برترین تولیدکنندگان برنج در جهان کدام کشورها هستند؟

گلسا امیری دیبا
گلسا امیری دیبا جمعه، ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
برترین تولیدکنندگان برنج در جهان کدام کشورها هستند؟

تقریبا در همه‌ی جوامع جهان، یکی از رایج‌ترین غذاهایی که بر سر میز غذا وجود دارد، یک بشقاب برنج است. می‌دانید کدام کشورها بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول هستند؟

برنج، یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جهان است. ذرت، برنج و گندم، بیش‌ترین غلاتی هستند که در جهان تولید می‌شوند و برنج در بین این سه مورد رتبه‌ی دوم را دارد.

بیش از ۳٫۵ میلیارد نفر، یعنی حداقل نیمی از مردم جهان، از برنج به‌عنوان ماده‌ی غذایی اصلی خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، کارشناسان، کاهشی در میزان مصرف برنج در آینده، خصوصا در کشورهای آفریقایی و آسیایی نمی‌بینند. کشورهایی که بیشترین تولید برنج را دارند، در لیست بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان برنج جهان نیز هستند، و در مجموع، ۹۰ درصد از مصرف برنج جهان، مربوط به همین کشورها است.

در اینجا نام ۱۰ کشور برتر تولیدکننده‌ی برنج در سال ۲۰۱۶، طبق اطلاعات آماری «سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد» (Food and Agriculture Organization of the United Nations)، یا به اختصار (FAO)، آورده شده است.

۱۰. پاکستان (۱۰٫۴ میلیون تن)

بخش بزرگی از اقتصاد کشور پاکستان به کشاورزی مرتبط است. برنج در استان‌های سِند و پنجاب که خاک‌های حاصلخیزی دارند، کشت می‌شود. مزارع برنج، منبع اصلی اشتغال پاکستان به شمار می‌روند و میلیون‌ها کشاورز پاکستانی در این مزارع مشغول به کار هستند. مشهورترین نوع برنجی که در میان انواع مختلف برنج، در پاکستان تولید می‌شود، برنج باسماتی است که کیفیت بالایی دارد و از آن در تولید آرد استفاده می‌شود.

مزرعه برنج پاکستان

۹. برزیل (۱۰٫۶ میلیون تن)

برزیل در زمینه‌ی کشاورزی مدرن، در حال پیشرفت و به شهرت رسیدن است. برزیل در سال ۲۰۰۴ توانست در تولید مواد غذایی به خودکفایی برسد و امروزه به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل شده است. آفریقا بیش‌ترین واردات برنج را از این کشور دارد.

مزرعه برنج برزیل

 ۸. فیلیپین (۱۸ میلیون تن)

برنج در فیلیپین، یکی از مواد‌ غذایی اصلی مورد استفاده‌ی مردم است. علی‌رغم تولید بالای برنج در کشور فیلیپین، میزان مصرف برنج از میزان تولید آن بیش‌تر است. به دلیل وجود تقاضای بالا برای برنج، این کشور سالیانه در حدود ۲ میلیون تن برنج وارد می‌کند و به یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های برنج در سراسر جهان تبدیل شده است.

مزرعه برنج فیلیپین

۷. تایلند (۲۵٫۲ میلیون تن)

تایلند در سال‌های اخیر، به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان برنج تبدیل شده است. در این کشور برنج جاسمین که هم در داخل کشور و هم طبق استانداردهای جهانی، یک برند شناخته شده و تحسین‌برانگیز است، تولید می‌شود. برنج ماده‌ی خوراکی اصلی این کشور محسوب می‌شود و این به آن معنا است که مصرف این محصول در کشور بالا است، اما بیش‌تر از میزان تولید نیست. حدود دو سوم از کل برنج تولیدشده، به کشورهای دیگر صادر می‌شود. بیش از ۵۵ درصد از کل زمین‌های زراعی این کشور، به کشت برنج اختصاص داده شده است.

مزرعه برنج تایلند

۶. میانمار (۲۵٫۶ میلیون تن)

مهم‌ترین محصول کشاورزی میانمار، برنج است و مزرعه‌های برنج، بیش از نیمی از زمین‌های زراعی این کشور را تشکیل می‌دهند.

مزرعه برنج میانمار

۵. ویتنام (۴۴ میلیون تن)

اقتصاد ویتنام وابستگی زیادی به تولید برنج دارد. بیش از ۸۲ درصد از زمین‌های زراعی این کشور به کشت برنج اختصاص داده شده است. دلتای رود سرخ و دلتای رود مِکونگ مناطق اصلی رشد برنج در کشور هستند. بیش از ۵۲ درصد از درآمد حاصل از برنج، از دلتای رود مِکونگ، و ۱۸ درصد از آن از دلتای رود سرخ تأمین می‌شود و مابقی در مناطق دیگر کشت می‌شود.

مزرعه برنج ویتنام

۴. بنگلادش (۵۳ میلیون تن)

مردم بنگلادش جزو بیش‌ترین مصرف‌کنندگان برنج تخمین زده شده‌اند. بیش از ۷۰ درصد از مردم این کشور، در زمین‌های زراعی تولید برنج مشغول به کار هستند. این کشور به‌طور تقریبی در تولید برنج به خودکفایی رسیده است. وقوع سیل در این کشور به‌طور سالیانه وجود دارد. اما خسارت‌های جدی ناشی از آن، حدودا هر ده سال یک‌بار است. سیل‌هایی که به‌طور معمول اتفاق می‌افتد، صرفا بخشی از اکوسیستم است و به حفظ کیفیت خاک کمک می‌کند.

مزرعه برنج بنگلادش

۳. اندونزی (۷۷ میلیون تن)

مهم‌ترین محصول کشاورزی کشور اندونزی، برنج است. این کشور در سال ۲۰۱۶ توانست در بخش تولید برنج به خودکفایی برسد و امروزه از روش‌های مدرن کشاورزی استفاده می‌کند.

مزرعه برنج اندونزی

۲. هند (۱۶۰ میلیون تن)

تولید برنج در کشور هند بیش از ۴۰ درصد از کل تولید محصولات کشاورزی را شامل می‌شود. با توجه به اینکه برنج در رژیم روزانه‌ی مردم هند وجود دارد، این کشور یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان برنج در دنیا نیز است و این موضوع باعث ایجاد اشتغال هرچه بیشتر برای مردم آن شده است. به‌طور تقریبی بیش از ۵۰ میلیون خانوار در هند، در زمین‌های کشت برنج مشغول به کار هستند که تأثیر به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد.

مزرعه برنج هند

۱. چین (۲۱۰ میلیون تن) 

کشور چین، نزدیک به ۳۵ درصد از کل برنج جهان را تولید می‌کند. موفقیت این کشور در تولید برنج، مربوط به استفاده از برنج هیبرید است، که در مقایسه با محصولات سنتی بازدهی بالاتری دارد.

مزرعه برنج چین

مطالب مرتبط:

دیدگاه