آتش سوزی در معبد مقدس بودایی ها به تردیدها در مورد سانسور در چین دامن زد

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۰
آتش سوزی در معبد مقدس بودایی ها به تردیدها در مورد سانسور در چین دامن زد

سانسور و کنترل اطلاعات، مسئله‌ای است که انسان‌های بسیاری را در خیلی از کشورها درگیر خود کرده است و هر از چندگاهی اخباری در مورد اعتراض به آن می‌شنویم. 

یکی از معابد مقدس بودایی‌های تبت دچار آتش‌سوزی شد و باعث شد که نگرانی‌ها و تردیدهایی مبنی بر این که اطلاعات مربوط به این حادثه توسط مقامات چین کنترل می شود، مطرح شود.

رسانه‌های دولتی چینی می‌گویند آتش‌سوزی که در ساعت ۶:۴۰ بعدازظهر روز شنبه در بخشی از معبد جوخانگ در لهاسا، پایتخت منطقه‌ی چینی در جنوب غربی تبت رخ داد، خیلی زود خاموش شد.

تصاویری که به‌صورت آنلاین منتشر شده‌اند، شعله‌های آتش را نشان می‌دهند که از درون بت‌کده‌ای در یک ساختمان مقدس که متعلق به قرن هفتم است، به بیرون زبانه می‌کشند.

بعضی از فیلم‌های این واقعه، شعله‌های آتش را در تاریکی شب در سایت میراث جهانی یونسکو نشان می‌دهد که ثابت می‌کند احتمالا این آتش‌سوزی بیش از یک ساعت ادامه داشته است.

جوخانگ، مکان نگهداری از «Jowo Shakyamuni» است که مجسمه‌ای پرزرق و برق است. بودایی‌ها معتقد هستند که این بت توسط بودا، پایه‌گذار این دین، تبرک شده است. گفته می‌شود که این مجسمه، یکی از سه مجسمه‌ای است که در طول عمر واقعی وی ساخته شده‌اند.

شاهدان در توییتر (که در چین مسدود شده است) مدعی هستند که اطلاعات مرتبط با آتش‌سوزی در سایت‌های آنلاین با سانسور روبرو شده است.

رابرت بارت، یک کارشناس بریتانیایی در تبت، در پستی توییتری گفت:

منابع آگاه در لهاسا ادعا می‌کنند پلیس هر کسی را که عکس یا اخبار غیررسمی درباره‌ی آتش منتشر می‌کند، تهدید می‌کنند. مردم محلی می‌ترسند حرف بزنند. اطلاعات رسمی بسیار محدود است و همین موضوع باعث افزایش نگرانی در مورد میزان آسیب‌های وارد شده می‌شود. دسترسی به محیط اطراف این معبد محدود شده است.

چین از دهه‌ی ۱۹۵۰ حکومت تبت را در اختیار گرفته است و پکن ادعا می‌کند که با افزایش رشد اقتصادی در این منطقه‌ی فقیر توانسته است به بهبود زندگی تبتی‌ها کمک کند.

با این حال، بسیاری از مردم، چینی‌ها را متهم به سرکوب حقوق انسانی در این منطقه و از بین بردن فرهنگ محلی بودایی می‌کنند.

تبت، با افزایش تنش‌های اخلاقی، از جمله شورش‌های سال ۲۰۰۸ و موجی از خودسوزی روبرو شده است که در اعتراض به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی پکن انجام می‌شوند.

گزارش‌های رسانه‌ای دولت اطلاعات زیادی را در مورد این آتش‌سوزی فاش نمی‌کنند.

چین، پست‌هایی را که در مورد آتش‌سوزی در معبد جوخانگ چین است را حذف می‌کند. این موضوع یکی از پرطرفدارترین موضوعات در رسانه‌های اجتماعی چینی است و جستجوهای زیادی در مورد آن انجام شده است. اما، هیچ پست شخصی در این مورد وجود ندارد و هر پستی در این زمینه بلافاصله در فضای مجازی حذف می‌شود.

(@dreamlhasa) سرینگکی، ۱۷ فوریه ۲۰۱۸

تبتی‌ها روز جمعه‌ی گذشته، سال نوی سنتی تبت را جشن گرفتند. انتظار می‌رفت که هزاران نفر طی چند روز آینده از این معبد بازدید کنند.

سرینگ ووئسر، یکی از نویسندگان تبتی ساکن در پکن به نیویورک تایمز گفت:

دعا می‌کنم که آتش‌سوزی خیلی بزرگ نباشد و آسیب زیادی به ساختمان‌های قدیمی وارد نشده باشد.

از نظر تبتی‌ها، جوخانگ مقدس‌ترین مکان در میان مکان‌های مقدسات است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه