تلفیق جنگل و مرجان و تجربه یک سافاری خاطره انگیز در بلیز

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
تلفیق جنگل و مرجان و تجربه یک سافاری خاطره انگیز در بلیز

کشور بلیز ازجمله کشورهای کم جمعیت جهان در آمریکای مرکزی است که به دلیل وجود صخره‌های مرجانی و نیز جنگل‌های بارانی، مکانی ایده‌آل برای تجربه سافاری است.

به لطف برخورداری از دو منطقه اقلیمی کاملا متفاوت، یکی منطقه جنگل‌های بارانی داخلی و دیگری صخره‌ و جزایر مرجانی که در امتداد خطوط ساحلی جزایر این کشور پراکنده شده‌اند، جاذبه‌های طبیعی کشور بلیز تنوع جالبی را برای سافاری دوستان فراهم کرده و در عین حال برای تعطیلاتی توأم با تجربه حضور در حیات وحش، مناسب و ایده‌آل است.

تلفیق این دو در یک سفر می‌تواند بهترین راه برای تجربه گشت و گذار در طبیعت و حیات وحش شگفت‌انگیز این کشور باشد. از مشاهده جگوارهای باشکوه در جنگل‌های مه گرفته تا شنا کردن در میان لاک‌پشت‌ و کوسه در دل آب‌های کریستالی و زمردگون مناطق ساحلی.

سافاری در بلیز

وسعت کوچک این کشور دیگر امتیاز بلیز است، چرا که مسافت کوتاه بین مناطق مختلف و تماشایی این کشور به معنی مسافرت‌های کوتاه برای گشت و گذار در مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری است. اگر به این مسئله انگلیسی زبان بودن ساکنان این کشور را نیز اضافه کنیم، می‌بینیم که بلیز از هر نظر یک مسافرت راحت و بی‌دغدغه را برای گردشگران تهیه و تدارک دیده است.

اما عمده جاذبه‌ای که در همان وهله‌ی نخست توجه گردشگران را مجذوب خود می‌کند، مناطق کم‌عمق ساحلی و جزایر مرجانی است که بهشتی ایده‌آل برای دوست‌داران استراحت در سواحل دلفریب، غواصان شجاع و عاشقان ماجراجویی را فراهم کرده است.

سافاری در بلیز

در ابتدا بد نیست اندکی بیشتر با جنگل‌های بارانی و حیات وحش این کشور آشنا شویم. بیش از نیمی از مساحت این کشور، با پوشش انبوه و سبز رنگ جنگل‌های دلفریب بارانی احاطه شده است. این در حالی است که در حدود سه چهارم این جنگل‌ها، تحت حفاظت دولت این کشور قرار دارد. این امر به معنای فراهم شدن مکانی ایده‌آل برای حفظ محیط زیست و امکان زندگی حیوانات به دور از مزاحمت و دست درازی بشر است.

از سوی دیگر بخش قابل توجهی از جنگل‌های بارانی این کشور به صورت قلمرویی بکر و دست‌نخورده باقی مانده، یعنی خوشبختانه هنوز طبیعت بی‌نظیر خود را حفظ کرده است که این نیز به معنی حضور حیات وحش غنی است. این مسئله به ویژه در نواحی جنگلی جنوبی‌ترین بخش «تولدو» (Toledo) به عینه قابل مشاهده است. منطقه‌ای که زیستگاه ۵ گربه‌سان بزرگ این نواحی یعنی پوما، جگوار، پلنگ راه راه آمریکایی (ocelot)، جگوارندی (jaguarondi) و گربه پلنگی آمریکای جنوبی (margay) است.

سافاری در بلیز

از سوی دیگر جانوران دیگری همچون آرمادیلو، خوک خرطوم دار، میمون زوزه کش و کروکودیل هم در این جنگل‌ها سکونت دارند، به علاوه بیش از ۵۰۰ گونه از پرندگان رنگارنگ گرمسیری در این تراکم سرسبز زندگی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به پرندگان بومی این کشور مثل توکان، مرغ مگس خوار (عسل خوار)، لک لک جابیرو، طوطی‌های سبز، حواصیل برفی، طوطی‌های ماکائو و حواصیل‌های کمیاب آگامی اشاره کرد.

یکی از بهترین راه‌ها برای درک محیط زیست و طبیعت این منطقه راهپیمایی در میان مسیرهای جنگلی تماشایی است که در خلال آن بازدیدکنندگان می‌توانند از جلوه‌های طبیعی این سرزمین همچون آبشار و غارهای متعدد دیدن کرده و در صورت خوش شانسی حتی به تماشای شماری از پرندگان و دیگر جانوران ساکن این جنگل‌ها نیز بنشینند.

سافاری در بلیز

اما بخش دیگر این مسافرت به یادماندنی شامل شنا کردن در امتداد صخره‌ها و جزایر مرجانی و بازدید از حیات آبی غنی این کشور است. بلیز پس از کشور استرالیا، دارای دومین سیستم بزرگ و گسترده صخره‌های مرجانی در جهان است که به امتداد ۳۰۰ کیلومتر گسترش یافته و مکانی ایده‌آل برای حیات آبی این منطقه را فراهم کرده‌اند. علاوه بر دیواره‌های مرجانی، آب‌های کم‌عمق ساحلی این منطقه نیز مکانی مناسب برای غواصی و تماشای جانوران آبزی هستند. در میان این موجودات، بازدیدکنندگان شانس روبرو شدن با وال کوسه‌هایی را دارند که در فصل مهاجرت یعنی در خلال ماه‌های آوریل تا ژوئن از این منطقه عبور می‌کنند.

کوسه، دلفین و حدود ۴۰۰ گونه مختلف ماهی گرمسیری در آب‌های ساحلی بلیز قابل مشاهده‌اند

در عین حال کوسه‌های پرستار، لاک‌پشت، دلفین و ۴۰۰ گونه ماهی مختلف در اشکال و اندازه و البته رنگ‌های شاد و متنوع در این منطقه قابل مشاهده‌اند. اما برای آن دسته که از غواصی اسکوبا لذت می‌برند نیز جزیره «caye Ambergris» مکانی ایده‌آل است که فرصت جستجویی به یادماندنی و شگفت‌انگیز را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

بلیز

در بلیز همچنین طیف گسترده‌ای از اقامتگاه‌های جنگلی دوست‌دار طبیعت در نواحی «کایو» (Cayo District) و «آرنج واک» (Orange Walk) وجود دارد. به‌عنوان نمونه «چا کریک» (Chaa Creek) اقامتگاهی در حوزه رودخانه «مَکال»  (Macal River) است که امکاناتی همچون اسب‌سواری، پیاده‌روی شبانه، گشت و گذار در مسیرهای جنگلی، مشاهده پرندگان یا کانوسواری را در اختیار مهمانان قرار می‌دهد، یک امکان فوق‌العاده برای آن دسته که دوست دارند طبیعت را آنگونه که هست، تجربه و درک کنند.

همچنین در اقامتگاه «لامانای» (Lamanai)، جنگل‌گردی، قایق‌سواری در رودخانه و نیز بازدید از زیستگاه میمون‌های زوزه‌کش ازجمله برنامه‌های تفریحی است که در اختیار مهمانان قرار داشته و در مجموع یک تعطیلات بی‌نظیر در دل حیات وحش را میسر کرده است.

سافاری در بلیز

شماری از محبوب‌ترین اقامتگاه‌های این کشور در مناطق نسبتا خلوت و دورافتاده واقع شده‌اند، در نتیجه بهتر است پیش از سفر، اقامتگاه مناسب با نیاز خود را مشخص کنید. در ناحیه «کیز» تعداد زیادی هتل در دسترس است که امکانات متنوع و قابل توجهی برای استراحت و لذت بردن از سواحل و حضور در مرکز اصلی حیات آبی این منطقه را برای مهمانان خود تهیه و تدارک دیده‌اند. از طرف دیگر کارشناسان خبره با ارائه‌ی پیشنهادات مناسب، این سفر را برای افراد لذت بخش‌تر هم می‌کنند. در نهایت هم استراحتگاه‌های دوست‌دار طبیعت را داریم که با تلفیق طبیعت، حیات وحش و اقامتی لوکس و مجلل، سافاری دلپذیری را به گردشگران پیشنهاد می‌دهند.

سافاری در بلیز

به دلیل وسعت و نیز شرایط اقلیمی، بلیز از آب و هوا تقریبا یک دست بهره برده و شاهد تنوع اقلیمی چندان متنوعی در این کشور نیستیم. اما همچنان فاکتورهایی وجود دارند که بهتر است پیش از سفر به بلیز در نظر گرفته شوند.

آب و هوای این منطقه نیز مثل سایر کشورهای همسایه، گرم و مرطوب است. دما به ندرت از ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد کمتر شده و در بیشتر اوقات سال، دما در حدود ۳۰ درجه است، هرچند در فصل باران‌های موسمی ممکن است شاهد تغییر دما باشیم. در کنار این شرایط هوایی و با فرارسیدن فصل زمستان در نیمکره شمالی، زمستانی معتدل و مطبوع در این منطقه حاکم است که شرایط مناسبی برای گذراندن تعطیلات زمستانی را به گردشگران ارائه می‌دهد.

از ماه دسامبر تا ژانویه به دلیل شرایط آب و هوایی، این کشور ایام شلوغی را تجربه می‌کند. به همین خاطر اگر قصد سفر در این زمان از سال را دارید، بهتر است از قبل اقدام به رزرو هتل کرده باشید. در خلال ماه‌های نوامبر، می و تا حدودی ژوئن هنوز فصل بارش باران‌های موسمی است، اما در عین حال زمانی فوق‌العاده برای بازدید از این کشور است که اکنون جمعیت کمتری را به خود می‌بیند. خنک‌ترین ماه معمولا بین ماه دسامبر و فوریه است.

گردشگری در بلیز

اما از ماه ژوئن تا نوامبر، باران‌های موسمی از راه رسیده و از طرف دیگر تهدید طوفان‌‌های شدید دریایی و خسارت مناطق ساحلی وجود دارد. در نتیجه اگر چنین ریسکی را نمی‌پذیرید، پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را به ماه‌های خشک سال موکول کنید. البته میزان بارش باران هم بسته به محل اقامت گردشگران متفاوت است و به طور معمول نواحی شمالی کمتر از نواحی جنوبی این کشور شاهد ریزش باران‌های موسمی خواهند بود. ماه سپتامبر و اکتبر از جمله اوقاتی از سال است که شاهد بارش سنگینی هستیم.

از طرفی بسیاری از مسافرانی که عزم بازدید از کشور بلیز را می‌کنند، عمدتا به دنبال تجربه غواصی و حضور در حیات آبی غنی این ناحیه هستند. به همین خاطر به این علاقi مندان توصیه می‌شود که بین ماه‌های آوریل و ژوئن که اواخر فصل خشک و اوایل فصل بارندگی است را برای سفر و لذت بردن از شگفتی‌های طبیعی این ناحیه انتخاب کنند. البته «گودال آبی بزرگ» به دلیل محل قرارگیری، چندان درگیر انتخاب ماه مناسب برای بازدید نیست. هرچند اگر به ویژه دنبال تجربه غواصی در این شگفتی بی‌نظیر طبیعت هستید، نوامبر تا آوریل زمان ایده‌آل شما است.

سافاری در بلیز

اگر به دنبال طبیعت‌گردی و حضور در جنگل‌های بارانی بوده و در عین حال تمایلی به خیس شدن ندارید، ژانویه تا ماه مارس زمان مناسب سفر به بلیز است. از سوی دیگر در این مدت حیات وحش هم فعالیت بیشتری از خود نشان داده و شانس تماشای جانوران و پرندگان بیشتری مهیا است. همچنین آوریل و ماه می هم می‌توانند انتخاب‌هایی ایده‌آل برای سفر به بلیز باشند.

از سوی دیگر بسیاری از آثار باستانی و معابد برجای مانده از تمدن مایا در دل جنگل‌های انبوه قرار گرفته‌اند، به همین خاطر از ژانویه تا می زمانی مناسب برای تماشای این آثار و خرابه‌های شگفت‌انگیز و آشنایی بیشتر با این تمدن کهن و پررمز و راز است.

در مجموع بلیز سرزمینی جادویی برای لذت بردن از گشت و گذار به سبک سافاری است که می‌تواند به خوبی پاسخگوی ذائقه‌های متنوع گردشگران باشد. 

سافاری در بلیز

رودخانه مَکال، بلیز

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این اطلاعات برای شما عزیزان نیز مفید بوده و شما را در انتخاب مقصد و زمان مناسب سفر به سبک سافاری یاری کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه