حمل و نقل عمومی در آتن؛ یونان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در آتن؛ یونان

آتن پایتخت یونان است و خدمات حمل و نقل شهری آن طی ۱۰ سال اخیر رشد چشمگیری داشته که شامل اتوبوس، اتوبوس برقی، تراموا، مترو و قطار برقی می‌شود.

آتن سیستم حمل و نقل عمومی کامل و مناسبی دارد که می‌توان در تور آتن به راحتی به هر کدام از مناطق شهر سفر کرد. بلیت‌های تک سفره ۱٫۴ یورو و بلیت‌های گردشگری چند روزه ۲۲ یورو قیمت دارند. بلیت‌های ۲۴ ساعته با تعداد نامحدود سفر، ۴٫۵ یورو تمام می‌شود.

حمل و نقل عمومی آتن طی ده سال اخیر با پیشرفت زیادی همراه بوده است. یکی از دلایل این امر، برگزاری المپیک بود که مسئولین برای بالا بردن استانداردهای خدمات عمومی شهری و جلب نظر مثبت مردم و مسئولین کمیته برگزاری بازی‌ها، اقدام به ارتقای کیفیت این سیستم کردند. با خرید یک نوع بلیت می‌توانید از کلیه وسایل حمل و نقل نظیر مترو، اتوبوس، تراموا و… استفاده کنید.

آتن

گردشگران می‌توانند بلیت سه روزه تهیه کنند که به بلیت توریستی معروف است و حدود شش یورو قیمت دارد. تفاوت آن با نوع معمولی در این است که اتوبوس‌هایی که به فرودگاه‌ها می‌روند را نیز پوشش می‌دهد. این بلیت‌ها از دستگاه‌های خودکار فروش بلیت در ایستگاه‌های مترو و فرودگاه قابل تهیه هستند.

با اینکه آتن حمل و نقل عمومی ارزان و گسترده‌ای دارد، اما در اکثر مواقع شلوغ است. برای تهیه بلیت باید به ترمینال اتوبوس‌ها یا کیوسک‌های خیابانی مراجعه کنید و برای گرفتن اعتبار نیز از دستگاه‌های نارنجی مستقر در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو استفاده کنید. بلیت‌ها یک‌روزه، سه‌روزه، پنج‌روزه و ماهانه برای استفاده در کل شبکه حمل و نقل شهری هستند.

فرودگاه

آتن

فرودگاه بین‌المللی «آلفتریوس ونیزلوس» آتن، یک فرودگاه مسافربری با طول باند ۴۰۰۰ متر است که در ۲۷ کیلومتری شرق مرکز شهر قرار دارد. این فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه منطقه آتیکای یونان و قطب نخست خطوط هوایی «المپیک ایر» و «اینجین ایر لاینز» به حساب می‌آید و به پاس خدمات «آلفتریوس ونیزلوس» سیاستمدار مشهور یونانی، به صنعت هوانوردی این کشور، به اسم وی نامگذاری شده است. فرودگاه آتن یکی از فرودگاه‌های جوان اروپا به شمار می‌رود، چراکه در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد و در مدت کوتاهی توانست به یکی از بهترین فرودگاه‌های قاره سبز تبدیل شود. به همین دلیل موفق شده در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، در ارزیابی‌های مؤسسه معتبر «اسکای تراکس» عنوان بهترین فرودگاه جنوب‌شرق اروپا را به خود اختصاص دهد.

آتن

فرودگاه آلفتریوس ونیزلوس دارای دو ترمینال اصلی و اقماری است که از طریق یک زیرگذر به یکدیگر متصل هستند. یک مسیر ارتباطی دیگر نیز در حال ساخت است که انتظار می‌رود عملیات عمرانی آن تا اواخر سال جاری میلادی به پایان برسد. ترمینال اصلی مخصوص پروازهای مسافران کشورهای عضو پیمان شینگن و چند کشور اروپایی دیگر است.

ایستگاه مترو در کنار پایانه فرودگاه قرار دارد و از طریق راهروی پیاده می‌توان به راحتی به آنجا دسترسی پیدا کرد. قطارهای مسیر شماره ۳ آتن مسافران را از طریق این ایستگاه به آتن منتقل می‌کنند.

فرودگاه آتن از طریق مسیرهای متنوعی از جمله بزرگراه آتیکی اودوس (Attiki Odos) از سمت مرکز و شمال، خیابان واریس کورپیو (Varis-Koropiou) از سمت غرب و جنوب و خیابان لوتسا-اسپاتا (Spata-Loutsa) متصل است.

آتن

تاکسی‌های فرودگاه در مقابل خروجی شماره ۳ بخش پروازهای ورودی مستقر هستند. همچنین مسافران در صورت تمایل به استفاده از لیموزین می‌توانند به خروجی‌های ۳ و ۴ بخش پروازهای ورودی مراجعه کنند.

به منظور رفاه حال مسافران چهار خط ویژه اتوبوس به شماره‌های X93, X95, X96, X97 در مسیر فرودگاه به آتن و برعکس در حال تردد هستند. در صورت سفر به فرودگاه آتن می‌توان این اتوبوس‌ها را در مقابل درهای شماره ۴ و ۵ پایانه اصلی فرودگاه مشاهده کرد.

مترو

آتن

متروی آتن در ۱۷ فوریه ۱۸۶۹ به صورت آزمایشی گشایش یافت و از قدیمی‌ترین متروهای جهان محسوب می‌شود. در سال ۱۸۶۷ احداث این مترو به ادوارد پیکرینگ تاجر انگلیسی سپرده شد. متروی آتن دارای ۳ خط، ۸۴٫۵ کیلومتر و ۶۵ ایستگاه ‌است که روزانه حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر از آن استفاده می‌کنند. قطارها در ساعات شلوغ هر ۳ دقیقه، در طول ساعات عادی هر ۵ دقیقه، صبح زود و آخر شب هر ۱۰ دقیقه حرکت می‌کنند. فاصله یک ساعته در آتن با استفاده از مترو به ۹ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

بلیت‌ها برای یک سفر ۹۰ دقیقه اعتبار دارند و می‌توان از آن‌ها در خطوط ۱ ،۲ ، ۳ و نیز بیشتر وسایل حمل‌‌ و نقل استفاده کرد؛ با این حال برای رفت و‌ آمد به فرودگاه آتن باید از بلیت مخصوص استفاده کرد. بلیت‌ها شامل بلیت برگشت، بلیت‌های دو یا سه نفره، بلیت‌های یک روزه، هفتگی و کارت‌های ماهانه می‌شود. مسافرانی که بلیت معتبر یا کارت ماهانه ندارند باید ۶۰ برابر قیمت بلیت، جریمه بپردازند. قیمت هر بلیت یک یورو، بلیت ۲۴ ساعته ۳ یورو، ۷ روزه ۱۰ یورو و فرودگاه ۶ یورو است.

توجه داشته باشید که خوردن و نوشیدن در مترو ممنوع است. در زمان ورود به مترو باید بلیت خود را در دستگاه بلیت‌خوان تایید کنید، وگرنه جریمه خواهید شد. ساعت کار مترو ۵ صبح تا ۲۴ شب است.

راه آهن

آتن

ایستگاه راه‌آهن آتن، ایستگاه اصلی شهر آتن، یونان است. این ایستگاه در سال ۱۹۰۴ میلادی تأسیس شده و به راه‌آهن سراسری یونان و همین‌طور خط ۲ متروی آتن متصل است.

تراموا

آتن

تراموا مرکز شهر را به حومه غربی و مترو وصل می‌کند و از ۵ خط تشکیل شده است که سه خط به سواحل آتن و دو خط از میدان سینتاگما به نقاط مختلف شهر می‌رود. این شبکه ریلی شامل ۴۸ ایستگاه است که روزانه حدود ۶۵ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. شبکه تراموا ۲۷ کیلومتر است و ۱۰ منطه حومه شهر را نیز پوشش می‌دهد. بلیت تراموا برای ۹۰ دقیقه است و می‌توان از آن برای سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کرد.

تاکسی

آتن

تاکسی‌های زردرنگ رسمی در خیابان‌های آتن به جابه‌جایی مسافر می‌پردازند. شرکت‌های تاکسی رادیویی نظیر  Hellas  و Ikaros نیز در آتن مشغول به فعالیت هستند. در زمان اوج شلوغی حتی ممکن است مجبور شوید به صورت اشتراکی (البته نه در کرایه) با دیگران سوار تاکسی شوید. تاکسی‌ها نسبت به استاندارهای اروپا ارزان هستند و انعام هم مرسوم نیست.

رانندگی

آتن

برای بهبود ترافیک آتن و حل مشکل آلودگی، روزهای دوشنبه تا جمعه فقط ماشین‌هایی که ثبت نام کرده‌اند می‌توانند به مرکز شهر تردد کنند، پلاک‌های فرد فقط روزهای فرد و پلاک‌های زوج در روزهای زوج مجازند به مرکز شهر بروند.

حداقل سن برای اجاره خودرو در یونان ۲۱ سال است. گردشگرانی که جزو شهرهای اتحادیه اروپا هستند فقط به یک گواهینامه رانندگی ملی نیاز دارند، اما افراد دیگر باید گواهینامه رانندگی بین‌المللی داشته باشند. شرکت‌های فعال در زمینه اجاره خودرو  Avis، Europcar و Hertz هستند.

پارکینگ در مرکز آتن بسیار محدود است. هتل‌های لوکس دارای فضای اختصاصی برای پارکینگ هستند. البته می‌توانید خودروی خود را در میدان بسیار شلوغ  Kathmonos پارک کنید. در واقع داشتن خودرو در آتن بیشتر یک مشکل محسوب می‌شود، هرچند می‌توانید برای سفرهای خارج از شهر، خودرو کرایه کنید.

اتوبوس

آتن

سیستم اتوبوسرانی آتن از سه نوع اتوبوس دیزیل، گازسوز و برقی تشکیل می‌شود و حدود ۳۰۰ خط اتوبوس در این شهر فعالیت می‌کنند. ۱۸۳۹ اتوبوس‌ در این ناوگان فعالیت دارند که بسته به نوع خط، هر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه حرکت می‌کنند. اتوبوس‌های آبی و سفید در طول روز و سرویس‌های محدودی نیز شب‌ها در مسیرهای اصلی مشغول هستند. در بخش‌های پربازدید شهر نیز چندین اتوبوس برقی زرد رنگ در خطوط حرکت می‌کنند.

باید بدانید که راننده فقط وقتی در ایستگاه‌ها توقف می‌کنند که با دست اشاره کنید. ساعت کار اتوبوس‌ها در آتن معمولا از ۵ صبح تا ۱۲ شب است و در بیشتر خیابان‌ها و معابر ایستگاه دارند. در این سیستم، ۵ خط اتوبوس ۲۴ ساعته، ۴ خط اتوبوس فرودگاه و ۸ خط اتوبوس اکسپرس هم وجود دارد.

دوچرخه

آتن

شرکت Athensbybike علاوه بر اجاره دوچرخه، تورهایی نصف روزه دوچرخه‌سواری نیز برای مشتریان خود برگزار می‌کند. شرکت Funkyride نیز در Koukaki دوچرخه کرایه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه