راهنمای سفر به شوش

شوش شهر کوچکی‌ است با گنجینه‌ای از آثار باستانی. راهنمای سفر شوش به کمک شما آمده تا اگر مسافر جنوب هستید، برای بازدید از دیدنی‌های شوش برنامه‌ریزی کنید.

درباره شوش بیشتر بدانید:

معرفی شوش

آب‌وهوای شوش

اطلاعات ضروری شوش

راهنمای سفر به شوش

اقامت در شوش

حمل و نقل در شوش

جاهای دیدنی شوش

رستوران‌ های شوش

سوغات شوش

معرفی شوش

چغازنبیل شوش

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Pentocelo)

شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن ایلام و پایتخت زمستانی هخامنشیان بوده است. شوش اکنون در استان خوزستان و در ۲۴ کیلومتری دزفول قرار دارد. بیشتر مردم شوش عرب زبان هستند.

سفر به شوش شاید سفر لوکسی به‌شمار نرود،‌ اما اگر به بازدید از مکان‌های باستانی و تاریخی و کهن علاقه‌مند هستید، سفر بسیار شیرین و به‌یادماندنی در پیش خواهید داشت. این راهنمای سفر کمک می‌کند دیدگاه واقعی‌تری برای برنامه‌ریزی سفر به شوش داشته باشید.

آب و هوای شوش

قلعه شوش

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Adam Jones)

شوش تابستان‌های گرمی دارد. بالاترین دما تا ۵۳ درجه‌ سانتی‌گراد می‌رسد. بنابراین، بهترین زمان سفر به شوش تعطیلات نوروز و فصل سرما است. کمترین دمای شوش ۱ درجه‌ سانتی‌گراد گزارش شده است.

اطلاعات ضروری شوش

کد شوش: ۰۶۱

فاصله از تهران: ۷۱۶ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۸ ساعت و نیم

مدت سفر هوایی تا دزفول: یک ساعت و ۴ دقیقه

مدت سفر هوایی تا اهواز: یک ساعت و ۱۱ دقیقه

مدت سفر با قطار: ۱۳ ساعت

راهنمای سفر به شوش

ایستگاه راه آهن شوش

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Mehdi German)

مسیر سفر زمینی از تهران به شوش از قم و اراک آغاز می‌شود. در استان لرستان از بروجرد و خرم‌آباد گذر می‌کنید و سپس راهی اندیمشک می‌شوید و در نهایت به شوش می‌رسید.

به‌جز ماشین شخصی، با اتوبوس هم می‌توانید به شوش سفر کنید. در این صورت دو گزینه دارید. از ترمینال جنوب مستقیما برای شوش اتوبوس برقرار است. گزینه‌ دوم سفر با اتوبوس‌های تهران به اهواز است. در این صورت، قبل از رسیدن به اهواز، در شوش از اتوبوس پیاده خواهید شد.

اگر قصد دارید با هواپیما به شوش بروید، برای دزفول یا اهواز بلیط هواپیما تهیه می‌کنید. فاصله‌ دزفول به شوش کوتاه‌تر است.

قطار تهران به اهواز در خارج شهر شوش ایستگاه دارد.

اقامت در شوش

اقامتگاه بوم‌گردی آوان شوش

عکس از جاباما (عکاس: نامشخص)

برای اقامت شبانه می‌توانید در هتل های شوش یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی نظیر ابوعلی، دورانتاش یا آوان بمانید. این اقامتگاه‌ها در نزدیکی جاذبه‌های تاریخی این شهر باستانی قرار دارد. شما علاوه بر اقامت در شوش، می‌توانید شب در یکی از اقامتگاه‌ها و هتل‌های دزفول استراحت کنید و برای رفتن به شوش فاصله‌ ۲۴ کیلومتری را طی کنید. ضمن اینکه می‌توانید در اهواز اقامت داشته و با پیمودن فاصله‌ یک ساعت و نیمه به شوش برسید.

حمل و نقل در شوش

جابه‌جایی در شوش با اتوبوس یا تاکسی خواهد بود. ولی برای سر زدن به جاهای باستانی مانند کاخ ‌آپادانا یا چغازنبیل باید تاکسی دربست کنید.

جاهای دیدنی شوش

زیگورات شوش

نقطه‌ قوت شوش در مکان‌های گردشگری باستانی و بسیار باارزش آن است.

سفر به شوش مانند سفر در طول زمان است.در چشم بر هم زدنی به تمدن ایلام و دوران هخامنشی پرتاب می‌شوید و بازمانده‌های تمدن‌های کهن پیش چشم شما جان می‌گیرد، از پرستشگاه خشتی ایلام تا کاخ‌های هخامنشیان و موزه‌ای که تکه‌های تاریخ را نگهداری می‌کند.

معبد خشتی چغازنبیل یا زیگورات دور اونتاش یکی از ارزشمندترین یادگارهای تاریخ جهان است که خارج از شهر، در آن سوی جاده‌ اهواز به اندیمشک قرار گرفته است.

تپه‌ آکروپل و قعله‌ شوش که به قلعه‌ فرانسوی‌ها هم معروف است،‌ کاخ آپادانا که قصر زمستانی داریوش هخامنشی بوده و اکنون فقط زیرستون‌های آن دیده می‌شود و کاخ شاوور یا کاخ اردشیر دوم، جاذبه‌های تاریخی و باستانی شهر شوش هستند.

اگر مایل باشید کمی از شهر دور شوید،‌ می‌توانید از هفت ‌تپه‌ باستانی دیدن کنید و به موزه‌ هفت‌ تپه سر بزنید. ایوان کرخه دیگر دیدنی‌ تاریخی این منطقه است. همچنین آرامگاه دانیال نبی با گنبد زیبایش جاذبه‌ مذهبی شوش به شمار می‌رود. رودخانه‌ شاوور نیز از وسط شهر می‌گذرد و منظره‌ زیبایی دارد. پارک بادی یا پارک میراث فرهنگی شوش محل اسکان رایگان مهمانان نوروزی است.

موزه‌ شوش که در سال ۱۳۴۵ برپا شد،‌ یکی از مهم‌ترین موزه‌های اشیای ایران باستان است که بازدید از آن سفری است در طول تاریخ.

برای مشاهده سایر جاهای دیدنی شوش می‌توانید فهرست کاملی از آن را در کجارو ببینید.

رستوران‌ های شوش

رستوران سنتی دورانتاش شوش

عکس از وب‌سایت shab.ir (عکاس: نامشخص)

رستوران هتل آپادانا، رستوران سنتی دوراونتاش، و رستوران زیگورات در میدان یازهرا از جمله رستوران های شوش هستند.

سوغات شوش

سوغات کپوبافی

حصیربافی، طبق، بادبزن دستی،‌ کپوبافی، خرما، نان محلی، پونه‌ تازه، و کلوچه از جمله سوغات شوش هستند. 

نویسنده: مهتاب خسروشاهی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به شوش و شوشتر

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map