سوغات کازان، روسیه

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
سوغات کازان، روسیه

 اگر برای سفر به کازان برنامه‌ریزی می‌کنید، بد نیست قبل از سفر، سوغات این شهر را بشناسید تا در بازگشت به شهر و دیار خود، دوستان و نزدیکان‌تان را با خاطرات خوب سفرتان شریک کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۰۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ به‌روزرسانی شده است.

کازان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای روسیه و پایتخت ورزش این کشور است. در فروشگاه‌های سوغات کازان، محصولات بسیاری را خواهید دید که بسیاری از گردشگران به آن‌ها توجه می‌کنند و تعداد بسیاری از آن‌ها را برای دوستان و آشنایان می‌خرند. برای مثال، مگنت‌ و ماگ‌هایی با تصاویری از جاهای دیدنی کازان و سوغاتی‌های مشابه. اگر دوست دارید سوغاتی خاصی بخرید که فرهنگ و سنت‌های این شهر را بهتر منعکس کند و به‌یادماندنی و خاص باشد ادامه‌ این مطلب را دنبال کنید. در ادامه با سوغاتی‌هایی آشنا می‌شویم که در جای دیگر دنیا، به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

لباس و کفش ملی تاتارها

تاتارها، یکی از اقوام ترک‌تبار هستند که محل اصلی سکونت آن‌ها جمهوری تاتارستان در غرب مرکزی فدراسیون روسیه و بخش‌هایی از سیبری و آسیای میانه است. ویژگی‌های فرهنگی هر منطقه را به‌خوبی می‌توان در لباس‌های سنتی آن‌ها دید. تک تک جزییات این لباس‌های محلی، نشانی از تاریخ و فرهنگ خاص این منطقه است که قرن‌ها سابقه دارد. لباس ملی تاتارها یا حتی بخش کوچکی از آن، می‌تواند سوغاتی خاصی باشد که در جای دیگر دنیا پیدا نمی‌کنید. حتی امروزه بخشی از این پوشاک سنتی در زندگی روزمره توسط این قوم، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم نیست یک دست لباس کامل بگیرید فقط بخشی از یک لباس سنتی کافی است تا نزدیکان‌تان را در خاطرات سفر به کازان شریک کنید.

کلاه‌های سنتی Tyubeteykas

کلاه های محلی روسی با تزیینات و نگین ها از سوغات کازان

این کلاه‌های سنتی زیبا را نمی‌توانید به‌سادگی از کنارشان بگذرید. کلاه‌های سنتی که در آسیای مرکزی رواج دارند و معمولا بالای آن‌ها تخت است و پایه‌ آن‌ها گرد. این‌ها نه‌تنها یک سوغاتی زیبا هستند، بلکه کاربرد هم دارند. در کازان، این کلاه‌ها تنوع قابل توجهی دارند در اندازه‌ها و رنگ‌ها و با تزیینات گوناگون به فروش می‌‌رسند. این کلاه‌ها ممکن است لوکس باشند و از متریال کمیاب و باارزش تهیه شوند یا ارزان و ساده باشند که برای استفاده‌ روزانه تهیه می‌شوند. اگر می‌خواهید کلاه واقعی و اصل بخرید نه مدل‌های کپی شده‌ چینی، باید هزینه‌ قابل توجهی بپردازید و نباید دنبال مدل‌های ارزان باشید. بهتر است که محصولات بومی و ساخته شده به دست اهالی را انتخاب کنید. این مدل‌ها معمولا دست‌ساز هستند، با مخمل باکیفیت تزیین می‌شوند و روی آن را با نخ طلایی و سنگ‌های رنگی، گلدوزی می‌کنند. همه‌ این کارها طبق سنت‌های تاتارها انجام می‌شود. در خیابان‌های اصلی شهر در بیشتر فروشگاه‌های سوغات می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. قیمت آ‌ن‌ها از ۳۰۰ روبل تا ۲ هزار روبل متفاوت است و به کیفیت متریال و میزان کار هنری انجام شده روی آن بستگی دارد. طبیعی است که هرچه بیشتر هزینه کنید، محصول باکیفیت‌تری می‌خرید.

کلاه زنانه‌ محلی (Калфак)

کلاه زنانه محلی با رنگ بنفش از سوغات کازان

 زنان تاتاری نوعی کلاه شبیه به کلاه‌های لبه‌دار می‌پوشیدند که منگوله داشت. این کلاه را غالبا همراه با هدبند یا شال استفاده می‌کردند. برای تزیین این کلاه‌ها از نخ‌های طلا و نقره، مهره، مروارید و سنگ‌های نیمه‌قیمتی استفاده می‌کردند. در بسیاری از فروشگاه‌ها می‌توانید سرپوش‌های سنتی را با قیمت ۱۳۰۰ تا ۲۵۰۰ روبل بخرید.

کفش‌های محلی (ichigi)

شاید کلاه‌های سنتی کازان را همه نتوانند استفاده کنند، ولی کفش‌های سنتی تاتارها برای همه قابل استفاده هستند. اهالی این منطقه از قدیم‌الایام با مهارت فراوان، پوست‌ گوسفند و بز و سایر حیوانات اهلی را پس از طی مراحلی به چرم مرغوبی تبدیل می‌کنند و با آن‌ها محصولات متنوع می‌سازند که غالبا دست‌دوز هستند. حتی امروزه می‌توانید بوت‌های سنتی دست‌دوز را پیدا کنید که با بهترین چرم تهیه می‌شوند  و آن‌ها را با طرح‌های سنتی تزیین می‌کنند.

این مدل کفش‌ها را استادان ماهر محلی تهیه می‌کردند، ولی به مرور زمان، شیوه‌ کار آن‌ها و سنت‌های قدیمی تهیه‌ کفش همراه با این اساتید از بین رفته و اکنون فقط در برخی از نواحی روستایی و به‌صورت محدود، سنت‌های قدیمی تهیه‌ این کفش‌ها باقی مانده است. امروزه این اساتید در تلاش‌اند تا این سنت را حفظ و به آیندگان منتقل کنند. در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید نمونه‌های فوق‌العاده‌ای از این هنر زیبا را خریداری کنید.

قیمت این کفش‌ها بالا است و از ۸ هزار روبل شروع می‌شود و با توجه به کیفیت و طرح و نقش آن ممکن است بسیار گران‌تر از این باشد، ولی مطمئنا ارزش هزینه کردن دارد. یک نوع دیگر از پاپوش‌های محلی که می‌توانید در کازان بخرید، نوعی دمپایی است که با چرم مرغوب تهیه می‌شود و قیمت آن‌ها از ۳ هزار روبل شروع می‌شود؛ البته در این منطقه از چرم به غیر از تهیه‌ انواع کفش، برای ساخت وسایل گوناگون استفاده می‌شود؛ مثلا زیورآلات، کیف و حتی وسایل دکوری و کوسن.

قرآن با جلد چوبی منبت کاری شده از سوغات کازان

تصاویر و آثار هنری مذهبی

طبق مذهب اهالی تاتارستان، کشیدن تصویر انسان و حیوان ممنوع است. به همین دلیل اهالی این منطقه از قدیم‌الایام از آثار هنری دیگری برای تزیین منازل خود استفاده می‌کردند. یکی از این‌ها آثار هنری مذهبی است که شامل آیاتی از قرآن با خوشنویسی قدیمی عربی است. گاهی آیات قرآن را با نخ‌های طلا و نقره روی مخمل و ابریشم باکیفیت می‌دوختند و به این ترتیب تابلوهای تزیینی زیبا می‌ساختند. گاهی این آثار هنری را در قالب نقاشی روی برگه‌ها یا بوم‌های مخصوص می‌کشیدند. امروزه اهالی مسلمان منطقه برای تزیین خانه‌های خود و برای تزیین مساجد از این آثار استفاده می‌کنند. حتی مجمع هنرمندان این رشته تشکیل شده است و نمونه‌های آثار آن‌ها را می‌توانید در موزه‌ هنرهای اسلامی یا در کرملین کازان ببینید.

حتی گردشگرانی که مسلمان نیستند، این آثار هنری را به خاطر زیبایی و ارزش هنری، به‌عنوان سوغات می‌خرند. البته انواع کپی شده‌ چینی طبق معمول با قیمت‌های ارزان در فروشگاه‌ها وجود دارد که معمولا کپی از آثار بزرگ و مشهور است، ولی اگر بخواهید صنایع دستی بخرید باید هزینه‌ بسیاری بپردازید.

قرآن

جمعیت مسلمانان جمهوری تاتارستان که پایتخت آن شهر کازان است، بسیار زیاد است. بنابراین در این شهر به‌راحتی می‌توانید نسخه‌های مختلفی از قرآن را به زبان‌های مختلف خریداری کنید. در فروشگاه‌های خاص سوغات، می‌توانید قرآن‌هایی بخرید که به زیبایی تمام تزیین شده‌اند و در پوششی مخملی و مزین به طلا و سنگ‌های قیمتی و چاپ شده روی کاغذهای باکیفیت عرضه می‌شوند. قیمت این قرآن‌های زیبا از ۳۵۰۰ روبل شروع می‌شود.

یکی دیگر از سوغاتی‌های خاص این منطقه طغرا است؛ نوعی خوشنویسی پیچیده‌ که به‌وسیله آن لقب‌ها و نام سلطان، امیر یا عالمی را برسر فرمان او می‌نوشتند. این خط خاص به‌عنوان امضاء برای سلطان‌ها در خاورمیانه و به‌ویژه برای سلاطین عثمانی بکار می‌رفته و در برخی مناطق آسیا مهرهای مشابه نیز دیده شده‌ است. البته امروزه طغرا نوعی نقاشی است. پس‌زمینه‌ آن مخمل، چرم، فلز یا نوع خاصی از کاغذ است.

مجسمه‌ گربه‌ کازان

مجسمه گربه های سفالی از سوغات کازان

در یکی از خیابان‌های کازان، مجسمه‌ای از یک گربه‌ را می‌بینید که سوژه‌ عکاسی بسیاری از گردشگران است. مجسمه گربه کازان، سمبلی است از ٣٠ گربه ای که از کازان به سن‌پترزبورگ برای شکار موش‌های داخل کاخ ارمیتاژ فرستادند. در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید انواع مجسمه‌های گربه را با جنس‌ها و شکل‌های گوناگون به‌عنوان سمبلی از شهر کازان خریداری کنید. تندیس‌های سفالی و سرامیکی و فلزی و حتی جاکلیدی در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. قیمت این مجسمه‌ها از ۱۰۰ روبل شروع می‌شود.

اشیا و ظروف با تصاویر دیدنی‌های کازان

در هر فروشگاه سوغات که پا بگذارید، کاسه‌ها و ظرف و ظروفی را خواهید دید که تصاویری از مناظر و جاذبه‌های گردشگری کازان روی آن‌ها حک شده است. اگر به وسایل تزیینی با تصایور منظره علاقه دارید، می‌توانید محصولات تولیدکننده‌های داخلی را در سایزها و طرح‌های مختلف بخرید. بعضی از این اشیای سرامیکی، با دست نقاشی می‌شوند و قیمت آن‌ها طبیعتا بالاتر است.

عروسک‌های محلی

در هر فروشگاه سوغات این عروسک‌ها را خواهید دید که لباس‌های محلی و سنتی به تن دارند. هم مدل‌های کارخانه‌ای در فروشگاه‌ها وجود و هم مدل‌های دست‌ساز  که با پاپیه ماشه، سرامیک، گچ و... تهیه می‌شوند. قیمت این عروسک‌ها بسته به جنس و ابعاد و کیفیت، متفاوت است.

سوغات ورزشی

اگر از دوستداران ورزش هستید، سوغاتی‌هایی مثل تی‌شرت، لباس ورزشی، کلاه، شال و گرمکن با لوگوی تیم‌های ورزشی کازان در فروشگاه‌های رسمی این تیم‌ها به فروش می‌رسد.

سوغات خوراکی

خوراکی چاک چاک از سوغات کازان

یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های هر شهر و منطقه‌ای سوغاتی‌های خوراکی است. در طول سفر خود به کازان این فرصت برایتان فراهم می‌شود که آشپزی تاتاری را امتحان کنید، ولی همراه بردن غذاها و نوشیدنی‌های لذیذ منطقه، ممکن نیست. در نتیجه باید خوراکی‌هایی بخرید که قابل حمل و نقل باشند و ممنوعیت ورود و خروج نداشته باشند.

اگر می‌خواهید عطر و طعم خوراکی‌های کازان را با دوستان‌تان شریک شوید، یکی از خوراکی‌هایی که می‌توانید بخرید «چاک چاک» است. چاک چاک شیرینی ملی تاتارها است و با تخم‌مرغ، عسل و آرد تهیه می‌شود و آن را بعد از پخت در شربتی از عسل فرو می‌برند و با مواد مختلف تزیین می‌کنند و به‌شکل هرم درمی‌آورند. در همه‌ فروشگاه‌ها به‌راحتی می‌توانید این شیرینی را تهیه کنید که کیلویی به فروش می‌رسد. می‌توانید در بسته‌بندی‌های ساده یا بسته‌بندی مخصوص هدیه آن‌ها را بپیچید و به خانه ببرید.

دسر دیگری به نام «talkysh keleve» وجود دارد که محبوب بچه‌ها است و با کره و عسل تهیه می‌شود. طعمی نزدیک به پشمک دارد، ولی به‌اندازه‌ پشمک، شیرین نیست.

اردک یکی دیگر از محصولات ملی تاتارستان است. حتی اردک را هم به‌شکل دودی و در بسته‌بندی خاص می‌توانید خریداری کنید و به‌عنوان سوغات، به شهر و دیار خود ببرید. نظرها و تجربیات خود را در خصوص سفر به کازان با ما وسایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

منبع lions-guides

دیدگاه