مجسمه هایی که می توانید در برلین ببینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
مجسمه هایی که می توانید در برلین ببینید

برلین پایتخت آلمان است و گردشگران زیادی این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند. در میان جاذبه‌های متعدد برلین می‌توان به مجسمه‌های معروفی نظیر برلین، مرد مولکولی، پروانه و... اشاره کرد.

شهر برلین را با صحنه‌های هنری می‌شناسند، این واقعیت را می‌توان به وضوح در خیابان‌های آن مشاهده کرد. در واقع مجسمه‌های معروفی در این شهر وجود دارد که هر یک تفسیری زیبایی‌شناسانه از تاریخ و فرهنگ این منطقه را به بیننده عرضه می‌کند. در اینجا قصد داریم تعدادی از این مجسمه‌ها را به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

۱برلین

برلین

یکی از مجسمه‌هایی که در سال ۱۹۸۷ به مناسبت هفتصد و پنجاهمین سالگرد برلین طراحی شد، مجسمه برلین اثر «بریگیت» (Brigitte) و «مچینسکی» (Matchinsky)  بود که طرح یک زنجیر پاره را داشت. این مجسمه در غرب برلین نصب شده تا تقسیم شهر در آن زمان را یادآوری کند. وقتی بازدیدکنندگان به این مجسمه نگاه می‌کنند، می‌توانند کلیسای یادبود (Church of Memory) را در پشت سر آن ببینند که شاید هدف این بوده تا بیننده را به گذشته‌ی پرتلاطمی ببرد که این شهر در طول تاریخ متحمل شده است. علاوه بر این، مجسمه برلین نمادی از تمایل به وحدت و نزدیکی هر دو طرف شهر است، زنجیر پاره هم به این واقعیت اشاره دارد که اتصال زنجیرها خیلی زود محقق خواهد شد.

۲مرد مولکولی

برلین

مرد مولکولی (Molecule Man) یکی از مجسمه‌های نمادین شهر برلین است که در نزدیکی رود «اسپری» (Spree) قرار دارد. مجسمه‌ساز آمریکایی، «جاناتان بوروفسکی» (Jonathan Borofsky)، این مجسمه را از آلومینیوم و با ارتفاع ۳۰ متر در سال ۱۹۹۷ ساخت تا یادآور افرادی باشد که در دهه ۱۹۷۰ به لس‌‌آنجلس مهاجرت کردند. آنچه که این مجسمه را جذاب‌تر می‌کند، پیکره ۳ مرد دو بعدی است که به هم تکیه داده‌اند. با اینکه بیننده می‌تواند هر برداشتی از این اثر داشته باشد، اما اکثر مردم بر این باور هستند که این مجسمه، نقطه تقاطع بین سه محله «تریپتو» (Treptow)، «کرزبرگ» (Kreuzberg) و «فریدریساین» (Friedrichshain) است که این مجسمه در آن قرار دارد.

۳پروانه

برلین

مجسمه بسیار معروف و متمایز پروانه (Butterfly) اثر «هنری مور» (Henry Moore) است که در محوطه‌ی «خانه‌‌ی فرهنگ‌های جهان» در پارک «تیرگارتن» (Tiergarten) قرار دارد. وزن این مجسمه برنزی حدود ۱۰ تن و عرض آن ۴٫۵ متر است. علی‌رغم متریال سخت و خشن این مجسمه، انحناهای ظریف و زیبایی دارد که احساس ظرافت و واقعی یک پروانه را القا می‌کند. پروانه، نیز یکی دیگر از مجسمه‌هایی بود که در هفتصد و پنجاهمین سالگرد برلین ساخته شد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار هنری مور شناخته می‌شود.

۴گل بادکنکی

برلین

گل بادکنکی (Balloon Flower) اثر «جف کونز» (Jeff Koons) است که در میدان «پوتسدامر پلاتس» (Potsdamer Platz) قرار دارد. آبی براق این مجسمه فولادی واقعا آن را به یک جاندار بادکنکی تبدیل کرده است. کونز شهرتی جهانی داشته و یکی از هنرمندانی است که بالاترین دستمزد را در جهان دارد. اثر دیگر او، سگ بادکنکی (Balloon Dog) است که به قیمت ۵۸ میلیون دلار در حراجی نیویورک به فروش رسید و رکورد گرانقیمت‌ترین اثر هنری یک هنرمند زنده را به خود اختصاص داد.

۵بوکسورها

برلین

بوکسورها (Boxers) اثر «کیث هرینگ» (Keith Haring) است که یکی دیگر از مجسمه‌هایی بود که به افتخار سالگرد تاسیس برلین در سال ۱۹۸۷ ساخته شد. این اثر را می‌توانید در مقابل ساختمان مشهور فیلارمونیک برلین (Berlin Philharmonie) مشاهده کنید. بوکسورهای آبی و قرمز با ارتفاع ۵ متر، به سوراخ‌های سر و سینه طرف مقابل مشت می‌زنند. جالب است که ایده‌ی مبارزه این بوکسورها تقریبا مبهم است و برخی معتقد هستند آن‌ها یکدیگر را به آغوش کشیده‌اند. این مجسمه‌ها که به سبک کمیک استریپ هرینگ طراحی شده، از رنگ‌های روشن و پر رنگ و طراحی‌های ساده ساخته شده است.

۶گالیله

برلین

تندیس گالیله (Galileo) روی سطح آب قرار دارد و در نزدیکی میدان «پوتسدامر پلاتس» (Potsdamer Platz) نصب شده است. این تندیس از چندین قطعه فلزی و چوبی تشکیل شده که در کنار هم، سازه‌ای بزرگ و زنگ‌زده ایجاد کرده است و به حرکت لحظه‌ای اشاره دارد که در زمان منجمد شده است. خیلی جالب است که وقتی به این تندیس نگاه می‌کنید، می‌توانید جنبه‌های مختلف این اثر را تماشا کنید و بهترین شیوه برای دیدن این اثر، تماشای آن از زوایای مختلف است. گالیله در سال ۱۹۹۶ ساخته شد و در سال ۱۹۹۸ نصب شد. هدف از ساخت این مجسمه، پرداختن به ایده‌ی مدل‌های مختلف علمی و نجومی این ستاره‌شناس معروف بود.

۷برلین

برلین

برلین یکی دیگر از مجسمه‌های معروف این شهر است که در سال ۲۰۰۰ به دست یک مجسمه‌ساز اسپانیایی به نام «ادواردو چیلیدا» (Eduardo Chillida) ساخته شد. این مجسمه از دو ستون محکم ساخته شده که در بالا به هم پیچ خورده‌اند. ایده‌ی این مجسمه برای نشان دادن ماهیت تجزیه و اتحادی بوده که شهر آن را تجربه کرده بود. مجسمه‌ی برلین در محوطه‌ی ساختمان دفتر صدراعظم آلمان قرار دارد و به خطرات تقسیم‌بندی ایدئولوژیک گذشته اشاره دارد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه