سفر ۴ روزه از اهواز به بوشهر

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
سفر ۴ روزه از اهواز به بوشهر

وجود آثار تاریخی متعدد، موزه‌های مختلف، نخلستان‌های انبوه و سواحل زیبای خلیج فارسی در بوشهر، هر گردشگری را برای سفر به دیار مردان دلیر متقاعد می‌کند.

بوشهر، سرزمین نخلستان‌ها و غروب‌های رویایی، دیار مبارزان وطن‌پرست و دلاوری همچون رئیس علی دلواری، با تاریخی کهن و پرافتخار و مردمی خون‌گرم و دلیر که جان خود را در راه حفظ وطن و مبارزه با بیگانگان فدا کردند، یکی از بهترین مقاصد گردشگری جنوب کشور درکنار سواحل خلیج همیشه فارس است.

در این مطلب از اهواز تا بوشهر با شما هم‌سفر خواهیم بود و در مقصد نیز همراه‌تان خواهیم بود و شما را با شاخص‌ترین و بهترین جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا می‌کنیم. علاوه بر این، در این مطلب که از سوی وب‌سایت کجارو در قالب یک برنامه سفر برای سفر جاده‌ای تهیه و تدوین شده است، با گذر از شهرهای خرمشهر، آبادان و بندر ماهشهر، با بهترین‌های این شهرها، از لحاظ گردشگری نیز آشنا خواهیم شد. البته برنامه و مسیر پیشنهادی تنها یک پیشنهاد هستند و می‌توانید متناسب با زمان و برنامه خود، تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنید.

برای سفر به هرکدام از این شهرها، می‌توانید از طریق تور مربوط به آن‌ها به‌راحتی سفر کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم که بتوانید تورها را به‌طور کامل از لحاظ قیمت، برنامه سفر و... مقایسه کرده و با پایین‌ترین هزینه تهیه کنید.

تور اهواز

اطلاعات کلی سفر

مسیر پیشنهادی کجارو

نوع سفر: جاده‌ای

فاصله بین دو شهر: ۶۱۲ کیلومتر

مسافت زمانی بین دو شهر: هشت ساعت

شهرهای مهم بین مسیر: خرمشهر، آبادان، بند ماهشهر

البته برای اینکه مسیر خود را کمی کوتاه‌تر کنیم، می‌توانید مستقیما از اهواز به‌سمت بندر ماهشهر و سپس به‌سمت بوشهر حرکت کنید؛ البته در این مسیر تنها ۲ ساعت زودتر به مقصد می‌رسید. توصیه می‌کنیم در صورتی که وقت کافی دارید، دیدنی های خرمشهر و آبادان را نیز از دست ندهید.

مسیر کوتاه‌ترمسیر کوتاه‌تر

روز  اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم

روز اول

توصیه می‌کنیم ساعت هفت صبح حرکت خود را از اهواز به‌سمت خرمشهر آغاز کنید. این دو شهر ۱۲۷ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و طی کردن مسیر بین این دو شهر در حدود ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

خرمشهر

خرمشهر شهری است که در محل به هم پیوستن دو رود بزرگ کارون و اروندرود، در جلگه‌ای حاصلخیز واقع شده است و یکی از شهرهای مهم در کشاورزی زمینه کشت سیفی‌جات و نخل محسوب می‌شود. انجام فعالیت‌های اقتصادی از جمله فعالیت‌های مرتبط با ترانزیت کالا، کشتیرانی و امور بندری در خرمشهر، این شهر را از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت کرده است. در ضمن این شهر به عروس شهرهای جنوب ایران نیز شهرت دارد.

توصیه می‌کنیم زمانی که در فاصله ۱۲ کیلومتری خرمشهر هستید، مسیر خود را به‌سمت سه راه حسینیه تغییر دهید و از تالاب ناصری یا تالاب نیشکر که به دست انسان ایجاد شده است، بازدید کوتاهی داشته باشید و درکنار این تالاب کمی استراحت کنید.

تالاب ناصری

تالاب ناصری

تالاب ناصری ظاهرا طبیعی که به دست انسان شکل گرفته است، در سال ۱۳۷۸ به‌دلیل تخلیه آب زه‌های کشاورزی ایجاد شد. این تالاب هر ساله در فصل زمستان پذیرای هزاران پرنده مهاجر با گونه‌های مختلف (از جمله فلامینگو) از منطقه سیبری است که با شکار ماهی، قوت خود را نیز از این تالاب تهیه می‌کنند. مهاجرت پرندگان مهاجر به این تالاب در فصل زمستان، زیبایی تالاب در این فصل را دوچندان می‌کند. این تالاب از سه راه حسینیه تا ۱۰ کیلومتری خرمشهر ادامه دارد. توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این تالاب، حرکت خود را به‌سمت یکی از نمادهای شاخص تاریخ مقاومت ایران، یعنی مسجد جامع خرمشهر  ادامه دهید.

  • نشانی: کیلومتر ۱۲ جاده خرمشهر به اهواز
  • بهترین زمان بازدید: هر چهار فصل سال
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

مسجد جامع خرمشهر  

مسجد جامع خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر، اتفاقی را تجربه کرد که در تاریخ پرافتخار ایران جاودانه شد. رزمندگان اسلام پس از آزادسازی خرمشهر، جشن آزادی خود را در این مسجد پربا کردند و با این کار مسجد جامع خرمشهر را به یکی از نمادهای ماندگار تاریخ مقاومت ایران تبدیل کردند.

مسجد جامع خرمشهر

این مسجد که به‌تازگی قطب فرهنگی خرمشهر هم لقب گرفته است، با قدمتی ۱۲۰ سال  قدمت دارای نمای آجری و دو هزار متر کاشی خشتی منقش به آیات قرآن است. ارتفاع گلدسته‌های این مسجد از سطح زمین ۲۸ متر بوده و دو گنبد بزرگ و کوچک در بالای بنای مسجد، جلب توجه است. گنبد بزرگ‌تر با کاشی‌های معرق پوشیده شده است. در ضمن دیوارنگاره‌های این مسجد که یادگاری از دوران جنگ تحمیلی هستند. بازدید از بازار بزرگ رو‌به‌روی مسجد که اصناف مختلف در آن کسب روزی می‌کنند نیز می‌تواند برای مدتی شما را مشغول کند. در صورت تمایل با آشنایی بیشتر با تاریخ جنگ تحمیلی و حوادث مرتبط با آن می‌توانید قبل از ترک شهر از موزه دفاع مقدس این شهر نیز بازدید کنید.

  • نشانی: بلوار ساحلی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

پس از بازدید از مسجد جامع خرمشهر، سفر خود را به‌سمت آبادان ادامه دهید. توصیه می‌کنیم در مسیر حرکت خود به آبادان، از جزیره مینو نیز بازدید کنید. این جزیره در حدود ۱۴ کیلومتر با مسجد جامع خرمشهر فاصله دارد و مسافت زمانی بین این دو نقطه ۲۱ دقیقه است. برای رسیدن به جزیره ابتدا باید به فلکه فرودگاه بروید (این فلکه ۱۴ کیلومتر با مسجد جامع خرمشهر فاصله دارد و فاصله زمانی این دو مکان نیز ۶ دقیقه است) و سپس برای اینکه سوار قایق‌های جزیره شوید، به‌سمت چپ حرکت کنید. فاصله این فلکه تا جزیره، در حدود ۶ کیلومتر است.

جزیره مینو

جزیره مینو

نخلستان‌های زیبای جزیره مینو واقعا شما را مسحور زیبایی خود می‌کنند؛ اما از سویی دیگر نخل‌های سوخته این نخلستان‌ها که جراحت‌های به جا مانده از دوران جنگ بر تن جزیره هستند، هنوز هم به چشم می‌خورند. البته این نخلستان‌های انبوه در فصل خاصی از سال میزبان پرندگان مهاجر هستند که باعث دوچندان شدن زیبایی آن‌ها می‌شوند.

نخلستان های جزیره

نخلستان‌های جزیره

در ضمن نیزارهای این جزیره نیز مأمنی امن برای حیوانات مختلفی نظیر گراز هستند؛ البته جذابیت‌های این جزیره به زیبایی‌های طبیعی آن ختم نمی‌شود؛ توصیه می‌کنیم این جزیره را بدون بازدید از مظیف‌های آن ترک نکنید. در ادامه شما را بیشتر با مضیف‌ها آشنا می‌کنیم. همچنین می‌توانید در این جزیره از تفریحات دیگری مانند اسب‌سواری و بازدید از اسب‌های اصیل عربی، بازی چوگان، قایق‌سواری و خرید در بازار اروند نیز لذت ببرید. ساحل اروند در این جزیره نیز آرامش خاص خود را دارد.

بازدید از مضیف‌ها

مظیف

مضیف‌ها تالارهای پذیرایی سنتی بسیار زیبایی هستند که تماما از نی ساخته شده‌اند و مردم محلی با اعتقاد به مقدس بودن این تالارها، احترام بسیار زیادی برای آن‌ها قائل هستند و حتی مراسم مذهبی خود را در این اتاقک‌ها برگزار می‌کردند. در ورودی مضیف‌ها رو به قبله و با ارتفاع کم ساخته شده است و افراد باید به ورود به این تالارهای زیبا، سر خود را خود خم کنند که نشانه‌ای از احترام محسوب می‌شود.

مظیف

اعراب جنوب از مضیف‌ها برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده می‌کنند. مردم محلی پس از اینکه مهمان ناهار خود را در اتاقک‌های زیبا میل می‌کنند، با پذیرایی از مهمان خود با قهوه که با آداب و رسوم خاص و با استفاده از ظروف خاص و زیبایی انجام می‌شود، رسم مهمانوازی خود را تمام و کمال به‌جای می‌آوردند.

مراسم قهوه خوری

ظروف مورد استفاده در مراسم قهوه‌خوری

با بازدید از مجتمع گردشگری جزیره مینو، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. در این مجتمع گردشگری با مظیف‌ها آشنا می‌شوید و عروسک‌هایی که لباس‌های تزیین شده محلی اقوام استان خوزستان با هنرهای خاص مانند پولک‌دوزی بر تن دارند، توجه شما را به خود جلب می‌کنند. در ضمن در این مجتمع از مهمانان با بستنی سنتی تهیه شده از شیر گاو میش نیز پذیرایی می‌شود.

مجتمع گردشگری جزیره مینو

نمایی از مجتمع گردشگری جزیره مینو

این مجتمع در نهالستانی با ۱۵ تنوع گیاهی واقع شده استِ، بنابراین می‌توانید از زیبایی طبیعی آن هم لذت ببرید. همچنین می‌توانید از در این مجتمع از تماشای آیین سنتی قهوه‌خوری، شنیدن موسیقی زنده، استفاده از آلاچیق‌های درختی و ماهی‌گیری نیز لذت ببرید. برای رسیدن به این مجتمع، پس از گذر از پل جزیره باید به‌سمت میدان دوم حرکت کنید و پس از آن با ورود به اولین خیابان در سمت راست، این مجتمع را در سمت چپ خود خواهید دید

پیشنهاد ناهار

باغ رستوران مظیف حاج عبدالله

توصیه می‌کنیم ناهار را نیز در باغ رستوران سنتی مضیف حاج عبدالله واقع در همین مجمتع گردشگری منحصربه‌فرد میل کنید و از طعم لذیذ غذاهای محلی خوزستان مانند پلو میگو، ماهی شکم پر کبابی، قلیه میگو که در مضیف‌های زیبا سرو می‌شوند، لذت ببرید. در این رستوران سنتی با قهوه‌ای که کاملا مطابق با آداب و رسوم مراسم قهوه خوری سرو می‌شود، از شما پذیرایی می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم حداقل سه ساعت را صرف تفریح و گشت‌و‌گذار در جزیره مینو و مجتمع تفریحی آن کنید و پس از به‌سمت آبادان حرکت کنید. فاصله جزیره مینو تا آبادان تقریبا ۱۷ کیلومتر است و فاصله زمانی بین این دو نقطه هم تقریبا ۲۸ دقیقه است.

آبادام

آبادان با مردمی خون‌گرم، در زمان جنگ تحمیلی مصایب‌های زیادی را به خود دید؛ اما با وجود تمام سختی‌ها همچنان یکی از زیباترین شهرهای ایران بوده و یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت جهان یعنی پالایشگاه نفت آبادان را در خود جای داده است. مسافران این شهر خاطره خوردن فلافل و سمبوسه‌های تند و خوش‌طعم این شهر درکنار رود کارون را هرگز از یاد نخواهند برد.

موزه آبادان

موزه آبادان

موزه‌های بزرگی در جنوب کشور قرار دارند که یکی از آن‌ها موزه آبادان است که در ساختمانی با معماری سنتی ایران در سال ۱۳۳۸ افتتاح شد. ساختمان این موزه دارای سقفی گنبدی شکل به ارتفاع ۲۲٫۵ متر شبیه به گنبد بقعه دانیال نبی در شوش است که روی هشت ستون استوار شده است. آثار نمایش داده در  موزه آبادان شامل آثار مختلفی می‌شودِ؛ از آثار باستانی ماقبل تاریخ گرفته تا آثار مربوط‌به دوران صفویه و قاجاریه.

موزه آبادان

در ضمن این موزه، موزه مردم‌شناسی آبادان نیز محسوب می‌شود و آثار مربوط‌به هنرهای ملی نیز در آن نمایش داده می‌شود. موزه آبادان در زمان‌های خاصی مانند ایام نوروز، به نمایشگاهی برای نمایش و عرضه صنایع دستی آبادان هم تبدیل می‌شود. جنگ تحمیلی موزه آبادان را برای چندین سال تعطیل کردِ؛ اما خوشبختانه فعالیت آن در سال ۱۳۸۲ از سر گرفته شد

  • آدرس: محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان، تقاطع بلوار معلم و خیابان ۱۵ احمدآباد (لاین ۱۵ احمد آباد)
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

بهتر است پس از بازدید از موزه آبادان، بازدید کوتاهی از سینما نفت آبادان نیز داشته باشید. ظاهر آن سینما به یک شیر نشسته است.

سینما نفت آبادان

سینما نفت آبادان

این بنای فرهنگی که دارای معماری خاص و نمایی آجری قرمز است، در سال ۱۳۲۳ با نام سینما شروع به کار گرد. نام سینما نفت آبادان در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  • آدرس: فلکه سینما نفت
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو

بهتر است پس از بازدید کوتاه مدت از بنای جالب سینما نفت، به‌سمت کلیسای ارامنه آبادان (کلیسای قاراپت مقدس) حرکت کنید.

کلیسای قاراپت مقدس

کلیسای قاراپت مقدس

کمتر جایی می‌توان دید که مسجد و کلیسا همسایه یکدیگر باشند؛ اما این کلیسا درست جنب مسجد بهبهانی‌ها واقع شده است و همسایگی کلیسا و مسجد، یکی از جاذبه‌های گردشگری جالب شهر آبادان است. این بنا که متعلق به دوران پهلوی بوده و به ثبت ملی هم رسیده، در سال ۱۳۲۶ تاسیس شده است و بزرگ‌ترین مکان تجمع ارامنه مقیم آبادان محسوب می‌شود.

  • آدرس: ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با خودرو

موزه نفت

موزه نفت

موزه نفت آبادان که تنها یک سال از افتتاح آن گذشته است، با آثار و اشیایی که مرتبط با نفت و صنعت نفت است، آشنا می‌شوید که شامل وسایل روشنایی قدیمی مانند فانوس و گردسوز، وسایل گرمایشی قدیمی ماننند والر و چراغ علاء الدین، چراغ‌های خوراک پزی قدیمی و خودروهای سوخت‌رسان قدیمی می‌شود. در ضمن در موزه نفت اسناد مرتبط با صنعت نفت مانند روزنامه‌ها، مکتوبات، تصاویر و اسناد قدیمی و همچنین اسکناس‌های منقش به تصاویر پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی، نیز نگه داری می‌شوند.

  • آدرس: بریم، حاشیه اروند رود 
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۵ دقیقه

بهتر است پس از بازدید از این موزه منحصربه‌فرد به‌سمت موزه متفاوت و متمایز دیگری که در حقیقت یک مسجد است، یعنی مسجد رنگونی‌ها حرکت کنید.

مسجد رنگونی‌ها

مسجد رنگونی ها

این مسجد با قدمتی بیش از ۹۰ سال در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در شهر آبادان به دست کارگران پاکستانی ساخته شده است و با سبک معماری منحصر‌به‌فرد خود، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در ساخت این بنا از معماری شبه‌قاره هند استفاده شده است و گجبری‌های زیبا و برجسته و همچنین آرایه‌های سیمانی برجسته آن، این مسجد را از سایر مساجد متمایز کرد. مسجد رنگونی‌ها که به ثبت ملی هم رسیده، اکنون به موزه اسناد تاریخی و خطی تبدیل شده است.

  • آدرس: خیابان امام ، رو‌به‌روی انبار دارویی پالایشگاه، جوار اروند رود
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۳ دقیقه

بهتر است پس از بازدید از جاذبه‌های مختلف آبادان، روز اول را سفر خود را با گشت‌و‌گذار در بازارهای این شهر و بازدید از پل کابلی آبادان به پایان برسانید.

بازار ته لنجی‌ها

بازار ته لنجی ها

اگر به بازارهایی که از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در آن‌ها پیدا می‌شود، علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که سری هم به بازار ته لنجی‌ها بزنید. در این بازار هر چیزی را که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، می‌توانید پیدا کنید؛ از لوازم آرایش و بهداشتی گرفته تا پتو و لباس و مواد غذایی. موسیقی‌های محلی که در این بازار نواخته می‌شوند، صدای موسیقی عربی و جملاتی که دست‌فروشان این بازار برای جذب مشتری می‌گویند، نیز می‌تواند برای شما جالب باشد.

  • نشانی: خیابان امام خمینی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: دو دقیقه با خودرو

بهتر است پس از گشت‌و‌گذار یک ساعته یا کمی بیشتر در بازار، به‌سمت پل کابلی آبادان حرکت کرده و مدتی را درکنار پل کابلی آبادان بگذرانید که در شب زیبایی خاصی دارد و نمی‌توانید بدون اندکی توقف به‌راحتی از کنار آن بگذرید.

پل کابلی آبادان

پل کابلی آبادان

این پل نخستین پل کابلی واقع در خشکی در جهان بوده و در یکی از ورودی‌های اصلی شهر قرار گرفته است. درکنار این پل می‌توانید یکی از پل‌های اصلی رودخانه بهمنشیر را نیز تماشا کنید. پل کابلی آبادان دارای ۲۲۵ متر طول، ۲۶ متر ارتفاع و ۱۷ متر عرض است.

  • نشانی: بلوار طیب، ابتدای خیابان اروسیه
  • ساعات بازدید: بهتر است در طول شب از این پل بازدید کنید
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه با خودرو

مقصد بعدی سفر ما ماهشهر است که ۱۰۲ کیلومتر با آبادان فاصله دارد و مسافت زمانی بین این دو شهر نیز یک ساعت و ۱۵ دقیقه است. در صورتی که خسته نیستید، توصیه می‌کنیم شب را در ماهشهر اقامت کنید تا بتوانید از روز بعدی سفر خود حداکثر استفاده را بکنید.

پیشنهاد محل اقامت

هتل

اگر می‌خواید شب را در هتلی لوکس با امکانات رفاهی بالا بگذارید، می‌توانید هتل‌ ایرانیان واقع در فاز دوم بلوار دانشگاه یا هتل صدف واقع در فاز ۴ بلوار مصلی، رو‌به‌روی بانک کشاورزی را انتخاب کنید. چنانچه قصد اقامت در یک هتل میان‌رده را دارید، می‌توانید هتل آزادی ماهشهر را که تنها سه ستاره این شهر است، انتخاب کنید.

اما در صورتی که دیگر توان رانندگی ندارید و قصد دارید شب را در آبادان در هتلی با امکانات رفاهی بالا بگذرانید، هتل پنج ستاره پارس کاروانسرای آبادان واقع در میدان بریم، جنب فرودگاه بین‌المللی یا هتل چهار ستاره پارسیان آبادان آزادی واقع در منطقه بریم، انتخاب خوبی برای شما است. اگر می‌خواهید هتل میان‌رده یا ارزان قیمتی را برای اقامت خود انتخاب کنید، می‌توانید شب را در هتل سه ستاره نخل واقع در بلوار آزادی، جنب فرودگاه یا هتل دو ستاره آزادی واقع در خیابان طالقانی، نبش زابل بگذارنید.

بندر ماهشهر

ماهشهر یکی از شهرهای ایران است که از لحاظ اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد و جزو معدود شهرهای ایران است که از موهبت خور (فرو رفتگی خشکی در آب) برخوردار است. خور موسی با جزایر خود یکی از جاذبه‌های طبیعی بکر و بسیار زیبای این شهر است

روز دوم

همان طور که قبلا گفتیم بهتر است شب را در ماهشهر اقامت کنید. چنانچه شب قبل را در یکی از هتل‌ها یا دیگر مراکز اقامتی ماهشهر گذرانده‌اید، ساعت ۷ صبح اقامتگاه خود را به‌سمت خور موسی ترک کنید.

خور موسی

خور موسی

خور موسی با برخورداری از گونه‌های جانوری متفاوت مانند دلفین‌های گوزپشت، فلامینگو، پرستوی دریایی، خرچنگ و انواع ماهی، توانایی‌های بالقوه‌ای برای جذب گردشگر دارند. در این خور جزایر متعددی وجود دارد که دارای سواحل بکر و زیبایی هستند. هر ساله در ایام نوروز، یک کشتی خورپیما آماده ارائه خدمات به مسافران و نمایش زیبایی خور موسی به آن‌ها است.

جزایر خور موسی

پیشنهاد می‌کنیم جزیره زیبای قبرناخدا را که زیستگاه گونه‌های جانوری متنوعی همچون پرستوی دریایی سفید، لاک‌پشت، سوسمار و... است. دلیل نام‌گذاری این جزیره به قبر ناخدا این است که روزگاری دختر ناخدایی که به‌همراه خانواده خود در حال سفر در خلیج فارس بوده است، به‌علت بیماری مهلکی درگذشته و در این جزیره به خاک سپرده شده است؛ در واقع این جزیره مدفن دختر ناخدا است نه خود او!

پیشنهاد ناهار

ناهار

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در رستوران بیستون واقع در خیابان ۲۲ بهمن ماهشهر یا رستوران نخل طلایی ماهشهر، جنب مجتمع پزشکان میل کنید. اگر هم می‌خواهید ناهار را در فضایی دل‌نشین و طبیعی میل کنید، می‌توانید سری به باغ رستوران باغ ایرونی واقع در ناحیه صنعتی، خیابان پتروشیمی اراک بزنید.

پس از صرف ناهار و کمی استراحت می‌توانید از پارک ارم این شهر نیز بازدید کنید.

پارک ارم

پارک ارم

این پارک دارای فضای سبز بسیار زیبایی است و از امکاناتی همچون دریاچه مصنوعی جهت قایق‌سواری، پارک پرندگان، باغ حیوانات و سینما روباز اشاره کرد. فضای سبز پارک ارم به وسعت ۲۰ هکتار با برخورداری از گل‌ها و درختان متعدد، یک پارک جنگلی مطرح محسوب می‌شود و قطعا برای گردشگران جذاب خواهد بود.

  • نشانی: شهر چمران، ۲۰ کیلومتری بندر ماهشهر
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۲۰ دقیقه با خودرو (۲۰ کیلومتر)

در صورت تمایل می‌توانید از شهر باستانی آسک که متعلق به دوران ساسانیان که دارای آتشکده، گورها و تابوت‌های قدیمی است، نیز بازدید است.

شهر باستانی آسک

همچنین می‌توانید به بندر امام خمینی رفته و از اسکله‌های این بندر و پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ در آن‌ها بازدید کنید؛ البته بازدید از این اسکله‌ها نیازمند کسب مجوز از اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان است.

اسکله های بندر امام خمینی

بهتر است پس از بازدید از این پارک، حرکت خود را به‌سمت مقصد نهایی سفرتان، یعنی بوشهر آغاز کنید. بوشهر ۳۴۲ کیلومتر با پارک ارم فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید مدت زمانی درحدود ۴ ساعت و ۱۳ دقیقه رانندگی کنید. طبق برنامه باید حوالی ساعت ۱۷:۱۵ به بوشهر برسید.

بوشهر

تاریخ شکل‌گیری هسته اولیه بوشهر به دوران ساسانیان می‌رسد؛ اما بوشهر کنونی که تنها ۳۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد، توسط شخصی به نام ابومهیری ایجاد شد و در واقع تصمیم نادرشاه مبنی بر ایجاد بندر و تشکیل نیروی دریایی در آن منطقه، باعث تشکیل این شهر شد. این شهر تاکنون دو بار توسط نیروهای بریتانیایی تصرف شده است؛ اما هر بار مردان دلیر این دیار با مبارزه و جان‌فشانی در راه وطن، آن را از تصرف بیگانگان خارج کرده‌اند.

بهتر است پس از رسیدن به بوشهر، اندکی در سواحل زیبای این شهر استراحت کنید و نظاره‌گر منظره تماشایی غروب آفتاب باشید و پس از آن نیز کمی در بازار ماهی این شهر که یکی از مراکز عمده فروش ماهی و میگو در بوشهر است، بگردید و در صورت لزوم مایحتاج خود را تهیه کنید. این بازار در خیابان شهدای بوشهر واقع شده است.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل دلوار بوشهر

قطعا چندین ساعت رانندگی شما را خسته کرده است و پس از رسیدن به بوشهر، یافتن یک اقامتگاه مناسب اولین دغدغه شما است. اگر می‌خواهید شب را در یک هتل نسبتا خوب با قیمتی مناسب بگذرانید، هتل دلوار بوشهر واقع در خیابان رئیس علی دلواری یا هتل پلاس واقع در خیابان نواب صفوی، چهارراه کشتی‌رانی، رو‌به‌روی اداره راهنمایی و رانندگی یا متل ساحلی پرواز بوشهر واقع در خیابان ساحلی، بالاتر از میدان نیروی هوایی، روبرروی پارک مرجان، انتخاب خوبی است. همچنین در صورت تمایل برای پرداخت هزینه کمتر، می‌توانید اقامتگاه بومگردی مان واقع در خیابان خلیج فارس، کوچه نسیم ۷، پلاک ۱، جنب رستوران زیتون را برای اقامت خود انتخاب کنید.

در صورت تمایل برای پرداخت هزینه کمتر می‌توانید مسافرخانه حافظ در نزدیکی ساحل بندر بوشهر، مسافرخانه سعدی در مرکز بندر بوشهر یا مسافرخانه پارس واقع در میدان انقلاب بندر بوشهر را برای اقامت خود انتخاب کنید.

روز  سوم

توصیه می‌کنیم روز سوم سفر خود را با بازدید از مدرسه سعادت بوشهر که مادر مدارس جنوب ایران لقب گرفته است، شروع کنید.

مدرسه سعادت بوشهر

مدرسه سعادت

یادگارهای زیادی از دوران قاجار در بوشهر باقی مانده است که یکی از آن‌ها مدرسه سعادت بوشهر است که مانند بافت مرکزی بوشهر، دارای بافت بسیار زیبایی است. این مدرسه که در سال ۱۲۷۸ هجری به شیوه نوین آموزشی تاسیس شده است، مادر مدارس جنوب ایران لقب گرفته و تاکنون علما و مشاهیر زیادی را در خود پرورش است. چندین سال است که سالروز تاسیس این مدرسه به‌عنوان روز ملی بوشهر جشن گرفته می‌شود.

  • نشانی: خیابان امام، رو‌به‌روی میدان معلم
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

بهتر است پس از بازدید نیم ساعته از مدرسه سعادت، از خانه تاریخی گلشن که به‌شکل هوشمندانه‌ای طراحی شده و دارای معماری زیبایی نیز است، بازدید کنید.

عمارت گلشن

عمارت گلشن

بوشهر هم مانند بسیاری از شهرهای ایران، دارای چند خانه تاریخی است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. عمارت سه طبقه گلشن با ۱۷۰ سال قدمت، یادگاری از دوران قاجار در این شهر با معماری ویژه است. عمارت گلشن در نزدیکی ساحل واقع شده و طوری طراحی شده است که هوای خنک به‌خوبی به داخل آن هدایت شود. راز ورود جریان هوای خنک به این بنا، وجود درهای متعدد در اتاق‌های آن است.

اکثر اتاق‌های این بنا که دارای در و پنجره چوبی هستند و در اطراف حیاط مرکزی واقع شده‌اند، پنج دری هستند. اتاق‌های این عمارت دارای درهای دولنگه هستند و از طریق راهرو به یکدیگر متصل می‌شوند.

  • نشانی: خیابان ساحلی، محله بهبهانی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو یک دقیقه

بهتر است پس از بازدید از عمارت زیبای گلشن، سری هم به عمارت کازرونی‌ها بزنید و با معماری زیبای آن آشنا شوید.

عمارت کازرونی‌ها

عمارت کازرونی

این بنا نیز در دوران قاجار در بوشهر ساخته شده است. معماری اکثر ساختمان‌های بوشهر، شبیه ساختمان‌های دو بندر کراچی و بمبئی است و به‌صورت چند طبقه با ارتفاع زیاد ساخته شده‌اند و در فاصله بسیار کمی از یکدیگر (در برخی از نقاط کمتر از یک متر) قرار دارند.

 دلیل ساخت ساختمان‌های مرتفع در این منطقه، فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان است. ساکنان این ساختمان‌ها در فصل تابستان با رفتن به طبقه‌های فوقانی که دارای در و پنجره‌های متعدد و هوای خنک‌تری نسبت به طبقات زیرین بودند، از گرما فرار می‌کردند.

  • نشانی: محله قدیم بهبهانی‌ها
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: یک دقیقه با خودرو

عمارت طاهری

موزه مردم شناسی بوشهر

اگر می‌خواهید بیشتر با تاریخ، فرهنگ مردم بوشهر و مشاغل سنتی آن‌ها آشنا شوید، بازدید از عمارت طاهری دوطبقه را که اکنون به موزه مردم‌شناسی این شهر تبدیل شده است، به شما توصیه می‌کنیم. در راهروی ورودی طبقه اول آثاری از جمله نقشه هوایی بندر بوشهر، ماکت محله‌های تاریخی شهر، تابلوهایی از آثار تاریخی طبیعی بوشهر، یک ماکت لنج و ابزار سنتی کشاورزی نمایش داده شده است و اتاق آب، مطبخ و اتاق حنابندون نیز در این طبقه قرار گرفتنه‌اند.

موزه مردم شناسی بوشهر

در راهروی طبقه دوم نیز آثاری مرتبط یا مشاغل سنتی بوشهر از جمله خیاطی، آهنگری و فرش فروشی در حجره‌ها و همچنین برخی از صنایع دستی این شهر، اشیای زینتی و لوازم حصیری خانه که متعلق به دوران قاجار هستند، به نمایش گذاشته شده است و اتاق نشیمن بوشهری و اتاق موسیفی سنتی و آیینی جلب توجه می‌کنند. سبک معماری این عمارت، نیز معماری سنتی بوشهری است که برای هر گردشگری می‌تواند جذاب و جالب باشد.

  • نشانی: خیابان ساحلی، جنب اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی
  • ساعات بازدید: شش ماهه اول سال: صبح‌ها ۸ تا ۱۲ و عصرها: ۱۶ تا ۱۹، شش ماهه دوم صبح‌ها ۸ تا ۱۲ و عصرها: ۱۵ تا ۱۸
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۵ دقیقه با خودرو

آب‌انبار سنگی قوام

آب انبار سنتی قوام

این بنا نیز با ۱۵۰ سال قدمت یکی از آثار به جا مانده از دوران قاجار در این شهر است. نیمی از این بنا در داخل زمین (۲ متر) و نیمی از آن در خارج از زمین (۲/۶۰ متر) است. اسکلت اصلی این بنا با سنگ‌های رسوبی بسیار مقاوم پوشانیده شده و از سه دهانه ستون و چهار طاق تشکیل شده است. در نمای خارجی این بنا، پنجره‌هایی با فاصله معین از یکدیگر تعبیه شده‌اند. معماری این آب‌انبار برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد. آب‌انبار سنگی قوام در سال‌های اخیر به رستوران و چای‌خانه سنتی بسیار زیبایی تبدیل شده است

  • نشانی: خیابان خلیج فارس، بوستان قوام
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با خودرو

پیشنهاد ناهار

رستوران سنتی قوام

ناهار را می‌توانید در رستوران سنتی آب‌انبار قوام در فضایی سنتی و لذت‌بخش میل کنید. این رستوران یکی از رستوران‌های زیبای بوشهر است. رستوران سنتی تاره واقع در خیابان ساحلی، رو‌به‌روی پارک تلویزیون (سیادت)، ابتدای کوچه، نیز فضای جالب و زیبایی دارد. این رستوران با خودرو تنها پنج دقیقه با آب‌انبار سنتی قوام فاصله دارد. اگر هم متمایل به خوردن فست فود هستید، می‌توانید سری به فست فود سیاسمبو واقع در بلوار شهید چمران، نرسیده به میدان شهرداری، جنب آتش‌نشانی بزنید یا به فست فود رافائل واقع در خیابان ساحل، نرسیده به میدان هوایی رفته و کباب‌های ترکی و استیک‌های مرغ خوشمزه آن را امتحان کنید

توصیه می‌کنیم پس از صرف ناهار و کمی استراحت به‌سمت عمارت ملک بوشهری که در نزدیکی شهر واقع شده است و با سبک معماری اروپایی ساخته شده است، حرکت کنید.

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهری

این عمارت هم یادگاری از دوران قاجار است که با الهام از معماری کاخ‌های قرون‌وسطا در فرانسه و به دست معماران فرانسوی تاسیس شده است. این بنا از یک فضای میانی دو طبقه با دیوارهای نقاشی شده تشکیل شده است و در طبقه دوم ایوانی وجود دارد که با سه جفت ستون دوطاقه به ساختمان متصل شده است و در اصلی چوبی این بنا هم تزیینات زیبایی دارد.

عمارت ملک بوشهر زمانی قصری باشکوه متعلق به یکی از تاجران ثروتمند بوشهری بوده است؛ اما  زمانی که بوشهر به تصرف نیروهای بریتانیایی درآمد، نیروهای نظامی کشور، این عمارت را نیز اشغال کرد و اموال نفیس آن را با قیمت کمی خریداری کرده و به بریتانیا بردند. این عمارت در‌حال‌حاضر وضعیت خوبی ندارد و به پناهگاهی برای خانواده‌های بسیار فقیر تبدیل شده است.

  • نشانی: ۸ کیلومتری بوشهر، محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۷ دقیقه با خودرو

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از عمارت ملک بوشهر، به‌سمت موزه دریانوردی بوشهر حرکت کنید تا با تاریخ صنعت دریانوردی و دریای خلیج فارس بیشتر آشنا شوید.

موزه دریانوردی خلیج فارس

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

اگر دوست دارید با تاریخ دریانوردی و کشتی‌رانی ایران بیشتر آشنا شوید، بازدید از موزه دریانوردی خلیج فارس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در محوطه این موزه که وسعت آن به چندین هکتار می‌رسد و در سال ۱۳۸۷ تاسیس شده است، ۴۰ فروند کشتی و زیردریایی سطحی از جمله کشتی ۱۱۰ ساله پرسپولیس که هدیه آلمانی‌ها به ناصرالدین شاه است و نخستین ناو جنگی ایران محسوب می‌شود، نمایش داده شده‌اند.

موزه دریانوردی خلیج فارس

علاوه بر این در این موزه که عمارت کلاه فرنگی را نیز در خود جای داده است، اسناد مرتبط با دریانوردی، دوربین‌های دید در شب و قطب‌نماها، ماکت چندن لنج، ماشین‌های تایپ فارسی و لاتین قدیمی مورد استفاده در کشتی‌ها، تجهیزات بی‌سیم، ابزار کنترل و هدایت، تجهیزات پزشکی مورد استفاده در کشتی‌ها، سنگ‌ها، صذف‌ها و موجودات دریایی خلیج فارس نیز نگه‌داری می‌شوند.

  • نشانی: بوشهر، محله بهمنی، جاده سبزآباد
  • ساعات بازدید: همه‌روزه (حتی جمعه‌ها) از ساعت ۸ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با خودرو

حیف است که به بوشهر بیایید و با تاریخ دوران مقاومت بوشهر و زندگی مردانی دلیر همچون رئیس علی دلواری و رشادت‌های آن‌ها آشنا نشوید. با بازدید از موزه رئیس علی دلواری می‌توانید دانسته‌های خود را در مورد یکی از بهترین دوران‌ تاریخی بوشهر افزایش دهید.

موزه رئیسعلی دلواری

موزه رئیس علی دلواری

یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در بوشهر، خانه رئیسعلی دلواری، رهبر مقاومت مردمی در برابر نیروهای انگلیس است. وارثان این مرد بزرگ خانه را چندین سال پیش به اداره میراث فرهنگی بوشهر اهدا کردند و پس از ترمیم و بازسازی به موزه   تبدیل است. این موزه دارای چهار بخش است که در همه آن‌ها تاریخ دوران مبارزات مردم بوشهر علیه استعمار با استفاده از تندیس‌های سنگی، اسناد، تصاویر و اشیا روایت شده است.

موزه رئیسعلی دلواری

این موزه که تندیس رئیس علی دلواری را نیز در  خود جای داده است، زمانی محل برگزاری جلسات مرتبط با مبارزات ضد استعماری بوده است. همچنین سوگندنامه دلواری، وصیت‌نامه او و مجموعه‌ای از تمبرهای قدیمی نیز در این خانه نگه‌داری می‌شود.

نشانی: شهرستان تنگستان، بخش دلوار

ساعات بازدید: ۶ ماهه اول سال صبح‌ها:۸ تا ۱۲ عصرها: ۱۶ تا ۱۹ شش ماهه دوم سال صبح‌ها: ۸ تا ۱۲ و عصرها: ۱۵ تا ۱۸

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله تا جاذبه قبلی: ۴۰ دقیقه

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از موزه رپیس علی دلواری، به‌سمت کاخ چرخاب که متعلق به دوران هخامنشیان، حرکت کرده تا شکوه و عظمت این سلسله را با چشمان خود ببینید.

کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی

کاخ چرخاب

کاخ چرخاب به‌همراه کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه، کاخ‌های سه‌گانه هخامنشیان محسوب می‌شوند. این کاخ‌ها نمونه بازار معماری ایران باستان هستند و ارزش تاریخی آن‌ها تقریبا با تخت جمشید برابر است؛ اما متاسفانه توجهی به آن‌ها نمی‌شود. ساخت کاخ چرخاب به دستور کوروش هخامنشی به‌عنوان یکی از سکونتگاه‌های زمستانی وی آغاز شد؛ اما متاسفانه کوروش قبل از تکمیل کاخ درگذشت و ساخت آن ناتمام ماند. تاکنون آثار زیادی از این کاخ‌ها پیدا شده است که از میان آن‌ها می‌توان به نقش‌برجسته داریوش، دسته خنجرزنان هخامنشی و چند قطعه ظروف طلا اشاره کرد. 

کاخ بردک سیاه نیز در نزدیکی کاخ چرخاب در ۱۲ کیلومتری برازجان در میان نخلستان‌های  روستایی درودگاه واقع شده است. معماری این کاخ و ترکیب رنگ‌های سفید و سیاه در آن، نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

کاخ بردک سیاه

کاخ سنگ سیاه نیز یکی دیگر از این سه کاخ است که به ثبت ملی هم رسیده است.

کاخ سنگ سیاه

  • نشانی: برازجان بوشهر
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت یا کمتر
  • فاصله از جاذبی قبلی: ۵۰ دقیقه (۷۰ کیلومتر)

روز چهارم

روز چهارم سفر خود را می‌توانید با بازدید از گنبد نمکی بوشهر، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای این شهر آغاز کنید.

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک

برخی از جاذبه‌های طبیعی ایران واقعا منحصر‌به‌فرد و فراواقعی هستند؛ یکی از جاذبه‌ها یعنی گنبد نمکی جاشک در ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرق بوشهر، در کوهی به همین نام واقع شده است.

غار نمکی

از جاذبه‌های زیبای این گنبد نمکی می‌توان به وجود چندین غار نمکی به‌همراه ستون‌های تشکیل شده در کف و سقف آن‌ها، وجود ستون‌های نمکی به نام تخت دیو در اکثر نقاط گنبد کمی، یخچال‌های نمکی ایجاد شده در کناره‌‌های گنبد، حفره‌های ایجاد شده در دل نمک‌ها بر اثر فرسایش آب، بلورهای نمکی و همچنین تنوع رنگ نمک‌های صنعتی که به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، سفید، سیاه، زرد و نارنجی رنگ است. در ضمن رنگ سفید و درخشان نمک هم جلوه زیبایی به منطقه بخشیده است.

برای دسترسی به گنبد نمکی جاسک ابتدا باید وارد جاده بوشهر و بندرعباس شوید و سپس با درپیش گرفتن جاده خاکی معدن قدیمی سنگ که در حد فاصل روستای جاشک (دیر) و خنگک (دشتی) قرار دارد، به گنبد نمکی برسید.

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این جاذبه طبیعی زیبا به بوشهر بازگشته و پس از صرف ناهار و اندکی استراحت، به‌سمت آبشار شول حرکت کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران

اگر می‌خواهید در روز دوم اقامت خود در بوشهر، غذای خود را در رستوران متفاوتی میل کنید، رستوران پنج طبقه بل‌پاسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران یک رستوران زنجیره‌ای پنج طبقه است که در آن انواع خانه‌های سنتی، مدیترانه‌ای و ایتالیایی سرو می‌شود و حتی یک کافی‌شاپ نیز در ساختمان این رستوران راه‌اندازی شده است. این رستوران در خیابان جفره (چهارباندی)، بلوار چمران، بعد از کارواش باران واقع شده است، رستوران میداف نیز یکی دیگر از رستوران‌های شیک و مدرن بوشهر است که غذاهای دریایی لذیذ آن، از محبوب‌ترین غذاهای آن است. این رستوران در مسیر ساحلی جفره واقع شده است.

آبشار شول

آبشار شول

آبشار شول نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای اطراف بوشهر است که دسترسی به آن از طریق جاده آسفالته به‌راحتی امکان‌پذیر است. حوضچه آب تشکیل شده زیر این آبشار با عمق کم، محلی مناسب برای آب‌تنی و شنا است. پوشش گیاهی پایین دست آبشار نیز فضایی زیبا با هوایی خنک ایجاد کرده است. در ضمن در تپه‌ای به نام تپه ماهور در مجاورت آبشار، یک پیست موتور سواری نیز ایجاد است

 آبشار شول (تل سركو ) درفاصله حدود پنج كیلومتری از غرب جاده ارتباطی سعدآباد به وحدتیه و در مجاور جاده آسفالته دسترسی به روستاهای شول ( تل سركو ) و سیاه منصور، رودخانه شاپور واقع شده است. این آبشار در حدود ۸۹ کیلومتر با بوشهر فاصله دارد و طی کردن این مسیر تقریبا یک ساعت و ۱۷ دقیقه طول می‌کشد.

قدم زدن در نخلستان‌های بوشهر و تماشای آن‌ها نیز احساس خیلی خوبی در انسان ایجاد می‌کند و حال‌وهوای جنوب ایران را با تمام وجود احساس می‌کنید. 

نخلستان های بوشهر

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه