سافاری در بلیز، بهشتی زمینی برای عاشقان غواصی

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
سافاری در بلیز، بهشتی زمینی برای عاشقان غواصی

در کنار مقاصد گردشگری معروف، کشورهای دیگری هم در گوشه و کنار جهان هستند که با جاذبه‌های طبیعی خود، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران سافاری به‌شمار می‌روند. بلیز یکی از آن‌ها است.

در کنار کشورهای معروف و قاره‌ای شناخته شده همچون آفریقا که به دلیل تنوع زیست محیطی و نیز حیات وحش غنی، اسم و رسمی در دنیای گردشگری سافاری به دست آورده‌اند، کشورهای دیگری هم هستند که به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و زیستی خود، مقاصدی ایده‌آل برای گردشگران سافاری به شمار می‌روند. بلیز یکی از این کشورها است که چه از نظر حیات آبی و چه از نظر چشم‌اندازهای طبیعی و حیات وحش می‌تواد رفته رفته مبدل به مقصدی در خور توجه در این زمینه شود. در ابتدا بد نیست اندکی بیشتر با این کشور کوچک و کم‌جمعیت آشنا شویم.

سافاری در بلیز

بلیز کشوری است واقع در آمریکای مرکزی که تا سال ۱۹۸۱ به عنوان «هُندوراس بریتانیا» (British Honduras) شناخته می‌شد، تا اینکه استقلال خود را به دست آورد. این کشور از نظر جغرافیایی با مکزیک و گواتمالا هم‌مرز بوده و از سویی در کرانه‌های دریای کارائیب واقع شده است.

بلیز یکی از کم جمعیت‌ترین کشورهای جهان است، به‌طوری که طبق تخمین‌های موجود این کشور در حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و فرهنگ آن آمیزه‌ای از فرهنگ اسپانیایی و بریتانیایی بوده و تحت تأثیر سنت و آیین «گاریفونا» (Garifuna) قرار دارد.

گاریفونا مردمانی ساکن دهکده‌های کوچک ماهیگیری هستند که در امتداد خطوط ساحلی این کشور زندگی می‌کنند. آن‌ها همچنین در کشورهای دیگری همچون گواتمالا، نیکاراگوئه و هندوراس نیز زندگی می‌کنند. ریشه‌ی این مردمان در اصل به بردگان آفریقایی بازگشته و موسیقی و فرهنگ‌شان از فرهنگ آمریکای جنوبی و کارائیب نشأت گرفته است.

سافاری در بلیز

با برخورداری از دومین سیستم صخره‌های مرجانی در جهان (رتبه اول در این زمینه به کشور استرالیا تعلق دارد) که به امتداد ۳۰۰ کیلومتر امتداد یافته است و نیز به لطف خطوط ساحلی تماشایی، آثار برجای مانده از تمدن شگفت انگیز مایا و البته انبوه جنگل‌های متراکم بارانی، بلیز سرزمینی دلپذیر برای آن دسته از گردشگرانی است که در جستجوی هیجان ماجراجویی به سبک سافاری و تجربه‌ی یک تعطیلات لوکس و مجلل هستند.

به این امتیازات متنوع باید وسعت این کشور را نیز اضافه کرد که قابل مقایسه با ولز بوده و از این نظر دسترسی و گشت و گذاری ساده و بی‌دردسر به گوشه و کار آن را فراهم کرده است. همچنین مردم این سرزمین رفتاری دوستانه با مسافران داشته و بیشتر جمعیت آن به زبان انگلیسی تکلم می‌کنند و از این رو این کشور یکی از کشورهای آمریکای مرکزی است که بازدیدی آسان و مفرح را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

سافاری در بلیز

بلیز بالاخص برای گذراندن ایام ماه عسل، وقت گذرانی زوج‌های جوان و آن دسته که در جستجوی یک تلفیق بی‌نظیر از جاذبه‌های طبیعی همچون صخره‌های مرجانی و جنگل هستند، بسیار مناسب و ایده‌آل خواهد بود. از سوی دیگر هم می‌توان به تنهایی از این کشور بازدید کرده و یا این مسافرت را با بازدید از کشور گواتمالا همراه کرده و به بازدید از نقاط ساحلی دلپذیری همچون «آنتیگوا» (Antigua)، «تیکال» (Tikal) و سواحل کارائیب رفت.

در مجموع این کشور به لطف برخورداری از مواهب فوق، رفته رفته خود را به عنوان یکی مقصد گردشگری ایده‌آل در زمینه اکوتوریسم نیز جا انداخته است که البته با توجه به منابع طبیعی قابل توجه، چندان هم امری دور از انتظار نیست.

اما سایه روشن‌های بی‌نظیر این کشور در چه ویژگی‌هایی نمود پیدا کرده است:

چاله آبی بزرگ (THE GREAT BLUE HOLE):

سافاری در بلیز

یک جاذبه طبیعی و تماشایی برای آن دسته از افراد شجاعی که واهمه‌ای از وارد شدن به گودالی تیره و تار برای جستجوی حیات آبی شگفت‌انگیز این منطقه ندارند. گودال آبی بزرگ (چال آبی بزرگ) حقیقتا خارق‌العاده و تماشایی است، یک حفره‌ی آبی جالب توجه در اقیانوس که ۳۰۰ متر عرض و نزدیک به ۱۲۰ متر عمق دارد. دیگر ویژگی جالب آن شکل دایره مانند و بی عیب و نقص آن است.

فرهنگ باستانی:

خوشبختانه تمدن مایا آثار ارزشمند بسیاری را در این حوزه برای کشور بلیز به یادگار گذاشته است. از این میان با جستجو در میان شهرهای باستانی و خرابه‌های معابد و دیگر آثار تمدن مایا، می‌توان به درک بهتری در این زمینه رسید.

امکان غواصی:

همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم، این کشور به عنوان دومین کشور برخوردار از سیستم صخره‌های مرجانی شناخته می‌شود، به همین دلیل چندان دور از ذهن نیست که غواصی از جمله تفریحات مهیج و پرطرفدار این منطقه باشد. در خلال این غواصی مهیج، بازدید کندگان می‌توانند با گونه‌های مختلفی همچون وال، کوسه، وال سرچکشی و دیگر جانوران آبزی این منطقه آشنا و از حیات غنی آن لذت ببرند.

حیات وحش شگفت انگیز:

سافاری در بلیز

حیات وحش غنی این کشور شامل انواع تنبل، میمون و بیش از ۵۰۰ گونه‌ی مختلف از پرندگان است. همچنین علاقمندان می‌توانند در جنگل‌های بکر و وحشی این منطقه، زیستگاه جانوران را جستجو کرده و یک سافاری سرگرم کننده را تجربه کنند. البته در این میان نمی‌توان به سادگی از کنار سواحل سفید ماسه‌ای این کشور گذشت که امکان استراحتی دلپذیر و تجدید قوا را برای مسافران مهیا کرده‌اند. همچنین این کشور میزبان تنها پناهگاه و منطقه‌ی حفاظت شده جگوار در جهان است که به عنوان پناهگاه حیات وحش «Cockscomb Basin» شناخته می‌شود.

از سوی دیگر بلیز را باید بهشتی رویایی برای کسانی دانست که مایلند اوقات مسافرت خود را در شماری از مناطق دست نخورده، آرامش بخش و حفاظت شده بگذرانند که از این نظر، این کشور بهترین آب‌های کم عمق ساحلی جهان را دارا است. از سوی دیگر به دلیل وجود صخره‌های مرجانی این کشور از کلاسی جهانی در زمینه غواصی اسکوبا برخوردار است، اکثر مناظر تماشایی این حوزه را می‌توان در میان چشم‌انداز خیره کننده ناحیه «کیز» (Cayes) جستجو کرد.

سافاری در بلیز

آب در این منطقه هم گرم و هم بسیار شفاف و کریستالی است، به گونه‌ای که می‌توان تا عمق ۴۰ متری را به راحتی از سطح دریا مشاهده کرد که خود این امر باعث شده شیرجه و غواصی در این منطقه بسیار ایده‌آل و خاطره انگیز باشد. البته گودال آبی بزرگ برای علاقمندان غواصی اسکوبا چالشی بزرگ است که هم به دلیل عمق جالب توجه و هم به دلیل حضور انواع کوسه‌ها همچون کوسه کارائیب مرجانی، کوسه باله سیاه، کوسه پرستار (nurse sharks)، گروپرهای عظیم الجثه (giant groupers)، کوسه‌های سرچکشی و کوسه‌های گاوی (bull shark)، لذت لمس و تجربه‌ی هیجانی بی‌نظیر را به غواصان هدیه می‌دهد. آب کریستالی در کنار تنوع قابل توجه حیات آبی، ویژگی‌هایی است که هر عاشق شنا و غواصی نمی‌تواند به سادگی از کنارشان عبور کند.

غواصی در بلیز

اما در سرزمین اصلی، جنگل‌های بارانی، مانگروو (mangrove) و چمنزارهای گسترده در کنار هم یک زیستگاه خارق‌العاده و کامل را برای حیات وحش غنی این کشور تهیه و تدارک دیده‌اند، به ویژه در مناطقی همچون ناحیه «Orange Walk District» که خانه میمون‌های زوزه کش «howler monkey» و بیش از ۵۰۰ گونه از پرندگان رنگارنگ گرمسیری است. آثار باسانی تمدن مایا در «شونانتونیچ» (Xunantunich)، «لامانای» (Lamanai)، و «کاراکول» (Caracol) به سادگی در دسترس مسافران بوده و در عین حال به اندازه کافی به خطوط ساحلی جالب توجه کشور گواتمالا نیز نزدیک است.

سافاری در بلیز

از سوی دیگر هتل و اقامتگاه‌های بی‌نظیری در این ناحیه وجود دارند که همگی در شمار اقامتگاه‌های دوست‌دار محیط زیست قرار داشته و امکانات متنوعی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند.

سافاری در بلیز

به هر صورت به نظر می‌رسد بلیز کشوری رویایی برای علاقمندان غواصی، سافاری و گردشگری است که از بودن در طبیعت و حضور در کنار دیگر موجودات این سیاره لذت می‌برند. در مجالی دیگر بیشتر شما را با این کشور و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه