بوشهر در یک نگاه

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
بوشهر در یک نگاه

بندر بوشهر از بنادر قدیمى و تاریخى ایران به‌شمار مى‌رود و داراى قدمت تاریخى و درخشان و سابقه پنج هزار ساله است.

بوشهر، مرکز استان بوشهر است که در قسمت جنوبی کشور در حاشیه خلیج فارس واقع شده است. این شهر به‌دلیل قرارگیری در ساحل خلیج‌فارس، صادرات و واردت دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز، کشاورزی و نخل‌داری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار است و به‌عنوان «پایتخت انرژی ایران» شناخته می‌شود.

بوشهر

یکی از دلایلی که بوشهر تجارت بازرگانی قوی دارد و با کشورهای همسایه خلیج‌فارس به تجارت می‌پردازد، نزدیک بودن این شهر به خلیج‌فارس است، چون این خلیج به آب‌های آزاد دسترسی دارد، به‌اضافه اینکه چاه‌های فراوان و عظیمی از نفت و گاز در آن قرار گرفته است. این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که اولین نیروگاه اتمی ایران نیز در این شهر راه‌اندازی شده است.

موقعیت جغرافیایی بوشهر

بوشهر

این شهر از شمال به شهرستان گناوه، از شرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به شهرستان تنگستان و از غرب به خلیج‌فارس محدود می‌شود و در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا جای گرفته است. بندر بوشهر دارای آب و هوای نیمه بیابانی و گرم است. متأسفانه بارش باران در فصل زمستان در این شهر کم بوده و برعکس آن گرمای شدید و خشک بودن هوا در این شهر از ویژگی‌های آب و هوایی آن به شمار می‌رود.

پیشینه بوشهر

بوشهر

بندر بوشهر از بنادر قدیمى و تاریخى ایران بشمار مى‌رود و داراى قدمت تاریخى و درخشان و سابقه پنج هزار ساله است. بندر کنونی بوشهر توسط «نادرشاه افشار» در سال ۱۷۳۶ میلادی رونقی بخشیده شده است. نام پیشین بندر بوشهر، ریشهر بوده است. بر طبق اسناد به دست آمده از منطقه ریشهر، واقع در ۳ کیلومترى بندر بوشهر، نمایانگر این است که از هزاره سوم پیش از میلاد مسیح، این بندر شهرى آباد بوده و از مراکز عمده امپراطورى باستانى عیلامى به‌شمار مى‌رفته است .

بوشهر

این شهر جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که دیدن آن‌ها را نباید از دست داد. برخی از این دیدنی‌های جذاب بندر بوشهر شامل مدرسه تاریخی سعادت، عمارت گلشن، کشتی رافائل، موزه رئیس علی دلواری، موزه دریانوردی خلیج‌فارس، عمارت ملک، شهر باستانی ریشهر، کلیسای ارامنه گریگوری، گورستان شغاب، پارک جنگلی چاه‌کوتاه، منطقه حفاظت‌شده حله، عمارت دهدشتی و گورستان انگلیسی‌ها اشاره کرد.

بوشهر

این شهر علاوه بر دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیاد، مردمی بسیار خون‌گرم دارد که با لهجه شیرین بندری سخن می‌گویند. اگر قصد نوش جان کردن غذاهای بوشهری را داشتید، سراغ چیزی جز غذاهای دریایی نروید، زیرا در این شهر نمی‌توان از خوردن ماهی‌هایی نظیر شوریده، شیر و حلوا گذشت و تنها در این بندر دوست‌داشتنی می‌توانید این غذاها را خوشمزه‌تر میل کنید. معروف‌ترین محصول و سوغات بوشهر، صنایع دستی دریایی، گبه و گلیم و در سوغاتی‌های خوراکی ماهی، خرما، حلوای مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک، خارک پخته و رنگینک است. 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه