اکتشاف در بیابان های محافظت شده و پارک های ملی ابوظبی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
اکتشاف در بیابان های محافظت شده و پارک های ملی ابوظبی

منطقه رام‌نشده ابوظبی را در این مناطق طبیعی محافظت‌شده و پارک‌های ملی، کشف کنید و لذت ببرید.

شرکت‌کنندگان در یک مهمانی عصرگاهی باشکوه و صرف چای، از طبقات بالای برج‌های اتحاد در ابوظبی، می‌توانند به گستره‌ای از آسمان‌خراش‌های مدرن بر لبه خلیج همیشه فارس، بنگرند و سپس کمی برگردند و حومه شهر را در بیابانی گسترده، تماشا کنند.

بسیار ساده، ممکن است مرتکب این اشتباه شوید که در این چشم‌انداز فوق‌العاده، حیاتی وجود ندارد، اما باید بدانید این منطقه از نظر حیات وحش، بسیار غنی است. در ادامه سه مکان از بهترین‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

این مقاله توسط رابرت رید در تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است. عکاس این مقاله، متیو پالی است.

ابوظبی

پارک ملی مانگرو، یکی از مهم‌ترین دارایی‌های مهم زیست محیطی امارات متحده عربی، به شمار می‌آید

۱. پارک ملی مانگرو

ابوظبی

کایاک‌ران‌ها، از پدال‌زدن در پارک ملی مانگرو، درست خارج از شهر ابوظبی، لذت بسیاری می‌برند

زمانی که وارد یک کایاک (نوعی قایق) می‌شوید، فراموش خواهید کرد که در پایتخت امارات متحده عربی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت هستید. در حومه‌های شرقی شهر، پارک ملی مانگرو (Mangrove National Park) را با مساحتی بیش از ۱۸ کیلومترمربع جنگل‌های درختان مانگرو، در مد بالا، توسط کایاک‌ها می‌توانید تماشا کنید.

زمانی که در کایاک، آرام در حال پدال زدن هستید، با گذر از این زیستگاه غنی متراکم، می‌توانید به مشاهده فلامینگوها، مرغ‌های ماهیخوار و خرچنگ‌ها بپردازید. درختان مانگرو، با ارتفاعی بیش از ۴٫۶ متر، در این زیستگاه آب شور زندگی می‌کنند و دارای یک سیستم طولانی ریشه هستند که مانند لوله تنفسی، به این گیاهان هوا می‌رساند.

ابوظبی

پارک ملی مانگرو، محیط اکولوژیکی منحصربه‌فردی برای اکتشاف است و همچنین، مهلتی برای استراحت  از زندگی شلوغ شهری را برای شما فراهم می‌کند

تورهای زیادی برای کایاک‌رانی در پارک ملی مانگرو وجود دارند. یکی از این شرکت‌های تور، سی هاوک (Sea Hawk) در بخش شرقی مانگرو مارینا (Mangroves Marina) با سه تور کایاک رانی در روز به ازای ۲۴۰ هزار تومان برای هر فرد، است.

ابوظبی

اجاره کایاک برای سه ساعت، از ۱۴۰ هزار تومان تا ۲۴۰ هزار تومان، متغیر است. سی هاوک را می‌توانید در تفرجگاه و هتل شرقی مانگرو و اسپای آنانترا، پیدا کنید

۲. باتلاق محافظت شده الوثبا (AL Wathba wetland reserve)

ابوظبی

باتلاق محافظت شده الوثبا، خانه بیش از ۲۵۰ گونه از پرندگان، و فلامینگوهای خارق‌العاده است

تجربه غیرمنتظره دیدن فلامینگوها در باتلاقی زیبا، ناگهان در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ابوظبی ممکن می‌شود. در اواخر سال ۱۹۹۰ یک کارخانه تصفیه آب، به اشتباه، آب شور را در دشتی میان چندین بزرگراه، ریخت و به تصادف باعث ایجاد این باتلاق‌ها شد. خیلی زود، نی‌ها در کنار این منبع آبی بزرگ شروع به رشد کردند و فلامینگوهای صورتی، هزاران فلامینگو، متوجه این نیزار فوق‌العاده شدند.

مصطفی التوم، فردی اهل سودان که ۱۰ سال در آن منطقه زندگی کرده و مسئول این باتلاق است، توضیح می‌دهد:

پیدا کردن آب و غذا در این مکان، این باتلاق را برای فلامینگوها، بسیار خاص کرده است.

گردشگران در باتلاق محافظت شده الوثبا، با مساحتی معادل ۵٫۳ کیلومتر مربع، می‌توانند در مسیرهای مشخصی، پیاده‌روی کنند یا با درشکه‌های تک اسبه در محوطه‌ای که کمترین مزاحمت را برای فلامینگوها (و بیش از ۲۵۰ گونه دیگر پرندگان که در این منطقه، زندگی می‌کنند) فراهم می‌کند، سواری کنند.

ابوظبی

در برخی موارد، شما می‌توانید تا ۹ متری دسته‌های صدتایی فلامینگوها بروید و آن‌ها را در حال شکار میگوی آب شور در باتلاق تماشا کنید.

این باتلاق، از پاییز تا بهار، زیستگاه بیش از ۴ هزار فلامینگو است. در تابستان، بسیاری از آن‌ها به سمت آسیای مرکزی، مهاجرت می‌کنند و برخی از آن‌ها، در تمام سال، همانجا می‌مانند.

این منطقه محافظت‌شده در مجاورت E30 (جاده کامیون ال عین) و E11 (بزرگراه بی‌ المللی قویفات)، تنها در روزهای پنجشنبه و شنبه، برای بازدید عموم باز است. باتلاق الوثبا، غالبا، بسیار آرام و خلوت است. محوطه تماشای پرندگان، نشانه‌گذاری نشده است، اما وقتی که وارد پارک می‌شوید در سمت چپ باتلاق (شرق)، قرار دارد.

بيشتر بخوانيد:

۳. پارک حیات وحش عربی

ابوظبی

سر بنی یاس (Sir Bani Yas)، با وجود دهه‌ها مراقبت و محافظت و سرمایه‌گذاری بر مسائل زیست‌محیطی، هم اکنون، خانه بیش از هزاران حیوانات وحشی بزرگ و میلیون‌ها درخت و گیاه است

ابوظبی، به علت وجود غزال‌هایش، نامگذاری شده است. در نزدیکی شهر، نمی‌توانید بزهای کوهی کوچک را پیدا کنید، اما باید بدانید که آن‌ها آنجا را به همراه صدها گونه در خطر دیگر ترک کرده‌اند و در بزرگ‌ترین جزایر بیابانی، اقامت گزیدند که تنها چند ساعت از غرب شهر ابوظبی، فاصله دارد (از طریق بزرگراه E11 و یک تاکسی آبی، می‌توانید به آنجا برسید).

ابوظبی

مانگروهای سر بنی یاس، مکانی فوق‌العاده برای اکتشاف در حیات وحش هستند

بازدید از سر بنی یاس، درست به اندازه رفتن به موزه جدید لوور ابوظبی یا ساختمان باشکوه الدار (Aldar)، اولین ساختمان با ساختار دایره در جهان، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. سر بنی یاس جزیره‌ای با ۸۸ کیلومتر مربع مساحت در گذشته بیابانی بی‌درخت بود.

اگرچه باید به شما بگوییم که در ۴ دهه گذشته، میلیون‌ها درخت، این چشم‌انداز را طوری تغییر داده‌اند که دیگر هیچ شباهتی به ساوانای (دشت بی‌درخت و بیابانی) کنیایی ندارد.

 این جزیره، با وجود سواحل و فعالیت‌هایی که در سه هتل مجلل (با مدیریت هتل‌های زنجیره‌ای تایلندی آنانترا)، به مهمانان پیشنهاد می‌شود، مملو از حیات وحش بومی و همچنین حیواناتی که از خارج از کشور، به آنجا وارد شده‌اند، است. با سافاری، می‌توانید دراین زمین‌های آزاد و زیبا، به تماشای زرافه‌ها، شترمرغ‌های سومالی، تیزشاخ آفریقای شرقی و عربی (beisa and Arabian oryx)، گوسفند بربری با شاخ‌های قفل‌شده به هم، شترمرغ استرالیایی (emus) و تعداد کمی چیتا، بپردازید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه