آشنایی با ۱۰ جاذبه ترسناک گردشگری استرالیا (قسمت اول)

مریم اصلانی
مریم اصلانی یکشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۵
آشنایی با ۱۰ جاذبه ترسناک گردشگری استرالیا (قسمت اول)

در سال‌های اخیر و با رونق گرفتن هرچه بیشتر مبحث گردشگری وحشت، معرفی جاذبه‌های ترسناک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. این بار استرالیا میزبان تور ارواح ما است.

استرالیا سرزمین شگفت‌انگیزی است، دنیایی مملو از چشم‌اندازهای خاص و سحرانگیز، حیات وحش و طبیعت جالب توجه و شهرهای مدرن و شناخته شده است. اما در کنار این جذابیت‌های ریز و درشت، این کشور از چهره‌ای تیره و تار و ترسناک نیز برخوردار است، چهره‌ای که بازتابش در شماری از ساختمان و مکان‌های تسخیر شده و معروف آن قابل مشاهده است. دست برقضا بیشتر این مکان‌ها امروزه میزبان تورهای گردشگری وحشت و ارواح بوده و حتی از این هاله‌ی سیاه و پررمز و راز پیرامون خود نیز برای جلب گردشگرانی از اقصی نقاط جهان، نهایت استفاده را می‌برند. 

گردشگری وحشت در استرالیا

تاریخچه این کشور با سیاهی، خشونت و گاهی وحشیگری پیوندی عمیق دارد، لذا چندان جای تعجب نیست که از مکان‌های تسخیرشده‌ای صحبت کنیم که در گوشه و کنار آن پراکنده شده‌اند. برطبق آمارهای موجود هم‌اکنون دست کم ۱۵۰ مکان جن‌زده و درگیر فعالیت‌های ماورایی و غیرقابل توضیح در سراسر استرالیا شناسایی شده‌اند. از قلمروهای مرکزی گرفته تا مناطقی همچون استان‌های ویکتوریا، نیو ساوت ولز، کوئینزلند و قلمروی شمالی، استرالیای غربی و جنوبی و نیز تاسمانی و حتی نواحی دوردست‌تر. با این حساب برای آن دسته که از پذیرفتن ریسک مواجهه با ارواح و اشباح ابایی ندارند، استرالیا مقصدی ایده‌آل برای تجربه ترس و وحشت است.

به همین مناسبت از شما عزیزان دعوت می‌کنیم با ما در گشت و گذاری متفاوت در ده مکان معروف و تسخیرشده این کشور همراه شوید.

تیمارستان روانی بیچ‌وورث (Beechworth Lunatic Asylum)

10 مکان تسخیر شده و معروف استرالیا

مکان: بیچ‌وورث، استان ویکتوریا

تاریخ احداث تیمارستان و آسایشگاه روانی بیچ‌وورث به سال ۱۸۶۷ بازمی‌گردد. در آن زمان این ساختمان بزرگ میزبان ۱.۲۰۰ بیمار بود، بیمارانی که متأسفانه همه آخر و عاقبت خوبی نداشتند. واقعیت این است که در پس ظاهر باشکوه این ساختمان بزرگ، داستان‌های مخوف بسیاری پیرامون رفتارهای غیرانسانی و درمان‌های ضدبشری وجود دارد.

در دوران فعالیت این آسایشگاه بسیاری از بیماران تحت درمان‌های بیرحمانه‌ای قرار می‌گرفتند، به این امید که شاید در روند مشکلات ذهنی آن‌ها بهبودی حاصل شود. از این جمله می‌توان به پوشاندن ژاکت‌های مخصوص به بیمار، انداختن آن‌ها در قفس، درمان با شوک الکتریکی، استفاده از پابند و دستبند و غیره اشاره کرد. با این اوصاف چندان غیرمنتظره نیست که این تیمارستان که البته اکنون تعطیل شده (این آسایشگاه بعد از ۱۲۸ سال فعالیت، در سال ۱۹۹۵ تعطیل شد)، به عنوان یکی از مناطق تسخیرشده و ترسناک استان ویکتوریا انتخاب شود.

آسایشگاه بیچ وورث

البته در این میان گاهی شاهد حضور ارواح مهربان نیز هستیم، به عنوان مثال روح «پرستار شارپ» (Sharpe) یکی از آن‌ها است. پرستاری که به دلیل ذات مهربان و همدردی که با بیماران نشان می‌داد بسیار معروف است، به خصوص به این دلیل که چنین رفتاری در آن زمان چندان سابقه نداشت. روح پرستار شارب تاکنون بارها در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله در خوابگاه، راهرو و پلکان‌ها رؤیت شده است.

در سال‌های اخیر، یکی از محققان پدیده‌های ماورایی به نام «آلن تیلر» (Allen Tiller) خبرساز شده و نام این تیمارستان را سرزبان‌ها انداخت. همه چیز در تصویری خاص خلاصه می‌شود که توسط این محقق به ثبت رسیده، تصویری از دختری کوچک که در یکی از بخش‌های متروکه بیمارستان روی زمین زانو زده است. هیچ کس قادر نیست توضیح دهد چطور این شبح یا تجسم مرموز در برابر دوربین ظاهر شده است. بعضی باور دارند که او روح همان دختر کوچکی است که معمولا فقط پیش چشم زنان ظاهر شده و در تلاش است که به نحوی با آن‌ها رابطه برقرار کند.


تونل راه آهن ردبنک (Redbank Range)

10 مکان تسخیر شده و معروف استرالیا

مکان: پیکتون (Picton)، نیوساوت ولز

تونل راه آهن ردبنک ریج به عنوان «تونل روح پیکتون»، اسم و رسمی قابل توجه دارد، البته دلیل خوبی پشت این نام‌گذاری وجود دارد. این تونل که هم‌اکنون متروکه شده، در سال ۱۹۱۹ بسته شد. برخی باور دارند که تونل ردبنک میزبان یک مجموعه از فعالیت‌های ماورایی و بعضا ترسناک بوده است.

طبق گفته‌های افراد محلی، روح ساکن این تونل متعلق به دختری بدشانس به نام «امیلی بولارد» (Emily Bollard) است که مبتلا به بیماری غش بوده و روحش مدت‌ها است که این تونل را برای اقامت دائمی خود در زمین انتخاب کرده است. امیلی در سال ۱۹۱۶ دار فانی را وداع گفت، البته طی حادثه‌ای تلخ و بسیار ناخوشایند. ظاهرا او در میان تونل و به صورت کاملا ناخواسته با قطار تصادف می‌کند.

تونل ردبنک

این مسئله به نوبه خود دلخراش است، اما ترسناک‌تر اینکه قطار در تمام طول مسیر جسد او را با خود تا ایستگاه بعد کشیده بود. محققان پدیده‌های ماروایی از تجربیاتی مرموز همچون ظاهر شدن نورهای عجیب و و نیز افت دمای غیرقابل توضیح در تونل صحبت کرده‌اند که شائبه‌ی تسخیر شده بودن این تونل را قوت می‌بخشد.


زندان قدیمی آدلاید (Adelaide Gaol)

10 مکان تسخیر شده و معروف استرالیا

مکان: محله دبارتون (Thebarton)، استرالیای جنوبی

زندان قدیمی آدلاید در سال ۱۸۴۱ و در حومه شهر آدلاید افتتاح شد. کلمه «Gaol» در گویش قدیمی به معنای زندان است که اغلب در مستعمره نشین‌های استرالیای جنوبی متداول بود. برطبق آمارهای موجود، دست کم ۴۵ نفر در این زندان به دار مجازات آویخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به مجرم بدشانس «Mah Poo» اشاره کرد. در آن زمان اجساد این افراد در زمین‌های اطراف زندان تدفین شده و شاید همین امر سبب شد که ارواح این زندان را به تسخیر خود درآورند. از جمله این افراد قاتلی به نام «الیزابت وول‌کاک» (Elizabeth Woolcock) است که در سال ۱۸۷۳ به جرم مسموم کردن همسرش به دار آویخته شده و همچنان تا به امروز این زندان را تسخیر کرده است.

زندان آدلاید

در سال‌های اخیر متخصصان حوزه پدیده‌های ماورایی و غیر قابل توضیح مدارک ویدیویی از حوادث روی داده در این زندان جمع‌آوری کرده‌اند. به عنوان نمونه در فیلم شاهد باز و بسته شدن در زندان هستیم که به صورت کاملا خودبخودی رخ می‌دهد. محققان ادعا کردند که در زمان ضبط این ویدیو، نه جریان هوایی وجود داشته و نه شخصی به عمد یا غیر عمد در وقوع این مسئله دخیل بوده است!


نورهای مین مین (Min Min Lights)

10 مکان تسخیر شده و معروف استرالیا

مکان، بولیا (Boulia)، استان کوئینزلند

نورهای موسوم به «مین مین» در حقیقت توپ‌های روشنی از نور هستند که رانندگان را حین عبور و مرور در اطراف شهر دورافتاده‌ی بولیا شگفت‌زده می‌کنند، شهری که در مناطق دوردست استرالیا واقع شده است. تاکنون صدها نفر حضور این توپ‌های ماه مانند و نورانی را به ویژه هنگام رانندگی در اواخر شب تجربه کرده‌اند. بسیاری ادعا کردند این نورها طی مسافت‌های طولانی آن‌ها را تعقیب کردند، به ویژه زمانی که مسافران در جاده‌هایی خلوت برون شهری در حال تردد هستند.

نورهای مین مین

اولین داستان مرتبط با این نورها متعلق به سال ۱۸۳۸ است، زمانی که برای نخستین بار شاهد حضور آن‌ها در داستان‌های بومیان هستیم، یعنی مدت‌ها قبل از آنکه پای کسی از اروپا به این سرزمین رسیده باشد. شایعاتی وجود دارد که براساس آن‌ها کسانی که به تعقیب این نورها پرداخته و در نهایت موفق به گرفتن آن‌ها شدند، هرگز از این ماجراجویی بازنگشتند تا داستان خود را برای دیگران روایت کنند.


ایستگاه قرنطینه

10 مکان تسخیر شده و معروف استرالیا

مکان: مانلی (Manly)، نیو ساوت ولز

این ایستگاه قرنطینه در سال ۱۸۳۲ افتتاح شده و هدف از تأسیس آن جلوگیری از گسترش بیماری‌های عفونی در مستعمره نشین‌های جدید سیدنی بود. در آن روزها این مکان شلوغ و بی نظم به کار خود ادامه داده و شاهد مرگ و میر هزاران تازه واردی بود که به محض ورود به این سرزمین و به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی همچون آبله، وبا و آنفولانزای اسپانیایی، جان خود را از دست می‌دادند.

امروزه این مکان یکی از مقاصد پرطرفداری است که میزبان برگزاری تورهای متعدد ارواح است. بازدیدکنندگان طی گشت و گذاری مهیج و ترسناک در این مکان، بارها حوادثی همچون باز و بسته شدن خودبخودی درها، وزش‌های غیرطبیعی باد و شماری دیگر از حوادث ماورایی را تجربه کرده‌اند. گروهی حتی ادعا کردند دستان‌شان توسط انگشتانی سرد و نامرئی لمس شده است. ارواح کارمندان پیشین و بیماران به صورت مرتب در تورهای برگزار شده رخ نشان داده و مردم را به وحشت می‌اندازند. از جمله تجسمی از یک متصدی کفن و دفن در یک کلاه بلند به نام «آقای اسلیمی» (Mr. Slimey) است که طبق گفته‌های کارمندان قرنطینه، مکانی در بلوک حمام درجه یک را به اشغال خود درآورده است.

قرنطینه مانلی

از سوی دیگر همین محل درگیر فعالیت‌های ماورایی بسیاری است، به طوری که تعدادی از کارمندان را گیج و وحشت‌زده کرده است. گزارش شده دوش‌های حمامی این بخش اغلب خود بخود باز و بسته می‌شوند و بازدیدکننگان حتی موفق به ثبت تصاویری خاص و مرموز از سایه‌های تیره و تاری شدند که در این بخش پرسه می‌زنند.

ایستگاه قرنطینه بندر سیدنی، مانلی، نیوساوت ولز

خب به پایان بخش اول این ماجراجویی مهیج و دلهره‌آور رسیدیم. در فرصتی دیگر و با معرفی دیگر اماکن تسخیرشده کشور استرالیا همراه شما عزیزان خواهیم بود. اما نظر شما در مورد جاذبه‌های گردشگری وحشت استرالیا چیست؟ آیا دوست دارید در یکی از تورهای ارواح فوق شرکت کرده و میزان شجاعت خود را به بوته‌ی آزمایش بگذارید؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theoccultmuseum

دیدگاه