فرودگاه باندرانیکی کلمبو، سریلانکا

علی  کماسی
علی کماسی چهار شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه باندرانیکی کلمبو، سریلانکا

فرودگاه بین‌المللی باندرانیکی با جابه‌جایی سالانه بیش از ۹ میلیون مسافر، مهم‌ترین فرودگاه کشور سریلانکا است که در شهر کاتونایاکه قرار دارد.

کلمبو پایتخت سریلانکا، آمیزه‌ای از بناهای مدرن، ساختمان‌های تاریخی استعماری و طبیعت زیبا است که با بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر این کشور است. این شهر یکی از مقاصد گردشگری مهم و شناخته شده در دنیا است که سالانه گردشگران بسیاری را از تمام نقاط مختلف دنیا به خود می‌کشاند. این شهر روز‌به‌روز توریستی‌تر می‌شود و پر از گالری‌های شیک و مراکز خرید مدرن است.

کلمبو

معرفی فرودگاه

فرودگاه باندرانیکی کلمبو

فرودگاه باندرانیکی اولین فرودگاه بین‌المللی در سریلانکا است و در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد. در حال حاضر این فرودگاه با جابه‌جایی سالانه بیش از ۹ میلیون مسافر مهم‌ترین فرودگاه سریلانکا است. باندرانیکی در شمال پایتخت واقع شده و حدودا ۳۲ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. این فرودگاه به مقاصد مهمی از سراسر دنیا از جمله تهران پرواز مستقیم دارد.

مشخصات

فرودگاه باندرانیکی کلمبو

  • نوع فرودگاه: همگانی/ نظامی
  • کد یاتا: CMB
  • کد ایکائو: VCBI
  • ارتفاع از سطح دریا: ۸ متر    
  • قطب اصلی خط هوایی: Cinnamon Air، Millennium Airlines، SriLankan Airlines، SriLankan Cargo
  • فاصله هوایی تا تهران: ۴۲۸۰ کیلومتر معادل حدودا ۶ ساعت

پایانه‌ها

فرودگاه باندرانیکی کلمبو

فرودگاه کلمبو در حال حاضر ۳ پایانه مسافربری فعال دارد. پایانه ۱ که پایانه بین‌المللی است، در سال ۱۹۶۷ ساخته شد و قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پایانه فرودگاه است. این پایانه دارای ۱۲ گیت ورودی است. در حال حاضر تمام پروازهای بین‌المللی تا زمان تکمیل شدن پایانه ۲  از این پایانه استفاده می‌کنند. همچنین این پایانه دارای امکاناتی نظیر فروشگاه، کافه، اتاق سیگار، اتاق استراحت و دوش است.

پایانه ۲ جدیدترین پایانه است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود و قرار است دارای ۸ ورودی باشد و پایانه ۳ مخصوص پروازهای داخلی است که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است.

از دیگر امکانات فرودگاه هم می‌توان به اینترنت وای‌فای رایگان، دستگاه خود‌پرداز (ATM) و تبدیل ارز، اتاق نگه‌داری کودکان، رستوران و کافه، اتاق ماساژ، خدمات درمانی ، داروخانه و دفتر پست اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه باندرانیکی در فاصله ۳۲ کیلومتری مرکز شهر کلمبو قرار دارد.

راه‌های دسترسی

فرودگاه باندرانیکی کلمبو

از فرودگاه تا شهر کلمبو حدود یک ساعت در ساعات شلوغی با تاکسی زمان می‌برد، البته در ساعات دیگر این زمان به ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد. در ضمن باید بدانید که به محض ورود به سالن ورودی فرودگاه باید ۳۰۰ روپیه بپردازید. چندین پیشخوان تاکسی در فرودگاه قرار دارد که برخی از آن‌ها به هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره تعلق دارند و برای تردد به شهر به مسافران خدمات می‌دهند. کرایه‌ی آن‌ها بر اساس مقصد مورد نظر شما ثابت است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از حرکت با راننده به توافق برسید تا بعدا از شما کرایه بیشتری نگیرند.

تاکسی‌های مینی‌ون نیز در سالن ورودی، پیشخوان دارند و با اینکه کرایه‌ی آن‌ها ارزان‌تر از تاکسی‌های کولردار نیست، اما صندلی‌های آن برای بیش از ۴ نفر است. خدمات آن‌ها اساسا برای بومی‌های سریلانکا است، پس اگر پاسپورت سریلانکا نداشته باشید، ممکن است شما را سوار نکنند.

در نزدیکی فرودگاه، ایستگاه قطار قرار دارد که روزی یک بار حرکت دارد و زمان آن در طول هفته متغیر است. البته از طریق آنلاین هم می‌توانید بلیت رزرو کنید.

ارزان‌ترین راه جابه‌جایی از فرودگاه به کلمبو از طریق اتوبوس است. این اتوبوس‌های کولردار در عرض ۳۰ دقیقه مسافران را به شهر می‌رسانند.

اطلاعات پرواز

فرودگاه باندرانیکی کلمبو

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه