طولانی ترین زیپ لاین دنیا در راس الخیمه امارات به ثبت گینس رسید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
طولانی ترین زیپ لاین دنیا در راس الخیمه امارات به ثبت گینس رسید

افراد عاشق ماجراجویی و هیجان از این به بعد می‌توانند آدرنالین خون خود را در تجربه زیپ لاین راس‌الخیمه دو چندان کنند که طولانی‌ترین زیپ لاین دنیا محسوب می‌شود.

راس‌الخیمه (Ras Al Khaimah) در امارات به‌تازگی موفق شده آخرین محصول گردشگری ماجراجویانه خود به نام «پروزا جبل جیس» (Jebel Jais Flight) را در رکوردهای گینس ثبت کند که طولانی‌ترین زیپ لاین دنیا به شمار می‌رود.

هدی خاکاب (Hoda Khachab) به‌عنوان داور رسمی رکوردهای جهانی گینس، مدرک رسمی این رویداد را به شیخ سعود بن صقر القاسمی، حاکم راس‌الخیمه تقدیم کرد. احمد بن سعود بن صقر القاسمی خود اولین شخصی بود که بعد از دریافت مدرک گینس، این زیپ لاین جدید را امتحان کرد.

امارات

هیثم متار، مدیر اجرایی سازمان توسعه گردشگری راس الخیمه گفت:

این موفقیت بزرگی برای اهداف گردشگری بین‌المللی راس‌الخیمه به حساب می‌آید. در حال حاضر بیشترین تعداد گردشگر را داریم و مطمئن هستیم با این زیپ لاین که طولانی‌ترین در نوع خود در دنیا است، راس‌الخیمه در بین مردم محلی، منطقه‌ای و جهانی شهرت قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد و این محل را به‌سمت لیگ‌های اصلی گردشگری جهانی ماجراجویی سوق خواهد داد.

پرواز جبل جیس، به یکی از تفریحات اصلی گردشگری راس‌الخیمه تبدیل خواهد شد و جبل جیس را به‌عنوان قطب گردشگری ماجراجویانه در خاورمیانه مطرح خواهد کرد. انتظار داریم تعداد زیادی از گردشگران ماجراجو از سراسر دنیا به این منطقه سفر کرده و این تجربه جدید را امتحان کنند.

امارات

این زیپ لاین که امروز به روی عموم باز شد، ۲٫۸۳ کیلومتر طول دارد که معادل ۲۸ زمین فوتبال است و از روی پرتگاه جبل جیس عبور می‌کند؛ ارتفاع این کوه نیز بیش از ۱٫۶۸۰ متر از سطح دریا است که بلندترین کوه امارات محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود افراد ماجراجو و عشق هیجان از سراسر دنیا، به این سرگرمی علاقه‌مند شوند. مسئولیت این زیپ لاین بر عهده « Toroverde Ras Al Khaimah» است که با تجربه‌ترین شرکت دنیا در زمینه زیپ لاین به شمار می‌رود.

ریکاردو لیزانو، مدیر ارشد اجرایی Toro Verde عنوان کرد:

این شرکت، از پروژه‌های پیشین خود در آمریکای مرکزی و جنوبی از جمله «پترو ریکو تورو وردو» به نام «مانستر» (هیولا) که با ۲٫۲ کیلومتر طول، بلندترین زیپ لاین محسوب می‌شد؛ تجربه‌های مدیریتی فوق‌العاده‌ای در زمینه زیپ لاین کسب کرده و آن را به راس‌الخیمه آورده که گوی سبقت را از سایر زیپ لاین‌ها ربوده است.

امارات

شیخ سعود بن صقر القاسمی، حاکم راس‌الخیمه، امروز با تشریفات زیاد در این محل حضور پیدا کرد. تحویل این زیپ لاین بیش از یک سال در فاز برنامه‌ریزی قرار داشت، یک کابل فولادی که بیش از ۶ تن وزن داشته و در اتفاع ۱۶۸۰ متری از سطح دریا به‌صورت معلق قرار دارد. این فرایند شامل مطالعات گسترده در مورد عملی بودن این ماجرا، برنامه‌ریزی مستر، بررسی جامع، تست خاک و شبیه‌سازی ساخت‌وساز بود. حفظ روش‌های زیست محیطی پایدار در تمام اقدامات ساخت‌وساز و ایجاد سوراخ‌های لنگری در کوه هاجر به‌تنهایی بیش از ۶ ماه طول کشید.

افراد عاشق هیجان، وقتی که می‌خواهند برای پرواز با سر به سبک سوپرمن آماده شوند، بالای کوه معلق خواهند بود. شرکت‌کنندگان باید یک لباس خاص بپوشند و به تجهیزات این ماجراجویی مجهز شوند، چراکه این پرواز طولانی حدود ۲ تا ۳ دقیقه زمان می‌برد. در انتها نیز روی یک پلتفرم معلق فرود می‌آیند که در دنیا منحصربه‌فرد است، در آنجا به خط دوم منتقل می‌شوند که یک کیلومتر است و به این ترتیب سفر خود را تا روی زمین ادامه می‌دهند.

امارات

جرج جرج، مدیرعامل تورو ورد راک توضیح داد:

این زیپ لاین در واقع شامل ۲ کابل اصلی زیپ لاین می‌شود که به خانواده‌ها و دوستان اجازه می‌دهد این ماجراجویی را با هم تجربه کرده و با هم مسابقه بدهند، همین به هیجان و حس رقابت این وسیله می‌افزاید. هر فردی تجربه‌ی پروازی کم‌نظیری را خواهد داشت که در عین حال ایمن و بی‌خطر هستند.

زمان و سرعت تکمیل این پرواز به وزن و شرایط آب و هوایی بستگی دارد، کل این تجربه حدود ۲ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد و بیشترین سرعت بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. تعداد شرکت‌کنندگان را در هر ۵ دقیقه برای هر دو زیپ لاین پیش‌بینی کرده‌ایم که حدود ۲۰۰ نفر در روز و ۱۰۰ هزار نفر در طی سال می‌شود.

همچنین بر این باوریم که با توجه به موقعیت این زیپ لاین در کوه جبل جیس که اساسا ۱۰ درجه خنک‌تر از دمای متوسط هوا در امارات است، می‌توانیم در طول ماه‌های تابستان فعالیت کنیم.

راه‌اندازی این زیپ لاین یکی دیگر از نقاط عطف کمپین راس‌الخیمه است تا این محل را به قطب گردشگری ماجراجویانه منطقه تبدیل کند. با توجه به اینکه این منطقه از چشم‌اندازهای متنوعی نظیر کوه هاجر و جبل جیس برخوردار است، هم‌اکنون نیز طرفداران زیادی بین کوهنوردان و دوچرخه‌سوارها دارد چراکه این کمپین با آغاز به کار خیلی موفقِ مسیر آهنی جبل جیس، پیاده‌روی، کوهنوردی و زیپ لاین در سال ۲۰۱۶ گامی مهم در این زمینه برداشته است.

امسال نیز این منطقه در حال توسعه، میزبان مراسم جوایز جهانی سفر در خاورمیانه ۲۰۱۸ خواهد بود. این رویداد که در کنار کنفرانس سرمایه‌گذاری هتل عربی برگزار می‌شود، در تاریخ ۱۹ آوریل در والدورف آستوریا راس الخیمه برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود صدها نفر از روسای صنایع در این مراسم حضور پیدا کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه