تجربه یک سافاری ماجراجویانه در آلاسکا

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
تجربه یک سافاری ماجراجویانه در آلاسکا

صحبت از سافاری که به میان می‌آید، همگی اغلب به چشم‌اندازهای سرسبز و طبیعت شاداب فکر می‌کنیم. اما شاید جالب باشد که بدانید آلاسکا هم مقصدی ایدئال برای سافاری دوستان است.

اگر دوست دارید سافاری در محیطی کاملا متفاوت، شگفت‌انگیز و جادویی را در کنار شماری از مخلوقات دوست‌داشتنی این سیاره تجربه کنید، شاید وقت آن رسیده از سرزمین‌های گرمسیری فاصله گرفته و به نواحی قطبی سفر کنید، جایی که دست‌کم در ذهن ما از حال و هوایی کاملا متفاوت و چه بسی چالش برانگیز برخوردار هستند.

به‌عنوان بزرگ‌ترین ایالت آمریکا، آب و هوا و اقلیم حاکم بر آلاسکا بسته به جایی که در آن حضور پیدا کنید، تفاوت‌های عمده‌ای دارد. اما درمجموع یک قانون کلی در مورد سفر به آلاسکا وجود دارد که در یک جمله خلاصه می‌شود: آلاسکا مقصد گردشگری تابستانی است.

سافاری در آلاسکا

در این زمان از سال روزها طولانی و گرم بوده و چشم‌انداز و مناظر پیرامون، دلفریب و خیره‌کننده‌تر از همیشه هستند، این در حالی است که فصل زمستان زمان حکومت بلامنازع سرما و تاریکی است. میانگین دمای هوا در ایام تابستان بین ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد بوده و در روزهای تابستانی شانس بارش باران بسیار بیشتر است، اما درمجموع شاهد ۵۰% بارش‌های این فصل در ماه اوت هستیم.

بارش باران و برف و نیز میزان دمای هوا به‌صورت میانگین در مناطقی همچون «انکوریج» (Anchorage)، «فیربنکس» (Fairbanks) و «دنالی» (Denali) در هرکدام از ماه‌های سال تفاوت عمده‌ای با هم دارند. میزان این تفاوت به حدی است که بازدیدکنندگان این کشور حقیقتا شگفت‌زده و غافلگیر می‌شوند که چگونه در یک کشور واحد شاهد چنین اختلافات فاحشی در وضعیت آب و هوا و اقلیمی هستند! البته در نهایت در همان ابتدای امر بهتر است به دقت دلیل و هدف واقعی خود از سفر به این سرزمین منجمد و سردسیر را مشخص کنید تا استفاده لازم از گشت‌وگذار خود را برده و در نهایت خاطراتی خوش از این سافاری دلپذیر را به خاطر بسپارید.

سافاری در آلاسکا

اما در همین ابتدای امر بهتر است اندکی بیشتر با آلاسکا، جاذبه‌های گردشگری و امتیازات متنوعش آشنا شویم و ببینیم این کشور در زمینه گردشگری سافاری چه چیزهایی برای عرضه دارد؟

بی‌شک تاکنون چیزهای بسیاری در مورد آلاسکا و شکوه وصف‌ناپذیر چشم‌اندازهای اغلب منجمد آن شنیده‌اید. با این حال باید اذعان کرد که این حقایق پراکنده شاید هنوز موفق نشده باشند آنگونه که باید و شاید جذابیت و واقعیت‌های پنهان و آشکار این سرزمین بکر و دست‌نخورده را به نحو احسن بازگو کنند. بزرگترین ایالت آمریکا از شهرتی ویژه و در خور توجه بابت حیات وحش و طبیعت بی‌نظیر خود برخوردار است. سرزمینی اغلب باستانی که شاهد جمعیت‌های کوچک و بزرگ و پراکنده از گوزن‌های آمریکایی، خرس‌های گریزلی، گرگ و ... است. 

نهنگ گوژپشت

این منطقه بسیار پهناور و از سویی بسیار وحشی است، از سوی دیگر خوشبختانه بخش قابل‌توجهی از اکوسیستم‌های در طول سالیان همچنان دست نخورده و بدون تغییر باقی مانده‌اند. این ویژگی از سویی خالق بهشتی غنی و شگفت‌انگیز برای حیات وحش بوده و در عین حال حالتی مرموز و اسرار آمیز به این سرزمین بخشیده است. همین امر می‌تواند دلیلی قانع کننده برای سفر به کشوری باشد که به‌طرزی دلپذیر جادویی و شگفت انگیز به نظر می‌رسد، جایی مناسب برای درک یک تعطیلات واقعی در حیات وحش.

اما چرا آلاسکا، سرزمینی دوست داشتنی است؟‌

آلاسکا یک پیشنهاد عالی در زمینه گشت‌وگذار به سبک سافاری است که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. یک فرصت منصحر بفرد برای تماشای خرس‌ها و دیگر ساکنان حیات وحش این سرزمین که هنور در همان چشم‌اندازهای باستانی به زندگی خود ادامه داده و در میان مناظر نفس‌گیر و پستی و بلندی‌های شگفت انگیز این منطقه سکونت دارند.

تجربه حیات وحش مبهوت کننده جزئی جدایی ناپذیر از یک سافاری فراموش‌نشدنی است. آلاسکا در این زمینه بسیار خوش شانس است چراکه این کشور بزرگ‌ترین زیستگاه خرس‌های گریزلی، نهنگ‌های گوژپشت، گوزن‌های شمالی (moose)، گرگ و البته دیگر موجودات ساکن نواحی سردسیر قطبی است. حیات وحش آلاسکا حقیقتا معجونی مبهوت کننده است، جایی که کوچک و بزرگ در کنار هم زندگی می‌کنند.

سافاری در آلاسکا

علاقه‌مندان مسافرت به سبک سافاری می‌توانند در آلاسکا از فرصت بی‌نظیر حضور در کنار خرس‌های بزرگ گریزلی لذت برده و آن‌ها را حین شکار ماهی سالمون در امتداد رودخانه همراهی کرده یا از قایق و از فاصله‌ای دورتر به تماشای آن‌ها بنشینند. بی‌تردید اینجا مکانی عالی و بی‌نظیر در جهان برای تماشای این پستانداران بزرگ پشمالو و با ابهت است، پیشنهاد یک تجربه‌ی واقعی حیات وحش که خیلی سخت است به آن بی‌توجه بود.

آلاسکا زیستگاه‌های متعددی دارد که هرکدام دارای طبیعت و جاذبه‌های مخصوص به خود بوده و از منظر جغرافیایی و نیز دمای هوا شرایطی متفاوت را تجربه می‌کنند، اما همگی در نهایت دارای حسی مشابه از مناظر وسیع باورنکردنی و منحصربه‌فرد هستند که آلاسکا را مبدل به مکانی اید‌ه‌آل برای گذراندن یک تعطیلات خاطره‌انگیر کرده‌اند.خرس‌های گریزلی، عقاب‌های کله طاس، وال و بسیاری دیگر از موجودات که همگی در یک منطقه حیات وحش سورئال، منزوی و نفس‌گیر گرد هم جمع شده‌اند.

سافاری در آلاسکا

برای بسیاری از بازدیدکنندگان این کشور، تماشای خرس‌های گریزی یکی از مهم‌ترین علل تجربه سافاری در آلاسکا است. در این میان «پارک ملی کتمای» (Katmai National Park) یکی از بهترین مکان‌های جهان برای مشاهده آن‌ها است و علی‌رغم اینکه اینجا محیط زیستی دورافتاده و البته پهناور است، اما شاهدیم که بازدیدکنندگان اغلب تمایل دارند سری به این منطقه بزنند.

خرس گریزلی

«کمپ بروکس» (Brooks Camp) که شامل مسیرهای راهپیمایی و اقامتگاه در امتداد رودخانه بروکس است، مکانی ایدئال برای تماشای خرس‌هایی است که مشغول شکار ماهی سالمون هستند. به‌ویژه هنگامی که این ماهی‌ها در مسیر خود برای رسیدن به مکانی ایدئال برای تخم ریزی در مسیر آبشار بروکس و رو به‌سمت بالادست رودخانه می‌روند. خرس‌های کوچک‌تر از گریزلی همچون خرس‌های سیاه هم در آلاسکا قابل‌مشاهده هستند. تخمین زده می‌شود که با جمعیتی بین صد تا دویست هزار  گونه‌های مختلف خرس از سیاه گرفته تا خرس قهوه‌ای، گریزلی و البته خرس سفید (خرس قطبی)، آلاسکا یکی از بهترین زیستگاه‌های جهان برای تماشای خرس‌ها از هر رنگ و نژاد و گونه‌ای است.

سافاری در آلاسکا

به‌عنوان نمونه «خرس‌های قهوه‌ای کودیاک» (Kodiak bear) که معمولا در «جزیره امرلند» (Emerland Isle) مشاهده می‌شوند، به لطف قدی در حدود سه متر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های خرس و بزرگترین شکارچی خشکی زی شناخته شده و در این راه رقابتی تنگاتنگ با خرس قطبی دارند. از سوی دیگر این‌گونه به‌دلیل جمع شدن گروهی در امتداد رودخانه و نهرهای آب که اغلب از اوایل تا اواسط ماه‌های تابستانی و برای شکار ماهی سالمون (فصل تخم‌ریزی) اتفاق می‌افتد، شناخته شده و معروفند.

در این ایام از سال تپه‌های این منطقه با گل‌های رنگارنگ آستر شده و طبیعتی چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارند. همچنین دره‌های این منطقه اغلب با انبوه درختان جنگل‌ بارانی پر شده‌اند که زیستگاهی ایدئال برای دیگر ساکنان این منطقه را فراهم کرده‌اند که شامل گوزن، گوزن شمالی، بز کوهی و گرگ است، هر چند این منطقه زیستگاه مطلوب شیرهای دریایی، سمور آبی و وال‌ها نیز به شمار می‌رود.

سافاری در آلاسکا

شاید شرکت در تورهای اختصاصی تماشای خرس‌ها بهترین ایده برای لذت بردن واقعی از حیات وحش این منطقه باشد. گریزلی‌های کودیاک فقط در آلاسکا یافت شده و بزرگترین گونه خرس‌های گریزلی هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند در قالب سافاری‌های ویژه برگزار شده در این منطقه در کنار آن‌ها راهپیمایی کنند.

سافاری در آلاسکا

در کنار گریزلی‌ها مجموعه‌ای قابل‌توجه از گونه‌های نهنگ هم در آب‌های آلاسکا قابل‌مشاهده هستند که از آن جمله می‌توان به نهنگ گوژپشت، «Beluga» و گاوماهی یا نهنگ‌های اورکا یا نهنگ قاتل (Ocra) اشاره کرد که این یکی به‌ویژه در اطراف کودیاک و «دریای برینگ» (Bering Sea) حضوری چشمگیر دارد. در موقعیت‌های خاص مکمن است حتی مسافران موفق به تماشای خرس‌های قطبی شوند که در آب‌های کم‌عمق ساحلی به‌دنبال شکار نهنگ‌ها این سو و آن سو می‌روند.

سافاری در آلاسکا

نواحی قطب شمال جایی است که علاقه‌مندان سافاری نه فقط سرگرم شده و از حضور در طبیعت و حیات وحش لذت می‌برند، بلکه با میراث ملی این سرزمین نیز آشنا می‌شوند. جایی که معادن و رودخانه‌ها و نواحی ساحلی در تضادی چشمگیر با ارتفاعات و نواحی کوهستانی جلوه‌گری می‌کنند. در این نواحی همچنین شاهد حضور خرس‌های قطبی هستیم که شاید گونه‌ای در معرض خطر باشند، اما همچنان در کنار دریا، و قطعات کوه‌های یخی قابل‌مشاهده هستند. اغلب می‌توان آن‌ها را در نواحی شمال و شمال غربی قلمروهای قطب شمال تماشا کرد. این زیستگاه گسترده همچنین خانه گوزن کانادایی، روباه قطبی، گرگ و نیز خرس‌های قهوه‌ای است.

سافاری در آلاسکا

شاید بسیاری از مناطق این نواحی به‌راحتی و از طریق جاده به‌شکل مرسوم در دسترس نباشند، اما مطمئن باشید که با کشتی یا قایق موتوری هیچ قلمرویی دور از دسترس باقی نخواهد ماند و همه‌جا می‌توان از تماشای این طبیعت بکر و چشم‌نواز لذت برد.

به هر حال شاید آلاسکا مقصد مطلوب گروهی از افراد نباشد، اما تجربه حضوری این‌گونه عریان و حقیقی در کنار جانوران ساکن حیات وحش، همیشه و همه‌جا در دسترس نباشد. به‌ویژه آنکه شما در عین لذت بردن از این حضور به تماشای جادوی سحرانگیز چشم‌اندازهای نواحی قطبی نشسته و از زیبایی باستانی آن لذت خواهید برد.

در مجالی دیگر همراه ما باشید تا ببینیم عمده امتیازات و دیدنی‌های آلاسکا چیست و کجا و چگونه می‌توان سفری خاطره‌انگیز به این سرزمین را رقم زد؟ ما همچنان منتظر شنیدن نظرات، پیشنهادها و انتقادات سازنده‌ی شما عزیزان هستیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه