قصرهای مراکش، نماد عظمت و شکوه این کشور

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
قصرهای مراکش، نماد عظمت و شکوه این کشور

مراکش کشوری در شمال غربی آفریقا است که از جاذبه‌های آن می‌توان به قصرهای مجللی همچون قصر دار جماعی، دار البایدا، قصرهای سلطنتی و... اشاره کرد که از عظمت معماری این کشور حکایت دارد.

پادشاه مراکش چندین اقامتگاه رسمی در سراسر مراکش دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند فقط فضای بیرون این سازه‌ها را از پشت دیوارهای باشکوه و دروازه‌های بلند آن ببینند که به شدت تحت محافظت است؛ با این حال تعدادی از قصرهای با ابهت قدیمی در مراکش وجود دارد که برای بازدید گردشگران باز است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.

۱. قصر دار جماعی

قصرهای مراکش

قصر «دار جماعی» (Dar Jamai) در دهه ۱۸۸۰ توسط یک خانواده محلی با نفوذ ساخته شد که نام خود را روی آن گذاشتند. دو تن از اعضای این خانواده ثروتمند به عنوان وزرای (مقامات بلندپايه) سلطان حسن اول فعالیت می‌کردند. این قصر، طراحی‌های سنتی متعددی دارد که شامل کاشی‌کاری‌های رنگارنگ، گچبری‌های مجسمه‌ای، حکاکی روی چوب و پنجره‌های طاقی شکل می‌شود. اطراف این قصر را چندین باغ احاطه کرده و در حال حاضر به عنوان موزه برای نمایش هنرهای سنتی و صنایع دستی کل کشور به کار می‌رود.

۲. قصر دار البایدا

قصر «دارالبایدا» (Dar al Baida) در حال حاضر به‌عنوان یک مرکز نظامی استفاده می‌شود و بنابراین برای بازدید عموم باز نیست. این قصر در دهه ۱۷۰۰ به دستور سلطان سید محمد بن عبدالله ساخته شد. این ساختمان بسیار عظیم برای سلیقه‌های باکلاس و مجلل بنا شد. یک مسجد داخل این مجموعه قرار دارد و دو حیاط بزرگ نیز دارد که در اطراف آن چندین اتاق لاکچری قرار گرفته است.

۳. قصر سلطنتی، مکنس

قصرهای مراکش

قصر سلطنتی واقع در مکنس (Meknes)، مشابه تمام اقامتگاه‌های سلطنتی مراکش، برای بازدید عموم نیست. بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق دروازه اصلی که تزییناتی تحسین برانگیز دارد، چشمه‌ای از شکوه معماری این قصر را نظاره‌گر باشند.

۴. قصر ال گلوعی

قصرهای مراکش

ال گلوعی (El Glaoui) در شهر سابق امپراتوری فز قرار دارد و به دست پاشای سابق مراکش که مرد قدرتمندی بود ساخته شد، او تعدادی قصر معرکه نیز در چندین شهر مراکش ساخته است. مردم می‌توانند به داخل این قصر بروند و طراحی اندلسی، آشپزخانه بسیار بزرگ و حمام قدیمی آن را تحسین کنند. تاریخ ساخت این قصر به قرن ۱۸ برمی‌گردد و نمونه واقعی یک خانه مجلل مراکشی است.

۵. قصر سلطنتی، فز

قصرهای مراکش

قصر سلطنتی فز را دیوارها و دروازه‌های باعظمتی احاطه کرده‌اند. نگهبانان سلطنتی در اطراف قصر گشت می‌زنند و مانع از نزدیک شدن افرادی می‌شوند که می‌خواهند یواشکی عکس بگیرند. عکسبرداری از قصرهای سلطنتی فعلی حتی دیوارهای بیرونی و دروازه‌های آن ممنوع است. محوطه داخلی شامل ۸۰ هکتار می‌شود، هرچند بازدیدکنندگان می‌توانند فقط درهای برنجی بسیاز بزرگ و سنگینی را مشاهده کنند که با چوب سدار و کاشی‌های زلیج پوشانده شده است.

۶. قصر البادی

قصرهای مراکش

قصر البادی (El Badi) یکی از مراکز تاریخی مهم مراکش است که در گذشته از قصرهای فوق‌العاده این کشور به حساب می‌آمد. هر چند که امروزه مردم می‌توانند به بقایا و خرابه‌های آن نگاهی بیندازند و با قوه تخیل خود، شکوه و عظمت آن را تجسم کنند. این سازه در دهه ۱۵۰۰ به دستور سلطان احمد المنصور ساخته شد که می‌خواست یکی از زیباترین قصرهای تمام دوران را بسازد. قصر البادی به کاشی کاری‌های نفیس، طلای درخشان، جواهرات پرزرق و برق و سایر طراحی‌های لاکچری معروف بود.

۷. قصر الباهیا

قصرهای مراکش

قصر الباهیا (El Bahia)، یکی دیگر از جواهرات معماری مراکشی از دوران گذشته است که اواخر قرن ۱۹ ساخته شد. این قصر برای احمد ابن موسی ساخته شد که یکی از مقامات شهری و مشاور مورد اعتماد سلطان بود که از بردگی به قدرت رسیده بود. این قصر مجلل، معماری فوق‌العاده‌ای دارد که شامل کاشی‌کاری‌های ظریف، سقف‌های چوبی با چوب سدار، سقف‌های نقاشی شده، تزئینات گچبری، فواره‌های فضای داخلی، طاق‌های با عظمت و حجم زیادی از نورهای طبیعی می‌شود. باغ‌های بسیار بزرگ نیز بر زیبایی این قصر افزوده‌اند.

۸. قصر دار منبهی

قصرهای مراکش

قصر دار منبهی (Dar Menebhi) در گذشته متعلق به خانواده‌ی ثروتمند مراکشی به نام خانواده منبهی بود. این منزل لوکس در اواخر دهه ۱۸۰۰ به سبک اندلسی ساخته شد. حیاط اصلی این قصر، یک فواره در مرکز خود دارد و تعدادی اتاق نیز در اطراف آن قرار گرفته است. این سازه در دهه ۱۹۹۰ با دقت بازسازی شد تا بتواند شکوه اصیل خود را به معرض نمایش بگذارد. در حال حاضر از این قصر به عنوان موزه استفاده می‌شود.

۹. داراِلمکزن

قصرهای مراکش

قصر سلطنتی سابق دارلمکزن (Dar el-Makhzen)، در حال حاضر شامل ۲ موزه است. با اینکه تانگیر هیچگاه به‌عنوان یکی از شهرهای امپراتوری مراکش نبود، ولی زمانیکه خانواده سلطنتی برای بازدید به شهرهای ساحلی شمالی می‌رفتند، از این قصر استفاده می‌کردند. اتاق‌های اصلی آن در اطراف دو حیاط بزرگ قرار دارد. ستون‌های باشکوهی دارد که قدمت برخی از آن‌ها به دوران رومی‌ها برمی‌گردد، علاوه بر این می‌توان به فواره‌هایی از سنگ مرمر، سقف‌های بلند چوبی، کاشی کاری‌های سنتی و سایر تزئینات معرکه نیز اشاره کرد.

۱۰. دار آلمکزن

قصرهای مراکش

دار آلمکزن (Dar al-Makhzen)، اقامتگاه اصلی و رسمی پادشاه فعلی مراکش است که در سال ۱۸۶۴ ساخته و جایگزین قصر قدیمی شهر شد. حوادث قابل توجهی در این قصر پرزرق و برق رخ داده است که از آن میان می‌توان به ازدواج پادشاه فعلی با سلما بنانی اشاره کرد. این قصر بسیار بزرگ از ساختمان‌های متعددی نظیر خانه‌های افراد سلطنتی، بخش مخصوص مهمانان، استراحتگاه گارد سلطنتی تشکیل شده است.

باغ‌های با عظمتی در این قصر وجود دارد که در آن‌ها ردیف‌های منظمی از گل‌ها، بوته‌ها، درختان و مجسمه‌ها و جریان آب به چشم می‌خورد. محوطه بزرگی برای رژه و یک مسجد کوچک نیز در این سایت قرار دارد. پرچم مراکش در بالای قصر به اهتزاز درآمده است، در ضمن این قصر برای بازدید عموم باز نیست.

۱۱. قصر سلطنتی، آگادیر

قصر سلطنتی آگادیر، یکی از اقامتگاه‌های پادشاه کنونی مراکش است و به همین دلیل به روی عموم بسته است. این قصر در منطقه‌ای نسبتاً آرام و ساکت قرار دارد و مستقیما به دریا و ساحل دسترسی دارد. پارک سرسبزی نیز دارد که افراد سلطنتی می‌توانند اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند.

۱۲. قصر سلطنتی، کازابلانکا

قصرهای مراکش

طبیعی است که کازابلانکا به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر مراکش نیز برای ایامی که پادشاه و سایر اعضای خانواده سلطنتی از این شهر بازدید می‌کند، یک قصر سلطنتی داشته باشد. بازدیدکنندگان اجازه ورود به محوطه قصر را ندارند، اما دروازه عظیم و بزرگ آن تا حدود کمی می‌تواند از آنچه که در پس دیوارهای قصر می‌گذرد به مردم بگوید. این قصر نیز خود بخشی فوق‌العاده از معماری اسلامی است که یک حیاط بزرگ در قسمت جلویی و درختان مرکبات معطر در باغ‌هایش دارد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه