زیپ لاین راس الخیمه، گردشگری ماجراجویانه را به چالش کشید

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۶
زیپ لاین راس الخیمه، گردشگری ماجراجویانه را به چالش کشید

زیپ لاین کوه جیص در رأس الخیمه توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. این زیپ لاین ویژگی‌های جذاب زیادی دارد و به‌تازگی در گینس به ثبت رسیده است. 

«پرواز کوه جیص» که در ۱۶۸۰ متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است، به‌تازگی و بعد از طی یک سال برنامه‌ریزی، ساخت و آزمایش، در دامنه‌های کوه‌های الحجر در امارات متحده‌ی عربی افتتاح شد. این زیپ لاین طولی برابر با ۲٫۸۳ کیلومتر – معادل ۲۸ زمین فوتبال و با گستره‌ای به وسعت کل شکاف قله‌ای کوه جیص – دارد و وزن کابل‌های آن بیش از ۶ تن است. شیخ سعود بن صقر القاسمی، حاکم و عضو شورای عالی راس الخیمه، «مدرک طولانی‌ترین زیپ لاین جهان» را از هدی خاکاب (Hoda Khachab)، داور رسمی رکوردهای جهانی گینس، دریافت کرد.

مدیر رکوردهای جهانی گینس در بخش کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، طلال عمر، از رکوردشکنی صورت گرفته توسط اداره‌ توسعه‌ گردشگری راس الخیمه (RAKTDA) تجلیل کرد. وی گفت:

ما شاهد دستاوردهای بی‌شماری در خاورمیانه بوده‌ایم و به‌عنوان یک قدرت جهانی در عرصه‌ی رکوردشکنی، همیشه مفتخریم که هرروز در چنین مراسم‌هایی شرکت کنیم. رویداد صدور گواهینامه برای «ایستگاه پرواز کوه جیص»، بیانگر جذابیت‌های فوق‌العاده‌ راس الخیمه است که باعث می‌شود این جاذبه‌ گردشگری و امارات متحده‌ی عربی، به‌عنوان مقصد مهمی در سطح جهان معرفی شوند.

زیپ لاین راس الخیمه

هیثم متار، مدیر عامل شرکت RAKTDA، گفت:

این یک دستاورد بزرگ برای جاه‌طلبی‌های بین‌المللی گردشگری راس الخیمه است. ما اکنون پذیرای بیشترین بازدیدکنندگان هستیم و انتظار داریم که تعداد بیشتری از گردشگران ماجراجو از هر نقطه از جهان به اینجا وارد شوند و این کار هیجان‌انگیز را تجربه کنند.

«پرواز کوه جیص» از اقدامات لازم برای حفظ امنیت ماجراجویان استفاده می‌کند. استفاده‌کنندگان از زیپ لاین‌ها باید لباس‌های ویژه به تن کنند و تجهیزات لازم را قبل از بالا رفتن و «پرواز» مستقیم مثل یک سوپرمن، روی بدن خود نصب کنند. تقریبا سه دقیقه طول می‌کشد تا به پلت‌فرم فرود معلقی برسند که منحصرا برای کوه جیص طراحی شده است. از اینجا به بعد، آن‌ها با استفاده از خط دوم که طولی برابر با ۱ کیلومتر دارد، به زمین مسطح می‌رسند. محدودیت‌های سنی در این زیپ لاین اعمال نمی‌شود، اما سواران باید حداقل ۱۲۰ سانتی‌متر قد و بین ۴۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشند.

کسانی که به‌دنبال افزایش آدرنالین خون خود هستند، حتما از دانستن این موضوع هیجان‌زده خواهند شد که عملیات پرواز در کوه جیص توسط تورو ورده (Toro Verde)، مسئول بین‌المللی خط مشی زیپ لاین‌ها، اداره می‌شود. مدیرعامل تورو ورده، ریکاردو لیزانو، می‌گوید:

تورو ورده، از تجربه‌های مدیریتی خود برای تامین امنیت زیپ لاین راس الخیمه استفاده می‌کند که این تجارب را طی اجرای پروژه‌های قبلی خود در آمریکای مرکزی و جنوبی، مثل تورو ورده‌ی پورتو ریکو به دست آورده است. تورو ورده‌ی پورتو ریکو، هیولایی به طول ۲٫۲ کیلومتر است که در گذشته، رکوردی را در اختیار داشت که اکنون، توسط امارات بلندپرواز تصاحب شده است.

زیپ لاین راس الخیمه

هیثم متار، مدیر عامل سازمان توسعه‌ی گردشگری راس الخیمه می‌گوید:

پرواز کوه جیص، این کوه را به‌عنوان قطب گردشگری ماجراجویی در خاورمیانه معرفی کرده است.

جورج جورج، مدیر عامل شرکت تورو ورده‌ی راس الخیمه، گفت:

این زیپ لاین در واقع شامل دو کابل اصلی است که باعث می‌شود به هیجان این سرگرمی افزوده شده و دوستان و اعضای یک خانواده در کنار هم به بازی و رقابت بپردازند. در حالی که زمان و سرعت پرواز بستگی به وزن افراد و شرایط آب و هوایی دارد، انتظار می‌رود که کل هر تجربه با حداکثر سرعتی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت، حدود دو تا سه دقیقه طول بکشد.

چگونه راس الخیمه برای جبران سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در «پرواز کوه جیص» برنامه‌ریزی می‌کند، در صورتی که قیمت خدمات آن فقط در حدود ۶ دلار آمریکا است. جورج می‌گوید:

هزینه‌ی تمام این تجربه برابر با ۶۵۰ دینار امارات متحده‌ی عربی (تقریبا برابر با ۱۷۷ دلار آمریکا) برای هر نفر است. پیش‌بینی می‌کنیم که حضور هر نفر در هرکدام از زیپ لاین‌ها در حدود پنج دقیقه طول بکشد که یعنی حضور تقریبا ۲۰۰ نفر در روز و حدود ۱۰۰٬۰۰۰ نفر در سال. همچنین معتقدیم که در ماه‌های تابستان هم می‌توانیم برنامه اجرا کنیم، چراکه کوه جیص معمولا ۱۰ درجه خنک‌تر از میانگین دمای ​امارات متحده‌ی عربی است.

شیخ‌نشین راس الخیمه که از کوه‌های ناهموار الحجر در قلمروی خود بهره می‌برد، به‌سختی تلاش می‌کند تا کوه جیص را به‌عنوان یک محصول گردشگری فعال و به‌عنوان پرچم‌دار گردشگری خود معرفی کند. RAKTDA، در راستای چشم‌انداز مقصد استراتژی گردشگری ۲۰۱۹ خود تصمیم گرفته است که پرواز کوه جیص را با تور ماجراجویی «ویا فراتای کوه جیص» (مسیرهای آهنکوب) که در اواخر سال ۲۰۱۷ به روی پیاده‌نوردان، کوه‌نوردان و دوچرخه‌سواران گشوده شده است، ادغام کند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه