کشف بخش هایی از مجسمه رامسس دوم در مصر

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
کشف بخش هایی از مجسمه رامسس دوم در مصر

باستان‌شناسان بخش‌هایی از مجسمه‌ی یکی از معروف‌ترین فرعون‌ها را در شهر اسوان مصر کشف کردند. رامسس دوم در میان مصری‌ها از احترام زیادی برخوردار بود.

باستان‌شناسان در مصر، سر و سینه‌ی مجسمه‌ی رامسس دوم را از زیر خاک بیرون کشیدند. این کشف، تنها چند روز بعد از اجرای «مراسم آیینی خورشید» در روز تولد فرعون، اتفاق داد.

وزارت آثار تاریخی مصر امروز اعلام کرد که در زمان اجرای پروژه‌ای برای محافظت از سایت در برابر آب‌های زیرزمینی، سر و سینه‌ی مجسمه رامسس دوم در معبد کومومبو کشف شد. مصر امیدوار است که این کشف، همراه با دیگر کشفیات اخیر، به احیای بخش گردشگری مصر که طی سال‌های ناآرامی پس از قیام سال ۲۰۱۱ از رونق افتاده است، کمک کند.

رامسس دوم

رامسس دوم که به عنوان رامسس کبیر هم شناخته می‌شود، از سال ۱۲۷۹ قبل از میلاد تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد در مصر حکومت می‌کرد. او به خاطر گسترش سرزمین‌های مصر از شرق تا سوریه‌ی امروزی و از جنوب تا سودان، معروف است. 

اهرام آنلاین گزارش داد که پنج شنبه‌ی گذشته، گردشگران بسیاری در معبد بزرگ اسوان در ابو سیمبل گرد آمدند تا تابش اشعه‌های خورشید بر مجسمه‌های داخل معبد را ببینند. یک مجسمه‌ی جداگانه از فرعون هم جزء این مجسمه‌ها بود.

نور خورشید دو بار در سال بر مجسمه ها می‌تابد. در نیمه‌ی دیگر سال، فضای داخل معبد اصلی در تاریکی فرو رفته است. اما در ۲۲ فوریه و ۲۲ اکتبر، نور خورشید به‌طور کامل بر مجسمه‌های داخل معبد می‌تابد.

روز ۲۲ فوریه، روز تولد رامسس دوم است و در ۲۲ اکتبر هم سالگرد تاجگذاری وی جشن گرفته می‌شود.

اهرام آنلاین گزارش داده است که مسئولین باستان‌شناسی و مقامات دولتی مصر و همچنین کشورهای دیگر در میان اقدامات امنیتی سخت‌گیرانه در مراسم روز پنج‌شنبه‌ی گذشته شرکت کردند.

نور خورشید، بر مجسمه‌های خدایان خورشید، «Amon-Re» و «Re-Horakhte» و یکی از مجسمه‌های رامسس دوم می‌تابد و آن‌ها را روشن می‌کند.

رامسس دوم

مجسمه‌های آن‌ها به صورت نشسته هستند و نزدیک به خدای جهان زیر زمین مصری‌ها، به نام «پتا» قرار گرفته‌اند که در تمام طول سال در تاریکی قرار دارد. کشف مجسمه‌ی جدید باعث پیدا شدن معبد گمشده‌ی رامسس دوم شد.

اخبار مربوط به ۳۲۰۰ خرابه در پاییز گذشته افشا شد و محققان در میان آن‌ها نقوشی را که گفته می‌شد متعلق به خدایان خورشید مصریان باستان بود، کشف کردند. این کشفیات اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی خدای مورد پرستش رامسس دوم به دانشمندان بخشید. معبد که در ناحیه‌ی ابوسیر نکروپولیس در غزه کشف شد، در حدود ۳۳ متر پهنا و ۵۲ متر، درازا دارد و در زمان حکومت ۶۷ ساله‌ی رامسس دوم ساخته شد.

نوشته‌هایی که روی یکی از دیوارهای معبد حکاکی شده‌اند، عناوین مختلف رامسس دوم و کتیبه‌های خدایان خورشیدی است.

رامسس دوم

عکس: تصویری از معبد گمشده‌ی رامسس دوم از سمت شمال. او یکی از محترم‌ترین رهبران مصر است که بیش از هر فرعون دیگری، معبد ساخته است

باستان‌شناسان بخش‌هایی از حکاکی‌هایی را یافته‌اند که خدایان خورشید را به تصویر می‌کشند و این موضوع را تایید می‌کنند که رامسس دوم، خدای خورشید، «Ra: را»، را می پرستید. «را»، معمولا به عنوان پادشاه خدایان، مدافع فرعون و خالق همه چیز شناخته می‌شود. این مجموعه در منطقه‌ای بین نیل و ابوسیر بنا شده است.

محققان، راه پله‌ای در پشت معبد کشف کرده‌اند که به تالاری سنگی منتهی می‌شود که به سه اتاق موازی تقسیم شده است. در سمت دیگر، سه انبار طویل وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند که رامسس دوم فهمیده بود که جلوه‌گری، عامل بسیار مهمی برای موفقیت حکومت او است و در نتیجه، سازه‌های مبالغه‌آمیزی ساخت تا قدرت خود را به عنوان یک رهبر به رخ بکشد. 

رامسس دوم چه کسی بود؟

رامسس دوم

رامسس دوم از سال ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد زندگی می‌کرد. طبق آن چه که در دانشنامه‌ی تاریخ باستان آمده است، مصری‌ها فرعون را با نام «Userma'atre'setepenre» می‌شناختند که به معنی «نگهبان توازن و تعادل، پرقدرت در راه راست، برگزیده‌ی خدای را» است.

او، سومین فرعون از نوزدهمین سلسله است که در نبرد قادش، قاطعانه بر هیتیت‌ها پیروز شد. ظاهرا، رامسس دوم از نتیجه‌ی این نبرد برای تقویت اعتبار خود استفاده کرد. اما، این نبرد در نتیجه‌ی یک مذاکره به پایان رسید و برای هیچ کدام از طرفین جنگ یک پیروزی تلقی نمی‌شود. در واقع، این نبرد به اولین معاهده‌ی صلح منجر شد که در ۱۲۵۸ قبل از میلاد منعقد شد.

رامسس دوم را معمولا همان فرعونی می‌دانند که در کتاب خروج در کتاب مقدس معرفی شده است. اما شواهد باستان‌شناسی یا تاریخی در مورد ارتباط این دو شخصیت به هم وجود ندارد. او بیش از ۱۰۰ فرزند (بیشتر از هر فرعون دیگری) داشت و در سال ۱۲۱۳ قبل از میلاد از دنیا رفت. 

دانلود ویدیو

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه