انتقال موزه هنرهای معاصر تهران به سازمان میراث فرهنگی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۵
انتقال موزه هنرهای معاصر تهران به سازمان میراث فرهنگی

با وجود اینکه سازمان میراث فرهنگی هیچ درخواستی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر نداشته است، اما موزه‌های ایران به دست خودش واگذار می‌شود.

شورای هماهنگی انجمن‌های تجسمی کشور صبح ۲۸ بهمن ماه بیانه‌ای را منتشر کرده و در آن خبر داد که برخی اقدامات و مشورت‌ها نسبت به منتقل کردن «موزه هنرهای معاصر تهران» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» انجام گرفته است.

این شورای هماهنگی که شامل هفت انجمن «هنرمندان نقاش»، «هنرمندان مجسمه‌ساز»، «عکاسان»، «تصویرگران»، «طراحان گرافیک»، «خوشنویسان» و «سفال و سرامیک» هستند، در این بیانیه نسبت به این بحث معترض شده و خواهان روشن شدن این ماجرا روشن هستند.

منتشر شدن این بحث سبب ایجاد زمزمه‌های دیگری مبنی بر انتقال مدیریت و نظارت بر گالری‌های هنری، حراج‌ها و دیگر موزه‌های هنری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده است. این موارد باعث نگران شدن هنرمندان شده است.

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی بحث‌های مطرح شده را طرد کرده و گفت:

صحبتی که مطرح شده هیچ ربطی به سازمان میراث فرهنگی ندارد، این سازمان اصلا چنین قصدی ندارد. ما حتی موزه‌های خودمان را هم واگذار می‌کنیم.

کارگر به ارسال یک نامه به میراث فرهنگی، به خاطر اینکه اداره اموال میراث فرهنگی نسبت به اموال تاریخی رسیدگی کند، اشاره کرده و اضافه کرد:

از نظر قانونی اداره کل اموال تاریخی و فرهنگی در کشور وجود دارد و آن«اداره کل موزه‌ها واموال فرهنگی و تاریخی کشور» زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد:

بنابراین وزارت اقتصاد و دارایی از ما می‌خواهد که نسبت به اموال مکان‌های دیگر مانند موزه‌ی هنرهای معاصر هم نظر داشته باشیم و مانند دیگر موزه‌ها، وضعیت اموال آن موزه را نیز بررسی کنیم، اما بحث واگذاری یک موزه به نهادی مانند میراث‌فرهنگی اصلا وجود ندارد.

او بر این‌که چون بحث اموال تاریخی فرهنگی کشور مطرح است، میراث فرهنگی باید به آن‌ها نظارت کند، تاکید و بیان کرد:

این یک بحث است که اکنون در شورای فرهنگی دولت در حال بررسی است، مجوزها در حدودی که اموال تاریخی محسوب می‌شوند، باید توسط میراث‌فرهنگی نظارت شوند.

وی انجام این اقدام را مربوط به آئین نامه‌ی اموال دولتی دانسته و تاکید کرد:

خروج، حراج یا فروش اموال فرهنگی و تاریخی باید با نظر میراث فرهنگی باشد. در همان آئین‌نامه یک بند وجود دارد که آثار معاصر از این موضوع استثناء هستند، بنابراین اکنون در حال بررسی حد و مرزها در این زمینه هستند.

عکس کاور از بابک برزویی

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه