موزه ملی ایران میزبان برگزاری سومین کارگاه آموزشی زنگ هنر

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
موزه ملی ایران میزبان برگزاری سومین کارگاه آموزشی زنگ هنر

در موزه‌ ملی‌ ایران سومین کارگاه آموزشی زنگ هنر با حضور دانشجویان دوره جامع تربیت مربی هنر کودک اجرا شد.

نینا رضایی، رئیس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران امروز یکشنبه ۶ اسفند ۹۶ گفت:

کارگاه‌های آموزشی زنگ هنر در موزه ملی با هدف آشنایی مربیان هنر کودک با موزه ملی ایران و استفاده از آثار این موزه در راستای آموزش‌های هنری کودکان و نوجوانان در بخش تربیت مربی هنر کودک مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه هنر طراحی و با همکاری موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

اردشیر پژوهشی طراح و مدرس این کارگاه آموزشی نیز در این باره بیان کرد:

در جهان امروز موزه به‌ عنوان یکی از شاخصه‌‌های توسعه‌یافتگی جوامع مورد توجه است، چرا‌که می‌تواند در ارتقای سطح سواد و آگاهی عمومی جامعه نقش ویژه‌ای را ایفا کند. به همین دلیل توجه به موزه به‌عنوان شاخصه‌ای برای توسعه‌یافتگی جامعه صرفا جنبه کمّی ندارد، بلکه جنبه کیفی آن به مراتب مهم‌تر است و جنبه کیفی عبارت است از رابطه زنده و دو سویه مردم و موزه، کارگاه‌های آموزشی زنگ هنر در موزه ملی تلاشی است در جهت تحکیم، تقویت و غنی تر کردن این رابطه دوسویه برگزار می‌شود.

به گفته وی، موزه ملی ایران فقط یک موزه باستان‌شناسی یا تاریخی نیست که به گروهی از متخصصان در یک رشته خاص تعلق داشته باشد، بلکه گنجینه‌ای است بی‌مانند که می‌توان از وجوه گوناگون به آن پرداخت و از آن بهره‌ها برد. اما به نظر می‌رسد در این زمینه سستی انجام می‌شود. گونه‌ای که گردشگران خارجی از آن سوی جهان با اشتیاق به بازدید این موزه می‌آیند و بسیاری از مردم که در همین شهر زندگی می‌کنند، ضرورت و یا انگیزه‌ای برای دیدار از این گنجینه بشری در خود احساس نمی‌کنند.

از نظر او آشنا کردن مربیان هنر کودک با نقش، اهمیت و کارکرد موزه‌ ملی در آموزش هنر به‌عنوان هدف کلی، و آشنایی با وجه نمادین زبان تصویر، و توجه به نمادهای تصویری در فرهنگ و هنر ایرانی هدف خاصِ سومین کارگاه آموزشی زنگ هنر در موزه ملی است و ادامه داد:

"بچه ها این سرو است..." عنوان سومین کارگاه ما بود. شرکت کنندگان در کارگاه ضمن آشنایی با زبان نمادین تصویر در فرهنگ ایرانی بر روی نقش سرو متمرکز شده و به جستجو و پیگیری تحولات این نقش و نمادِ کهن سال ایرانی، در آثار موزه ملی پرداختند. حاصل این کندوکاو به کارگیری آگاهانه نقش سرو در یک کارِ تصویری است که دانشجویان در بخش کارِ عملی به آن پرداختند.

بنا به تاکید پژوهشی، مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه هنر، با توجه به اظهار علاقه بسیاری از مربیان برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی زنگ هنر در موزه ملی، برنامه آموزشی ویژه را برای شرکت عموم علاقه‌مندان طراحی و تدوین کرده است. این برنامه‌ها از فروردین ۹۷ با همکاری موزه ملی ایران در قالب جلسات ماهیانه اجرا خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه