برترین تولیدکنندگان پنبه در جهان کدام کشورها هستند؟

گلسا امیری دیبا
گلسا امیری دیبا شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
برترین تولیدکنندگان پنبه در جهان کدام کشورها هستند؟

پنبه با کاربردهای وسیع در صنعت، یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جهان است. صادرات این محصول، سودآوری بالایی دارد و برخی از کشورها به این محصول لقب «طلای سفید» را داده‌اند.

پنبه، یکی از محصولات کشاورزی مهم است که به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود. پنبه را یا به شکل نخ درمی‌آورند یا با آن انواع پارچه بافته می‌شود که برای تولید محصولات مختلف از جمله انواع لباس‌ها، استفاده می‌شوند. همچنین برای تهیه‌ی تور ماهی‌گیری، فیلتر چای و قهوه، صحافی کتاب و محصولات این چنینی از پنبه استفاده می‌شود. پنبه یک ماده‌ی غذایی نیز به حساب می‌آید. دانه‌ی پنبه به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. همچنین از آن روغن گرفته می‌شود. روغن پنبه دانه برای پخت و پز و تهیه‌ی محصولاتی مانند صابون، مارگارین، امولسیفایرها، لوازم آرایشی و دارویی، لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

در اینجا نام ۱۰ کشور برتر تولیدکننده‌ی پنبه در سال ۲۰۱۷ آورده شده است.

۱۰. بورکینا فاسو (۲۸۳ هزار تن)

بورکینا فاسو بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پنبه در آفریقا است. درصد بالایی از مردم بورکینافاسو به کشاورزی مشغول هستند و کشاورزی ۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. بیش‌ترین صادرات این کشور، طلا و پنبه است. این کشور، در سال ۱۹۹۰ به دلیل آلودگی به آفات، مقدار زیادی از محصول پنبه‌ی خود را از دست داد. یک شرکت آمریکایی نوعی بذر پنبه با دست‌کاری ژنتیکی برای آن‌ها فراهم کرد که در احیای صنعت پنبه به آن‌ها کمک کرد. اما در سال‌ها اخیر کشاورزان این کشور، از بذرهای دست‌کاری شده اجتناب می‌کنند. چون اعتقاد دارند که الیاف تولید شده از بذرهای دست‌کاری شده، کیفیت نوع ارگانیک آن‌ها را ندارند.

مزرعه پنبه بورکینافاسو

۹. ترکمنستان (۲۸۸ هزار تن)

کشور ترکمنستان که در قسمت مرکزی آسیا واقع شده، در زمانی، توقفگاه مهمی در جاده‌ی ابریشم بوده است. این کشور مسئولیت صادرات پنبه به کشورهای روسیه، بریتانیا، ترکیه، ایران، چین، سنگاپور، اوکراین و کره‌ی جنوبی را دارد. همانطور که واضح است، هدف از تولید پنبه در این کشور، عمدتا صادر کردن آن است. بخش اعظم زمین این کشور، کویر با شن سیاه است و حداقل میزان بارندگی را دارد. برای آبیاری گیاه پنبه، آب از مسیری طولانی از رود آمو (یا جیحون) هدایت می‌شود، که این، عامل اصلی خشک شدن دریاچه‌ی آرال است. این شرایط باعث شده است که تولید پنبه‌ی ترکمنستان تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

مزرعه پنبه ترکمنستان

۸. ترکیه (۶۹۷ هزار تن)

کشور ترکیه، باکیفیت‌ترین پنبه‌ی جهان را تولید می‌کند. این کشور، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پنبه در اروپا است. به دلیل برخی از مسائل سیاسی، صادرات پنبه‌ی ترکیه به کشورهای همسایه کاهش یافته است، و میزان تولید پنبه از سال ۲۰۰۲ کاهشی پی در پی داشته است. اما این کشور توانسته است با استفاده از تکنولوژی مدرن در کشاورزی، بازدهی تولید خود را تا ۲۱ درصد افزایش دهد.

مزرعه پنبه ترکیه

۷. ازبکستان (۸۱۱ هزار تن)

کشور ازبکستان ۱۷ درصد از پنبه‌ی تولیدی خود را صادر می‌کند، و بنابراین کمک شایانی به اقتصاد این کشور می‌کند. ازبکستان به کشورهای چین، بنگلادش و روسیه پنبه صادر می‌کند.

مزرعه پنبه ازبکستان

۶. استرالیا (۹۱۴ هزار تن)

بیش‎ترین تولید پنبه‌ی استرالیا در نیو ساوت ولز با اختصاص ۳۰۰ هزار هکتار زمین زراعی است. استرالیا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پنبه در جهان است و ۳ درصد از پنبه‌ی جهان را تولید می‌کند. صادرات پنبه‌‌ی استرالیا بیش‌تر به کشورهای چین، اندونزی، تایلند، کره‌ی جنوبی، بنگلادش و ژاپن است.

مزرعه پنبه استرالیا

۵. برزیل (۱۵۲۴ هزار تن)

کشور برزیل، علاوه بر اینکه در تولید نی‌شکر شهرت دارد، در صنعت پنبه نیز نقش مهمی دارد. زیرا کشاورزان در برزیل از روش‌ خاصی برای پرورش پنبه استفاده می‌کند. آن‌ها محصولاتی مانند غلات یا علوفه را پرورش می‌دهند و چند هفته قبل از فصل کاشت، آن‌ها را قطع می‌کنند. محصولاتی که روی زمین می‌ریزند، مانند یک لحاف روی زمین را می‌پوشانند و از فرسودگی خاک جلوگیری می‌کنند، و روی زمین سایه می‌اندازند و خاک را خنک می‌کنند. سپس با استفاده از دستگاه‌هایی با طراحی خاص، دانه‌های پنبه زیر خاک کاشته می‌شوند، بدون اینکه محصولات روی زمین ایجاد مزاحمت کنند، چراکه آن‌ها مانند یک کود طبیعی عمل می‌کنند.

مزرعه پنبه برزیل

۴. پاکستان (۱۶۷۶ هزار تن)

همه چیز از کشور پاکستان شروع شد. قدیمی‌ترین کاشت پنبه در آسیا می‌تواند به این ناحیه نسبت داده شود، جایی که «تمدن دره‌ی سِند» (Indus Valley Civilisation) از آنجا برخاسته است. ۱۵ درصد از زمین‌های زراعی این کشور به کشت پنبه اختصاص داده شده است. رشد پنبه از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۱ رشد چشمگیری داشته، که تأثیر زیادی بر اقتصاد این کشور داشته است. این افزایش در تولید پنبه، به دلیل استفاده از بذر اصلاح شده، کنترل آفات و استفاده‌ی بیش‌تر از کود بوده است.

مزرعه پنبه پاکستان

۳. آمریکا (۳۷۳۸ هزار تن)

وقتی صحبت از تولید پنبه در آمریکا باشد، این کشور تاریخچه‌ی سیاهی دارد. در سال‌های اولیه‌ی به بردگی گرفتن آفریقایی‌ها، صاحبان مزارع نیاز به کارگرانی داشتند که پنبه‌ها را بچینند. بنابراین، پنبه همیشه مترادف است با تاریخ بردگی در آمریکا. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پنبه در جهان است. کشت پنبه بیش‌تر در ایالت‌های جنوبی مانند می‌سی‌سی‌پی، آرکانزاس، لوئیزیانا، تگزاس، کالیفرنیا و آریزونا انجام می‌شود. پنبه‌ی تگزاس در ژاپن تقاضای بالایی دارد و تا به امروز بزرگ‌ترین محصول پول‌ساز برای آمریکا بوده است.

مزرعه پنبه آمریکا

۲. چین (۴۹۵۳ هزار تن)

کشور چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ی پنبه در جهان است. با وجود اینکه این کشور بیشترین تولید پنبه را دارد، جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان پنبه نیز است. در ۲۴ استان از کشور چین پنبه تولید می‌شود. پنبه در این کشور پول‌سازترین محصول کشاورزی است. علت تولید بالای این محصول، استفاده از بذر پنبه‌‌ی دست‌کاری شده‌ی ژنتیکی است.

مزرعه پنبه چین

۱. هند (۵۸۷۹ هزار تن)

کشور هند ۲۶ درصد از کل پنبه‌ی جهان را تولید می‌کند. با وجود تولید بالای پنبه در این کشور، بازدهی تولید به ازای واحد سطح زمین زراعی، بسیار پایین است. ایالت گُجَرات که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پنبه در هند است، اخیرا سیل‌های زیان‌باری دیده است که درصد بالایی از محصولات را نابود کرده است. اما ایالت‌هایی مانند مهاراشترا، آندرا پرادش، و قسمت‌های شمالی هند این خسارت را جبران کردند و باعث رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید پنبه در این کشور شدند.

مزرعه پنبه هند

مطالب مرتبط:

دیدگاه