مراکش در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
مراکش در یک نگاه

شهر مراکش چهارمین شهر بزرگ و به‌طور قطع شگفت‌ انگیزترین شهر مراکش به حساب می‌آید. به‌دلیل قرمز بودن تمامی ساختمان‌ها  و بناها در این شهر، آن را با نام شهر سرخ (حمرا) نیز می‌شناسند.

شهر مراکش در قرن ۱۱ در دامنه‌ی کوه‌های پوشیده از برف اطلس ساخته شد و در ۵۸۰ کیلومتری جنوب‌غرب تانگیر، ۲۳۹ کیلومتری جنوب کازابلانکا، ۲۴۶ کیلومتری شمال‌شرقی آگادیر قرار دارد. آب و هوای گرم و نیمه خشکی دارد و میانگین دمای هوا در زمستان به ۱۲ و در تابستان به ۳۲ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. ۹۲۸ هزار نفر جمعیت مراکش طبق آمار سال ۲۰۱۴ بوده است. اکثریت مردم این شهر مسلمان هستند. پیشرفت مراکش آن‌چنان زیاد بوده که از آن به‌عنوان قطب تجاری، فرهنگی و مذهبی مراکش و جنوب صحرای آفریقا یاد می‌کنند.

شهر مراکش

این شهر یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری کشور مراکش است و جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد مانند جامع الفنا که مرکز پر جنب و جوشی با غرفه‌های اشیاء کهنه و قدیمی، نوازندگان، نقالان، پیشگویان و مار بازان است. منطقه قدیمی شهر (مدینه)، مسجد جامع کوتوبیا با مناره‌های بلند ۷۰ متری‌، مدرسه بن یوسف (Ben Youssef Madrasa) با کاشی‌کاری نفیس و سقف مقرنس‌کاری، مقبره بزرگ سلسله سعدیان متعلق به قرن ۱۶ میلادی، کاخ باهیا، دار سی سعید (Dar Si Said Museum) شامل موزه هنرها و صنایع دستی مراکش، موزه مراکش، باغ ماژورل و... نیز از جاذبه‌های دیدنی مراکش هستند.

شهر مراکش

از سوغاتی‌های مراکش می‌توان به فرش مراکشی، زیورآلات نقره و اشیای عتیقه، انواع سوزن‌دوزی و گلدوزی، صنایع دستی فلزی، فانوس با طرح‌های زیبا و سنتی، آلات موسیقی، روغن آرگان، چرم، ادویه، صنایع دستی سرامیکی، لباس‌ سنتی مراکشی، پاپوش‌های سنتی، شیرینی‌های محلی، روغن‌ها و صابون‌های معطر اشاره کرد.

غذاهای محلی مراکش پر از طعم‌های مختلف و خوشمزه است که از فرهنگ‌های بربر، یهودی، عرب و فرانسه تاثیر پذیرفته است. غذاهای محلی و معروف آن شامل تاگینه، کوسکوس، زالوک، ماهی چرمولا، حریرا، پاستیلا (پای مرغ یا کبوتر)، ماکودا، کله پاچه، ساردین تند، بیسارا، جگر سوخاری، کعب الغزال، تانجیا و... می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه