چرا استفاده از کرم های ضدآفتاب هنگام پرواز ضروری است؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه یکشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
چرا استفاده از کرم های ضدآفتاب هنگام پرواز ضروری است؟

یکی از خطراتی که پرواز با هواپیما برای مسافران ایجاد می‌کند، ابتلا به سرطان پوست است. برای جلوگیری از ابتلا به این سرطان ضروری است که مسافران حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۰۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ به‌روزرسانی شده است.

بیشتر مسافران دوست دارند در کنار پنجره‌های هواپیما بنشینند؛ چراکه آرامش و زیبایی خاصی دارد؛ اما خیلی از این افراد به خطراتی که ممکن است تابش نور خورشید در کنار پنجره برای آن‌ها ایجاد کند، آگاهی ندارند. مسافرانی که با هواپیما پرواز می‌کنند، به‌ویژه افرادی که نشستن در کنار پنجره‌ها را انتخاب می‌کنند، در معرض تابش اشعه‌های مضر بیشتری قرار می‌گیرند و ابتلا به سرطان پوست در بین آ‌ن‌ها رایج‌تر است.

بر اساس اطلاعات «انجمن متخصصان پوست بریتانیا»، دو نوع پرتو فرابنفش مرتبط با سرطان پوست وجود دارد. یکی UVA و دیگری UVB است. اشعه UVB که منجر به آفتاب‌سوختگی می‌شود، از پنجره‌های هواپیما عبور نمی‌کند و این پنجره‌ها در برابر تابش آن محافظ هستند؛ اما اشعه UVA از شیشه‌های این پنجره‌ها عبور می‌کند. به‌دلیل ارتفاعی که هواپیما دارد و نزدیکی به لایه اوزون اشعه‌های خورشید خطرناک‌تر هستند. اشعه UVA می‌تواند از پنجره‌ها عبور کند و نفوذ آن روی پوست بیشتر از اشعه UVB است. کرم‌های ضدآفتاب علاوه بر جلوگیری از پیری، می‌تواند از پوست در برابر این اشعه‌ها محافظت و از سرطان پوست پیشگیری کند.

هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت Telegraph

در سال ۱۳۹۳ تحقیقاتی در زمینه میزان خطر ابتلا به ملانوم (تومر سیاه رنگ قشر عمیق پوست) در خلبان و خدمه کابین هواپیما توسط مجله پزشکی آمریکا انجام شد که نشان می‌دهد خلبانان پروازهای حدودا ۵۶ دقیقه‌ای در ارتفاع ۹ هزار متر، همان‌قدر در معرض تابش UVA و ابتلا به سرطان پوست قرار دارند که یک شخص ۲۰ دقیقه برای برنزه شدن، آفتاب مستقیم می‌گیرد.

با توجه به سطح ارتفاع، لایه‌های ضخیم ابر و میدان‌های برف میزان تابش پرتو فرابنفش تا ۸۵ درصد می‌تواند منعکس شود. شیشه‌های هواپیما به‌طور کامل اشعه ایکس را مسدود نمی‌کند و به همین دلیل برای حفاظت از خلبان که مستقیما در مقابل شیشه‌ها قرار دارد، نمی‌توان فقط به قدرت شیشه‌ها اکتفا کرد. اشعه UVA نقش مهمی در ابتلا به ملانوم دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، شیشه‌های هواپیما تا ۹۹ درصد از تابش UVB که منجر به آفتاب سوختگی می‌شود، جلوگیری می‌کند. اما تنها نیمی از اشعه‌های (UVA) توسط شیشه‌ها مسدود می‌شود و نیمی دیگر که همان برای ایجاد سرطان کفایت می‌کند، به‌راحتی از شیشه‌ها عبور می‌کند.

هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت Telegraph

در هواپیماها و کابین خلبان خطرهای ابتلا به بیماری‌های پوستی کم نیست. در کابین خلبان که تماما شیشه قرار دارد، هیچ راه فراری از تابش نور خورشید وجود ندارد. اما مسافران اغلب برای جلوگیری از تابش نور خورشید می‌توانند از پرده‌ها برای پوشاندن پنجره‌ها استفاده کنند. مسافرانی که با جت‌ها پرواز می‌کنند، هرچند به‌دلیل ارتفاع بیشتر پنجره‌هایی مقاوم‌تر دارند؛ اما خطر تابش پرتو فرابنفش همچنان وجود دارد.

آگاهی و پیشگیری دو عامل مهم در جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست است. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در هنگام پرواز ملاک مهمی در جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست خواهد بود. عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی، پیری پوست و سرطان پوست را افزایش می‌دهد. متاسفانه پس از ابتلا به بیماری‌های پوستی به‌سختی می‌توان آن‌ها را درمان کرد، اما پیشگیری تاثیرات بسزایی در سلامت پوست خواهد داشت. یک کرم ضدآفتاب با SFP حداقل ۳۰ و قدرت حفاظت در برابر UVA می‌تواند برای سلامت پوست هنگام پرواز مفید باشد. کرم‌های ضدآفتاب هر دو ساعت بهتر است که تمدید شوند.

هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت Telegraph

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای خلبان‌ها اهمیت بسیاری دارد، حتی پروازهای کوتاه نیز برای پوست آن‌ها خطرناک است. شاید مسافران در معرض تابش کمتری نسبت به خلبان‌ها قرار بگیرند، اما با اینحال استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیز همچنان برای آن‌ها ضروری است. افرادی که در کنار پنجره می‌نشینند در معرض خطر بیشتری هستند. توصیه می‌شود که مسافران حتما پنجره را با پرده بپوشانند و از کرم‌های ضدآفتاب نیز استفاده کنند. خلبان‌ها نیز باید از کرم‌های ضدآفتاب براس حفاظت از سلامت پوست‌شان استفاده کنند.

 اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع Telegraph

دیدگاه