سفر ۶ روزه از کرمان به کیش

فاطمه محمدی | شنبه, ۱۹ مرداد ۹۸ ساعت ۱۶:۰۰

کیش یکی از زیباترین جزایر ایران است که ایام عید یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از جاهای دیدنی کیش است. شهرهایی که در مسیر سفر از کرمان به کیش وجود دارد، شهرهایی زیبا و دیدنی است که بازدید از این شهرها خالی از لطف نیست.

جزیر کیش، یکی از زیباترین جزایر ایران است که سالانه هزاران گردشگر را جذب می‌کند. جزیره کیش از توابع بخش کیش، شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان است. هرساله صدها جشنواره هنری و فرهنگی در این جزیره زیبا برگزار می‌شود و در ایام عید معمولا برنامه‌های خاصی برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود.

کیش

اگر بخواهیم کمی از تاریخچه جزیره کیش صحبت کنیم باید به عصر هخامنشیان و ساسانیان برگردیم. در عصر حکومت هخامنشان، ساسانیان و اشکانیان، این جزیره جز قلمرو ایران بوده است و با پیدایش اسلام به دست خلفای اموی افتاده است. در عصر سلجوقیان توجه ویژه‌ای به منطقه کیش شد و این محدوده به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت در خلیج‌فارس تبدیل شد. بزرگان زیادی از جمله ابن خرداد، ابن‌بطوطه و یاقوت حمودی به کیش سفرکرده‌اند و بزرگانی مانند سعدی از کیش در اشعار و نوشته‌های خود یادکرده‌اند.

در سال‌های حکومت پهلوی و پس از انقلاب اسلامی ایران، کیش به جهت منطقه‌ای مناسب برای تجارت جهانی شناخته می‌شد و در دوران حکومت پهلوی، کیش مرکز صید ماهی و مرکز تجارت مروارید در خلیج‌فارس بود.

کیش

اهمیت کیش در طول تاریخ غیرقابل‌چشم‌پوشی است. در این مطلب به سراغ برنامه سفر کرمان به کیش رفته‌ایم. شهر مبدا ما کرمان و مقصد کیش است و در این میان برای رسیدن به کیش باید از کشتی استفاده کرد. مسیر پیشنهادی کجارو برای این سفر هیجان‌انگیز از کرمان به سیرجان، بندرعباس، بندرلنگه و بندر چارک و در آخر جزیره کیش است. با ما همراه باشید.

روز اولروز دوم | روز سوم

روز اول

سفر را در ساعت ۸ صبح شروع می‌کنیم و از کرمان به‌سمت سیرجان حرکت می‌کنیم. فاصله کرمان تا سیرجان ۱۸۳ کیلومتر است که حدود ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. زمانی که به سیرجان می‌رسید ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه است.

سیرجان

سیرجان یکی از شهرهای جنوب غربی استان کرمان است که آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای‌داده است. سیرجان در سال ۱۳۰۶ به شهر تبدیل شد و پیشینه تاریخی آن به دوره اشکانی برمی‌گردد. در رابطه با وجه‌تسمیه سیرجان مطالب زیادی ذکرشده است. بر اساس برخی اسناد گشتاسب پس از پذیرفتن دین زرتشت در منطقه‌ای به نام «تمبور» به عبادت مشغول شد که این منطقه در شرق سیرجان قرار دارد.

بهتر است قبل از هر کاری، گشتی در این شهر زیبا بزنید و از چند جاذبه دیدنی آن بازدید کنید.

بادگیر چپقی سیرجان

بادگیر چپقی سیرجان

          • نشانی: کرمان، سیرجان، بلوار دکتر صادقی، کوچه حاج رشید
          • ساعات بازدید: در طول روز
          • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

بادگیر چپقی سیرجان را می‌توانیم یکی از منحصربه‌فردترین بادگیر ایران و جهان بدانیم. بادگیر چپقی سیرجان از برجکی تقریبا مرتفع‏‌تر از جاهای دیگر خانه درروی بام تشکیل‌شده است. معمولا بادگیرها روی قسمتی از خانه‌های کویری به نام حوض‌خانه بنا می‌شدند. بادگیرها دقیقا در بالای این حوض قرار دارند، ولی از طریق منافذی که دارند جریان هوا را به روی آب حوض هدایت می‌کنند.

بادگیر چپقی

بادگیر معمولا چهارگوش است و در دیوارهای چهارگانه آن چند سوراخ تعبیه‌شده‌ است. درون بادگیر با تیغه‌ها و جدارهایی که از خشت یا چوب و خشت ساخته‌شده‌ است، به چند بخش تقسیم می‌شود. بادگیرهای چپقی اما به‌جای فضای مکعبی شکل خارجی، چند لوله‌ خم زانویی دارند که با شبکه‌های هندسی منظمی به هم مرتبط‌اند و باد را از جهت‌های مختلف به خانه هدایت می‌کنند. البته زیبایی این بادگیرهای چپقی فقط به خاطر فرم خاص آن‌ها نیست. بدنه خارجی لوله‌های بادگیر با قطعات کوچک آجرهای هندسی شش‌ضلعی تزیین‌شده و جلوه زیبایی به بنا داده است.

بازار سیرجان

بازار سیرجان

              • نشانی: کرمان، سیرجان، خیابان امام خمینی
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی: دو دقیقه با خودرو، چهار دقیقه پیاده

بازار سيرجان در مركز شهر قرارگرفته است. وقتی وارد خيابان امام خمينی می‌شويم كمی جلوتر از بازار جدید كوثر سمت راست خيابان دو بازار را کنار هم مشاهده می‌كنيم كه به بازارهای نو و كهنه در ميان مردم معروف است. اين دو بازار به بازارهای جنبی راه دارند مثل بازار آقا ابراهيم، كاروانسرای قديمی سيرجان، ميدان شیوه کشی، ميدان نخود بریزی و بازار آسيابی. همه اين بازارها به هم راه دارند و در هم ادغام‌شده‌اند. وارد بازار قديمی سيرجان (بازار كهنه) می‌شویم، بوی دواهای عطاری‌ها به مشام می‌رسد، سقف‌های گنبدی اين بازار كه نور آفتاب از نورگيرهای سقف بازار به ميان بازار می‌تابد، جلوه خاصی به اين بازار قديمی داده است. مغازه‌های اين بازار بيشتر شامل عطاری‌ها و شیرینی فروشی‌ها است.

انتهای اين بازار به بازارچه‌ای می‌خوريم كه به بازار نو و ميدان نخود بریزی راه دارد. در اين بازار بيشتر پارچه‌فروشی و طلافروشی می‌بينيم. شكل و شمايل بازار مثل بازار كهنه است، با اين تفاوت كه از بوی عطاری‌ها خبری نيست و كمی هم باريك‌تر از بازار كهنه است. در انتهای بازار نو به بازارچه‌ای می‌رسيم كه به انتهای بازار كهنه و بازار آقا ابراهيم وصل است، از همين بازارچه وارد بازار آقا ابراهيم می‌شويم، اين بازار و بازار كهنه و نو موازی يكديگرند. در بازار آقا ابراهيم گليم‌های قديمی و فرش‌های مختلف فروخته می‌شود اين بازار به كاروانسرای سيرجان راه دارد.

یخدان‌های دوقلو سیرجان

یخدان‌های دوقلو سیرجان

                  • نشانی: کرمان، سیرجان‎، بلوار امامزاده احمد
                  • ساعات بازدید: در طول روز
                  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
                  • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با خودرو

یخدان‌های دوقلوی سیرجان یکی از منحصربه‌فردترین یخدان‌های دوقلو جهان است. این بنا در غرب استان کرمان و در سیرجان قرار دارد. یخچال‌ها یا همان یخدان‌های طبیعی سیرجان در این استان هم به‌عنوان جاذبه گردشگری و جاذبه طبیعی به شمار می‌آید.

یخدان‌های دوقلو سیرجان

یخدان‌های دوقلوی سیرجان سال ۱۲۷۴ هجری شمسی به دست افراد خیر ساخته شدند و در قدیم یخ مصرفی مردم را تأمین می‌کردند.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت حدود یک است، بهتر است ناهار را در سیرجان میل کنید و سپس به‌سمت بندرعباس حرکت کنید.

پیشنهاد ناهار

غذای ایرانی

برای صرف ناهار می‌توانید به رستوران خانوادگی خاتون و رستوران سنتی قشقایی شیرازی مراجعه کنید.

                      • رستوران قشقایی شیرازی: بلوار سید جمال، نرسیده به سه‌راهی کرمان
                      • رستوران خاتون: بلوار سید جمال، رو‌به‌روی بنیاد مسکن

پس از صرف ناهار و استراحت، ساعت سه به‌سمت بندرعباس حرکت می‌کنیم.

فاصله سیرجان تا بندرعباس، ۳۰۸ کیلومتر است که چیزی حدود سه ساعت و ۴۷ دقیقه طول می‌کشد. زمانی که به بندرعباس می‌رسید ساعت هفت شب است، بهتر است به اقامتگاه خود بروید تا پس از استراحت کافی فردا از بندرعباس به‌خوبی بازدید کنید.

پیشنهاد ما برای اقامت در بندرعباس، اقامت در هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های خوب این شهر است.

هتل

هتل‌های بندرعباس به‌ترتیب میزان قیمت، از گران‌ترین به ارزان‌ترین، عبارت‌اند از: هتل هرمز، هتل هما، هتل آتیلار، هتل ایران، هتل فروغ، هتل امین، هتل آپادانا، هتل‌آپارتمان اطلس، هتل حمزه و هتل گوهرشاد.

روز دوم

بندرعباس

بندرعباس شهری در جنوب ایران است که ازنظر تقسیمات، به‌عنوان مرکز استان هرمزگان شناخته می‌شود. یکی از نام‌های قدیمی بندرعباس، «بندر گمبرون» است. بندرعباس بزرگ‌ترین بندر ایران است و میزان زیادی از ترانزیت کالا از  بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر انجام می‌شود.

گردش در بندرعباس را در ساعت هشت با بازدید از معبد هندوها آغاز می‌کنیم.

معبد هندوها

معبد هندوها

                          • نشانی: هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام خمینی، روبه‌روی بازار روز بندرعباس
                          • ساعات بازدید: در طول روز
                          • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

یکی از متفاوت‌ترین بناهای بندرعباس، معبد هندوها یا معبد «بت گور» است. معبد هندوها سال ۱۳۱۰ و در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالملک و توسط هندوهای ساکن بندرعباس ساخته‌شده است. سبک معماری این معبد، سبک معماری هندی است و حالت گنبد آن نه‌تنها در بندرعباس، بلکه در ایران منحصربه‌فرد است. بر اساس برخی اسناد، معماران هلندی این بنای زیبا را ساخته‌اند.

معبد هندوها

معبد هندوها درگذشته دارای حیاطی وسیع بوده که در حاشیه آن تعدادی درختان بومی وجود داشته، امروزه بخشی از حیاط در جریان تعریض خیابان از بین رفته است، اما معبد همچنان پابرجا باقی است. نمای ظاهری آن مخروطی شکل بارنگ سفید و شیارها و کنگرهای طولی است.

معبد هندوها

در ساخت این معبد از لاشه‌سنگ، ملاط گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده‌شده و در اتاق آن طاقچه و قاب‌های کور به چشم می‌خورد. دورتادور اتاق هم چهار راهرو وجود دارد که درگذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند، اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که روی آن گنبدی قرارگرفته است. داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته‌شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خدای فلوت‌زن به نام کریشنا است.

بازار لاری‌ها

بازار لاری ها

                              • نشانی: هرمزگان، بندرعباس، بلوار طالقانی، بازار لاری‌ها
                              • ساعات بازدید: از هشت صبح تا یازده شب
                              • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
                              • فاصله با جاذبه قبلی: چهار دقیقه با خودرو، ۶ دقیقه پیاده

بازارهای اوزی‌های و لاری‌ها از دیدنی‌ترین بازارهای بندرعباس هستند. این دو بازار حدود ۳۰۰ سال قدمت دارند و درگذشته مهم‌ترین بازارهای این شهر بندری بودند. هنوز هم این بازارها به خاطر قیمت‌های خوبشان و فضای قدیمی‌ای که دارند، بسیاری را جذب می‌کنند. فاصله بازارهای اوزی‌ها و لاری‌ها باهم فقط پنج دقیقه است و پیاده مسیر بین آن‌ها را طی کنید.

اگر علاقه‌مند به بازدید از بازارهای مدرن هستید، می‌توانید به‌جای بازار لاری‌ها از بازار مرکزی سیتی سنتر بازدید کنید.

سیتی سنتر

از معبد هندوها تا بازار مرکزی سیتی سنتر چیزی حدود دو دقیقه با پای پیاده راه است و فاصله زیادی میان بازارهای سنتی و مدرن در بندرعباس وجود ندارد. به‌دلیل توجه بیشتر کجارو بر بافت تاریخی و جاذبه‌های قدیمی شهرها، ترجیح‌ها به بازدید از بازار لاری‌ها و اوزی ها است.

مسجد جامع اهل سنت

مسجد اهل سنت

                                  • نشانی: هرمزگان، بندرعباس، نبش بلوار طالقانی و خیابان مسجد جامع
                                  • ساعات بازدید: در طول روز
                                  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
                                  • فاصله با جاذبه قبلی: یک دقیقه با خودرو، هفت دقیقه پیاده (فاصله از سیتی سنتر: ۱۴ دقیقه با خودرو، ۱۲ دقیقه پیاده)

مسجد جامع بندرعباس بانام مسجد جامع دلگشا شناخته می‌شود که در نبش بلوار طالقانی و خیابان مسجد جامع قرار دارد. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد این شهر است که شامل شبستان (دو قسمت قدیمی و الحاقی است) می‌شود.

مسجد اهل سنت

قسمت قدیمی ستون‌های متعددی دارد که سرستون‌های آن گچ‌بری شده و شبیه مسجد گله‌داری و مسجد دژگان است. در سال ۱۳۸۴ عملیات بازسازی مسجد جامع دلگشا آغاز شد و در سال ۱۳۸۷ به پایان رسید. این مسجد با شماره‌ی ثبت ۱۵۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام گله‌داری

حمام گله‌داری

                                      • نشانی: هرمزگان، بندرعباس، بخش مرکزی، حاشیه‌ی خلیج‌فارس، بلوار ساحلی
                                      • ساعات بازدید: در طول روز
                                      • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
                                      • فاصله با جاذبه قبلی: یک دقیقه پیاده، یک دقیقه با خودرو

حمام گله‌داری در بخش مرکزی بندرعباس قرار دارد و درگذشته یک حمام عمومی بود. این حمام تنها حمام قدیمی بندرعباس است که از گذشتگان به یادگار مانده است. قدمت حمام گله‌داری به اواخر قرن ۱۳ هجری قمری برمی‌گردد و امروزه آن را به موزه‌ی مردم‌شناسی تبدیل کرده‌اند. در زمان قاجار، این حمام از سوی مسجد گله‌داری وقف‌شده و تجارتخانه‌ی حاج شیخ احمد گله‌داری واقف آن بود.

حمام گله‌داری

این حمام دو بار مرمت‌شده است. حمام گله‌داری در حاشیه‌ی خلیج‌فارس، در بلوار ساحلی شهر قرار دارد؛ بستر این منطقه رسی است که قابلیت نفوذپذیری آن به‌علت اشباع شدن از آب دریا بسیار زیاد است.

حمام گله‌داری

 سنگ‌های دریایی، اسفنجی و ساروج محلی و گچ دست‌کوب مصالح مورداستفاده در ساخت این حمام است. معماری حمام گله‌داری مثل دیگر حمام‌های نواحی کویری، دارای فضای بینه، سربینه، گرمخانه و خزینه است. در سقف حمام نیز ۵ گنبد بزرگ و کوچک به چشم می‌خورد.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت ۱۲ است، بهتر است قبل از بازدید از چند جاذبه دیگر، ناهار میل کنید.

پیشنهاد ناهار

هواری

هواری ماهی، غذای محلی هرمزگان

اگر در بلوار طالقانی به‌سمت میدان لارک حرکت کنید و این میدان را به‌سمت بالا پیش بگیرید، با بیش از ۲۰ رستوران و فست فود روبه‌رو می‌شوید. بر اساس میل خود می‌توانید یکی از این رستوران‌ها را انتخاب کنید یا می‌توانید از تهیه غذاهای این محدوده غذا گرفته و در ساحل میل کنید.

ساحل

پس از صرف ناهار و استراحت و کمی قدم زدن در ساحل، ساعت دو است، قبل از خروج از بندرعباس بهتر است از چند جاذبه دیدنی دیگر این شهر دیدن کنید.

برای آشنایی با جاهای دیدنی بندرعباس، می‌توانید فهرست کاملی از آن را در کجارو ببینید.

آب‌انبارهای برکه باران

آب‌انبارهای برکه باران

                                          • نشانی: هرمزگان، بندرعباس، خیابان ۲۲ بهمن
                                          • ساعات بازدید: در طول روز
                                          • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                          • فاصله با جاذبه قبلی: پنج دقیقه با خودرو

آب‌انبارهای برکه باران یا همان مجموعه برکه‌های باران، شامل پنج برکه یا آب‌انبار است که در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس قرار دارد. مجموعه‌ی برکه‌های باران گنبدهای موزون و منحصربه‌فرد فردی دارد. این آب‌انبارها از مصالحی مثل سنگ و ملاط ساروج ساخته‌شده است. این برکه‌ها چهار دهانه‌ی اصلی برای ذخیره‌ی آب دارد که آب موردنیاز شهر را تأمین می‌کردند. امروزه یکی از برکه‌های باران را به آمفی‌تئاتر تبدیل کرده‌اند.

آب‌انبارهای برکه باران

دو آب‌انبار دیگر در مجموعه‌ی برکه‌های باران خارج از محدوده‌ی موزه‌ی خلیج‌فارس قرار دارد که یکی در داخل محوطه‌ی دیوارکشی شده و دیگری در بافت شهری پشت موزه واقع‌شده است. دورتادور محوطه‌ی یکی از این دو آب‌انبار، دیوارکشی شده است و افراد محلی می‌گویند این بنا، همان برکه و آب‌انباری است که برای تفریح در اختیار فرح پهلوی قرار داده‌شده بود. این اثر در تاریخ هفت خرداد ۱۳۵۴ با شماره‌ی ۱۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس

موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس

                                          • نشانی: هرمزگان، بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب اداره ارشاد
                                          • ساعات بازدید: از ۹ صبح تا ۶ عصر
                                          • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                          • فاصله با جاذبه قبلی: دو دقیقه با خودرو، ۶ دقیقه پیاده

موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی در جنوب کشور است که در محوطه‌ی تاریخی برکه‌های باران ساخته است. این موزه در سه طبقه و با زیربنای ۲۴۰۰ متر مربع، در اسفند سال ۱۳۸۶ افتتاح شد. معماری ساختمان موزه یکی از ارزشمندترین نمونه‌های معماری در جنوب ایران بوده و از معماری سنتی هرمزگان ریشه گرفته است. در این ساخت این بنا خلاقیت به کار گرفته‌شده و ارزش‌های هنری، معماری و فرهنگی منطقه‌ای کاملا در آن حفظ‌شده است.

موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس

طبقه‌ی همکف آن فضای عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دارد. طبقه‌ی دوم نیز به بخش مردم‌شناسی اختصاص داده‌شده است که شامل بخش بازار سنتی، آزادسازی قلعه هرمز از چنگال پرتغالی‌ها، صید و صیادی می‌شود. در طبقه‌ی سوم بخش‌های باستان‌شناسی قرار دارد که به غنای فرهنگی و تاریخی استان هرمزگان پرداخته است. در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بخش‌های دیگری مانند باستان‌شناسی، دوره‌ی تاریخی، دوره‌ی اسلامی، بخش سکه و نگارخانه هم وجود دارد.

پس از بازدید از سایر جاذبه‌ها، ساعت چهار عصر است، بهتر است قبل از تاریکی هوا به‌سمت بندرلنگه حرکت کنیم. فاصله میان بندرعباس و بندرلنگه ۲۲۵ کیلومتر است که چیزی حدود سه ساعت طول می‌کشد تا به بندرلنگه برسید.

بندر

زمانی که به بندرلنگه می‌رسید ساعت هفت شب است، بهتر است شب را در بندرلنگه اقامت کنید تا فردا گشتی در بندرلنگه بزنید و سپس به بندر چارک رفته تا با کشتی به کیش بروید.

هتل دیپلمات یکی از هتل‌های لوکس بندرلنگه است که هزینه اقامت در آن ازنظر مالی سنگین است. اگر قصد دارید که در یک مهمان‌پذیر یا هتل‌آپارتمان کوچک اقامت کنید، هتل کوثر و مهمان‌پذیر امیر پیشنهادهای ما هستند.

روز سوم

روز سوم را با گشت‌وگذاری کوتاه در بندرلنگه آغاز می‌کنیم و سپس به‌سمت بندر چارک رفته و ازآنجا با کشتی به جزیره زیبای کیش می‌رویم.

بازدید در بندرلنگه را در ساعت هشت صبح آغاز می‌کنیم.

عمارت فکری

عمارت فکری

                                              • نشانی: هرمزگان، بندرلنگه، محله پاکرتی ها، بلوار شهید چمران
                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

عمارت فکری با بادگیرهای بلند و زیبا، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب در ساحل بندرلنگه است. این اثر در اواخر دوره قاجاریه به دست عبدالواحد فکری از تجار معروف شهر ساخته‌شده است. روزگاری خانه فکری، به‌عنوان سکونتگاه و مرکز تجارت و بازرگانی در بندرلنگه شهرت داشته به همین علت در ساخت این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی برای اسکان خانواده فکری و پذیرایی از مهمانان و تجار در نظر گرفته‌شده بود. وجود پنج بادگیر، دو زیرزمین، ۲۵ اتاق و حیاط مرکزی از جلوه‌های زیبای خانه قدیمی فکری است.

عمارت فکری

سنگ، ساروج و گچ مصالح به‌کاررفته در ساخت خانه فکری هستند. سقف این بنا از تیرهای چوبی از جنس چندل آفریقایی، حصیرهای بافته‌شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی بافته‌شده با پوشش کاه‌گل است. قرار گرفتن خانه فکری در ارتفاع پنج‌متری از سطح زمین، وجود راه روها، بادگیرها با معماری ویژه از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است. خانه فکری با ۳۴۰۰ متر مربع مساحت و زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. این خانه به‌تازگی مرمت‌شده تا به موزه مردم‌شناسی تبدیل شود.

مسجد ملک بن عباس

مسجد ملک بن عباس

                                              • نشانی: هرمزگان، بندرلنگه
                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                              • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
                                              • فاصله با جاذبه قبلی: پنج دقیقه با خودرو

به‌احتمال‌زیاد بنای اولیه مسجد ملک بن عباس در زمان تیموریان پایه‌ریزی شده بوده است که دو بار در زمان صفوی و قاجاریه موردبازسازی قرارگرفته است. در سال ۱۲۳۷ خورشیدی محمد بن عباس بحرینی دستور داد تا در همان مکان قدیمی، مسجدی برای اهالی و آقا سید محمد عالم شرف البحرانی از مجتهدین شیعه ساخته شود. ساخت مسجد توسط استاد محمد نامی معمار مناره‌های بارگاه امام علی (ع) به‌صورت مسجد یک ایوانی با قوس‌ها و طاق‌های دو ابرویی با سبک هندی آغازشده است.

مسجد ملک بن عباس

شبستان مسجد دارای یک ردیف ستون است که ۶ عدد از ستون‌ها در داخل و دو ستون در دو جانب آن قرار دارد، پا ستون‌ها با آجرهای قالبی از گچ با نقوش زیبا تزیین‌شده است. ایوان مسجد هم دارای ۶ ستون و دو درگاه در دو سوی ایوان است. گچ‌بری سقف شبستان و ایوان مسجد، ترکیبی از قالب‌گیری و قطعات گل‌وبته است و نماسازی آن با گچ مزین شده است. نکته جالب در مورد این بنا انحراف مناره آن است که شکل کج این مناره باعث شده تا به این مسجد لقب برج پیزای ایران داده شود.

مسجد شیخی

مسجد شیخی

                                              • نشانی: هرمزگان، بندرلنگه، شرق بازار مساح
                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                              • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
                                              • فاصله با جاذبه قبلی: دو دقیقه با خودرو

مسجد شیخی در سمت شرق بازار مساح واقع‌شده است. این مسجد از بناهای دوره زندیه است. مسجد چند بار تعمیر، بازسازی و توسعه داده‌شده و که تاریخ آخرین بازسازی به سال ۱۴۱۱ هجری قمری می‌رسد. شبستان و ستون‌های این مسجد از جهت به کار بردن قطعات سنگ‌تراشی شده نقوش گل‌وبوته فراوان است. پوشش تزیینی تاق و سردرها و زینت کاری رواق‌ها با قطعات سنگ تراشیده شده آهکی باظرافت خاصی صورت گرفته است. نقوش این رواق‌ها، از سبک نقش و نگار هندی متأثر است. سقف مسجد از چوب مخصوصی به نام صندل یا (چندل) ساخته‌شده است که از هندوستان و مومباسا آورده می‌شد.

قلعه شیخ سلطان

قلعه شیخ سلطان

                                              • نشانی: هرمزگان، بندرلنگه
                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                              • فاصله با جاذبه قبلی:۴ دقیقه با خودرو

قلعه شیخ سلطان از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه و از جاهای دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران به شمار می‌رود. قلعه مغویه یا قلعه شیخ سلطان متعلق به شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رئیس قبیله المرازیق و حاکم مغویه بوده است. آن‌طور که برمی‌آید ساخت این بنا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری پایان‌یافته است.

قلعه شیخ سلطان

این بنا در دو طبقه و در قسمت‌هایی هم در سه طبقه ساخته‌شده و دارای تعداد زیادی اتاق به‌همراه حمام سنتی، یک برج نگهبانی و دو بادگیر است. ساختمان قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده که قدمت حیاط اندرونی از بیرونی بیشتر تخمین زده می‌شود. دهستان مغویه یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان است.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت ۱۱ است، پس از بازدید از جاذبه‌ها بهتر است ساعاتی را در کنار ساحل سپری کنید و ناهار را در بندرلنگه میل کنید.

پیشنهاد ناهار

غذای ایرانی

پیشنهاد ما برای ناهار، کافه رستوران بهونه و مجتمع غذاپزی بندر لنگه است. دو ساعت برای صرف ناهار و استراحت در این بندر در نظر گرفته می‌شود.

فاصله میان بندرلنگه تا بندر چارک ۸۶ کیلومتر است که یک ساعت پنج دقیقه طول می‌کشد تا به بندر چارک برسید. زمانی که به بندر چارک می‌رسید ساعت حدود دو بوده که بهتر است بدون فوت وقت به‌سمت کیش حرکت کنید.

غرب کشور

کیش به بندر چارک و کیش به بندر آفتاب تنها مسیرهای دریایی منتهی به جزیره کیش و بالعکس است. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر از بندر چارک به‌سمت کیش حرکت کنید می‌توانید خودرو خود را هم به جزیره منتقل کنید ولی از بندر آفتاب امکان جابه‌جایی خودرو وجود ندارد.

لند کرافت

بندر چارک هم شناور مسافربری دارد و هم شناورهای لندینگ کرافت (ویژه انتقال بار مانند خودرو)، شما می‌توانید از بندر چارک از طریق دریا به جزیره کیش سفر کنید و وسیله نقلیه خود را نیز از طریق لندینگ کرافت به این جزیره ببرید. ۹ مسافربری و ۱۵ شناور لندینگ کرافت در این مسیر فعالیت می‌کنند.

لند کرافت

هزینه سفر در این مسیر به‌ازای هر نفر ۲۵ هزار تومان است و مدت زمان سفر با شناور مسافری نیز حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه است و با شناورهای لندینگ بین دو و‌ نیم تا سه ساعت طول خواهد کشید شناورهای مسافربری این مسیر از هشت صبح تا ۱۸:۳۰ غروب فعال هستند. برنامه روزانه به‌دلیل تعدد شناورهای متغیر است. در صورت استفاده از لندینگ کرافت، هزینه به‌ازای هر سرنشین ۱۰ هزار تومان است.(آمار ارائه‌شده در رابطه باقیمت مربوط به تیرماه ۹۶ است و امکان افزایش قیمت وجود دارد.)

با توجه به اینکه برنامه سفر کجارو، برنامه جاده‌ای است و در این سفر مسافران با خودروی شخصی سفر می‌کنند، در اینجا مسافران باید از سرویس لندینگ کرافت استفاده کنند و با توجه به جزئیات اشاره‌شده، با بارگیری مسافران و خودرو، شما حدود ساعت پنج تا ۶ عصر به کیش می‌رسید.

پس از رسیدن به کیش به‌دلیل خستگی راه، بهتر است محل اقامت خود را مشخص کنید و فردا گردش در کیش را آغاز کنید.

هتل

هتل‌های خوب کیش کم نیستند، ما در این بخش به تعدادی از هتل‌های خوب کیش اشاره می‌کنیم. هتل‌های کیش، پیشنهاد کجارو: هتل داریوش، شایان، هتل سورینت مریم، پارمیس، فلامینگو، آنا، تماشا، پانیذ، هتل مجتمع ساحلی تاپ رز، هتل سان رایز، هتل پارسیان، هتل مارینا پارک، هتل پارمیدا و هتل هلیا است.

هتل

این تنها بخشی از هتل‌های خوب کیش است و در این جزیره بیش از ۴۹ هتل خوب وجود دارد.

گردش در کیش

روز اول

گردش در روز اول در جزیره زیبای کیش را از شهر زیرزمینی کیش (کاریز) آغاز می‌کنیم، گردش در ساعت هشت صبح آغاز می‌شود.

شهر زیرزمینی کیش (کاریز)

شهر زیرزمینی کیش (کاریز)

                                                      • نشانی: هرمزگان، جزیره کیش
                                                      • ساعات بازدید: در طول روز
                                                      • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

قنات کيش بيش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شيرين قابل شرب ساکنان جزيره را تأمین مي‌کرده است. قنات كيش ازنظر طول رشته قنات و يا عمق چاه‌ها قابل‌مقایسه با قنات‌هاى ديگر نقاط ايران نيست‌، اما با توجه به شيب بسيار كم جزيره‌، چگونگى هدايت آب‌هاى زيرزمينى به سطح زمين در كيش بسيار مهم بوده و نشان مى‌دهد كه در زمان خود از پيشرفته‌ترين روش‌ها براى حفر قنات استفاده مى‌كردند.

شهر زیرزمینی کیش (کاریز)

امروزه مجموعه قنات با تغيير كاربري به يک شهر زير‌زميني شگفت‌انگيز بدل شده که بيش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و اکنون کاريز کيش خوانده مي‌شود. شهر زیرزمینی کاريز در فاز يک خود به قسمت‌های مختلف از جمله غرفه‌های صنایع دستی ايران و جهان، رستوران سنتي و جديد، موزه سالن آمفی‌تئاتر سالن کنفرانس، گالری‌های هنري تقسيم و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

شهر زیرزمینی کیش (کاریز)

شهر کاريز در عمق ۱۶ متري زیرزمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بيشتر سقف آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که با نظر کارشناسي ۲۷۰ تا ۵۷۰ ميليون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسايي و داراي شناسنامه رسمي است.

آب‌انبار کیش

آب‌انبار کیش

                                                          • نشانی: هرمزگان، کیش
                                                          • ساعات بازدید: در طول روز
                                                          • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
                                                          • فاصله با جاذبه قبلی: چهار دقیقه با خودرو، ۱۵ دقیقه پیاده

هنگامی‌که برای اولین بار آب‌انبار کیش را ببینید بدون شک معماری متداول در شهر یزد را در نظرتان زنده خواهد کرد. این آب‌انبار با معماری جالب‌توجه دارای دو گنبد و پنج بادگیر در اطراف آن‌ها است که وظیفه‌ی ورود و خروج هوا و خنک کردن آب درون آب‌انبار را به عهده‌دارند.

آب‌انبار کیش

جالب اینکه این آب‌انبار در سال ۱۳۷۱ ساخته‌شده است و به‌دلیل افزایش ساخت‌وساز و گسترش سیستم آب‌رسانی در جزیره‌ی کیش، امروزه به‌جز برای اهداف گردشگری استفاده‌ی چندانی از آن نمی‌شود. به‌هرحال دیدن این مکان خالی از لطف نخواهد بود.

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره

                                                          • نشانی: هرمزگان، کیش، جنب مجموعه ورزشی المپیک
                                                          • ساعات بازدید: در طول روز
                                                          • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
                                                          • فاصله با جاذبه قبلی: سه دقیقه با خودرو، ۹ دقیقه پیاده

در شمال جزیره‌ی کیش شهری باستانی وجود دارد که قدمت آن به سده‌ی ۵ تا ۱۰ هجری قمری بازمی‌گردد. شهر باستانی حریره در کنار مجموعه‌ی ورزشی المپیک واقع‌شده است و می‌توانید آثاری و ویرانه‌های آن را مشاهده کنید. گفته می‌شود این شهر از قرن چهارم تا دهم هجری قمری در اوج رونق و شکوفایی خود بود.

شهر باستانی حریره

وسعت شهر باستانی حریره ۱۲۰ هکتار است و تا به امروز طی کاوش‌های انجام‌شده، مجموعه‌ی ساحلی، خانه‌ی اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی این شهر باستانی کشف‌شده است. گفته می‌شود نام حریره از نام ملکه‌ی این شهر گرفته‌شده است. شهر باستانی حریره در تاریخ یک شهریور ۱۳۷۶ با شماره‌ی ۱۸۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پارک ساحلی میر مهنا

پارک ساحلی میر مهنا

                                                              • نشانی: هرمزگان، کیش، ساحل شمال و شمال غربی جزیره کیش
                                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                                              • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
                                                              • فاصله با جاذبه قبلی: چهار دقیقه با خودرو

پارک ساحلی میر مهنا در ساحل شمال و شمال غربی جزیره واقع‌شده و همه‌روزه میزبان گردشگران زیادی است که برای سپری کردن اوقات فراغتشان به‌همراه دوستان و خانواده این مکان را انتخاب می‌کنند.

اسکله‌ی تفریحی میر مهنا یکی از جاذبه‌های پارک به شمار می‌رود که اگر به ماهیگیری علاقه‌مند باشید از حضور در آن لذت زیادی خواهید برد. مسیرهای پیاده‌روی متنوع، بازارهای خرید، مسیر دوچرخه‌سواری، انواع بوفه و چایخانه و زمین‌بازی کودکان از جمله ویژگی‌های مهم پارک هستند.

پارک ساحلی میر مهنا

همچنین محل‌های مناسبی برای پخت کباب آماده‌شده است، بنابراین اگر به پیک‌نیک به‌همراه عزیزانتان علاقه دارید، یکی از بهترین نقاط جزیره‌ی کیش همین پارک است. پارک میر مهنا در دو فاز ساخته‌شده که فاز اول حدود ۴۱۰۰۰ متر مربع و فاز دوم هم حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد که در حال تکمیل شدن است.

پس از بازدید از جاذبه‌های ذکرشده، ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه است. قبل از ادامه گردش در کیش، بهتر است غذا را دریکی از رستوران‌های کیش میل کنید.

پیشنهاد ناهار

پارک ساحلی میر مهنا

فست فود های زیادی در محیط داخلی پارک وجود دارد که اگر قصد خروج از پارک را نداشته باشید می‌توانید از این فست فود ها را انتخاب کنید ولی اگر قصد خوردن غذای ایرانی را دارید، رستوران غذای سنتی ایرانی و رستوران برکت پیشنهاد کجارو است.

پس از ناهار و کمی استراحت، گردش را دوباره از ساعت ۲:۳۰ دقیقه آغاز می‌کنیم.

روستای باغو

روستای باغو

                                                                  • نشانی: هرمزگان، جنوب غربی کیش
                                                                  • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                  • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
                                                                  • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه با خودرو

باغو از آبادی‌های قدیمی کیش است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد. در حال حاضر، این روستا جز چند خانوار دامدار، سکنه دیگری ندارد. در بین بومیان جزیره کیش، حاصلخیزی این منطقه زبانزد است.

روستای باغو

در این منطقه بیشه انبوهی از انواع درختان بومی به چشم می‌خورد که در آن میان، مجموعه درختان کهن‌سال لور زیبایی چشمگیری به آن می‌بخشد. به‌منظور گسترش امکانات تفریحی و توسعه فضای سبز در جزیره و بهره‌برداری از زیبایی‌های طبیعی روستای باغو که از خاکی مستعد برخوردار است، «پارک دلیران» با وسعت ۶۰ هکتار در این منطقه احداث‌شده است.

روستای باغو

اگر بخواهید روستای زیبای باغو را به‌دقت بازدید کنید، باید زمانی برابر با یک روز کامل را به این بازدید اختصاص دهید، ولی به‌دلیل ارائه برنامه سفر و هدف بازدید از بهترین جاذبه‌های یک شهر، ما مدت‌زمان دو ساعت را به این بازدید اختصاص داده‌ایم.

همچنین مسجدی به قدمت قرن ۹ هجری قمری نیز در این منطقه وجود دارد که در کنار طبیعت خارق‌العاده‌ی آن، به یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی کیش تبدیل‌شده است.

کشتی یونانی

کشتی یونانی

                                                                      • نشانی: استان هرمزگان، کیش، روستای باغو
                                                                      • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                      • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                                      • فاصله با جاذبه قبلی: پنج دقیقه با خودرو

کشتی یونانی یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش است. این کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد.

کشتی یونانی

 وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست‌به‌دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نام‌های کشتی به‌ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است. حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان شائبه‌هایی را ایجاد کرده است.

کشتی یونانی

بر اساس برنامه‌ریزی کجارو زمانی که شما به بازدید کشتی یونانی می‌روید، غروب شده و این بهترین زمان برای بازدید از منظره دل‌انگیز کشتی یونانی است.

پس از بازدید از کشتی یونانی باید به‌سمت مرکز شهر برگردید، در این مسیر سری هم به خانه مردم‌شناسی کیش می‌زنیم.

خانه مردم‌شناسی کیش

خانه مردم‌شناسی کیش

                                                                          • نشانی: هرمزگان، بندرعباس، محله‌ی صفین
                                                                          • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۱۱ شب
                                                                          • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                                          • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۵ دقیقه با خودرو

خانه مردم‌شناسی خانه‌ای با قدمت ۲۰۰ سال در قدیمی‌ترین محله جزیره کیش قرارگرفته است که در آن مجموعه‌ای از صنایع دستی و سنتی به‌منظور معرفی تاریخ و فرهنگ و نوع معیشت مرمان بومی کیش گردآوری‌شده است و بنای خانه با اتاق‌های متعددی که هرکدام کاربرد خاص خود را داشتند نمادی از اصالت مهمان‌نوازی مردمان کیش است.

خانه مردم‌شناسی کیش

پس از بازدید از این خانه زیبا، ساعت هفت شب شده و بهتر است برای استراحت به اقامتگاه خود برگردید.

روز دوم

گردش در روز دوم را از پارک دلفین‌ها آغاز می‌کنیم. گردش در ساعت هشت صبح آغاز می‌شود.

پارک دلفین‌ها

پارک دلفین ها

                                                                          • نشانی: هرمزگان، جنوب شرقی کیش
                                                                          • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                          • مدت‌زمان بازدید: سه ساعت

مجموعه تفریحی پارک دلفین با مساحتی حدود ۱۰۰ هکتار در جنوب‌شرق‌وز جزیره کیش قرار دارد. مجموعه شامل فضای سبز با انواع گونه‌های مختلف گیاهی، باغ پرندگان و اولین و تنها دلفیناریوم در ایران است. در دلفیناریوم این مجموعه گونه‌های مختلفی از پستانداران دریایی از جمله دلفین، شیر دریایی شمالی، شیر دریایی جنوبی، گربه دریایی شمالی، گراز دریایی و پنگوئن نگهداری می‌شوند و بازدیدکنندگان می‌توانند از هنرنمایی آنان دیدن کنند که توسط مربیان ایرانی تربیت می‌شوند. درمجموع ۲۱ پستاندار دریایی در استخرهایی با حجم ۱۸۰۰۰ مترمکعب پرشده از آب دریا نگهداری می‌شوند.

پارک دلفین ها

فضای سبز پارک دلفین شامل بیش از یک‌صد گونه گیاهی از جمله هزاران درخت نخل، بنجامین‌های بسیار بزرگ، درختان لور (انجیر معابد)، اکالیپتوس، آکاسیا، مورد، کهور، گل ختمی، شیشه‌شور، تکوما، سیاه نوفیلد، کند کارپوس، جونیا پروس و بیش از ۲۵ گونه کاکتوس و سایر گیاهان است که با توجه به وضعیت اقلیمی جزیره کیش و مرجانی بودن خاک آن در نوع خود بی‌نظیر است. بازدیدکنندگان در مجموعه توسط اتوبوس قطاری به پارک پرندگان و سپس به دلفیناریوم هدایت می‌شوند.

باغ پرندگان

باغ پرندگان

                                                                              • نشانی: هرمزگان، جنوب شرقی کیش، داخل پارک دلفین
                                                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                              • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
                                                                              • فاصله با جاذبه قبلی: یک دقیقه با خودرو، سه دقیقه پیاده

باغ پرندگان کیش با مساحتی حدود سه هکتار از سال ۱۳۸۰ شروع به کارکرده و تاکنون مجموعه‌ای از ۵۷ گونه پرنده را به معرض نمایش گذاشته است. سالانه گردشگران بسیار زیادی از این باغ بازدید می‌کنند.

باغ پرندگان

باغ پرندگان کیش در دو قسمت جداگانه از پرندگان نگهداری می‌کند. در بخش اول مسیری زیبا و سرسبز وجود دارد و قفس‌های پرندگان در امتداد آنجا قرارگرفته‌اند. روی قفس‌ها اطلاعات مفید و جامعی درباره‌ی زیستگاه، نوع تغذیه و ویژگی هر پرنده شرح داده‌شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند تمامی اطلاعات موردنیاز درباره‌ی آن پرنده را به‌دقت آورند. بخش دوم که مساحت آن حدود دو هکتار است، فضایی باز برای پرواز آزادانه‌ی پرندگان است که پرواز آزادانه پرندگان زیبایی دوچندانی به این قسمت بخشیده است.

باغ پرندگان

همان طور که گفته شد در این باغ بیش از ۵۷ گونه‌ پرنده نگهداری می‌شود که از تمامی نقاط دنیا از جمله قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکا به این باغ آورده شده‌اند. فلامینگوها، پلیکان‌های پا خاکستری و سفید، درنای تاج‌دار، قوها و انواع لک‌لک‌ها در محیطی طبیعی نگهداری می‌شوند که برای گردشگران بسیار جذاب است. طاووس‌ها، انواع طوطی‌های سبز، کاسکو، کاکاتوآلبا، ماکایو، قرقاول چینی، پنگوین‌های پاسیاه، توکان و مرغ شاخ‌دار از دیگرگونه‌های پرندگان هستند که در این باغ زندگی می‌کنند و با دیدن آن‌ها در محیطی طبیعی گویی این پرندگان را در سرزمین خود آن‌ها مشاهده می‌کنید.

پیشنهاد ناهار

باغ پرندگان

پس از بازدید از جاذبه‌های ذکرشده، ساعت یک است و بهترین مکان برای صرف ناهار، رستوران سنتی باغ پرندگان است.

با اختصاص یک ساعت به‌صرف ناهار، ساعت دو به بازدید ادامه می‌دهیم.

آکواریوم کیش

آکواریوم کیش

                                                                                  • نشانی: هرمزگان، کیش، خیابان فردوسی، جنب بوستان آهوان، کانون هنر کیش
                                                                                  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب
                                                                                  • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
                                                                                  • فاصله با جاذبه قبلی: یک دقیقه با خودرو، یک دقیقه پیاده

آکواریوم جزیره‌ کیش یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این آکواریوم به کسانی که از غواصی می‌ترسند یا امکان دیدن ماهی‌های رنگارنگ خلیج‌فارس را در زیرآب ندارند، این فرصت را می‌دهد که به‌راحتی و از پشت شیشه‌های آکواریوم ماهی‌های زیبا، رنگارنگ و کمیاب خلیج‌فارس را در آب‌های شفاف و زلال ببینند.

این مجموعه‌ی کم‌نظیر در آکواریومی با حجم ۵۰ هزار لیتر مخصوص کوسه‌ها و ماهیان بزرگ خلیج‌فارس و در آکواریومی با حجم ۲۰ هزار لیتر، بیش از ۷۰ نوع ماهی تزیینی کمیاب و نایاب آب‌ شیرین را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده است.

این مجموعه شامل یک بخش علمی حیوانات تاکسیدرمی شده و دیرینه‌شناسی نیز است. علاوه بر انواع مختلف ماهی‌، از انواع خزندگان ایران و جهان مانند انواع مار و تمساح، پرندگان کمیاب و انواع پستانداران در این مجموعه نگه‌داری می‌شود و امکان بازدید از آن‌ها برای گردشگران وجود دارد.

اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی کیش

                                                                                      • نشانی: هرمزگان، کیش، خیابان سنایی، خیابان دریا
                                                                                      • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                      • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
                                                                                      • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۵ دقیقه با خودرو

اسکله‌ تفریحی کیش با طول ۴۳۷ متر و عرض ۱۸ متر با ساختاری چوبی احداث‌شده است و همان طور که از اسمش مشخص است، اختصاص به تفریح و سرگرمی دارد.

اسکله تفریحی کیش

باشگاه بولینگ، سینما ۴ بعدی، کلوپ تفریحات دریایی، کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی و همچنین بولینگ مریم کیش در نزدیکی اسکله دلیلی بر این ادعا هستند. این اسکله اغلب جوانان را به‌سمت خود جذب می‌کند. تماشای دریا، غروب آفتاب، لاک‌پشت‌های دریایی و دلفین‌ها، پرندگان دریایی و به‌خصوص ماهیگیری از جمله جذاب‌ترین تفریحات کیش هست که می‌توانید به آن‌ها بپردازید.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده می‌توانید شب را به تفریح در شهربازی بزرگ کیش بپردازید. شهربازی کیش یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین شهربازی‌های ایران است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

شهربازی جزیره کیش

شهربازی کیش

                                                                                          • نشانی: هرمزگان، کیش
                                                                                          • ساعات بازدید: از صبح تا ۱۱ شب
                                                                                          • مدت‌زمان بازدید: دو تا سه ساعت
                                                                                          • فاصله با جاذبه قبلی: چهار دقیقه با خودرو، ۱۷ دقیقه پیاده

شهربازی کیش در زمینی به وسعت سه هکتار احداث‌شده و در فروردین‌ماه ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسیده است. این مجموعه در نوع خود یکی از مجهزترین مجموعه‌های تفریحی در سطح کشور است که علاوه بر وسایل بازی دارای سرویس‌های بهداشتی، خدماتی، رستوران و فضای سبز برای رفاه حال بازدیدکنندگان است. در این شهربازی انواع دستگاه‌های تفریحی مدرن ایرانی و خارجی در اختیار متقاضیان قرار دارد. رولرکاستر هوایی، رولرکاستر آبی، سفینه، سورتمه، رنجر، چرخ‌وفلک، تاب بچه، ماشین ضربتی آبی، ماشین برقی ضربتی، سينما ۲۰۰۰، قطار لاستیکی، سیمیلاتور، آبشار، رودخانه وحشی و... از جمله امکانات این مجموعه است.

شهربازی از برنامه‌های اختیاری در سفر است.

روز سوم

خرید در سفر بخش مهمی است که همه ما به‌خصوص بانوان از آن صرف‌نظر نمی‌کنند. کیش به‌دلیل موقعیت قرارگیری‌اش محل مناسبی برای خرید است. بازارهای زیادی در سطح جزیره کیش وجود دارد و معرفی یک یا دو پاساژ به‌عنوان بهترین مراکز خرید کیش کار واقعا سختی است.

شهربازی جزیره کیش

در این برنامه سفر ما چهار ساعت را به خرید اختصاص می‌دهیم و تعدادی از بهترین بازارهای کیش را به شما معرفی می‌کنیم. بازدید و خرید از ساعت هشت صبح آغاز می‌شود و چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

بازار صفین

بازار صفین

                                                                                              • نشانی: هرمزگان، کیش، شهرک صفین
                                                                                              • ساعات بازدید:: هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر و از ۴ بعدازظهر تا ۱۰ شب

بازار صفین یا بازار عرب‌ها از قدیمی‌ترین بازارهای کیش و با معماری عربی است. بیشتر فروشنده‌ها نیز از بومیان و عرب‌زبان هستند. این بازار یک طبقه و دارای ۷۰ غرفه است که در زمینه‌های پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، لوازم‌خانگی، لوازم آشپزخانه، مواد غذایی و خرازی فعالیت می‌کنند. قیمت‌ها در این بازار نسبتا ارزان هستند. دو بانک نیز در این بازار وجود دارند.

بازار پارس خلیج

بازار پارس خلیج

                                                                                              • نشانی: هرمزگان، کیش شهر صفین
                                                                                              • ساعات بازدید: هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر و از ۴ بعدازظهر تا ۱۰ شب

مرکز خرید پارس خلیج کیش یک طبقه دارای ۱۵۰ غرفه است. در این بازار می‌توانید کالاهایی چون پوشاک، کیف و کفش، عینک، ساعت، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، تلفن همراه و تجهیزات رایانه‌ای، لوازم‌خانگی، لوازم آشپزخانه، مواد غذایی را تهیه کنید. همچنین خرازی، مشاور املاک و خدمات مسافرتی نیز در این مکان به چشم می‌خورند.

بازار مرکز تجاری کیش

بازار مرکز تجاری کیش

                                                                                              • نشانی: هرمزگان، کیش، خیابان فردوسی، مرکز تجاری
                                                                                              • ساعات بازدید: هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر و از ۴ بعدازظهر تا ۱۰ شب

بازار مرکز تجاری کیش در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع، در چهار طبقه، واقع در شرق جزیره کیش در سال ۱۳۷۹ به بهره‌برداری رسید. این بازار ۴۷۹ غرفه دارد که مشغول خدمت‌رسانی به گردشگران هستند.

بازار دیپلمات کیش

بازار دیپلمات کیش

    • نشانی: هرمزگان، شرق کیش، هامور
    • ساعات بازدید: هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر و از ۴ بعدازظهر تا ۱۰ شب

بازار تجاری واداری دیپلمات در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع و در پنج طبقه (دوطبقه تجاری و دوطبقه اداری و در طبقه آخر دو واحد رستوران بزرگ) در شرق جزیره کیش قرار دارد. این بازار دارای ۱۱۹ غرفه است. از محاسن مهم این بازار، نزدیک بودن به هتل‌ها و مراکز تجاری جزیره، چشم‌انداز روبه‌دریا و همچنین فضای سبز و دل‌انگیز بیرونی آن را می‌توان برشمرد.

بازار پردیس یک کیش

بازار پردیس یک کیش

    • نشانی: هرمزگان، کیش، بین خیابان فردوسی و بلوار رازی
    • ساعات بازدید: هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا یک بعدازظهر و از چهار بعدازظهر تا ۱۰ شب

بازار پردیس یک از دیگر مراکز خرید کیش به‌حساب می‌آید که در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع در دوطبقه در شرق جزیره کیش در سال ۱۳۷۱ به بهره‌برداری رسیده است. بازار پردیس کیش یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید جزیره کیش است که به سبک اروپایی و با مشاوره مشهورترین معماران فرانسوی ساخته‌شده است. هم‌اکنون این بازار دارای ۲۲۸ غرفه فعال هستند که در آن انواع مختلف فروشگاه‌های پوشاک، وسایل صوتی و تصویری، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، تلفن‌های همراه، کیف و کفش، ساعت، مکمل‌های غذایی، سیستم‌های کامپیوتری، تعمیرات موبایل، آژانس‌های مسافرتی و شعب بانک‌ها وجود دارد. در ضمن یک رستوران، چایخانه سنتی و کافی‌شاپ و کافی‌نت نیز در این بازار وجود دارد.

اکثر توریست‌هایی که قصد خرید از جزیره کیش رادارند به این بازار مراجعه می‌کنند چون بازار پردیس یک اجناسی باقیمت‌های متوسط و اغلب باکیفیت بالا به مشتریان ارائه می‌دهد.

بازار پردیس دو کیش

بازار پردیس دو کیش

                                                                                              • نشانی: هرمزگان، کیش، میدان پردیس
                                                                                              • ساعات بازدید: هرروز از ۹:۳۰ تا یک بعدازظهر و از پنج عصر تا ۱۱ شب

بازار پردیس دو از زیباترین و در دسترس‌ترین مراکز خرید کیش به شمار می‌آید. این مرکز خرید بین‌المللی در نوار ساحلی جزیره زیبای کیش در سال ۱۳۷۸ در مساحت ۲۲ هزار متر مربع افتتاح شد. موقعیت استثنایی و محیط زیبای داخل بازار و تنوع خدمات موجب حضور اکثر برندهای معتبر خارجی لوازم‌خانگی، کفش و پوشاک، عطریات و لوازم‌آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی، کالای کودک و... شده است. این بازار در سه‌طبقه و با ۲۰۰ واحد تجاری فعالیت می‌کند. از دیگر واحدهای تجاری بانک و مؤسسات مالی، رستوران و کافی‌شاپ است.

بازار مریم

بازار مریم

                                                                                              • نشانی: هرمزگان، کیش، خیابان فارابی
                                                                                              • ساعات بازدید: هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا یک بعدازظهر و از چهار بعدازظهر تا ۱۰ شب

مرکز خرید مریم کیش یکی از مراکز قدیمی خرید در جزیره کیش است که در سال ۱۳۶۹ به‌صورت بازارچه روباز در مساحتی حدوداً ۶ هزار مترمربعی بنا شد. این بازار ۵۲ غرفه دارد که با نمایی سنتی در خیابان فارابی واقع‌شده است و تقریبا جز بازارچه‌های کوچک کیش به‌حساب می‌آید. با تقریب مناسبی تمام غرفه‌های این بازار به‌غیراز تعداد معدودی به فروش پوشاک، چمدان مسافرتی، کیف و کفش اختصاص‌یافته است.

مرکز خرید مروارید کیش

مرکز خرید مروارید کیش

                                                                                              • نشانی: هرمزگان، کیش، بلوار مروارید
                                                                                              • ساعات بازدید: هرروز از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

مرکز خرید مروارید کیش، یک طبقه دارای ۱۲ درب ورودی و هشت بازارچه است که هرکدام دارای نام‌های ایرانی هستند: آپادانا، پرسپولیس، پاسارگاد، پارس، تیسفون، آریا، ایران و بیستون. معماری این مرکز خرید نیز بر اساس معماری بناهای باستانی و هخامنشیان ساخته‌شده است.

این بازار ۲۰۸ غرفه فروش پوشاک مردانه و زنانه، بلوری جات، لوازم ورزشی و آرایشی، عطر و ادکلن، لوازم‌خانگی و... را در خود جای‌داده است.

پیشنهاد ناهار

پدیده کیش

پس از خرید، ساعت حدود ۱۲ است و بدون شک شما بسیار گرسنه هستید. رستوران‌های خوب کیش کم نیست ولی به‌عنوان روز آخر بازدید ما چند رستوران برتر کیش را برای صرف ناهار به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رستوران کوه نور و رستوران پدیده از بهترین رستوران‌های کیش هستند.

پس از صرف ناهار و استراحت ساعت دو، به ادامه بازدید می‌پردازیم.

مجتمع تفریحات دریایی جزیره کیش

مجتمع تفریحات دریایی جزیره کیش

                                                                                                  • نشانی: هرمزگان، کیش، خیابان سنایی، بلوار اندیشه
                                                                                                  • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                                  • مدت‌زمان بازدید: ۴ ساعت

در روز آخر سفر و به‌عنوان آخرین گردش و تفریح در شهر، گذراندن زمان کنار ساحل و ورزش‌های ساحلی بهترین گزینه است. پیشنهاد ما رفتن به یکی از مجتمع‌های تفریحات دریایی جزیره کیش است.

مجتمع ورزش‌های دریایی کیش بزرگ‌ترین، مجهزترین و مدرن‌ترین مجموعه تفریحی و ورزش‌های دریایی کشور است. این مجموعه زیبا با ساحل ماسه‌ای بسیار تمیز و شیب مناسب، در مرکز سواحل تفریحی قسمت شرقی کیش که از نواحی پرتردد و مجاور هتل‌ها و بازارهای کیش است، واقع‌شده و از این لحاظ امکان دستیابی به وسایل و امکانات ورزشی دریایی برای گردشگران در دسترس‌تر است. این مجموعه با آخرین فناوری و استانداردهای روز دنیا طراحی‌شده و در تمامی طول سال قابل‌استفاده است.

مجتمع تفریحات دریایی جزیره کیش

غواصی، جت اسکی، پاراسل، پانانا، شاتل، قایق تندرو و اسکی روی آب تفریحات هیجان‌انگیزی است که می‌توانید یک‌جا در مجتمع تفریحات دریایی تجربه کنید. در این مجتمع امکاناتی نظیر کافی‌شاپ، سالن ماساژ، فروشگاه لوازم شنا، سرویس‌های بهداشتی، دوش، انبار، اتاق غریق نجات و... جای گرفته‌اند.

مجتمع تفریحات دریایی جزیره کیش

گردشگران مجتمع تفریحات دریایی بدون نیاز به حمل پول در ساحل با استفاده از مچ‌بندهای الکترونیکی تمام نیازهای خود را به‌منظور خرید رفع می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه