آبشار گورگور خیاوچای، طبیعت زیبای دامنه‌های سبلان

بهاره غنچه
بهاره غنچه چهار شنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
آبشار گورگور خیاوچای، طبیعت زیبای دامنه‌های سبلان

اردبیل بهشتی برای عاشقان طبیعت‌گردی است. این استان آبشارها و چشمه‌های خارق‌العاده‌ای در دامنه کوهستان دارد.

مشگین‌ شهر یکی از شهرهای استان اردبیل در ایران است که جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. این شهر در گذشته خیاو نام داشته است. واژه خیاو در زبان‌، محل پرآب و پردرخت و محل گذر از میان آب و درخت را تداعی می‌کند. مشگین شهر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای چهار اقلیم مدیترانه‌ای گرم و خشک، مدیترانه‌ای معتدل، استپی سرد و کوهستانی سرد است. طول ماه‌های خشک و نیمه‌‌خشک و یخبندان آن پنج تا هشت ماه است. از جاذبه‌های طبیعی گردشگری این شهر می‌توان به انواع چشمه‌ها و آبشار گورگور خیاوچای اشاره کرد.

آبشار گورگور مشگین شهر

استان اردبیل یکی از مناطق گردشگری در ایران است. یکی از ویژگی‌های این استان آب و هوای مطبوع و خنک این منطقه در فصل‌های بهار و تابستان است. مجتمع‌های آبگرم سرعین و مشگین یکی از مشهورترین مناطق گردشگری استان اردبیل است که در فصل‌های گرم، به‌خصوص تابستان میزبان ده‌ها هزار نفر گردشگر از اقصی‌ نقاط ایران و کشورهای خارجی است. آبشار گورگور خیاوچای در جنوب روستای موییل، در چند کیلومتری جنوب شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل قرار دارد. این آبشار در حدود ۱۲ متر ارتفاع و ۲۰۰ مترمربع محوطه گردشگاهى دارد و در دامنه شمالى کوه سبلان واقع شده است. سبلان سومین قله بلند ایران است که به‌خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌ شهر واقع است. روستای موییل نیز به داشتن آب گرم‌های جوشان در دامنه سبلان معروف است.

آبشار گورگور مشگین شهر

در زیر این آبشار حوضچه‌ای دایره‌ای شکل و زیبا ایجاد شده و ماهی قزل‌آلای قرمز در آب آن گزارش شده است. آبشار گورگور به‌علت منظره جالب طبیعی و وجود ماهی قزل‌آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملک سویی و چشم‌اندازی از کوهستان سبلان، ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و کسری جذاب و دیدنی است. هرم و کسری دو قلع مشهور سبلان هستند. دسترسى به این آبشار تا دامنه‌هاى کوه با ماشین و بقیه با پاى پیاده امکان‌پذیر است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۲۲۲۳ متر است. فاصله این آبشار تا پل معلق مشگین شهر ۱۴۴ کیلومتر است.

آبشار گورگور مشگین شهر

برای سفر به اردبیل و مشاهده سایر جاهای دیدنی اردبیل از نزدیک، تور اردبیل را در کجارو جست‌و‌جو کرده و تور مورد نظر خود را از فروشنده‌های معتبر با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه