سوغات یکاترینبورگ چیست؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
سوغات یکاترینبورگ چیست؟

یکاترینبورگ در روسیه، مثل سایر شهرهای دنیا، سوغات و صنایع دستی خاصی دارد. اگر برای سفر به یکاترینبورگ برنامه‌ریزی می‌کنید، بد نیست قبل از سفر، سوغات این شهر را بشناسید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

شهر یکاترینبورگ مرکز صنعتی و فرهنگی ناحیه فدرالی اورال و از نظر فرهنگی و سنتی، بسیار غنی و قابل‌توجه است. تاریخ پرفراز و نشیب این منطقه آن را به یکی از بهترین شهرهای روسیه برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ و صنایع دستی تبدیل کرده است. اگر قصد دارید در سفر به یکاترینبورگ برای دوستان و آشنایان خود سوغات بخرید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا سوغاتی منحصربه‌فرد و بومی برای آن‌ها انتخاب کنید. تنوع سوغاتی‌های این شهر، هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند.

بیشتر فروشگاه‌های سوغات شهر در حوالی مرکز شهر متمرکز شده‌اند. البته سوغاتی‌ها و یادگاری‌های کوچک را می‌توانید علاوه بر فروشگاه‌های سوغات در کتاب‌فروشی‌های بزرگ، فروشگاه‌های موزه‌ها و حتی فروشگاه کلیساها پیدا کنید. برای خرید این سوغاتی‌های جزیی بهتر است که پول نقد همراه داشته باشید، چون بسیاری از فروشگاه‌ها کارت قبول نمی کنند.

محصولات سنگی

انگشتر با نگین بنفش از سوغات یکاترینبورگ

تخمین زده‌ می‌شود که سه هزار نوع سنگ معدنی در دنیا وجود دارد که هزار تای آن‌ها در منطقه‌ اورال هم پیدا می‌شوند. به همین دلیل است که محصولات تهیه شده از سنگ‌های قیمتی و کانی‌های معدنی  یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین سوغاتی‌های این منطقه است. اهالی این منطقه از قدیم‌الایام مهارت‌های ویژه‌ای در ساخت صنایع دستی سنگی داشته‌اند و هنوز هم این محصولات جزو برترین و متمایزترین سوغاتی‌های این منطقه است.

در میدان اصلی شهر درست در مقابل ساختمان‌های اداری یکاترینبورگ، فروشگاهی به نام صخره‌های اورال (Rocks of the Urals) وجود دارد که یکی از بهترین فروشگاه‌های شهر برای خرید انواع سوغات سنگی است. زیورآلات، ساعت، جعبه‌های جواهرات، فلش‌درایوهای خاص، جاسیگاری و درمجموع هر محصولی که با انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی ساخته می‌شود را به‌راحتی می‌توانید در این فروشگاه با تنوعی قابل‌توجه، پیدا کنید. 

در فروشگاه آمیتیست هم می‌توانید سوغاتی‌های خاص تهیه شده از سنگ‌های معدنی را تهیه کنید. تندیس، پنل‌های دکوری، زیورآلات و مهره‌های سنگی و سایر محصولات مرتبط با تنوعی بی‌نظیر در این فروشگاه عرضه شده است. تنوع آن‌ها به‌قدری زیاد است که تقریبا با هر بودجه‌ای می‌توانید یک سوغاتی خوب اینجا پیدا کنید. این

جعبه‌های لاکی با نقاشی‌های مینیاتوری

جعبه ها و ظروف با نقاشی های مینیاتوری سوغات یکاترینبورگ

این جعبه‌های لاکی زیبا یکی از سوغاتی‌های روسیه است که در بسیاری از شهرهای آن به‌راحتی پیدا می‌شود. برای ساخت این جعبه‌ها از تکنیک پاپیه ماشه استفاده می‌کنند. نقاشی‌های زیبای مینیاتوری از مناظر، زندگی رومزه و پرتره‌های زیبا، مزین‌کننده‌ این جعبه‌ها است که با چند لایه پوشش لاکی پوشیده می‌شوند و ظاهری سه بعدی و زیبا پیدا می‌کنند. جعبه‌های لاکی تنوع بسیاری زیادی دارند و در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تهیه می‌شوند. برای مصارف مختلف مثل جعبه‌ جواهرات گرفته تا جعبه‌ تی‌بگ و... می‌توانید این سوغاتی به‌یادماندنی، ماندگار و کاربردی را تهیه کنید. قیمت آن‌ها با توجه به ابعاد و میزان کاری که روی آن‌ها برای تزیین و نقاشی انجام شده، متفاوت است.

سفال و سرامیک

فنجن و نعلبکی سرامیکی از سوغات یکاترینبورگ

سفال و سرامیک از آن دست سوغاتی‌هایی است که در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا پیدا می‌شود، ولی آنچه که باعث تمایز آن‌ها از هم می‌شود طرح و رنگ و نقشی است که سفال و سرامیک هر منطقه دارد و مخصوص همان منطقه است.

سفالگری روسی یا Gzhel یکی از سوغاتی‌های روسیه و یکی از نمادهای فرهنگی این منطقه است. اشیا و ظروف سرامیکی، سفالی و لعابی روسی، دارای طرح و رنگ خاصی هستند. معمولا طرح‌های زیبای این اشیا با رنگ آبی و روی زمینه‌ سفید رسم می‌شود. تنوع آن‌ها بسیار زیاد است؛ از گلدان و بشقاب گرفته تا ساعت‌های قدیمی.

خوخلوما (Khokhloma) نقاشی روی چوب

ظروف چوبی خوخلوما از سوغات یکاترینبورگ

قدمت این صنایع دستی روسی به نیمه‌ دوم قرن هفدهم برمی‌گردد. این صنایع دستی را با طرح‌های گل و برگ زیبا و با رنگ‌های خاص قرمز، نارنجی، مشکی و طلایی می‌شناسند. در واقع دو ویژگی اصلی این اشیا و ظروف زیبا، یکی رنگ‌های متمایز آن‌ها و دیگری طرح‌های گلدار آن است. انوع بشقاب، ست فنجان، کاسه و سایر ظروف حتی قاشق و ملاقه به این شیوه تهیه و رنگ‌آمیزی می‌شوند.

کلاه‌های خز روسی

کلاه‌های خز روسی را حتما دیده‌اید. این کلاه‌ها که پوششی برای گوش دارند و می‌توانید این قسمت را بالای کلاه گره بزنید، با بهترین کیفیت در فروشگاه‌های یکاترینبورگ پیدا می‌شوند. برای تهیه‌ آن‌ها معمولا از پوست گوسفند، خرگوش یا موسکرات استفاده می‌کنند. زمستان‌های سرد روسیه باعث شده که این کلاه‌ها، پوششی بسیار کاربردی و مناسب برای فصل سرما باشند و به‌طور گسترده‌ای در روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زمان‌های قدیم، این کلاه بخشی از یونیفرم نیروهای نظامی بوده، ولی امروزه با طرح‌ها و رنگ‌های جذاب تهیه می‌شود و کمتر ظاهر نظامی دارد. 

شال و روسری Pavlovo Posad

این شال‌ها و روسری‌ها دارای طرح و نقش منحصربه‌فرد و طراحی‌های اصیلی هستند که مطمئنا توجه همه‌ زنان و دختران را جلب می‌کنند. این روسری‌ها را با پشم صددرصد طبیعی و با کیفیت‌های بسیار بالا تهیه می‌کنند، به همین دلیل برای پوشیدن در آب و هوای سرد و در فصل سرما مناسب است. این سوغاتی در عین حال که بسیار زیبا است و طرح‌های سنتی خاصی دارد، کاملا کاربردی است. قیمت یک شال از ۱۵۰۰ تا ۶ هزار روبل متفاوت است. تنوع طرح‌های آن‌ها به‌قدری زیاد است که هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند.

ماتریوشکا

عروسک های ماتریوشا در اندازه های مختلف از سوغات یکاترینبورگ

عروسک‌های ماتریوشکا را همه جای دنیا به‌عنوان سوغات و سمبل روسیه می‌شناسند. این عروسک‌های زیبای تودرتو از چند عروسک توخالی تشکیل می‌شوند که به‌ترتیب اندازه داخل یکدیگر قرار می‌گیرند. این عروسک‌ها از متریال‌های گوناگونی تهیه می‌شوند و معمولا دارای طرح‌ها و لباس‌های سنتی هستند. قیمت آن‌ها بستگی به تعداد، ابعاد و جنس متفاوت است. مدل اصیل این عروسک‌ها با ظاهری زنانه است، ولی مدل‌های جدید آن با طرح سیاستمداران و حتی فوتبالیست‌ها تولید می‌شود. تجربیات خود را از سفر به یکاترینبورگ با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع russia-direct

دیدگاه