گوهرهای پنهان رأس الخیمه (قسمت اول)

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
گوهرهای پنهان رأس الخیمه (قسمت اول)

تاریخ رأس‌الخیمه به هزاره‌ی سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. باستان‌شناسان شواهدی برای اثبات این فرضیه دارند که اکنون این شواهد در موزه‌ی ملی نگهداری می‌شوند.

وقتی به امارات متحده‌ی عربی فکر می کنیم، معمولا اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد، شهرهای آن است. ابوظبی و دبی، شهرهای مدرنی هستند که شهرت‌شان به‌خاطر مراکز خرید لوکس و رستوران‌های شیک، آسمان‌خراش‌های پرزرق و برق، سرگرمی‌هایی در سطح جهانی و زندگی پرهیاهوی شبانه‌ی آن‌ها است. اما موضوعات خیلی بیشتری در مورد امارات متحده‌ی عربی وجود دارد که باید بدانیم. مثلا باید گوهری نهفته در آن را بشناسیم که هر مسافری باید بازدید از آن را در لیست خود بگنجاند.

راس الخیمه

می‌توانید ماشینی در فرودگاه دبی اجاره کنید و به سمت رأس‌الخیمه رانندگی کنید یا این که می‌توانید از دوبی کریک (Dubai Creek) سوار یک هواپیمای تک موتوره‌ی کاروان ۹ نفره‌ی سیسنا بشوید و به آنجا بروید. این پرواز فقط ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. وقتی به آنجا رسیدید، وارد یک دنیای جدید و پرشکوه خواهید شد. اینجا، شیخ نشینی است که بیشتر افراد هرگز چیزی در مورد آن نشنیده‌اند. ابتدا به جزیرة المرجان وارد می‌شوید، اما نگذارید که اسم این جزیره شما را فریب بدهد. اینجا، یک جزیره نیست، بلکه در واقع مجمع‌الجزایری متشکل از چهار جزیره است که به دست انسان ساخته شده‌اند.

راس الخیمه

یکی از بهترین راه‌ها برای بازدید از همه‌ی مساحت ده و نیم کیلومتری آن، استفاده از هواپیمای آب‌نشین است تا از دید پرنده به سواحل شن و ماسه‌ای سفید و استراحتگاه‌ها، مراکز توریستی، بندرگاه‌های خصوصی و تالاب‌های مرجانی که در همه جای جزیره به چشم می‌خورند، نگاه کنید.

قلعه ضایه (Dhayah Fort)

راس الخیمه

در فاصله‌ی تقریبا یک ساعت دوچرخه‌سواری با جزیره‌ی مرجان، می‌توانید به منطقه‌ای به نام «ضایه» برسید. چرا باید به این منطقه بروید؟ کمی راهنمایی می‌کنم: ۲۴۲. این عدد، تعداد پله‌هایی است که باید بالا بروید تا به بالای قلعه‌ی ضایه برسید؛ اینجا بخش مهمی از تاریخ نظامی امارات متحده‌ی عربی است.

قدمت قلعه‌ی اصلی و بعضی از بخش‌ها به قرن شانزدهم برمی‌گردد. مورخان معتقد هستند که این قلعه در زمان حاکمیت القاسمی، خاندان حاکم در آن زمان، بنا شده است.

راس الخیمه

موقعیت این قلعه که روی تپه بنا شده، باعث شده است که مکانی ایده‌آل و استراتژیک برای محافظت از آب‌ها در برابر مهاجمان خلیج فارس باشد. امروزه، این قلعه یکی از بهترین مکان‌هایی است که بازدیدکنندگان می‌توانند اقیانوس و کوه‌ها و مزارع خرما را همه با هم تماشا کنند.

کوه جیص (Jebel Jais)

اگر صعود از این پله‌ها شما را راضی نمی‌کند، می‌توانید به کوه جیص در رشته‌کوه حجر (Hajar Mountains) بروید. این کوه با ارتفاع ۱۹۲۰ متر، بلندترین قله در امارات متحده‌ی عربی است و مکانی عالی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و پیک‌نیک در ارتفاعات بالا محسوب می‌شود.

راس الخیمه

اما اگر مشتاق چیزی بیشتر از صرفا یک ماجراجویی ساده هستید، از راه‌های آهن‌کوب کوه جیص (Jebel Jais Via Ferrata) دیدن کنید تا از ترکیبی از پیاده‌روی، صخره‌نوردی و کوهنوردی لذت ببرید و استفاده از زیپ‌لاین را تجربه کنید.

دو زیپ‌لاین اول که طول هر دوی آن‌ها کمتر از ۶۱ متر است، در حقیقت یک دست‌گرمی برای زیپ‌لاین سوم است که تقریبا ۳۰۵ متر است و با سرعت تقریبا ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. ارتفاع آن تقریبا برابر با یک ساختمان ۴۰ طبقه است.

راس الخیمه

اگر همه‌ی این‌ها هنوز نتوانستند دل شما را بلرزاند، پس بیایید کمی در مورد دوچرخه‌سواری در کوهستان حرف بزنیم. از «Showka Bicycles» دوچرخه اجاره کنید و با کمک راهنماهای آن بی‌وقفه شروع به دوچرخه‌سواری در مسیرهایی کنید که هیچ مانعی در آن‌ها وجود ندارد. همچنین می‌توانید یک دوچرخه از شهر بخرید و در مسیرهای پرپیچ و خم کوهستانی دوچرخه‌سواری کنید که دو و نیم مایل از این مسیر از کنار آب‌ها عبور می‌کند. در آخر هم به باشگاه بین‌المللی ورزش‌های دریایی رأس‌الخیمه خواهید رسید.

تاریخچه‌ی دریانوردی امارات متحده‌ی عربی در موزه‌ی بن ماجد

این باشگاه در یک تالاب آرام و بدون تلاطم قرار گرفتهو جایی کاملا مناسب برای یادگیری قایقرانی یا کمی کایاک‌سواری است. همه چیز سورئال به نظر می‌رسد. هیچ تلاطمی در آب وجود ندارد و شما می‌توانید یک مسجد و ۵ کیلومتر از مانگرو را ببینید.

راس الخیمه

به‌خاطر موقعیت رأس‌الخیمه که تقریبا در بالای شبه جزیره‌ی عربستان قرار گرفته است، این شهر از تاریخ دریایی غنی به‌عنوان یک شهر بندری و ماهیگیری برخوردار است که قدمت آن به دوران باستان برمی‌گردد. تاریخ و فرهنگ این شهر در موزه‌ی بن مجید نگهداری می‌شود که به افتخار دریانورد، نویسنده و کارتوگراف قرن ۱۵، «احمد بن مجید»، به این نام خوانده می‌شود.

«نصر بن حسن الکاس» که متعلق به خانواده‌ای از یکی از قبیله‌های دریانورد رأس‌الخیمه است، صدها عدد از مصنوعات شگفت‌انگیزی را در این موزه آرشیو و نگهداری می‌کند که قدمت بعضی از آن‌ها به سال ۱۶۰۰ میلادی برمی‌گردد. هدف او از این کار، به نمایش گذاشتن میراث دریانوردی رأس‌الخیمه است.

راس الخیمه

اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید مردم محلی را ملاقات کنید که در زمینه‌ی توربافی سنتی مشغول به فعالیت هستند. ماهیگیری هم همچنان کار مهمی در این منطقه است.

مطالب مرتبط:

منبع petergreenberg

دیدگاه