نمایش نسخه خطی اسکندرنامه نظامی در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
نمایش نسخه خطی اسکندرنامه نظامی در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران

رونمایی از نسخه خطی اسکندرنامه نظامی در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران انجام می‌شود.

اسکندرنامه نظامی کتابی ارزشمند است که در قطع رحلی کوچک در قرن سیزدهم هجری قمری از نسخه اسکندرنامه نظامی گنجوی به خط نستعلیق نوشته شده و تصاویر آن در سیزده مجلس رسم شده است.

حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن مؤید نظامی شاعر مشهور ایرانی در قرن ششم هجری قمری بین سال‌های ۵۳۰ تا ۵۴۰ هجری قمری در شهر گنجه واقع در جمهوری آذربایجان کنونی به دنیا آمد؛ اما اصل و نسب او عراقی بود.

او از علمای فلسفه و حکمت محسوب می‌شد و آشنایی کامل به فنون حکمت و علوم عقلی و نقلی، طب، ریاضی و موسیقی داشت. او بین سال‌های ۵۹۹ تا ۶۰۲ هجری قمری از دنیا رفت.

اسكندرنامه كه بزرگ‌ترین اثر نظامی از نظر حجم است، در چند سال آخر زندگی‌اش سروده شد. این اثر از دو قسمت شرفنامه و اقبالنامه تشکیل شده و بیشتر از دیگر آثارش از رضایت وی برخوردار است. علت این رضایتمندی شاید به سروده شدن آن در دوران ناتوانی، پیری، ضعف جسمانی و کشیدن رنج بیشتر در توصیف آن برمی‌‌گردد.

اسکندرنامه تقریبا در سال ۵۹۹ هجری قمری سروده شده و شامل حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیت شعر و هم‌وزن شاهنامه فردوسی است.

بازدیدکنندگان با مراجعه به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) تا پایان اسفند ماه از ساعت ۸ تا ۱۶ می‌توانند از این کتاب ارزشمند بازدید کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه