دیدنی های تکاب

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی تکاب؛ از تخت سلیمان تا زندان برنجه

تکاب یکی از شهرهای استان آذربایجان‌ ‌غربی است که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده است. اگر به نقاط مرموز و ناشناخته ایران علاقه‌مند هستید، پس حتما سفر به این شهر افسانه‌ای، برای شما جذاب خواهد بود. تکاب آثار تاریخی غنی و دیدنی های فراوانی دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هشت هزار قبل می‌رسد. هر‌ ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی راهی این شهر جذاب می‌شوند تا رموز ناشناخته آن را کشف کرده و خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنند.

مجموعه جهانی تخت سلیمان

آدرس: ۴۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب (مشاهده در نقشه)

تخت سلیمان

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس:‌ مرتضی هاشمی)

مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب و آثار باستانی که در آن قرار دارد، از مهم‌ترین و معروف‌ترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است که در کوهستان‌های غرب کشور،‌ در نقطه‌ای بسیار باصفا و خوش آب و هوا واقع شده است. این مجموعه تاریخی که در حال حاضر «تخت سلیمان» نامیده می‌شود، در دوران قدیم به نام‌هایی چون «شهر گنجک» و «شهر شیز» معروف بوده است.

مجموعه تاریخی تخت سلیمان شامل دریاچه طبیعی، آتشکده آذرگشنسب، معبد آناهیتا، بنای چهارطاقی، تالار و کاخ شاهی است. گفته می‌شود که قدمت سکونت در تخت سلیمان به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و اوج شکوفایی آن متعلق به حکومت ساسانیان است.

منبع عکس گالری: گوگل مپ (عکاس: Aala Moosavi، مهیلا حسینی، نیما فرود)

برخی بر این باور هستند که تخت سلیمان برای ساسانیان همان ارزشی را داشته که تخت جمشید برای هخامنشیان داشته است. این مجموعه تاریخی که از جاهای دیدنی تکاب محسوب می‌شود، یکی از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

چملی گول (تالاب چملی)

آدرس: ۱۵ کیلومتری تکاب (مشاهده در نقشه)

منطقه ای سرسبز در کنار تپه ای کوتاه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهران شش برادران)

چملی‌گول یا تالاب چملی یا جزیره شناور یا چمن متحرک، یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالب تکاب است که در نزدیکی روستای بدرلو در ۱۵ کیلومتری شهر تکاب واقع شده است. چملی‌گول در واقع برکه یا دریاچه‌ای کوچک است که وسط آن جزیره‌ای شناور از چمن قرار دارد و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی روییده است که ارتفاع تقریبی برخی از آن‌ها به دو متر می‌رسد. این برکه یا دریاچه کوچک با وزش باد و جریان هوا به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می‌کند و همین اتفاق باعث منحصر‌به‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

زندان سلیمان (کوه زندان دیو)

آدرس: ۴۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب (مشاهده در نقشه)

زندان سلیمان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: ناصر اسدی)

زندان سلیمان یا کوه زندان دیو، کوهی مخروطی شکل و درون تهی است که در سه کیلومتری غرب مجموعه جهانی تخت سلیمان و در ۴۲ کیلومتری تکاب در استان آذربایجان‌غربی جای گرفته است. اهالی منطقه تخت سلیمان تکاب داستان‌های زیادی درباره این ناحیه تعریف می‌کنند و می‌گویند که «حضرت سلیمان»، دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرده است و به همین خاطر آن را زندان دیو یا سلیمان می‌نامند.

روستای تاریخی یولقون آغاج

آدرس: ۳۰ کیلوتری تکاب (مشاهده در نقشه)

منطقه ای روستایی در احاطه درختان پاییزی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: نوید صمدی)

روستای یولقون آغاج آثار تاریخی بسیاری از دوران قاجار و صفوی دارد

روستای تاریخی یولقون آغاج در ۳۰ کیلوتری تکاب در آذربایجان‌غربی قرار گرفته و آثار تاریخی زیادی از دوران حکومت قاجار و صفوی را در دل خود دارد. این آثار تاریخی شامل قلعه روستایی، حمام سنتی، مسجد و خانه اربابی می‌شود. متاسفانه مسجد این روستا که قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش می‌رسید، بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت و در محل آن مسجدی بزرگ و باشکوه ساخته شده است.

آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه

آدرس: ۲۲ کیلومتری جنوب غربی مشگین شهر، جاده اصلی قینرجه (مشاهده در نقشه)

جریان آبشاری بلند در روستایی سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهران شش برادران)

آبشار فصلی قینرجه در ناحیه غربی کوه بلقیس در روستایی با همین نام در ۵۰ کیلومتری شمال تکاب قرار گرفته است که زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای دارد و از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود. همچنین اطراف این آبشار مملو از جلوه‌های طبیعی و پوشش گیاهی بسیار متنوعی است. بسیاری از چشمه‌های آبگرم و جوشان این منطقه نیز دارای خواص درمانی هستند.

زندان برنجه

آدرس: ۴۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب (مشاهده در نقشه)

گودالی کوچک در دشتی بدون گیاه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علی ستوده)

در جنوب روستایی به نام برنجه و در کنار رودخانه، دهانه‌های چند چشمه آهکی خشک‌شده را می‌توان مشاهده کرد که معروف‌ترین آن‌ها زندان یا دریای برنجه است. این پدیده زیبا در دامنه کوه معروف به کوه طویله سلیمان در ۲۸ کیلومتری شمال تکاب واقع شده و از تشکیلات زمین‌شناسی متعددی برخودار است. دهانه این چشمه بیضی شکل است که قطر بزرگ آن ۱۰۰ متر و قطر کوچک آن ۵۰ متر است و عمق آن به ۷۰ متر می‌رسد. در کف این چشمه یا سازه بزرگ طبیعی، دریاچه‌ای مملو از آب سرد و گاز کربنیک وجود دارد. لازم به ذکر است که نحوه شکل‌گیری زندان برنجه و جاذبه‌ای که در نزدیکی همین منطقه قرار دارد و امروزه با نام زندان دیو شناخته می‌شود، یکسان است .

آبگرم احمدآباد

آدرس: مسیر جاده تکاب به تخت سلیمان، ۵ کیلومتری تخت سلیمان (مشاهده در نقشه)

آبگرم احمدآباد در فاصله دو کیلومتری شمال‌غربی روستای احمدعلیا قرار گرفته که از گذشته تا حال، به‌واسطه خاصیت دارویی که دارد، مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

قلعه ساری قورخان

قلعه ساری قورخان در ارتفاعات تکاب

منبع عکس: ویکی‌ پدیا (عکاس: ناشناس)

قلعه ساری قورخان، مرکز تمدن‌های هزاره اول بوده است و از عصر مادها تا سلسله ساسانیان، اقوام متعددی در آنجا سکونت داشته‌اند. این قلعه به‌صورت پشته عظیم سنگی در حاشیه شرقی رودخانه ساروق قرار دارد که به‌صورت طبیعی از همه طرف محفوظ و دستیابی به آن بسیار مشکل است؛ به این لحاظ مامنی برای ساکنان این خطه در ادوار مختلف بوده است.

پل ساروق

آدرس: ۱۵ کیلومتری شمال‌غرب تکاب (مشاهده در نقشه)

پل تاریخی ساروق

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: ایوب فارابی)

این پل تاریخی یکی از آثار ملی ایران است که در ۱۵ کیلومتری شمال‌غرب تکاب روی رودخانه ساروق بنا شده است. قدمت این پل به دوران حکومت سلسله صفوی بازمی‌گردد. این پل دارای سه چشمه یا دهانه است که در فصول پرآب مانند بهار، آب از هر سه طاق آن عبور می‌کند و در فصل‌های کم‌آب مانند تابستان فقط از دهانه وسطی آن عبور می‌کند.

مسجد جامع تکاب

آدرس: تکاب، خیابان امام خمینی (مشاهده در نقشه)

محراب و منبر مسجد تکاب

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: بهراد موعودی)

مسجد جامع تکاب در خیابان امام خمینی این شهر قرار گرفته و متعلق به اواخر سلسله قاجاریه است. شبستان قدیمی این مسجد دارای ایوان ورودی با ستون‌های مدور آجری و سرستون‌های سنگی است. در جرزهای چهار گوشه مسجد اتاقک‌های دو طبقه‌ای احداث شده است.

کلیسای چهارطاق

آدرس: ۳۶ کیلومتری تکاب

ستون های باقی مانده از کلیسای چهارطاق

منبع عکس: ویکی‌ پدیا (عکاس: ناشناس)

کلیسای چهارطاق در شمال‌غربی و در ۳۶ کیلومتری تکاب در روستایی چهار طاق قرار گرفته است. در حال حاضر تنها پایه‌های سنگی چهار ستون این بنا به‌جای مانده است. بنا به گفته باستان‌شناسان و کارشناسان، این بنا متعلق به دوران ساسانیان است و شباهت زیادی به یک آتشکده دارد.

قلعه سردار افشار

آدرس: تکاب، خیابان امام، خیابان پاسداران، رو‌به‌روی ساختمان دادگستری

 عمارتی با سردر باشکوه آجری

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Ahadagha)

عمارت سردار افشار در زمان سلطنت «ناصرالدین شاه قاجار» توسط «سردار حسینعلی‌خان افشار»‌در سال ۱۲۸۱ بنا شده است. ساختمان اربابی در دو طبقه با ایوان و ستون‌های مدور آجری خودنمایی می‌کند و در وسط حیاط آن یک حوض آب دایره‌ای شکل به عمق یک متر و قطر حدودا شش متر وجود دارد.

مسجد جامع روستای اغولبیک

حیاط مسجدی با ایوان ستون دار و حوض

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علیرضا شجاعی)

مسجد جامع روستای اغولبیک یا اوغول‌بیگ یکی از دیدنی های شهر تکاب است که در پنج کیلومتری این شهر واقع شده است. این مسجد از دوران قاجار به یادگار مانده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بعد از بازدید از این مسجد جامع دیدنی، حتما از حمام قدیمی و یخچال طبیعی این روستا نیز دیدن کنید.

بقعه ایوب انصار

آدرس: جاده تکاب به بیجار (مشاهده در نقشه)

چند سازه سنگی تاریخی روی تپه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: فرشاد مبارکی)

بقعه ایوب انصار، یادگاری کهن از دوران گذشته است که در فاصله ۱۳ کیلومتری از جنوب تکاب بر فراز قله بلندی در نزدیکی روستای دورباش واقع شده است. قدمت این بنای تاریخی به قرن نهم هجری می‌رسد.

 تجربیات و نظرهای خود را در خصوص جاذبه‌های گردشگری تکاب با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

نام‌های دیگر تخت سلیمان چیست؟

این مجموعه در گذشته به نام‌هایی چون «شهر گنجک» و «شهر شیز» معروف بوده است.

زندان سلیمان کجاست؟

زندان سلیمان یا کوه زندان دیو در سه کیلومتری غرب مجموعه جهانی تخت سلیمان و در ۴۲ کیلومتری تکاب در استان آذربایجان‌ غربی قرار دارد.

نویسنده:‌ شیدا خرمشاهی