کشف مخلوقات جادویی و قبرستان خون‌ آشام ها در لهستان

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
کشف مخلوقات جادویی و قبرستان خون‌ آشام ها در لهستان

سنت‌های فولکلور غنی لهستان، از اژدهای افسانه‌ای تا قلعه‌های تسخیرشده توسط ارواح را در ادامه این مطلب اکتشاف کنید.

هر بازدیدکننده‌ای در لهستان، در تاریخ لرزان و گاهی خون‌آلود پادشاهان سلطنتی، جنگ‌ها و اشغالگران، غرق خواهد شد. اما در برابر این تاریخ، سنت‌های فولکلور جادوگری، تسخیر، قهرمانان و هیولاها در لهستان، گردشگران زیادی را به سمت خود متمایل می‌کنند.

این سنت‌ها، اخیرا با مجموعه بازی‌های ویدئویی جادوگر (The Witcher)، مبتنی بر یک مجموعه رمان فانتزی نوشته‌شده توسط یک نویسنده لهستانی به نام آندره ساپسکوفسکی (Andrzej Sapkowski)، بسیار مشهور و محبوب شده‌اند. چه شما طرفدار این بازی باشید و چه خیر، برای کسانی که به مسائل جادوگری و مافوق طبیعی، علاقه دارند، لهستان، مکان‌های بی‌شماری برای پیشنهاد کردن، دارد. در ادامه تعدادی از این مکان‌های جادویی را به شما معرفی خواهیم کرد.

این مقاله توسط ابی سیول در تیم نشنال جئوگرافی، نوشته شده است. وی یک روزنامه‌نگار مستقل است که در بیروت مستقر است و در مورد سیاست، سفر و فرهنگ، می‌نویسد.

دفن خون‌آشام

قلعه واول

خورشید بر فراز قلعه واول (Wawel Castle)، غروب می‌کند. عکس از ادگار موسکاپ

مکان‌های تدفین در لهستان، شواهدی از تمرینات جلوگیری از بازگشت به زندگی برخی موجودات مرده، هستند. کسانی که به صورت اتفاقی می‌مردند و یا خودکشی می‌کردند، به نظر در خطر تبدیل به خون‌آشام‌ها بوده‌اند. برخی ویژگی‌های خاص فیزیکی همچون دست چپ بودن نیز، جزو فاکتورهای خطر محسوب می‌شده است.

در طی یک حفاری در گورستانی با قدمتی از قرن هفده و هجده در دهکده‌ای به نام دراسکو (Drawsko)، شواهدی دال بر انجام مراسم تدفین از سمت ضد خون‌آشام‌ها یافت شد؛ مدارکی چون اجسادی با آثار ضربات داس بر گردن و سنگ‌هایی بر گلوهایشان. بعلاوه، بقایای اجساد شش زن که به نظر تحت درمان ضد خون‌آشامی قرار گرفته بودند، زیر میدان اصلی بازار کراکوف، پیدا شد. دو نفر از این اجساد، گردن زده و سرشان از تنشان جدا و دیگری با دست‌های بسته، بر روی شکم خوابانده شده بود.

شما می‌توانید مطالب بسیاری را در مورد تدفین خون‌آشام‌ها و همچنین تعداد زیادی از دیگر یافته‌های باستان ‌شناسی را در موزه زیرزمینی رینک (Rynek Underground) کراکوف، زیر میدان بازار، بیاموزید.

قلعه واول و اژدهای کراکوف

قلعه واول

عکس از سایت آلامی

بر طبق افسانه‌های باستانی شهر، لانه اژدها در قلعه واول، زمانی خانه این هیولا بوده است.

قلعه جادویی واول در کراکوف، بر تپه‌ای پر از حفره، غار و شکاف، قرار دارد. افسانه‌ها می‌گویند در اولین روزهای حیات این شهر، در زمان سلطنت شاه کراک (اسم شهر نیز از وی گرفته شده است)، یکی از این غارها، توسط اژدهایی اشغال شده بود که با بلعیدن دام‌ها و دختران جوان، امنیت شهر را تهدید می‌کرد.

بر طبق قدیمی‌ترین نسخه این افسانه، پسران پادشاه، با خوراندن پوست گاو آغشته به سولفور و گول‌زدن این جانور، وی را کشتند. این نسخه از داستان، پایانی تلخ و ترسناک دارد؛ پس از آن اتفاق، پرنس حسود جوانتر، برادر بزرگ خود را به خاطر کشتن اژدها، به قتل می‌رساند. دیگر نسخه‌های افسانه، می‌گویند خود پادشاه و یا یک کفاش باهوش، توانستند در انتها بر اژدها، چیره شوند.

اینکه به کدام نسخه، باور دارید، مهم نیست؛ در سفر خود به لهستان، حتما از لانه اژدها در قلعه واول دیدن کنید و به تماشای مجسمه اژدها در محوطه بیرونی بپردازید که در فواصل معینی، آتش واقعی از دهان او بیرون می‌آید.

زنی در پوشش سفید

لهستان با قلعه‌های تاریخی و املاک اربابی بسیاری نشانه‌گذاری شده است؛ مکان‌هایی که باورها بر این است که ارواح ساکنین قبلی آن‌ها در آنجا، رفت و آمد می‌کنند. یکی از مشهورترین آن‌ها، قلعه کورنیک (Kórnik Castle)، در نزدیکی شهر پوزنان (Poznan) در غرب لهستان، است. این قلعه، در سال ۱۴۳۰ ساخته شد و در طول سال‌ها با تغییرات زیادی مواجه شده و ادعا می‌شود که مکان زندگی ارواح است.

در سالن غذاخوری قلعه، یک تابلوی پرتره از تیفلا شولدرسکا (lady Teofila Szołdrska-Potulicka née Działyńska)، مربوط به سال‌های ۱۷۱۴-۱۷۹۰ آویزان است. گفته می‌شود در طول شب، تیفلا از نقاشی در هیبت زنی با پوشش سفید، بیرون می‌آید و با شوالیه‌ای مرموز به سواری در قلعه می‌پردازد.

جادوگران کوهستان بالد (Bald Mountain)

لهستان

عکس از یاسک گایوفسکی

صومعه Święty Krzyż با قدمتی از قرن دوازدهم، یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی لهستان است.

کوهستان بالد یکی از مکان‌های بازی محبوب جادوگر، همچنین یک مکان واقعی در لهستان با داستان‌هایی از گذشته دور است. لیسا گورا (Łysa Góra) یا کوهستان بالد، قله‌ای در رشته کوه اشوی‌داشکسیه (Swietokrzyskie) در بخش جنوبی کشور لهستان، مرکز بت‌پرستی در دوران رومی‌ها و قرون وسطی بوده و همین امر، این مکان را تبدیل به نقطه گردهمایی جادوگران در روزهای تعطیل (sabbath) می‌کرده است.

در قرن دوازدهم، یک صومعه بندیکت (Benedictine) به نام صومعه صلیب مقدس (Święty Krzyż)، در این مکان با امید پاک‌کردن تاریخ بت‌پرستی آنجا، ساخته شد. لیسا گورا، همچنین بخشی از تاریخ خون‌آلود همین اواخر است. از این صومعه در طول جنگ جهانی دوم به عنوان اردوگاه مرگ برای سربازان شوروی، استفاده می‌شد.

کوتوله‌های وروتسواف (Wroclaw)

لهستان

عکس از مایکل  گاتسهالک

مجسمه‌های برنزی کوتوله‌ها را در سراسر شهر وروتسواف، می‌توان یافت.

کوتوله‌ها یا کراسنیل (krasnale)، بخشی از تاریخ فولکلور لهستان هستند، اما کوتوله‌های وروتسواف، یک داستان منحصر به فرد مدرن دارند. در دهه ۱۹۸۰، فعالان مقاومت نارنجی (Orange Resistance activists) با رژیم کمونیستی شوروی، مخالفت کردند و سپس حکومت لهستان، در شهرهای اصلی کشور، ساختمان‌ها را با نقاشی‌های کوتوله‌ها به عنوان نمادی از مقاومت، پوشاند و این نقاشی‌ها از شهر وروتسواف، آغاز شد.

اولین مجسمه کوتوله، برای بزرگداشت این جنبش، در خیابان شیدینیسکا (Świdnicka) در سال ۲۰۰۱ در شهر وروتسواف، قرار گرفت. از آن پس، مجسمه‌های کوتوله‌ها، زیاد و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر شده‌اند. هم‌اکنون، ۱۶۵ مجسمه با نقشه و وب‌سایت مربوط به خودشان، در شهر وجود دارند.

بيشتر بخوانيد:

مکان‌های جذاب در کشور مسحورکننده لهستان

در ادامه شما را با دیگر مکان‌های تاریخی و تفریحی کشور زیبای لهستان، آشنا خواهیم کرد.

۱. میدان اصلی بازار (Rynek Główny)

میدان اصلی بازار (Rynek Główny)

عکس از جان هیکس

مشتریان کافه از چشم‌انداز کلیسای سنت‌ماری در میدان اصلی خوش‌منظره بازار در کراکوف، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های عمومی در قاره اروپا، لذت می‌برند. میدان یازار بخش قدیمی شهر، با قدمتی از قرن سیزدهم و میزبانی از معماری عصر گوتیک و رنسانس، مقصدی جذاب برای خرید و غذا خوردن، چه برای افراد بومی و چه برای گردشگران، به شمار می‌آید.

۲. کلیسای سنت ماری

کلیسای سنت ماری

عکس از دومنیک اشتینر

نمای خارجی سبک گوتیک سنت ماری، که از تالار اصلی شهر، قابل مشاهده است، بزرگ‌ترین کلیسای آجری جهان، بر فراز ساختمان‌های گدانسک (Gdańsk) می‌درخشد؛ بندرگاه دریایی هزار ساله لهستان در ساحل دریای بالتیک که توسط سلسله‌های مختلفی چون شوالیه‌های توتونی (Teutonic Knights)، پروس (Prussians)، آلمان و لهستانی‌ها، تحت حکمرانی بوده است.

۳. کوه‌های تاترا (Tatra)

کوه‌های تاترا (Tatra)

عکس از کارول مجوفسکی

کوهنوردان در کوه‌های تاترا، از مسیری بر فراز استخرهای دوقلوی تارن سیاه (دریاچه عمیق و کوچک کوهستانی) و تارن چشم دریا (Sea Eye Tarn)، صعود می‌کنند. بالاترین نقطه، کارپات (Carpathians) است؛ کوه‌هایی که در لهستان و اسلواکی قرار گرفته‌اند و به خاطر دریاچه‌های در ارتفاعات زیاد و مسیرهای فوق‌العاده، شهرت دارند.

۴. مردم دشت (plains people)

مردم دشت (plains people)

عکس از مایکل درابیک

رقصنده‌های جوان در لباس‌های سنتی رنگارنگ، پس از اجرا در لهستان، سکو را ترک می‌کنند. این کشور غرق در تاریخ و سنت‌های باستانی، نام خود را از «پولانی» (Polanie) و یا «مردم دشت»، یک گروه اسلاوی که قبل از میلاد مسیح در شمال اروپا، اقامت گزیدند، گرفته است.

۵. مجسمه یادبود جنگ جهانی دوم

مجسمه یادبود جنگ جهانی دوم

عکس از گای ادواردز

قصر سلطنتی واول کراکوف و کلیسای جامع، در پس‌زمینه یادبود جنگ جهانی دوم که توسط مجسمه‌سازی به نام برنیشلو کرومی (Bronisław Chromy) ساخته شده است، می‌درخشند. کلیسای قرن ۱۴امی واقع بر تپه واول، میزبان ۱۸ چپل (کلیسای کوچک)، مقبره، آثار هنری و یک کتابخانه است.

۶. کوه‌های کارپات

کوه‌های کارپات

عکس از ژان ولادسیزیک

کوه‌های تاترا، بخشی از رشته کوه کوه‌های کارپات، مانعی در مرز جنوبی بزرگ‌ترین کشور اروپای مرکزی، هستند. در شمال این رشته کوه، لهستان را می‌بینید، دشتی وسیع بدون محافظت طبیعی در شرق و غرب.

۷. نمای داخلی کلیسای سنت ماری

نمای داخلی کلیسای سنت ماری

عکس از کیو تیانشو

سقف درخشان و طاق‌دار، در نمای داخلی نقاشی‌شده کلیسای سنت ماری در شهر کراکوف، پایتخت باستانی لهستان، خودنمایی می‌کند. این کلیسای گوتیک در قرن ۱۴ام، بر پایه مخروبه‌ها، بازسازی شد، زمانی که این سرزمین با گروه کوچکی از شاهزاده‌ها، شکل گرفت.

۸. گالری کراکوف

گالری کراکوف

عکس از جوئی کلامر

دو زن در یک گالری در فضای آزاد در شهر کراکوف، جلوی تصویری از پاپ ژان پائول دوم، ایستاده‌اند. کارول وویاتلا (Karol Wojtyła) که در نزدیکی دهکده جنوبی زاب، متولد شد، اولین پاپ لهستانی بود که در کشور خودش با وجود بیش از ۹۰ درصد جمعیت کاتولیک رومی، مورد احترام بود.

۹. کوه کوشتوشکو (Kosciuszko Mound)

کوه کوشتوشکو (Kosciuszko Mound)

عکس از هنریک قیصر

بازدیدکنندگان از کوه کوشتوشکو، بالا می‌روند؛ یادبودی از قرن نوزدهم که برای بزرگداشت قهرمان ملی لهستانی، تادیوش کوچیوسکو (Tadeusz Kosciuszko)، منتصب شد. منظره‌ای پانارومایی از کراکوف در انتظار افرادی است که تا بالای این کوه می‌روند.

۱۰. قلعه مالبورک (Malbork Castle)

قلعه مالبورک (Malbork Castle)

عکس از آگوستین ادیتوری

قلعه مالبورک با آجرهای قرمز، ساخته‌شده توسط شوالیه‌های توتونی در قرن سیزدهم به سبک گوتیک، قلعه‌ای منحصر به فرد در قلعه‌های قرون وسطایی اروپا به شمار می‌آید. این دژ، در نزدیکی گدانسک، هم‌اکنون، موزه ای به همراه تورهای راهنما و نمایشگاه‌های متعدد است. این بنا در سال۱۹۹۷ به فهرست میراث جهانی یونسکو، پیوست.

۱۱. پارک ملی سووینگسکی (Słowiński National Park)

پارک ملی سووینگسکی (Słowiński National Park)

عکس از لوک گالریا

گستره‌ای از تپه‌های شنی مواج با شباهت به چشم‌انداز بیابانی در پارک ملی سووینگسکی، منطقه ساحلی محافظت شده‌ای در ساحل دریای بالتیک است که حدودا ۱۱۵ کیلومتر از گدانسک، فاصله دارد. علاوه بر تپه‌های شنی در حال حرکت، این پارک اکولوژیکی با گستره متنوعی از جنگل‌ها، منابع ذغال سنگ و مرداب‌ها با میزبانی از گونه‌های مختلف حیات وحش، مکانی جذاب برای اکتشاف است.

۱۲. ساحل دریای بالتیک

ساحل دریای بالتیک

خط ساحلی کشور لهستان، در مرز شمالی امتداد دارد و در شرق به آلمان و در غرب به کالینینگراد در کشور روسیه می‌رسد و شامل بندرگاه اصلی گدانسک نیز می‌شود.

۱۳. غرفه‌های غذای محلی کراکوف

غرفه‌های غذای محلی کراکوف

عکس از آشوک سینها

فروشندگان در غرفه‌های سنتی لهستانی در یک رویداد فرهنگی در کراکوف، به مشتریان، غذا ارائه می‌کنند. غذاهای مخصوص لهستانی مانند کیلباسا (kielbasa)، نوعی سوسیس، سوپ‌های متنوع، دلمه و انواع شیرینی در این غرفه‌ها مزه کنید. مواد تشکیل‌دهنده بشقاب سنتی لهستانی به نام بیگوس (bigos)، کلم، قارچ، آلو و گوشت است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه