رشت در یک نگاه

بهاره غنچه
بهاره غنچه دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
رشت در یک نگاه

رشت سومین شهر گردشگری ایران است و بزرگ‌ترین  و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک نشین در جهان محسوب می‌شود.

از کلان شهرهای ایران می‌توان رشت را نام برد. این شهر مرکز استان گیلان در شمال ایران است. رشت بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در بین سه استان همجوار دریای خزر است. در طول تاریخ رشت همواره به شهر نخستین‌های ایران شهرت داشت. رشت تنها شهر ایران به‌همراه ۱۸ شهر دیگر جهان است که در زمینه خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شده است. اولین شعبه بانکی، اولین کتابخانه ملی، اولین تیاتر کلاسیک، اولین راه‌آهن و اولین داروخانه شبانه‌روزی در رشت بنا شدند. رشت از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و انسانی متعددی بهره می‌برد و بسیاری از گردشگرانی که از نقاط مختلف ایران و اطراف رشت به این منطقه سفر می‌کنند، آن را با عنوان شهری زیبا و سرسبز می‌شناسند. سالانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر گردشگر به این منطقه سفر می‌کنند.

تاریخچه

رشت از آبادی‌های کهن ایران به شمار می‌رود و دو رودخانه گوهررود و سیاهرود در شرق و غرب این شهر قرار دارد و به همین دلیل در گذشته به آن بیه می‌گفتند. بیه در لغت‌نامه‌، رود یا مصب بین دو رودخانه معنی شده‌ است. بنای اولیه رشت احتمالا به قبل از اسلام و به دوره ساسانیان باز می‌شود. این شهر از سال ۹۷۴ هجری شمسی به فرمان شاه‌عباس مرکز استان گیلان و مرکز معاملات نوغان و ابریشم شد که در آن زمان محصول اول گیلان بود. در خلال پیکارهای مستمری که برحسب سنت بین امیران و سران گیلان جاری بود، رشت مکرر عرصه پیکار بودهاست  و مکرر دست به دست می‌شد یا به آتش کشیده می‌شد.

جغرافیا

رشت

رشت با مساحت ۱۸۰ کیلومتر مربع در زمینی مسطح و هموار به ارتفاع به‌طور میانگین ۵ متر از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. در قسمت جنوبی شهر رشت رشته کوه البرز قرار دارد. این شهر به سبب ریزش باران‌های ریز و مداوم به شهر باران‌های نقره‌ای شهرت دارد. باران‌های مداوم در رشت، مردم این منطقه را وادار کرد، که در ساخت بام‌های خود از پوشش مناسب سفال استفاده کنند، به‌طوری که این شهر در گذشته به شهر بام‌های سفالی مشهور بوده‌ است. آب و هوای رشت معتدل و مرطوب است. جمعیت شناور ثابت روزانه شهر رشت بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. رشت فشرده‌ترین شهر ایران به‌لحاظ نسبت جمعیت به وسعت است و از لحاظ نسبت جمعیت در روز و شب نیز رتبه نخست کشور را دارد.

فرهنگ و مردم شناسی

زبان

مردم شهر رشت عموما گیلک هستند. اکثریت مردم رشت علاوه بر زبان گیلکی به زبان فارسی نیز تکلم می‌کنند. در شهر رشت لهجه‌های گوناگون از گویش بیه‌پس زبان گیلکی توسط مردم تکلم می‌شود. برخی گیلکی را به نام پهلوی خوانده‌اند. مستوفی از مورخان مشهور، پهلوی را شبیه و وابسته به گیلکی می‌داند. زبان رسمی جلسات شورای شهر رشت گیلکی است.

دین

پیش از ورود اسلام به ایران، گروهی از ساکنان گیلان و دیلمان زرتشتی بودند و آیین مسیحیت پیروان چندانی در منطقه گیلان به خود جذب نکرده بود. در حال حاضر مذهب اکثریت مردم شیعه دوازده‌ امامی است و تعدادی اقلیت مذهبی نیز در رشت زندگی می‌کنند.

آداب و رسوم

گیلان سرزمینی با تنوع قومی و گویشی است و همزیستی این اقوام فرهنگ مشترکی را پدید آورده است. نوروزخوانی و عروس گوله از آیین‌های سنتی مردم این منطقه است که همچنان نیز پابرجاست. در نوروز خوانی افرادی که به آن‌ها نوروز خوان گفته می‌شود پیش از آغاز فصل بهار به‌صورت دوره‌گردی به شهرها و روستاهای مختلف می‌روند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به‌صورت بداهه یا از روی حافظه می‌خواندند.

پوشش

رشت

لباس‌های محلی گیلان با وجود زیبایی خاص و ویژه آن به‌دلیل پوشش مناسب با عقاید مذهبی و دینی ما نیز سازگار است. پوشش مردم گیلان معرف اندیشه، سلیقه، نوع کار و معیشت و ارتباط مردمان با طبیعت است. مردان گیلانی چوموش بر پای می‌کنند و از جلیقه، کلاه و کت استفاده می‌کنند. دامن‌های شلیته و پرچین و جلیقه‌های پولک‌دوزی شده از لباس‌های محلی زنان است.

گردشگری

جاذبه‌های گردشگری

رشت

شهر رشت با توجه به قدمت کهن خود جایگاه بناهای تاریخی بسیاری است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها میدان شهرداری رشت است که شامل ساختمان شهرداری و برج ساعت است که نماد شهر رشت نامیده می‌شود. موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران نیز از دیگر آثار تاریخی رشت است. بازار بزرگ رشت از نقاط جذاب برای گردشگران غیربومی است. مسجد سفید از قدیمی‌ترین مساجد شهر رشت محسوب می‌شود. خانه ابریشمچی، خانه قدیری و خانه میرزا کوچک خان از جمله خانه‌های تاریخی رشت هستند. پارک جنگلی سراوان، دریاچه سقالکسار و تالاب عینک نیز از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر رشت است.

غذاهای محلی

رشت در سال ۱۳۹۴ با داشتن بيش از ۱۷۰ نوع خوراکی از جانب سازمان یونسکو به‌عنوان شهر خلاق غذا نامیده‌ شد. میرزا قاسمی، باقلا قاتوق، تورش تره، دبیجی و کال کباب برخی از غذاهای محلی این شهر است. از شیرینی‌های سنتی رشت می‌توان به کاکا، رشت خوشکار و عسلی حلوا اشاره کرد. دلار از چاشنی‌های شور سنتی شهر رشت است. 

صنایع دستی

گلدوجی، گلیم، سفالگری، بامبو بافی، رشتی دوزی و حصیر بافی از صنایع دستی این شهر است.

سوغات

رشت

 از سوغاتی‌های شهر رشت می‌توان به انواع کلوچه، انواع ترشیجات، انواع ماهی و پرندگان، نان برنجی و انواع شیرینی، صنایع دستی و وسایل حصیری نام برد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه