۱۰ جنگل باستانی در سراسر دنیا را بشناسید

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
۱۰ جنگل باستانی در سراسر دنیا را بشناسید

جنگل‌ها یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کره زمین هستند و بخش عمده‌ای از حیات ما وابسته به جنگل‌ها است. جنگل‌های قدیمی زیادی روی کره زمین وجود دارد که دوره‌های مختلف تاریخی را دیده‌اند و امروز به جاذبه گردشگری تبدیل‌شده‌اند.

قدیمی‌ترین جنگل‌های روی زمین را می‌شناسید؟ عمر قدیمی‌ترین جنگل دنیا چقدر است؟ جنگل‌ها یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت هستند و حیات ما انسان‌ها به این جاذبه طبیعی وابسته است. جنگل‌های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که عمری ۱۰ برابر ما انسان‌ها دارند و دوره‌های مختلفی از تاریخ را نظاره کرده‌اند. در این مطلب به سراغ قدیمی‌ترین جنگل‌های روی زمین رفته‌ایم. با ما همراه باشید تا بدانید این جنگل‌ها در کدام نقطه از زمین قرار دارند.

جنگل تارکین، استرالیا

جنگل تارکین

جنگل تارکین استرالیا یکی از زیباترین و بکرترین جنگل‌های روی زمین است. عمر این جنگل فراتر از هر حدس و گمانی است؛ جنگل تارکین ۳۰۰ میلیون سال عمر دارد! این جنگل، دومین جنگل بزرگ بارانی با دمای معتدل در دنیا و خانه کاخ ۳۰۰۰ ساله است، این کاج تنومند دومین درخت قدیمی زنده دنیا است.

حدود ۵ درصد از درختان جنگل تارکین، محافظت شده‌اند و در بسیاری از بخش‌های جنگل هم ورود برای عموم آزاد نیست. زیبایی این جنگل نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند؛ درختان تنومند، آبشارهای زیبا و سبزی درختان سفر به جنگل تارکین را رویایی می‌کند. تورهایی مخصوص گردشگران برای بازدید از بخش‌های زیبای جنگل وجود دارد و توریست‌ها می‌توانند با راهنمایی لیدرها به زیباترین بخش‌های جنگل بروند.

جنگل تارکین

گونه‌هایی از پستانداری با نام «شیطان تاسمانی» در این جنگل دیده شده است. شیطان تاسمانی پستانداری کیسه‌دار است که در جنگل‌های تاسمانی زندگی می‌کند و در گذشته در سراسر خاک استرالیا وجود داشتند.

تاسمانی

این پستاندار امروز تقریبا منقرض شده و تعداد بسیار کمی از آن در جنگل تارکین دیده شده است. دولت استرالیا تمهیدات زیادی برای زنده نگه‌داشتن این‌گونه از پستانداران اندیشیده و رفت و آمد در محل زندگی شیطان تاسمانی محدود شده است.

جنگل آراکاریا (آراواریا)، شیلی

جنگل آراکاریا (آراواریا)، شیلی

کاج آراواریا یا آراکاریا، در شیلی یکی دیگر از کاج‌های قدیمی کره زمین است که عمری برابر با ۱۰۰۰ سال دارد. این کاج زیبا در جنگلی به همین نام در شیلی واقع شده که عمر این جنگل به ۱۸۰ میلیون سال می‌رسد.

جنگل آراکاریا (آراواریا)، شیلی

این جنگل زیبا و قدیمی در مرکز پارک ملی کانگویلو و تولهاکاکا قرار دارد. اگر قصد دارید که دورنمایی از کل این منطقه داشته باشید و منظره‌ای بهشتی را مشاهده کنید، کافی است به ارتفاعات آتشفشان ویرالیکا بروید تا بهشت روی زمین را مشاهده کنید. برای بازدید از این جنگل زیبا می‌توانید از وب‌سایت‌های مختلف بلیط تورهای بازدید از جنگل را خریداری کنید و با راهنمای مجرب از زیباترین بخش‌های جنگل بازدید کنید. بهترین ماه برای رفتن به جنگل آراکاریا، بین ماه‌های نوامبر و دسامبر است. در این فصل بسیاری از میوه‌ها آماده برداشت است و روستاییان به کار مشغول هستند.

جنگل‌های یوکوشیما، ژاپن

جنگل‌های یوکوشیما، ژاپن

جنگل‌های یوکوشیما ژاپن، پوشیده از درخت سرو ژاپنی بوده و عمری برابر با ۷۰۰۰ سال دارد. برای رسیدن به جنگل یوکوشیما، می‌توانید از فرودگاه ژاپن به‌وسیله تاکسی یا اتوبوس به این منطقه بیایید. این منطقه امروز به محدوده‌ای توریستی تبدیل شده است و هتل‌های زیادی در منطقه برای اسکان توریست‌ها وجود دارد.

جنگل‌های یوکوشیما، ژاپن

در مسیر جنگل پناهگاه‌هایی برای اسکان کوتاه‌مدت افراد تعبیه شده است و اگر در مسیر بازدید از جنگل افراد خسته شوند، می‌توانند در این پناهگاه‌ها استراحت کنند. باران در جنگل یوکوشیما، تقریبا همیشه در حال باریدن است، ولی خشک‌ترین ماه آن، ماه اکتبر است.

جنگل باستانی بریست لکون، کالیفرنیا

جنگل باستانی بریست لکون، کالیفرنیا

جنگل باستانی بریستلکون پوشیده از کاج است و این نوع کاخ بیشتر در این منطقه از کالیفرنیا رشد می‌کند. ارتفاع برخی از درختان این جنگل به بیش از ۱۰۰۰۰ فوت می‌رسد. بر اساس بررسی بسیاری از منابع درختان این جنگل، قدیمی‌ترین درختان روی کره زمین هستند.

جنگل باستانی بریست لکون، کالیفرنیا

قدیمی‌ترین درخت این جنگل، متوسله نام دارد که سنی برابر با ۴۸۴۱ سال دارد. بسیاری از درخت‌های این جنگل محافظت شده و برای بازدید عموم آزاد نیست. برای رسیدن به این جنگل باید حدود سه ساعت رانندگی کنید. زمستان‌های بریست لکون بسیار سرد بوده و بهتر است در فصل سرما با تجهیزات کامل به این جنگل بروید.

جنگل بارانی دین‌تری، استرالیا

جنگل بارانی دین‌تری، استرالیا

برای رسیدن به جنگل بارانی دین تری، کافی است تا با یک پرواز به بریزبن بروید و پس از رسیدن، یک ساعتی رانندگی کنید تا به این جنگل زیبا برسید. جنگل دین‌تری ۱۱۰ سال سن دارد و انواع مختلفی از گونه‌های طبیعی از جمله سروهای کهن و سایر گونه‌های گیاهی در این جنگل دیده می‌شود.

جنگل بارانی دین‌تری، استرالیا

برای اقامت در نزدیکی جنگل دین‌تری، می‌توانید به اقامتگاه‌های نزدیک این منطقه بروید. با هر قیمتی می‌توانید یک اتاق راحت در این منطقه بگیرید. یکی از قله‌های نزدیک جنگل، قله سورو است که برای رسیدن به آن کافی است ۵ کیلومتر راه بروید و از روستاهای نزدیک محل هم بازدید کنید.

راهنماهای زیادی برای بازدید از محیط جنگل وجود دارد و در تورهای یک‌روزه یا دوروزه بخش‌های زیادی از جنگل به توریست‌ها نمایش داده می‌شود.

جنگل بیالوویزا، لهستان و بلاروس

جنگل بیالوویزا، لهستان و بلاروس

در بسیاری از جنگل‌های این ناحیه، هوا در اکثر مواقع سرد است، حتی در تابستان هم حس و حال زمستان وجود دارد. جنگل‌های بیالوویزا یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های باقی‌مانده این منطقه است. از گونه‌های موجود در این منطقه می‌توان به درختان صنوبر، بلوط و کاج اشاره کرد و انواع مختلفی از قارچ‌های وحشی در این محدوده رشد می‌کنند. تخمین زده شده سن این جنگل حدود ۷۰۰۰ سال است.

جنگل بیالوویزا، لهستان و بلاروس

قبل از اینکه این محدوده به پارک ملی تبدیل شود، توسط دولت‌های لهستان و بلاروس به منطقه‌های حفاظت‌شده شکار تقسیم‌شده بود و در اوایل قرن بیستم به یک پارک ملی پهناور تبدیل شد.

از سال ۲۰۱۵ امکان عبور از مرز، از داخل جنگل با ویزا فراهم شده است و این امکان تا قبل از این تاریخ، وجود نداشت. نزدیک‌ترین روستا در این مرز، روستای بیالوویزا در لهستان است که محلی مناسب برای اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها است. کافی است یک دوچرخه بردارید و به دل جنگل بزنید و از این محیط زیبا لذت ببرید.

جنگل‌های آمازون، برزیل و پرو

جنگل‌های آمازون، برزیل و پرو

آمازون با سنی برابر با ۵۵ میلیون سال یکی از محبوب‌ترین جنگل‌های جهان در آمریکای شمالی است. بسیاری از بخش‌های آمازون هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده و حتی تنها رفتن به برخی نواحی این جنگل بسیار خطرناک است.

در بخش‌هایی از جنگل آمازون در غرب برزیل، بخش‌های آکره و در نواحی از شرق پرو، نواحی با نام‌های مادره د دیوس و آکایالی هنوز قبایلی بدوی در حال زندگی هستند که با وجود پیشرفت تکنولوژی به این سبک زندگی ادامه می‌دهند.

جنگل‌های آمازون، برزیل و پرو

بازدید از این مناطق راحت نیست، توریست‌ها فقط می‌توانند به این بخش‌ها نزدیک شوند. برای بازدید از محل زندگی این افراد بهتر است از بخش‌هایی از کشور پرو وارد شد.

جنگل وایپوئا، نیوزیلند

جنگل وایپوئا، نیوزیلند

یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌ها و محل رویش درختان کوری، جنگل‌های نیوزیلند به‌خصوص جنگل وایپوئا است. کوری درختی همیشه‌سبز و بلند است که در واقع از خانواده کاج بومی زلاندنو است. چوب این درخت در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و صمغ آن در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. درختی ۲۰۰۰ ساله در این جنگل وجود دارد که قدیمی‌ترین درخت جنگل وایپوئا شناخته شده است.

جنگل وایپوئا، نیوزیلند

برای بازدید از درخت ۲۰۰۰ ساله جنگل وایپوئا، باید ۵ دقیقه از پارکینگ پیاده‌روی کرد تا به این محدوده رسید. شهرهای تاریخی زیادی در این ناحیه وجود دارد و توریست‌ها پس از بازدید از جنگل می‌توانند سری هم به روستاهای تاریخی بزنند.

جنگل بائوباب، ماداگاسکار و آفریقای جنوبی

جنگل بائوباب، ماداگاسکار و آفریقای جنوبی

آیا تابه‌حال به عظمت بائوباب فکر کرده‌اید؟ یک بائوباب چه ابعادی دارد؟ بائوباب از هر چیزی که تصویر کنید، عظیم‌تر و پرهیبت‌تر است و دیدن آن هر انسانی را مسخ می‌کند.

آدانسونیا یا بائوباب یکی از گیاهان گل‌دار است که هشت نوع دارد و از این هشت نوع، شش نوع در ماداگاسکار رشد می‌کند. این درخت تا ۱۲۰ هزار لیتر آب را در تنه خود برای تحمل شرایط بی‌آبی ذخیره می‌کند. رشد بائوباب بسیار عجیب و در عین حال زیبا است. بائوباب در سال‌های اولیه کاشت، رشد زیادی نمی‌کند و فقط ریشه آن در خاک عظیم‌تر می‌شود، پس از رشد کامل ریشه، درخت در مدت‌زمان کمی بسیار رشد می‌کند و به یک درخت تنومند زیبا تبدیل می‌شود.

جنگل بائوباب، ماداگاسکار و آفریقای جنوبی

در سال‌های اخیر جنگل‌های ماداگاسکار بسیار در معرض خطر بوده‌اند و برای نگه‌داری از بائوباب‌های تاریخی این جنگل کارهای زیادی انجام شده است. قطع کردن درخت در جنگل‌های بائوباب دردسرهای زیادی برای فرد خاطی خواهد داشت.

جنگل ملی تونگاس، آلاسکا

جنگل ملی تونگاس، آلاسکا

جنگل تونگاس عمری برابر با ۷۰۰ سال دارد و بیشترین گونه رشد کرده در این جنگل درخت صنوبر است. تونگاس بزرگ‌ترین جنگل ملی آمریکا است و بخش زیادی از آلاسکا را به خود اختصاص داده است. عمر درختان این جنگل بیش از هزار سال است. پیاده‌روی در کوه در نزدیکی تونگاس یکی از بهترین تفریحات منطقه است.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه