مقاصد خارق‌ العاده غواصی دنیا

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
مقاصد خارق‌ العاده غواصی دنیا

غواصی یکی از مهیج‌ترین تفریح‌ها و ورزش‌های جهان محسوب می‌شود. در این راستا، مقاصد غواصی خارق‌العاده‌ای در اقصی نقاط جهان وجود دارند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۱۷ توسط فرید دالایی نوشته شده است.

غواصان دلایل خاص خود را برای شیرجه در آب‌ها دارند و اگر از هرکدام بهترین مکان برای غواصی را بپرسید جواب‌ها و لیست فراوانی از مکان‌ها را پیش روی خود خواهید دید. این مطلب از کجارو به شما کمک می‌کند تا معروف‌ترین، ناشناخته‌ترین، بی‌همتاترین و غیرمنتظره‌ترین مقصدهای غواصی سراسر دنیا را بشناسید.

۱. اندونزی

اگر آب شور درمان هر دردی است، پس غواصی همان پادزهری است که دنیا نیاز دارد.

اندونزی با ۱۳۰۰۰ جزیره بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر دنیا و بهترین مقصد غواصی، چه برای حرفه‌ای‌ها و چه برای خوش‌گذران‌هایی است که برای اولین بار غواصی را تجربه می‌کنند. مناطقی مانند پارک ملی کومودو (Komodo) و جزایر راجا آمپات (Raja ampat) به‌عنوان بهترین مقاصد قایق‌رانی دنیا در حال محبوب و معروف شدن هستند.

جزایر سولاوسی و بالی که سال‌ها است از مقاصد غواصی مهم هستند، اخیرا به‌دلیل وجود انجمن مربیان حرفه‌ای غواصی (PADI) به مکان محبوب‌تری تبدیل شده‌اند.

اندونزی نه‌تنها انتخاب‌های مختلفی را پیش روی شما قرار می‌دهد بلکه هزاران زندگی دریایی که نظیرش را هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت به شما نشان می‌دهد. فرقی نمی‌کند در کدام قسمت اندونزی غواصی می‌کنید، هرجا که باشید گونه‌ی‌ای از موجودات دریایی را می‌بینید که خاص همان منطقه است.

جزایراجه آمپات؛ اندونزی

راجا آمپات

بالی انبوه زیادی از مسافران را هر ساله به اندونزی می‌کشاند. اما غواصان نترس و متهور خوب می‌دانند که پس از رسیدن به این شهر، باید یک بار دیگر سوار هواپیما بشوند و به شرق این شبه‌جزیره و به پاپوآی غربی بروند؛ چراکه برخی از بهترین نقاط غواصی کل این سیاره در راجا آمپات انتظار آن‌ها را می‌کشد.

شبه‌جزیره بالی از چهار جزیره‌ی اصلی و بیش از ۱۵۰۰ جزیره‌ی کوچک‌تر تشکیل شده و در مثلث معروف مرجانی اندونزی قرار گرفته است؛ یعنی نقطه‌ای با دیواره‌هایی تماما از جنس مرجان، پهنه‌ای سراسر پوشیده از باغ‌های مرجانی سالم و تنوعی شگرف از ریززیستگاه‌هایی که انتظار کاوش توسط غواصان را می‌کشند، در مختصاتی واقع شده است که درست در میانه‌ی تنوع زیستی دریایی این کره خاکی قرار دارد. 

کول که بارها از این منطقه‌ی دورافتاده بازدید کرده معتقد است توصیف واقعی راجا آمپات را باید از زبان افرادی شنید که عمیقا به تنوع حیرت‌انگیز زندگی دریایی علاقه دارد. آب‌های گرم و شفاف این منطقه‌ی محافظت شده زیستگاه بیش از ۱۳۰۰ گونه از ماهیان صخره‌های مرجانی و مرجان‌های گوناگونی است که در میان بدیع‌ترین نمونه‌ها در تمامی جهان به شمار می‌آیند.

کول می‌گوید هر بار که سرتان را از آب خارج می‌کنید، به‌جرعت می‌توانید ادعا کنید که ۹ گونه از ماهی‌های آنتیا و پنج گونه از اسب‌های دریایی قدکوتاه را با هم و یک‌جا دیدید. به عقیده‌ی او:

اندونزی همه عاشقان و دوستداران ماهی‌ها و مرجان‌ها را همیشه تحت‌تاثیر خود قرار داده است. اما راجا آمپات شایستگی جایگاهی که در صدر این فهرست اشغال کرده است را دارد.

۲. میکرونزی (Micronesia)

میکرونزی

میکرونزی مجموعه‌ای از ۲۰۰۰ جزیره کوچک استوایی است که با فاصله ۳ میلیون مایلی (۴,۸۲۸,۰۲۰ کیلومتر) از اقیانوس آرام پراکنده هستند. هشت گروه از جزیره‌ها که میکرونزی را تشکیل می‌دهند عبارت‌اند از گوام (Guam)، جمهوری پالائو (Palau)، جزایر ماریانا (Mariana)، پوناپی (Pohnpei)، یاپ (Yap)، ایالت چوک (Chuuk state)، جزایر مارشال (The Marshalls) و کوشرائی (Kosrae) که هر یک دارای فرهنگ، زبان، تاریخ و جاذبه‌های گردشگردی خاص خود است.

۳۴۰ جزیره‌ای که مجمع‌الجزایر پالائو را تشکیل می‌دهند بهترین مقصد برای غواصانی است که به زندگی زیر آب علاقه دارند. حاشیه پالائو را مرزی از صخره‌های دریایی تشکیل می‌دهد که آب سنگ‌های تالاب‌های کم‌عمق را از دیوارها جدا می‌کند. همچنین این صخره‌های دریایی منزلگاه بیش از ۱۴۰۰ گونه‌ی ماهی و ۳۵۰ گونه مرجان دریایی است.

پالائو

اگر دوست دارید حین غواصی درس‌هایی از تاریخ را مرور کنین به ایالت چوک بروید، جایی که لاشه کشتی‌‌های ژاپنی از جنگ جهانی دوم باقی مانده و حالا تبدیل به یکی از زیباترین و چشمگیرترین اکوسیستم‌های زیر آب شده است.  تمام جزایر کوچک میکرونزی از دایوهای ساحلی گرفته تا دیوارها و اقامتگاه‌های مخصوص همگی دارای جذابیت‌های فراوان هستند.

پالائو؛ میکرونزی

پالائو

شاید تصاویری از پالائو و جزیره‌های آهکی قارچ‌مانند آن را در صفحه‌محافظ‌های لپ‌تاپ یا موبایل دیده باشید. تصاویر حیرت‌انگیزی هستند. دریاچه‌ی تازه‌تاسیس «جلی‌فیش» (Jellyfish Lake) یکی دیگر از برگ‌های برنده‌ی کلاسیک این منطقه به شمار می‌آید. اما تا زمانی که به زیر آب‌های این سرزمین عجایب در فاصله‌ی ۵۰۰ مایلی شرق فیلیپین در میکرونزی فرو نروید، هرگز نخواهید دانست پالائو چیست.

مهم‌ترین سایت غواصی پالائو، محلی موسوم به «بلو کرنر» (Blue Corner) است که صخره‌ای مرجانی است که نوک آن از اقیانوس بیرون آمده است و به‌خاطر جریان‌های فرازجوشی و بالارونده آن، ماهی‌های رهگذر، کوسه‌های مرجانی و ابرهای بسیاری جذب آن شده‌اند. «ران لیدیچ»، راهنمای تورهای حیات وحش، کارشناس زیست شناس دریایی و غواص پالائویی، بلو کرنر را «سرنگتی زیرآبی» می‌نامد و می‌گوید جالب توجه‌ترین تجربه در این آب‌ها، غواصی در نقطه‌ای است که انبوه فراوانی از گونه‌های جاندار دریایی با هم تلاقی پیدا می‌کنند.

غواصان برای تماشای صحنه‌های عبور کوسه‌ها و ابرهای متراکم متشکل از ماهی‌های گرمسیری در جریان‌های غالبا قوی آب در اماکنی مانند بلو کرنر، خودشان را با استفاده از «قلاب مرجانی» به صخره‌ها می‌بندند. «فرانسیس گولیک»، غواصی از تگزاس که هر سال سفرهای متعددی به قصد غواصی به نقاط مختلف انجام می‌دهد، می‌گوید:

پالائو بهترین مکانی است که تاکنون در آن غواصی کرده‌ام. هیچ‌چیز قابل مقایسه با تماشای کوسه‌هایی که پیش چشمان شما مشغول شکار هستند نیست...

تالاب چوک

تالاب چوک؛ میکرونزی

یکی از بهترین مقاصد جهان برای غواصان بی‌باک، «تالاب چوک» (Chuuk Lagoon) است که در گذشته به نام «تالاب تروک» نامیده می‌شد. این تالاب در میکرونزی قرار دارد و بیش از ۶۰ فروند از ناوهای جنگی ژاپنی‌ها طی جنگ جهانی دوم در این منطقه توسط نیروی دریایی آمریکا در عملیات هیلستون سال ۱۹۴۴ به اعماق دریا فرو رفت. لاشه‌های کشتی‌های بسیار بزرگی که روی هم در تالابی به وسعت ۳۵ مایل انباشته شده‌اند، غواصان زیادی را به این منطقه می‌خواند تا در این گورستان و موزه زیرآبی تسهیلات جنگی غواصی کنید و تانک‌ها، اژدرها و هواپیماهای ژاپنی مغروق را از نزدیک تماشا کنید. معابر درونی این تسهیلات را باید به‌همراه یک راهنمای محلی که همه پیچ‌وخم‌ها را به‌خوبی می‌شناسد، گشت.

خشونتی که از آسمان بر سر این گوشه زیبای جهان بارید، حتی در زیر آب هم آشکار و لمس‌شدنی است. استخوان‌های قربانیان ژاپنی را هنوز هم می‌تواند دید که به لاشه فولادی ناوها چسبیده‌اند و جدا نمی‌شوند. اما وفور مرجان‌هایی که انبارهای کشتی را به تصرف خود درآورده‌اند و روی تمام دکل‌ها خزیده‌اند و فراوانی ماهی‌های گرمسیری که مانند ابری متراکم در کنار هم و اطراف غواصان شنا می‌کنند، این پیام را به اذهان متبادر می‌کند که زندگی هنوز ادامه دارد. اگر فقط باید یکی از لاشه‌ها را برای غواصی انتخاب کنید، بهتر است «شینکوکو مارو» را برگزینید که با ۵۰۰ فوت درازا، در گذشته یک کشتی سوخت‌رسانی بود و اکنون با انبوهی رنگین‌کمانی از اسفنج‌ها، مرجان‌های نرم و شقایق‌ها پوشیده شده است.

۳. جزایر گالاپاگوس

جزایر گالاپاگوس

هرکس که اینجا غواصی نکند، نیمی از عمرش بر فنا رفته است. جزایر گالاپاگپس به‌عنوان یکی از هفت عجایب دنیای زیر آب در تمام دنیا، تقریبا در میان طرفداران غواصی ناشناخته باقی مانده است. اینجا تقریبا خصوصی، دست‌نخورده و کشف‌نشده است.

برخلاف بیشتر مقاصد غواصی، صخره‌های دریایی یا مرجانی جاذبه‌های این جزیره‌ها به شمار نمی‌روند. در عوض مناطقی مانند جزایر Darwin یا Wolf منزلگاه گونه‌های مختلف کوسه شامل کوسه سرچکشی، کوسه گالاپاگوس و کوسه‌نهنگ هستند.

کوسه سرچکشی

معمولا غواصان صدها کوسه را در یک تجربه خود می‌بینند که تجربه‌ای بسیار جالب و بی‌نظیر است.

این جزیره‌ها با اینکه توجه زیادی به آن‌ها نمی‌شود، اما امکانات و انتخاب‌های زیادی را پیش روی مسافران خود قرار می‌دهد. اخیرا پارک ملی گالاپاگوس (که در عکس بالا بخشی از آن را مشاهده می‌کنید) محدودیت‌هایی برای کشتی‌های تفریحی (این کشتی یا قایق‌ها به مسافران اجازه می‌دهند تا برای چند روز روی آب زندگی و هرجا که خواستند غواصی کنند) قرار داده و تنها قایق‌های تفریحی مجاز برای  غواصی Aggressor Fleet: Galapagos و SkyDancer: Galapagos هستند. شرکت‌های غواصی دیگری نیز هستند که قرن‌ها است خارج از گالاپاگوس تورهای ۱ تا ۲ هفته غواصی، غواصی از ساحل و برخی کلاس‌ها را ارائه می‌دهند.

۴. بونیر (Bonaire)

بونیر واقع در آنتیل هلند، نزدیک ساحل ونزوئلا یکی از بهترین مقاصد غواصی در دریای کارائیب است. ۲۵ سال است که آب‌های بونیر توسط یک پارک دریایی به‌طور مداوم محافظت می‌شود. موقعیت جزیره در جنوب دریای کارائیب باعث شده تا دارای آب‌و‌هوایی خشک و بارندگی اندک باشد که متعاقبا باعث شفافیت و آرام بودن آب می‌شود. در نتیجه اینجا بهترین و محبوب‌ترین مکان برای عکاسان و فیلم‌برداران در زیر دریا است. همچنین این منطقه دارای یک پارک ملی آبی است که دارای ۸۶ منطقه طراحی‌شده برای غواصی و گونه‌های محافظ‌شده‌ی ماهی‌ها و مرجان‌ها است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید باید ۲۵ دلار به خاطر جلساتی که برای افرادی که به‌مدت یک سال غواصی نکرده‌اند همراه داشته باشید.

۵. استرالیا

استرالیا با ۱۲۰۰ مایل (۱,۹۳۱ کیلومتر) دیواره مرجانی (یا سنگی) بدون شک یکی از مکان‌هایی است که هر غواصی باید آن را تجربه کند. در این منطقه مکان‌های کم‌عمق برای تازه‌کارها، دیوارهای سنگی برای حرفه‌ای‌ها و مکان‌های بسیار دیگری مانند ساحل‌ها و برخی دیوارها برای افراد متوسط وجود دارد.

استرالیا cod hole

دریای مرجان، Ribbon Reefs و Cod Hole از معروف‌ترین مناطقی هستند که در آن هرچیزی از شقایق دریایی گرفته تا کوسه سفید را می‌توانید ببینید. در این منطقه با وجود صدها اقامتگاه غواصی، قایق‌های تفریحی، انجمن مربیان حرفه‌ای غواصی (PADI) و انجمن ملی مربیان غواصی (NAUI) هرکس با هر میزان تجربه‌ای می‌تواند از امکانات لذت ببرد.

۶- کارولینای شمالی، آمریکا

کارولینای شمالی

بین دماغه Hatteras و دماغه Fear قبرستان آتلانتیک نامیده می‌شود که مکانی مناسب برای افرادی است که به گشت‌وگذار، تاریخ ارتش و دریا، عکاسی زیر دریا و غواصی حرفه‌ای علاقه دارند. فراوانی زندگی زیر آب و تعداد زیادی از کشتی‌های به گل نشسته ساحل کارولینای شمالی عالی‌ترین جا برای غواصانی در هر سطح و با هر سلیقه‌ای است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید غواصی (کشف) لاشه‌های کشتی را دارید حتما تجربه کامل را کسب کرده باشید. ممکن است طی کشف و بررسی یکی از ۳۰ لاشه کشتی، با برخی گونه‌های محلی مانند کوسه Sand Tiger، کوسه پرستار، سفره ماهی دیو و لقمه‌ماهی جنوبی مواجه شوید.

کوسه sand tiger

اینکه یک sand tiger به شما نزدیک شود نشانه خوبی است (نگران نباشید! با اینکه به نظر وحشتناک می‌رسد،‌ اما رام و کنجکاو هستند)؛ چیزی است که غواصان سطح پایین به آن عادت ندارند. این منطقه که مملو از آب‌های گرم گلف استریم است به شما این فرصت را می‌دهد تا گونه‌های استوایی که به‌سمت ساحل می‌روند را ببینید.

۷. دریای سرخ

دریای سرخ

به غیر از جنوبگان، هیچ جای دیگری روی زمین برهوت را در کنار ساکنان دریایی مختلف و فراوان نمی‌توان دید. دریای سرخ، مابین آفریقا و آسیا و با بیش از ۱۰۰۰ مایل (۱۶۰۹ کیلومتر) از شبه‌جزیره سینا تا اقیانوس هند کشیده شده است و منزلگاه بیش از ۱۰۰۰ گونه ماهی، ۲۰۰ گونه مرجان، و ۱۰۰۰ گونه بی‌مهرگان است. این مکان همچنین مقصد محبوبی برای غواصی کشتی‌های غرق‌شده است.

جزیره brothers

قایق‌های تفریحی شما را به خارج از جزیره Brothers می‌برند که دارای سالم‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم آب‌سنگ در دریای سرخ است. آب‌سنگ‌های کوتاه در ساحل یا قایق‌های تفریحی روزانه (تور یک‌روزه) قابل دسترس هستند و آب‌سنگ‌های نزدیک ساحل میان تازه‌کارها و غواصان سطحی محبوبیت دارد. تمام این موارد به‌علاوه نزدیک بودنش به اروپا باعث شده تا دریای سرخ بهترین مقصد غواصی محسوب شود.

۸.  بلیز (Belize)

بلیز

تنها کشور آمریکای مرکزی که زبان انگلیسی زبان اصلی آن به شمار می‌رود بلیز است. بلیز چه برای تازه کارها و چه حرفه‌ای‌ها انتخاب‌ها و امکانات بسیاری دارد. بلیز دارای سیستم دیواره مرجانی آمریکای میانه است که دومین دیواره مرجانی بزرگ دنیا محسوب می‌شود. بلیز از شبه‌جزیره یوکاتان، بلیز سابق، تا خلیج هندوراس کشیده شده است.

از ۴ اتول یا آب‌سنگ حلقوی دریای کارائیب، ۳ تا در بلیز وجود دارد که شامل گودال آبی بزرگ، یکی از معروف‌ترین مقاصد غواصی کارائیب است. این مکان امکان غواصی برای تمام افراد در هر سطحی را فراهم می‌آورد. آب‌های بلیز مزلگاه صدها گونه ماهی و مرجان شامل کوسه‌های Mako و کوسه آب سنگ کارائیبی است. بیشتر مناطق بلیز دارای اقامتگاه‌ها با امکاناتی برای گرفتن گواهینامه غواصی، قایق تفریحی روزانه و غواصی سطحی است.

۹. مکزیک

dos ojos

ریویرا مایا

ریویرا مایا از Cancun جنوبی تا Punta Allen کشیده شده است. صخره‌های مرجانی نزدیک ساحل در Playa del Carmen و Tulum بهترین گزینه برای تازه‌کارها است که حتی می‌توانند از غواصی سطحی در آب‌های معروف و زلالی که از غارها یا گودال‌های طبیعی بیرون می‌آید و زیر سنگ‌بسترهای آهکی جنگل یوکاتان سرازیر می‌شود غواصی سطحی کنند. غواصان حرفه‌ای نیز می‌توانند در غارهای طبیعی Dos Ojos برای کسب تجربه‌ای بی‌همتا شنا کنند. از جمله امکانات این منطقه قایق‌های تفریحی، اقامتگاه‌ها و انجمن غواصان حرفه‌ای است.

پارک ملی ریویلاگیگیدو

پارک ملی ریویلاگیگیدو؛ مکزیک

یکی دیگر از قسمت‌های اقیانوس آرام که برای غواصی نباید از قلم جا انداخت، «پارک ملی ریویلاگیگیدو» (National Park Revillagigedo) در ۲۵۰ مایلی جنوب غربی شبه‌جزیره باخا کالیفرنیا است که بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه دریایی کاملا محافظت‌شده در شمال آمریکا نیز به شمار می‌آید. «اریک هاگورا»، فیلمساز مکزیکی حیات وحش و عکاس مناظر زیر آبی که از سال ۲۰۰۶ مشغول غواصی در آب‌های اطراف چهار جزیره آتشفشانی این پارک بوده است، می‌گوید:

شمار چشمگیری از گونه‌های دریایی بزرگ مانند سفره‌ماهی‌های بزرگ اقیانوسی، نهنگ‌های گوژپشت، دلفین‌ها و کوسه‌ها در این منطقه وجود دارد.

سایت‌های اطراف جزایر سوکورو، سان بندیکتو و روزا پارتیدا دارای مناظر زیرآبی تماشایی هستند که نمونه آن‌ها در هیچ‌کجای دیگر این کره خاکی دیده نمی‌شود. غواصان در این مناطق می‌توانند شاهد جمعیت‌های پرشمار ماهی‌های حاره‌ای، تن‌های زردباله، خوتکای ابروسفید و همچنین چند گونه از کوسه‌ها باشند. بیشتر غواصان به این منطقه می‌آیند تا سفره‌ماهی‌های بزرگ اقیانوسی را از نزدیک تماشا کنند. این جانوران طولی برابر با ۲۳ فوت دارند. آنطور که هاگورا می‌گوید:

اما تعامل با دلفین‌های پوزه‌بطری در آب‌های اینجا نیز به همان اندازه مهیج است.

۱۰. بریتیش کلمبیا، کانادا

غواصی در جزایر ونکوور

یکی از بهترین تجربه‌های غواصی در آب سرد را می‌توان در آب‌های جزیره ونکوور به دست آورد. دمای مطلوب آب این منطقه ارزش آن را دارد که دل و جرئت به خرج بدهید و صحنه‌هایی را در زیر آب تماشا کنید که کول آن را «رنگ‌های گرم در آب‌های سرد» توصیف می‌کند:

اگر به‌خاطر آب ۴۵ تا ۵۰ درجه فارنهایتی آن نبود، به‌راحتی می‌توانستید خودتان را گول بزنید و فکر کنید اینجا مشغول تماشای رنگ‌های گرمسیری هستید. بی‌مهرگان - مرجان‌های نرم، شقایق‌ها و اسفنج‌های دریایی - از رنگ‌آمیزی ویژه‌ای برخوردار هستند.

بهترین سایت‌های غواصی در سمت شرقی جزیره‌ای در فاصله ۳۰۰ مایلی غرب شهر ونکوور قرار دارند و در تمام طول سال می‌توان به کشتی‌های غرق‌شده نانایمو مانند قایق اسکورت ۳۶۶ فوتی «اچ‌ام‌سی‌اس ساسکاچوان» و سایت‌های غواصی بندر هاردی در تنگه «ملکه شارلوت» دسترسی داشت. دو جاندار آبزی که در آب‌های سرد زندگی می‌کنند و غواصان زیادی برای تماشای آن‌ها به اینجا می‌آیند، مارماهی گرگی و اختاپوس‌های غول‌پیکر اقیانوس آرام هستند. این‌گونه از هشت‌پاها، بزرگ‌ترین اختاپوس‌های جهان به شمار می‌آیند که به‌طور میانگین حدود ۱۱۰ پوند، وزن و ۱۶ فوت، درازا دارند. کول می‌گوید:

بخش بزرگی از منطقه تحت‌تاثیر جریان‌های قوی قرار دارند که مانند تسمه نقاله برای انتقال مواد مغذی و اکسیژنی عمل می‌کند که زندگی دریایی را تقویت می‌کنند. یادگیری چگونگی غواصی در زمان جزرومد مهم‌ترین عامل برای لذت بردن از موهبت‌هایی است که جزیره ونکوور به غواصان می‌بخشد.

۱۱. جزایر توآموتو؛ پلی‌نزی فرانسه

جزایر توآموتا؛ پلی‌نزی فرانسه

بورا بورا را به کسانی که ماه عسل‌شان را در خانه‌های ییلاقی روی آب می‌گذرانند بسپارید و از «پاپیته» در «تاهیتی» بلیطی برای پرواز به‌سمت شمال شرق تهیه کنید تا به جزایر توآموتو بروید. این مجمع‌الجزایر از ۸۰ جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده است که از بالا مانند یک حلقه مرجانی به نظر می‌رسند که کل گستره آب را فرا گرفته‌اند.

وقتی همراه با جزر و مد دریا وارد آب می‌شوید تا در میان فواصل بین جزیره‌ها غواصی کنید، با تجربه‌ای روبه‌رو خواهید شد که نفس‌تان را بند خواهد آورد. یکی از این جزیره‌ها، «فاکاراوا» (Fakarava Atoll) است که یونسکو آن را به‌عنوان یک ذخیره‌گاه زیست‌کره به رسمیت شناخته است.

«مایک ویچ»، عکاسی که در بالی زندگی می‌کند، می‌گوید:

به‌محض آنکه از داخل قایق به داخل آب‌های گرم و شفاف بپرید، آدرنالین‌تان به اوج می‌رسد. ۷۵ فوت پایین‌تر از صخره‌ی مرجانی، صدها کوسه‌ی مرجانی خاکستری شما را احاطه می‌کنند  و همچنان که آن‌ها در آب سر می‌خورند و بدون اعتنا به غواصان اطراف‌شان جلو می‌روند، از قدرت و بزرگ‌منشی آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد.

پس از آنکه یکی از تحت‌تاثیرگذارترین و قابل‌اعتمادترین کوسه‌های جهان را به‌قدر کافی ستودید، خود را رها کنید و اجازه بدهید جریان آن شما را به تالاب فیروزه‌ای و آرام جزیره هدایت کند؛ شاید اینجا بتوانید از یک سفره‌ماهی بزرگ اقیانوسی عکس بگیرید که در میان بسترهای مرجانی تروتازه راه خود را می‌رود.

۱۲. فیجی

جزایر فیجی

فیجی به پایتخت مرجان‌های نرم جهان معروف است

وقتی به جزایر فیجی سفر می‌کنید باید خودتان را آماده دیدن مرجان‌هایی با رنگ‌هایی کنید که هیچ‌وقت تصور نمی‌کردید خارج از انیمیشن «در جست‌و‌جوی نمو» وجود داشته باشند. فیجی، سرزمین عجایبی در جنوب اقیانوس آرام است که از ۳۳۳ جزیره تشکیل شده است. این محل در میان غواصان به‌عنوان پایتخت مرجان‌های نرم جهان شناخته می‌شود.

«براندون کول» (Brandon Cole)، عکاس طبیعت زیر آب که بیش از ۳۰۰۰ بار در شمال غربی اقیانوس آرام غواصی کرده است، می‌گوید:

چیزی در آب‌های آبی فیجی و پس‌زمینه زرد، قرمز، بنفش، سبز و صورتی صخره‌های مرجانی و دیواره‌های آن وجود دارد که باعث می‌شود طوری به‌نظر برسد که کل این منطقه به دست استادی امپرسیونیست رنگ‌آمیزی شده است.

سایت‌های معروف برای غواصی مانند تالاب بیگا (Beqa Lagoon) واقع در مهم‌ترین جزیره فیجی بنام «ویتی لوو» (Viti Levu)، غواصان متهور را به شنا در کنار کوسه‌های متخاصم دعوت می‌کنند. اگر بیشتر وقت خود را در غواصی در فیجی صرف کاوش در صخره‌های رنگارنگ و دیواره‌های مرجانی در ذخیره‌گاه دریایی نامنا (Namena Marine Reserve)، بین جزیره‌های ویتی لوو و وانوآ لوو نکنید، ضرر خواهید کرد. هیچ‌کجای دنیا، مرجانی شبیه به مرجان‌های رنگارنگ این نقطه پیدا نخواهید کرد.

۱۳. کی لارگو؛ فلوریدا

کی لارگو؛ فلوریدا

کشتی‌های غرق‌شده‌ای مانند «اسپیگل گروو» (Spiegel Grove) با ۵۱۰ فوت درازا، صخره‌های مرجانی را که مامن لاک‌پشت‌های دریایی در آب‌های گرم و شفاف منطقه است، به روی سطح آب می‌رانند. همه این‌ها در فاصله‌ی کمی از میامی قرار گرفته‌اند و از جمله عواملی هستند که «کی لارگو» (Key Largo) را به یکی از بهترین قابل دسترس‌ترین اماکن برای غواصی در آمریکا تبدیل کرده است. اما برای اینکه در سفر به فلوریدا، تجربه متفاوتی داشته باشید به بنیاد «مرمت مرجان‌ها» بپیوندید تا شما نیز در یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های مرمت مرجان‌ها در کل جهان مشارکت کنید. در این برنامه، خواهید آموخت که مرجان‌ها را از کشتزارهای مرجانی این سازمان برداشت کنید و این شانس را خواهید داشت آن را در محل جدیدی روی یک صخره زنده بکارید. بزرگ‌ترین نهالستان مرجانی این سازمان وسعتی در حدود ۱٫۵ جریب از زمین‌های کف دریا را اشغال کرده است و بیشتر از ۵۰۰ درختچه‌ی مرجانی دارد که هرکدام از آن‌ها، ۶۰ تا ۱۰۰ مرجان دارند.

«آلیس گرینجر»، مدیر روابط عمومی بنیاد CRF می‌گوید:

مرجان‌ها برای ایجاد زیستگاهی برای حیات دریایی مشابه آنچه می‌بینید، بسیار مهم هستند. همه ژنوتیپ‌های ما در اصل از طبیعت جمع‌آوری شده‌اند و بنابراین، بسیار مقاوم هستند. مرجان‌هایی که به صخره‌ها بازمی‌گردند، در حال رشد و نمو هستند.

به گفته گرینجر، غواصی در میان نهالستان تجربه‌ای منحصربه‌فرد است:

مثل این است که در میان جنگلی از درختان کریسمس مرجانی شنا می‌کنید.

۱۴. دریای کورتز، باخا؛ مکزیک

دریای کورتز؛ باخا

بیش از ۸۰۰ گونه آبزی، دریای کورتز را خانه خود می‌پندارند

نمی‌توان درباره غواصی در دریای کورتز (خلیج کالیفرنیا) صحبت کرد ولی نامی از یک افسانه نبرد. از همه مهم‌تر، این خود «ژاک کوستو» بود که اولین بار به وجود این آب‌های غنی در میان شبه‌جزیره باخا کالیفرنیا و مکزیک اشاره کرد و آن را آکواریوم جهان نامید. برخورد با شیرهای دریایی کالیفرنیا که رفتاری دوستان با انسان‌ها دارند و جوان‌ترهای آن‌ها با سرمستی با غواص‌ها بازی می‌کنند، شایع‌ترین اتفاقی است که در تعامل‌های درون آبی در این منطقه شاهد خواهید بود.

بیش از ۸۰۰ گونه ماهی و جاندار دیگر نیز هستند که این آب‌ها را خانه خود می پندارند؛ سفره‌ماهی‌های بزرگ اقیانوسی، کوسه‌نهنگ‌ها، کوسه‌های سرچکشی و دسته‌های بزرگ دلفین‌ها از آن جمله‌اند. سری به پارک ملی دریایی کاپو پولمو (Cabo Pulmo National Marine Park)، جزیره ایسلا اسپیریتو سانتا (Isla Espiritu Santo Island) و لا پاز (La Paz)، پایتخت باخا کالیفرنیا سور بزنید؛ اینها بهترین نقاط منطقه برای غواصی هستند.

۱۵. جزیره کوکوس، کاستاریکا

جزیره کوکوس

غواصی به‌همراه قایق‌های مخصوص شیرجه، تنها راه برای دسترسی به جزیره کوکوس است که جزیره‌ای دورافتاده در اقیانوس آرام است. این جزیره بخشی از کشور کاستاریکا است و حدود ۳۳۰ مایل دورتر از خاک‌های آن قرار دارد. «ماری فرانسز امونز»، سردبیر مجله غواصی می‌گوید:

مسحورکننده، کلمه ای است که در این سفر بسیار به کار می‌آید؛ اما اگر جزیره‌ای جنگلی در میان حلقه‌ای از آبشارهایی قرار گرفته باشد که از پارک ژوراسیک جریان می‌یابند و هر شیرجه در آن، شریجه‌ای متهورانه به‌شمار خواهد آمد، این کلمه کاربرد چندانی نخواهد داشت.

جزیره کوکوس را می‌توان ایستگاهی بین‌راهی در شرق اقیانوس آرام دانست که به‌قول فرانسز، هر نوع موجود زنده‌ای اعم از گالاپاگوس‌ها و کوسه‌های سرچکشی و طوطی‌ماهی‌ها، ماهی‌های سنجابی و سفره‌ماهی‌ها و... در آن زندگی می‌کنند. او با یادآوری یکی از سفرهای قایق غواصی «Okeanos Aggressor II» که با انواع و اقسام ماهی‌ها مواجه شده بود، می‌گوید:

ما در یک سایت غواصی به نام «ساب‌مرجد راک» (Submerged Rock) که کوهی کوچک با قوس بزرگ ۶۵ فوتی پر از ماهی است، همه‌چیز دیدیم. خوش‌شانس بودیم که در انتهای غواصی به گروهی از کوسه‌های نوک‌سفید در فاصله‌ای نه‌چندان دور با سطح آب برخورد کردیم و ما کمی بالاتر از آن‌ها مشغول غواصی بودیم.

۱۶. باهاما

باهاما

باهاما نیز محلی برای زیست و تجمع کوسه‌ها است؛ اما آنچه این شبه‌جزیره کاراییبی را از سایر مقاصد برتر در زمینه غواصی همراه با کوسه‌ها جدا می‌کند، نحوه دسترسی به آن و فراوانی مطلق گونه‌هایی است که در آنجا می‌توان مشاهده کرد. به گفته کول، تجربه‌ای که در اینجا می‌توان کسب کرد، تجربه غواصی در فاصله بسیار نزدیک با کوسه‌ها است.

مدت‌ها پیش از آنکه فیلم «طوفان کوسه‌ها» از تلویزیون پخش بشود، طوفانی از کوسه‌ها در باهاماس وجود داشت.

غواص‌ها روی کف ماسه‌ای سایت، موسوم به ساحل تایگر زانو می‌زنند. در همین نقطه است که کوسه‌ببرها، طی یکی از افسانه‌ای‌ترین غواصی‌های باهاما به کرانه‌ی غربی گراند باهاما نزدیک می‌شوند. کول می‌گوید که برای تماشای این شکارچیان، هیچ محلی بهتر از اینجا نیست. گونه‌های بسیاری از کوسه‌ها را می‌توان در زمان غواصی در آب‌های فیروزه‌ای و شفاف باهاما تماشا کرد. برخی از این‌گونه‌ها عبارت هستند از سرچکشی‌های غول‌پیکر، کوسه‌ی لیمویی، گاوکوسه و کوسه سفیدلکه‌ای اقیانوسی. همه هیجان غواصی با کوسه‌ها یک طرف، افزایش آدرنالین ناشی از مواجهه با کشتی‌های غرق‌شده در آب‌های باهاما و فرصت شنای زیرآبی به‌همراه دلفین‌ها در جزایری مانند «بیمنی» در طرف دیگر. همه اینها روی هم، ماجرایی حماسی را برای غواصان رقم خواهند زد.

۱۷. جزایر سلیمان

جزایر سلیمان

ترکیب فرهنگی بومیان جزایر ملانزی، پلینزی و پاپوا، تاثیر زیادی روی جزایر سلیمان داشته است

ویژگی جذاب‌ترین مقاصد غواصی جهان آن است که زمانی که زیر آب قرار می‌گیرید، شما را از دنیای خارج از آن غافل می‌کند و زمانی که به سطح آب بازمی شد، باز همان اتفاق تکرار می‌شود. در مورد جزایر سلیمان نیز همین موضوع صدق می‌کند. این مجمع‌الجزایر، کشوری دورافتاده در جنوب اقیانوس آرام و متشکل از ۹۹۲ جزیره و صخره مرجانی است که بیشتر به نام «گودال‌کانال» شناخته می‌شوند و طی جنگ جهانی دوم، میدان اصلی نبرد بزرگ در آب‌های اقیانوس آرام بود.

ترکیب فرهنگی بومیان جزایر ملانزی، پلینزی و پاپوا، تاثیر زیادی روی این سرزمین داشته است و کشتی‌های غرق‌شده، هواپیماهای سرنگون‌شده و حتی زیردریایی‌های خراب بسیاری در آب‌های اینجا وجود دارند که می‌توان طی سفر کاوشگرانه از آن‌ها بازدید کرد. ویژگی دیگری که باید به تمامی این‌ها افزود، ماهی‌های فراوان، مرجان‌های سخت بی‌شمار و روستا‌های در خور تصویر متعدد منطقه است. افزون بر اینکه شما با فرهنگ‌، تاریخ و بیولوژی دریایی آمیخته هرکدام از آن‌ها نیز آشنا خواهید شد.

«تانیا بورنت»، عکاس مقیم فلوریدا، درباره یکی از معروف‌ترین کشتی‌های مغروق در جزایر سلیمان که قدمت آن به جنگ جهانی دوم می‌رسد و در «آیرون باتتوم ساوند» قرار دارد، می‌گوید:

«بونگی دوم» (Bonegi II) از «هونایرا» قابل دسترسی است و یکی از بهترین محل‌ها برای غواصی در کنار ساحل است. این کشتی سطح آب را طوری شکافته و بیرون آمده است که حتی شناگران هم می‌توانند از آن لذت ببرند. در روزهای آرام، این لاشه واقعا دیدنی و جذاب است؛ از بالا تا پایین آن قابل‌مشاهده است و مرجان‌ها، سطح لاشه را پوشانده‌اند.

۱۸. جزایر پور نایتس؛ نیوزیلند

جزایر پورنایتس؛ نیوزیلند

ارتفاعات نیوزیلند توانسته‌اند سهم خود را از هالیوود به دست بیاورند؛ اما غواصانی که زیر آب‌های «جزایر پور نایتس» (Poor Knights Islands) مشغول گشت‌وگذار هستند، برداشت کاملا متفاوتی از مناظر افسانه‌ای این کشور دارند. این جزایر، مجموعه‌ای از قله‌های آتشفشانی است که از سطح دریای نورث آیلند سربرآورده و ابراز وجود کرده‌اند. آب‌های این منطقه که محل جنگل‌های انبوه کلوییدهای جلبکی هستند، شباهت زیادی به آب‌های بالی ندارند و به‌اندازه‌ی آن‌ها غواصان را جلب نمی‌کنند. در فصل تابستان در نیم‌کره‌ی جنوبی زمین، میانگین دمای هوا در حدود ۷۲ درجه است؛ اما، این آب‌ها ترکیبی از آب‌های سرد اقیانوسی نیوزیلند و جریان های گرمی است که از دریای کورال به این سمت جاری می‌شوند و خوشایند نو نشین‌های بیگانه‌ای هستند که در جزیره پور نایتس سکنی گزیده‌اند.

کول می‌گوید:

از نظر بیولوژیکی، این موضوع جالب است؛ چراکه ترکیبی از جانورانی است که در آب‌های سرد و گرم زندگی می‌کنند.

حرف فوق به آن معنا است که می‌توان طوطی ماهی، داس‌ماهی و لاک‌پشت‌های دریایی را در کنار جانورانی مانند ماهی عقرب و مائومائوهای آبی و صورتی مشاهده کرد. مردم برای تجربه یک سفر سبز و طبیعت‌گردی به نیوزیلند می‌روند. اما خیلی کم اتفاق می‌افتد که زیر آب بروند و آب در پور نایتس، واقعا آبی گرمسیری است.

۱۹. دومینیکا

دومینیکا

اگر با نیت تماشای مرجان‌ها به طبیعت جزیره کارائیبی می‌آیید، ناامید نخواهید شد

دومینیکای پرت و دور از دسترس، هیچ‌وقت نتوانست برای جذب غواص پا در همان راهی بگذارد که بیشتر مقاصد غواصی کاراییبی مانند باهاما و گراند کایمان پیموده‌اند؛ اما دومینیکا علاوه بر دیوارها و صخره‌های مرجانی، از یک ویژگی برخوردار است که سایر جزایر ندارند؛ در این جزایر فرصت آن را دارید که با نهنگ‌های عنبر ساکن در منطقه که در طول قایق‌سواری به‌طور مکرر سر خود را از آب بیرون می‌آورند، شنا کنید.

حتی اگر فقط با نیت غواصی در مرجان‌ها به طبیعت جزیره کارائیبی بیایید، باز هم دست خالی از آن برنخواهید گشت و بهترین محل برای دیدن مرجان‌ها و ماهی‌هایی که در بهترین حالت خود زندگی می‌کنند، در ذخیره‌گاه دریایی و محافظت‌شده «سافری‌یر-اسکاتس هد» (Soufriere-Scotts Head Marine Reserve) در سمت جنوب غربی جزیره است. کول می‌گوید:

سایت مخصوص غواصی در دومینیکا به‌طرزی شگفت‌آور از صخره‌هایی باشکوه برخوردار است. من آن را اندونزی کاراییب می‌نامم. اینجا محلی برای دیدن ماهی‌های بزرگ، روی صخره‌های مرجانی نیست؛ بلکه نقطه‌ای عالی برای دیدن اسفنج‌های زیبا، ستاره‌های نرم و ماهی‌هایی عجیب‌وغریب و کوچک است.

۲۰. پرتغال

غواصی در پرتغال

برای دیدن یکی از خیره‌کننده‌ترین چشم‌اندازهای زیرآبی اروپا مجبور نیستید راه درازی بروید و کافی است به لیسبون سفر کنید. ۴۰ دقیقه که از شهر فاصله بگیرید و به‌سمت جنوب بروید، درست در سواحل پایتخت غواصی پرتغال در «سسیمبرا»، خود را در میان اختاپوس‌ها و صخره‌های مرجانی آرامی خواهید دید که روی آن‌ها را شقایق‌ها و باله‌های در حال جنبیدن پوشانده‌اند. کمی عمیق‌تر که شیرجه بزنید، به یکی از هیجان‌انگیزترین کشتی‌های شکسته اروپا خواهید رسید.

«کشتی ریور گورارا ام‌وی» (River Gurara MV)، یک کشتی باری نیجریه‌ای است که در طول طوفانی شدید در سال ۱۹۸۹ به‌شدت در هم کوبیده و غرق شد. پروانه‌ی کشتی هنوز سالم است و مارماهی‌ها، ماهی‌های مرکب و زمردماهی‌ها در گوشه و کنار این کشتی آب‌گرفته، پناه گرفته‌اند. کمی دورتر از ساحل، مجمع‌الجزایر آتشفشانی آزور وجود دارد که آب‌های اطراف آن، زیستگاه نهنگ‌های عنبر است. در عمق ۹۰ فوتی، توده انبوهی از سفره‌ماهی‌ها به‌طور دایره‌وار دور قله‌ی آبکوهی به نام «پرنسس آلیس بانکس» آشنا می‌کنند. این صحنه را می‌توان گردابی از شگفتی نامید.

۲۱. دریای سرخ؛ مصر

غواصی در دریای سرخ

اگر غواصان آمریکای شمالی، کاراییب را دارند که فقط به‌اندازه‌ی یک پرتاب سنگ با آن‌ها فاصله دارد، بهشت غواصی مشابهی نیز در دریای سرخ برای غواصان قاره‌های دیگر وجود دارد. در دریای سرخ، در نوک شبه‌جزیره سینا و بین قاره آفریقا و خاورمیانه، در پارک ملی «راس محمد» (Ras Mohammed National Park) مصر، یکی از شفاف‌ترین دریاهای این کره خاکی را برای غواصی پیدا خواهید کرد. می‌توان گفت که تقریبا هیچ روان‌آب طبیعی‌ای از سینا به این دریا وجود ندارد که روی آب‌های آن تاثیر بگذارد.

دیوارهای فوق‌العاده‌ای از جنس مرجان‌های سخت و سالم دورتادور منطقه وجود دارد. سایت‌های غواصی زیادی اطراف شهر دهب و شرم‌الشیخ وجود دارند که از ساحل و بدون نیاز به قایق می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. «امونز» می‌گوید:

ماهی‌های نارنجی همه‌جا هستند و از غواصان خجالت نمی‌کشند. غواص‌ها هر لحظه امکان دارد خودشان را در میان فرشته‌ماهی‌ها، باله‌ماهی‌ها و زمردماهی‌های رنگارنگ بیابند.

غواصانی که در میان لاشه کشتی‌های غرق‌شده غواصی می‌کنند، از دیدن کشتی معروف نیروی دریایی بریتانیا به نام «اس‌اس تیستلگورم» خوشحال خواهند شد. این لاشه، محبوب‌ترین لاشه در آب‌های دریای سرخ است. امونز می‌گوید باید کشتی باری «جیانز دی» (Giannis D) را نیز به فهرست موردعلاقه‌ها افزود!

این لاشه، یک زورخانه جنگلی درهم‌وبرهم و بازیگوشانه است که گویی غواصی در یکی از نقاشی‌های موریس اشر را به غواصان پیشنهاد می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه