برف صورتی با بوی هندوانه را در مونتانای آمریکا ببینید

رضا اردو
رضا اردو جمعه، ۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
برف صورتی با بوی هندوانه را در مونتانای آمریکا ببینید

برف صورتی شاید بوی هندوانه بدهد، اما طعم آن را ندارد. اگر با این پدیده مواجه شدید بر وسوسه‌ی چشیدن آن غلبه کنید.

ایالات متحده‌ی آمریکا، با آن طبیعت بارورش، گاهی پدیده‌های طبیعی گیج‌کننده و شگفت‌آوری ایجاد می‌کند.

مثلا اگر به پارک ملی گلیشر (Glacier National Park) در ایالت مونتانا بروید، ممکن است با برف قرمزی که بوی شیرینی دارد، روبه‌رو شوید.

به این پدیده «برف هندوانه‌ای» می‌گویند و وقتی به وجود می‌آید که نوع خاصی از جلبک با رنگدانه‌های قرمز (Chalemydomonas nivalis) که حاوی سبزینه است، با برف پیرامونش ترکیب شود؛ در این حالت رنگ قرمز پرطراوتی شکل می‌گیرد.

برف صورتی

جو گیرش (Joe Giersch)، حشره‌شناس در سازمان زمین‌شناسی آمریکا، اخیرا در پارک ملی گلیشر با این پدیده مواجه شد.

برف هندوانه‌ای آب شده و درون گودالی جمع شده بود. گیرش از آن صحنه عکس گرفت و توضیح داد که این برف رنگی چگونه شکل گرفته است.

برف صورتی

همانطور که گیرش و دیگر نمایندگان پارک ملی توضیح می‌دهند، رنگدانه‌ی قرمز درون جلبک از سبزینه در برابر اشعه‌ی خورشید محافظت می‌کند و باعث می‌شود تا حرارت بیشتری جذب شود. حرارتی که جلبک جذب می‌کند موجب آب شدن برف‌های اطراف می‌شود. آب ناشی از ذوب شدن برف جلبک را تغذیه می‌کند و باعث می‌شود تا جلبک در آن برف به رشد خود ادامه دهد.

با گذر زمان، هرچه دمای هوا بالاتر رود، برف‌ها بیشتر آب می‌شوند و جلبک در آن محیط بیشتر رشد می‌کند. بعضی از جلبک‌ها حتی در طول پاییز نیز زنده می‌مانند و صورتی می‌شوند.

برف صورتی

بوی خوبی هم که از این جلبک‌ها به مشام می‌رسد، باعث شده تا نام «هندوانه» را رویش بگذارند.

گفته می‌شود، نمایندگان پارک ملی توصیه‌ی اکید کرده‌اند که اصلا وسوسه نشوید تا آن یخ خوش‌بو را بچشید؛ زیرا دانشمندان هشدار داده‌اند که خوردن برف هندوانه‌ای می‌تواند باعث از کار انداختن دستگاه گوارش شود.

دانلود ویدیو

بنابر گزارش شبکه‌ی ودر (Weather Network)، با آنکه انتظار می‌رود این پدیده در نزدیکی فصل تابستان دیده شود اما با بالا رفتن دما خیلی زود این یخچال‌های طبیعی محو می‌شوند.

جلبک‌های رنگی حتی ممکن است به کفش‌تان بچسبند و مسیر را با جای پایتان رنگی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه