بحران آب و خشکسالی در کیپ تاون: آیا گردشگران از این مقصد جذاب صرف نظر خواهند کرد؟

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
بحران آب و خشکسالی در کیپ تاون: آیا گردشگران از این مقصد جذاب صرف نظر خواهند کرد؟

کمتر از دو ماه و ۱۱ روز به قطع آب لوله‌کشی خانه‌ها در یک خشکسالی بی‌سابقه در کیپ تاون، باقی مانده است. آیا صنعت گردشگری در این شهر فوق‌العاده جذاب آفریقای جنوبی، متوقف خواهد شد؟

شهر کیپ تاون، جذاب‌ترین مقصد گردشگری آفریقای جنوبی، در ماه‌های اخیر، در حال دست و پنجه نرم‌کردن با بدترین خشکسالی در قرن اخیر، بوده است. بحران آب در بخش جنوب غربی آفریقا، روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

صنعت گردشگری در این شهر آفریقای جنوبی، با احتمال صدمه شدید، مواجه است.

سدها، خشک شده‌اند و محدودیت استفاده از آب برای ساکنین و صنعت گردشگری در حال برقرار شدن است. صدای ساعت، نزدیک‌شدن به روز صفر در کیپ تاون را نشان می‌دهد؛ روزی که شیرهای آب، کاملا خشک خواهند شد. این پیش‌بینی برای اواسط ماه آوریل، یعنی کمتر از دو ماه و ۱۱ روز دیگر است.

سایمون گیر، متخصص هواشناسی می‌گوید:

شهر کیپ تاون، در وضعیت نامطلوب و ناامیدکننده‌ای قرار دارد، اما ساکنین آنجا، به این موضوع، واکنش به موقعی نداشتند؛ بنابراین، مسئولین شهری، روز به روز، محدودیت‌های بیشتری را برای استفاده از آب، اعمال کردند؛ هم‌اکنون سهمیه‌ای معادل ۵۰ لیتر در یک روز.

اما واقعیت این است که اگر می‌خواهید رفتار مردم تغییر کند، باید به آن‌ها فشار اقتصادی بیاورید. بنابراین، تعرفه‌های زیادی در مورد آب وضع شد که احتمالا بیشترین تاثیر را نسبت به هر سیاست دیگری، ایجاد خواهد کرد.

کیپ تاون در معرض خشکسالی جدی‌ای است که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد

ساکنین، در حال دست و پنجه نرم کردن با بدترین خشکسالی قرن در کیپ تاون هستند و صنعت گردشگری شهر، ممکن است با صدمات جدی‌ای رویه‌رو شود.

بیش از ۱۰ میلیون گردشگر، سال گذشته از کیپ تاون، دیدن کردند. چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌ای چون کوهستان تیبل، سواحل ماسه‌ای طولانی و تاکستان‌های زیبا، هر سال، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند.

اگرچه، بازدیدکنندگان نسبت به این فاجعه در کیپ تاون، احساس دلسوزی می‌کنند، اما ترس‌هایی وجود دارد که ممکن است، مردم به علت دردسرهای محدودیت استفاده از آب یا عدم تمایل برای اضافه‌نشدن به صف تقاضا، از این شهر، دوری کنند.

برای جلوگیری از صدمات اقتصادی حاصل از این شرایط که به ۲۵ درصد بیکاری منجر می‌شود، سازمان دولتی گردشگری SA، به زودی یک شوی جاده‌ای (توری از اجراهای موسیقی، به خصوص موسیقی پاپ) را آغاز خواهد کرد تا به بازدیدکنندگان بالقوه، اطمینانی دوباره بخشد.

سیسا تیشونا، مدیر اجرایی سازمان گردشگری SA، گفت:

ما مردمی سرسخت و کشوری انعطاف‌پذیر هستیم و من اطمینان دارم که راه خودمان را از میان این خشکسالی، پیدا خواهیم کرد.

گفته می‌شود در تاریخ ۱۲ام آوریل (۲۳ فروردین)، آب در کیپ تاون قطع یا شهر با از دست‌دادن منابع خود مواجه خواهد شد.

ساکنان مجبور خواهند بود که برای جیره‌های روزانه صف ببندند، مگر اینکه مصرف آب را به شدت کاهش دهند

کیپ تاون

ساکنین کیپ تاون، ممکن است آب لوله‌کشی در خانه‌هایشان را تا در دو ماه آینده، از دست بدهند، اگر متوجه آثار این خشکسالی که در این قرن، در دومین شهر آفریقای جنوبی، اتفاق می‌افتد، نشوند.

مسئولین شهری اعلام کرده‌اند که اگر، ۴ میلیون نفر ساکن شهر، مصرف آب خود را تا روز صفرم، یعنی ۱۲ آوریل، کاهش ندهند، مجبور می‌شوند هر روز در صف‌هایی طولانی در جلوی ۲۰۰ شیر عمومی برای گرفتن سهمیه‌ای معادل ۲۵ لیتر، صف ببندند.

این نیلسون، معاون شهردار در بیانیه‌ای اظهار کرد:

کاهش ۱٫۴ درصدی در سطح آب سد، روز صفرم را به ۱۲ آوریل رسانده است.

وی ادامه داد:

هر روزی که مصرف آب از ۵۰۰ میلیون لیتر، بیشتر باشد، باعث می‌شود آخرین روز تمام شدن منابع آبی، نزدیک‌تر شود.

محدودیت استفاده از آب که با ۸۷ لیتر در روز آغاز شد، از تاریخ یکم فوریه، به ۵۰ لیتر در روز، تقلیل یافته است. در اوایل امسال، مسئولین شهری، لیستی از بهترین و بدترین مصرف‌کننده‌های آب را منتشر و اعلام کردند که افرادی که مصرف زیاد آب دارند، باید هزینه بیشتری بپردازند.

کیپ تاون

از کشاورزان خواسته شده تا آبیاری را کاهش دهند، شرکت‌های اجاره اتومبیل، شستن ماشین‌ها را متوقف کنند و هتل‌ها نیز تمامی موارد استفاده از آب را محدود کرده‌اند، در حالی که از گردشگران در مکان‌های اقامتی خود، درخواست شد تا موارد شستشوی شخصی را محدود کنند.

بحث و گفتگو با نیروهای مسلح آفریقای جنوبی در حال انجام است تا آب را در پایگاه‌های نظامی ذخیره کنند. مسئولین شهری به علت عدم برقراری محدویت‌های استفاده از آب در زمانی زودتر و همچنین جدی نگرفتن هشدارها در سال‌های قبل از خشکسالی، به شدت مورد انتقاد هستند.

کارشناسان می‌گویند بعید است که این اهداف با محدودیت‌های آبی، برآورده شوند.

کریستین کالوین، یکی از ساکنین و متخصص آب تازه در سازمان WWF، می‌گوید:

روز صفرم در انتظار ما است. تنها راه عقب راندن این روز، تغییر نوع مصرف ساکنین شهر کیپ تاون است؛ اما ما تاکنون در این مورد، موفق نبوده‌ایم. حتی همین الان، تنها نیمی از جمعیت زیر ۸۷ لیتر در روز مصرف می‌کنند.

به احتمال زیاد، تصمیمات به این سمت خواهند بود که برای حفاظت از اقتصاد و پخش منابع باقی‌مانده در مکان‌های حیاتی مانند بیمارستان‌ها، یک قطعی آب کلی اعمال شود.

آثار قطع آب لوله‌کشی در این شهر اصلی آفریقای جنوبی، کماکان ناشناخته هستند.

منابع آبی اطراف شهر کیپ تاون، در مقابله با بدترین خشکسالی قرن، در سه سال گذشته به علت نبود بارش کافی، در حال خشک‌شدن هستند.

صف‌ها در چشمه‌های طبیعی در اطراف شهر شکل می‌گیرند، زیرا ساکنان به دنبال به حداقل‌رساندن استفاده از منابع اصلی و ساخت منابع اضطراری هستند.

هیتر هیرشمن ۵۷ ساله، که در حومه مویزنبرگ (Muizenberg)، زندگی می‌کند، می‌گوید:

تمامی فروشگاه‌ها در نزیکی ما، در ساعات پس از اعلام روز صفرم، بطری‌های ۵ لیتری آب خود را فروخته‌اند. من هم آب را به صورت دیوانه‌واری، ذخیره کرده‌ام.

نیکیتا الیوت، مدیر رستوران‌های آبی کیپ تاون تا کوبا در خلیج کالک، مقصدی محبوب برای گردشگران خارج از مرکز شهر، امیدوار است که با همان سهمیه شیرهای آب عمومی، بتواند کار خود را ادامه دهد.

این رستوران، دیگر آب شهری را سرو نمی‌کند و به جای آن، آب بطری به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین تابلوهایی برای ترغیب مهمانان برای محدود کردن استفاده از فلاشینگ سرویس‌های عمومی، شستن ظرف‌ها با دست و همچنین نصب یک زنگ هشدار برای زمان ترکیدگی لوله‌ها، نصب کرده‌اند.

الیوت گفت:

بسیاری از صاحبین مشاغل و همچنین شهروندان عادی، هرچه در توان دارند را انجام می‌دهند.

نگرانی‌هایی وجود دارد که مسئولین شهری، برنامه‌ای صحیح و شفاف برای مقابله با این بحران ندارند.

هلن زیل، شهردار سابق بخش غربی شهر کیپ تاون، گفت:

اگر از هر خانواده، تنها یک نفر برای دریافت سهمیه آب روزانه در صف حضور یابد، بیش از ۵ هزار نفر، هر روز در صف خواهند بود.

این چالش برای یک شهر اصلی، پس از فاجعه ۱۱ سپتامبر و جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه بوده است.

چالش دیگری که مسئولان شهری با آن، روبه‌رو هستند، این است که کیپ تاون، نقطه داغ گردشگری محسوب می‌شود. برای کمک کردن به این موضوع، صنعت هتلداری اعلام کرده است که از آب استفاده‌شده برای شستن ظرف‌ها و لباس‌ها، برای آبیاری باغ‌ها استفاده خواهد کرد.

مقامات شهری قصد دارند مصرف آب را در شهر به کمتر از ۵۰۰ میلیون لیتر برسانند؛ تقریبا نصف مقداری که دو سال گذشته در شهر استفاده می‌شده است.

بر اساس گزارش ABC، پس از سه سال خشکسالی، تنها ۳۶ درصد ظرفیت سدها، آب باقی مانده است. ۱۰ درصد آخر موجود در این سدها نیز، غیرقابل آشامیدن است.

صدمه به صنعت گردشگری

کیپ تاون

یکی از مقامات مسئول در صنعت گردشگری می‌گوید:

به ما گزارشاتی مبنی بر کنسل‌کردن سفر به کیپ تاون، از گردشگران بین‌المللی و مسافران داخلی، رسیده است.

بازدیدکنندگان در آینده، سوالاتی دارند و به دنبال شفافیت در مورد بحران آب و طرح‌های احتمالی روز صفرم هستند. تا زمانی که در مورد این مساله، عدم اطمینان وجود دارد، صدمه جدی به صنعت گردشگری وارد خواهد شد.

به جز هتل‌ها، تجارت‌های مرتبط به صنعت گردشگری نیز، از نیاز به حفاظت از آب آگاهی دارند.

هشدار قطع شدن آب لوله‌کشی که قبلا ۲۲ آوریل اعلام شده بود، در روز سه‌شنبه هفته گذشته با ۹ روز به عقب رفتن، به ۱۲ آوریل رسیده است.

رییس بخش گردشگری SA، از گردشگران خواسته است که علی‌رغم وجود بحران خشکسالی به کیپ تاون بیایند. وی همچنین گفته است که گردشگران باید از محدودیت‌های آبی در این شهر، قبل از سفر خود مطلع باشند.

وی می‌گوید:

بحران خشکسالی که کیپ تاون، در حال تجربه آن است، یک پدیده در کشور آفریقای جنوبی نیست، بلکه یک مشکل جهانی است. اگرچه من فکر می‌کنم، مدیریت منابع آبی در شهر باعث تشدید این خشکسالی شده است.

پیام مهمی که من می‌خواهم به مردم بدهم، این است که باز به این شهر زیبا سفر کنند؛ زیرا حضور مسافران در شهر به اقتصاد کمک خواهد کرد و باعث حفظ شدن بسیاری از مشاغل خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه