پیدا شدن نقاشی گمشده مونه در لوور

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۰
پیدا شدن نقاشی گمشده مونه در لوور

اثر گمشده‌ی ژان کلود مونه، نقاش امپرسیونیست فرانسوی، بعد از چندین دهه در همان جا که گم شده بود، پیدا شد. 

یکی از نقاشی‌های متعلق به مجموعه‌ی «نیلوفرهای آبی» اثر «کلود مونه»، هنرمند امپرسیونیست، که زمانی متعلق به یک مجموعه‌دار ژاپنی بود و در زمان جنگ جهانی دوم به‌مدت چند دهه گم شده بود، پیدا شد.

نقاشی رنگ روغنی، به نام «نیلوفرهای آبی: بازتاب درختان بید»، توسط یک محقق و به‌صورت بسته‌بندی شده در گوشه‌ی یکی از انبارهای موزه‌ لوور در پاریس کشف شد.

این بوم نقاشی که اکنون به‌شدت آسیب دیده است، زمانی متعلق به سرمایه‌دار با نفوذ ژاپنی و مجموعه‌دار آثار هنری، کوجیرو ماتسوکاتا است که تصور می‌شود این نقاشی را قبل از جنگ به‌صورت بی‌واسطه از خود هنرمند خریداری کرده باشد.

این نقاشی که دارای ابعادی بیش از دو در چهار متر است، پس از آن گم شد که مالک آن، تابلو را به‌همراه بسیاری از کارهای غربی که در مجموعه‌ی خود نگهداری می‌کرد، برای در امان ماندن از شعله‌های آتش جنگ جهانی دوم به پاریس ارسال کرد.

در طول جنگ، مجموعه آثار آقای ماتسوکاتا توسط دولت فرانسه به‌عنوان دارایی دشمن مصادره شد تا اینکه همه این آثار در سال ۱۹۵۹ توسط دولت فرانسه به ژاپن بازگردانده شد.

موزه‌ی ملی هنر غربی در توکیو در همان سال (نه سال پس از مرگ آقای ماتسوکاتا) و به‌منظور نمایش آثار هنری به جا مانده از مجموعه‌ی بزرگ هنری وی افتتاح شد، اما هیچ اثری از نقاشی رنگ روغن در میان آن‌ها نبود.

کلود مونه

نقاشی به‌شدت آسیب دیده‌ی کلود مونه

به گفته‌ی روزنامه‌ی آساهی، تصور بر این است که نقاشی را برای ایمن ماندن از بمباران‌های زمان جنگ به مناطق روستایی اطراف پاریس منتقل کرده بودند که منجر به گم شدن آن برای چندین دهه شد.

سال گذشته و بعد از آن که این نقاشی در لوور پیدا شد، آن را به ژاپن بازگرداندند و کارشناسان به‌سختی مشغول ترمیم آن هستند تا ماه ژوئن سال آینده در موزه‌ی ملی هنر غربی به نمایش گذاشته شود.

این نقاشی را که در سال ۱۹۱۶ رسم شد، یک موضوع مطالعاتی برای تحقیق در مورد مجموعه نقاشی‌های نیلوفر آبی می‌دانند که شاید مهم‌ترین اثر هنری هنرمند آن باشد و در موزه‌ی لورانگری (Musée de L'Orangerie) در پاریس نگهداری می‌شود.

آکیکو مابوچی، مدیر موزه‌ی ملی هنر غربی، ضمن اشاره به اهمیت فرهنگی آن، به آساهی گفت که نقاشی آسیب دیده «اثر ارزشمندی است که حضوری غیرقابل انکار در پژوهش‌های مربوط به آثار مونه دارد.»

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه