زنجان و اردبیل راه بیفتید تا در نهایت به سرعین برسید. فاصله تهران تا سرعین حدود ۶۲۰ کیلومتر است. ضمن اینکه در صورت تمایل می‌توانید از مسیر تهران، کرج، قزوین، منجیل، صومعه سرا، خلخال و اردبیل و طی مسافت ۶۱۳ کیلومتری، خود را به سرعین برسانید.

برای سفر از جنوب کشور و بندرعباس مطمئنا راهی طولانی در پیش خواهید داشت که شامل عبور از مسیر سیرجان-بندرعباس، شهر بابک، یزد، نایین، کاشان، قم، زنجان، اردبیل و در نهایت سرعین می‌شود؛ هرچند این شهر با همه جذابیت‌هایش ارزش این سفر طولانی را دارد. در صورتی که در شهرهای غربی کشور همچون سنندج و کرمانشاه ساکن هستید، با رانندگی در مسیر بیجار، زنجان، اردبیل یا مسیر سقز، بوکان، بناب و تبریز می‌توانید به سرعین سفر کنید.

اگر هم جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که از شرق کشور به سرعین سفر می‌کنید، مسیر سبزوار، شاهرود، تهران، زنجان و اردبیل و سرانجام سرعین را در پیش دارید که حدود ۱۷۰۰ کیلومتر است و بیش از ۲۰ ساعت طول می‌کشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه