برگزاری بزرگترین بازارچه موقت صنایع دستی جهان در ایران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
برگزاری بزرگترین بازارچه موقت صنایع دستی جهان در ایران

در ۳۱ استان کشور ایران، بزرگ‌ترین بازارچه موقت صنایع‌دستی جهان به‌صورت هم‌زمان از ۲۷ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ برپا می‌شود.

پویا محمودیان مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی با شرکت در برنامه زنده شبکه خبر سیما از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد خرده‌فروشی صنایع‌دستی در روزهای نوروز خبر داد و گفت:

این رویداد بزرگ در ۳۱ استان کشور به‌صورت هم‌زمان از ۲۷ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ برگزار می‌شود.

او افزود:

هنرمندان بومی و محلی در استان‌های مختلف با عرضه آثار خود در این بازارچه‌ها، خاطرات دلنشینی را برای گردشگران و مسافران رقم می‌زنند، همچنین این بازارچه‌ها در رونق گرفتن اقتصاد محلی بسیار اثرگذار است.

پویا محمودیان اضافه کرد:

در ایام نوروز ۹۶ تعداد غرفه‌های بازارچه‌های نوروزی در سراسر کشور ۷۲۰۰ غرفه بود و مقرر شده است در سال ۹۷، ۷۷۰۰ غرفه در سراسر کشور برپا شود که برپایی این تعداد غرفه عرضه صنایع‌دستی در نوع خود بی‌سابقه است.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین بازارچه موقت صنایع‌دستی جهان در ایام نوروز در ایران برپا می‌شود، بیان کرد:

در بازارچه‌های نوروزی سال ۹۶، بیش از ۴۲ میلیارد تومان صنایع‌دستی به فروش رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

محمودیان خاطرنشان کرد:

این بازارچه‌ها علاوه بر منافع و مزایای اقتصادی، جنبه ترویجی و فرهنگ‌سازی حوزه صنایع‌دستی را نیز تقویت می‌کنند و اقتصاد محلی را رونق می‌بخشند.

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی اضافه کرد:

پیش‌بینی می‌شود اقبال عمومی از بازارچه‌های صنایع‌دستی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش قابل توجهی داشته باشد.

محمودیان با اشاره به دیگر برنامه‌های این معاونت برای ایام نوروز، ادامه داد:

کارگاه‌گردی از دیگر برنامه‌های ما در ایام نوروز است، این برنامه از سال گذشته کلید خورد و با توجه به استقبال مخاطبان، مقرر شد امسال نیز کارگاه‌گردی صنایع‌دستی برگزار شود، همچنین چاپ و توزیع کاتالوگ‌ها و بروشورهایی با مضمون معرفی صنایع‌دستی و فروشگاه‌هایی که نشان اعتماد دارند در دستور کار این معاونت قرار دارد.

او گفت:

بازارچه‌های صنایع‌دستی در ۶۷۵ محل در سراسر کشور برپا خواهد شد، در هر استان با توجه به ظرفیت‌های حوزه صنایع‌دستی، تعداد بازارچه‌ها مشخص می‌شود، سال گذشته استان گیلان بیشترین بازارچه را داشت و استان مازندران نیز با توجه به اینکه میزبان گردشگران بیشتری است، بیشترین فروش صنایع‌دستی را به خود اختصاص داد.

او تصریح کرد:

در ۹ ماهه اول امسال براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران بدون احتساب فرش و زیورآلات، ۲۰۸ میلیون دلار صنایع‌دستی به خارج از کشور صادر شده که این رقم نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشته است.

محمودیان افزود:

اطلاعات مربوط به محل‌های برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در سراسر کشور از ۱۵ اسفند بر روی سایت رسمی سازمان میراث‌فرهنگی قابل ملاحظه خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه