نکاتی که قبل از سفر به چین باید بدانید

فرید دالایی
فرید دالایی یکشنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
نکاتی که قبل از سفر به چین باید بدانید

چین یکی از کشورهای بزرگ جهان است که با قدمت دیرینه‌، بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشد. اما قبل از سفر باید نکاتی را بدانید که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چین از کشورهای شرق آسیا است که به دلیل وسعت بسیار زیادی که دارد، می‌توان در آن فرهنگ‌های متفاوتی را مشاهده کرد. این کشور تاریخ غنی‌ای دارد و بناهای بسیاری گواه این ادعا هستند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، بسته به اینکه به کدام قسمت آن می‌خواهید بروید، باید نکاتی را در نظر بگیرید تا سفر خوب و پرباری را تجربه کنید. در ادامه می‌خواهیم به بررسی نکاتی می‌پردازیم که قبل از دانستن آن‌ها نباید به چین سفر کرد!

۱. قبل از اینکه بتوانید ادعا کنید که به چین سفر کرده‌اید، باید به خارج از پکن و شانگهای سفر کنید

چین تاریخ غنی و چشم‌اندازهای زیبایی دارد. با این که پکن و شانگهای چیزهای زیادی برای ارائه به گردشگران دارند،  اما برخی از شگفت‌انگیزترین تجربیات برای گراشگران، در این شهرها قرار ندارند. شهر هاربین (Harbin) جایی است که هر ساله بزرگ‌ترین فستیوال یخ و برف جهان در ماه ژانویه آنجا برگزار می‌شود. هانگژو (Hangzhou) و سوژو (Suzhou) به عنوان بهشت روی زمین شناخته می‌شود و در زبان چینی اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید «بهشت در بالا، هانگژو و سوژو در پایین». استان یونان (Yunnan) در نزدیکی مرز تبت قرار دارد و از میان ۵۶ اقلیت فرهنگی چین، میزبان ۵۳ اقلیت فرهنگی این کشور است. بازدید از این استان، با لباس‌های فوق‌العاده زیبا و محلی و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز طبیعی، باعث می‌شود که شهرهای بسیار بزرگ چین را کاملا فراموش کنید. 

۲. در ابتدا، زمانی که چینی‌ها شما را به صرف شام دعوت می‌کنند، حتما دعوت‌شان را قبول کنید

هر غذایی که چینی‌ها به شما تعارف می‌کنند، حتما امتحان کنید و اگر خواستند پول غذا را آن‌ها حساب کنند، پیشنهادشان را رد نکنید. دعوت کردن کسی برای صرف غذا توسط چینی‌ها، نشان از احترام زیادی است که آن‌ها به مهمان خود می‌گذارند؛ آن‌ها به غذاهای خود بسیار افتخار می‌کنند و اغلب مایل به سفارش برخی غذاهای مسحورکننده در منو هستند تا شما آن‌ها را بچشید. در طول شام، اگر کسی به شما گفت «gan bei»، به معنی سلامتی دادن نیست؛ بلکه بدین معنی است که نوشیدنی خود را در یک نفس بخورید. به همین دلیل است که مقدار کمی از نوشیدنی در لیوان می‌ریزند تا اگر کسی چنین عبارتی به‌کار برد، افراد بتوانند در یک نفس نوشیدنی خود را بنوشند؛ به دلیل کم بودن مقدار نوشیدنی در لیوان‌ها، لیوان‌ها به‌صورت مرتب دوباره پر می‌شوند. 

۳. پیشرفت فرهنگی چین نسبت به پیشرفت اقتصادی رشد کمتری داشته است

فرهنگ چین

رشد بی‌سابقه‌ی اقتصادی چین باعث چنین برداشت نادرستی شده است که توسعه‌ی فرهنگی هم می‌تواند با همین سرعت پیش رود. متاسفانه تبادل فرهنگی چین با جهان هنوز هم جای کار دارد و زیاد به آن پرداخته نشده است. وقتی صحبت از قدرت نرم چین باشد، به‌طور مثال همکاری آن‌ها با جهان از طریق نشریات (مجلات، کتاب و ...) و استودیوهای تولید فیلم، آن‌ها به شدت با سهم بازار در کشمکش هستند و هر آنچه تولید می‌شود، به ندرت به خارج از این کشور صادر می‌شود. اقلیت‌های قومی بیشتر در غرب چین سکونت دارند، اما این جمعیت اکثریت ۸۲ میلیون نفری هستند که زیر خط فقر زندگی می‌کنند. آن‌ها به توسعه‌ی اقتصادی دسترسی ندارند و این امر سبب رشد بیشتر شهرهای بزرگ می‌شود و درنتیجه، میراث این کشور به خطر می‌افتد. 

۴. ارتباط برقرار کردن کمی دشوار است، پس لطفا صبور باشید

چینی یک زبان پیچیده است که هر کاراکتر آن، ممکن است برای اندیشه‌ی متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد. زبان شفاهی به دلیل ضرورت کنترل صدا در هر کلمه پیچیده‌تر است. لحن نادرست یا عدم تاکید در یک هجای خاص، معمولا سبب می‌شود چیزی کاملا متفاوت از معنای مورد نظر ادا کنید. مثلا کلمه‌ی «ma» هم معنی اسب می‌دهد هم معنی مادر؛ این بستگی به لحن و تن صدا دارد و با کمی تفاوت در لحن، معنای کلمه به کلی عوض می‌شود. این کلمه اگر به عنوان فعل مورد استفاده قرار گیرد، به معنی سرزنش کردن است. تمامی این‌ها به این بستگی دارد که شما چگونه آن را تلفظ می‌کنید. 

در سال ۱۹۸۲، «Hanyu Pinyin» به‌عنوان استاندارد بین‌المللی برای استفاده از حروف لاتین برای روشن کردن نحوه‌ی تلفظ زبان چینی به تصویب رسید. گردشگران در صورت بروز مشکل در ارتباط برقرار کردن با چینی‌ها، باید صبور باشند. لطفا دو چیز را درک کنید: اول این که احتمال دارد تلفظ شما اشتباه باشد؛ و دوم این که حتی زمانی که تاکید بسیار زیادی بر یادگیری زبان انگلیسی می‌شود، دانش‌آموزان چینی اغلب با مشکل مواجه می‌شوند، چون عادات سنتی حفظ کردن طوطی‌وار مطالعه‌ی آن‌ها، با زبان‌های مبتنی بر لاتین، زیاد سازگار نیست. 

۵. سالمندان چینی شیوه‌های خوبی برای حفظ تناسب اندام دارند

قبل از ساعت ۸ صبح سری به پارک‌های این کشور بزنید؛ اینجا سالمندان چینی را می‌بینید که عقب عقب راه می‌روند و به بدن خود ضربه (سیلی مانند) می‌زنند. اعتقاد بر این است که عقب عقب راه رفتن باعث حفظ سلامت ستون فقرات می‌شود، چون بدن مجبور می‌شود راست بایستد و به سمت عقب حرکت کند تا به حالت تعادل برسد.  ضربه زدن روی بازوها، شانه‌ها و بر پست نوعی ماساژ است که باعث جریان یافتن بهتر خون در این نقاط از بدن می‌شود. شما هم می‌توانید در این تمرینات شرکت کرده و به حفظ سلامت بدن خود کمک کنید.

۶. به عنوان عابر پیاده باید بسیار احتیاط کنید

تصادف در چین

به ازای هر ۱۰۰ هزار وسیله‌ی نقلیه‌ی موتوری در چین، هر ساله ۱۰۴٫۵ کشته در جاده‌ها و خیابان‌ها ثبت می‌شود. در آمریکا این رقم حدود ۱۲٫۹ کشته است! قبل از بازدید، بهتر است علل اصلی این آمار وحشتناک را بدانید. در سال ۱۹۹۰، فقط ۵٫۵ میلیون مفر اتومبیل شخصی داشتند. این فقط ۰٫۵ درصداز جمعیت کل کشور بود. تنها در طی ۲۰ سال، تعداد افرادی که صاحب اتومبیل شدند، به ۷۰ میلیون نفر افزایش یافت که حدود ۵٫۲ درصد کل جمعیت می‌شد.  با این حال×، آمار وحشتناک حوادث خودرو در چین صرفا به دلیل افزایش تعداد اتومبیل‌ها نیست. ما باید تاریخ حمل و نقل در چین و آموزش هر شهروند قبل از رانندگی را نیز در نظر بگیریم. 

امروزه اکثر رانندگان چینی، در کودکی در صندلی پشتی ماشین بزرگ نشده‌اند (اکثرا خانواده‌شان ماشین شخصی نداشتند). ۲۵ سال پیش، اغلب مردم این کشور دارایی کافی برای خرید اتومبیل را نداشتند. امروزه، زمانی که فردی در چین می‌خواهد گواهینامه‌ی رانندگی بگیرد، ابتدا باید امتحان کتبی را پاس کند. هیچ معلم یا کلاسی نیست که به آن‌ها آموزش دهد؛ فقط باید کتابی را بخوانند و حفظ کنند. بعد از کسب نمره‌ی قبولی در این امتحان کتبی، درس‌های رانندگی آغاز می‌شود. نه درس رانندگی و نه امتحان نهایی، رانندگی در یک محیط واقعی نیست! بنابراین موفقیت تمامی آزمون‌دهندگان تضمین شده است. رانندگان فقط بلد هستند پای خود را روی پدال گاز فشار دهند و در صورت نیاز به سرعت ترمز کنند، به همین دلیل تعادل در رانندگی وجود ندارد. 

۷. مردان چینی در تابستان پیراهن با لباس بالاتنه نمی‌پوشند!

هنگامی که هوا گرم و مرطوب می‌شود، مردان چینی پیراهن‌های خود را درمی‌آورند و اجازه می‌دهند شکم‌شان هوا بخورد! بسیاری از مردان ادعا می‌کنند که این کار کمک می‌کند که آن‌ها خنک شوند. البته طب چینی با این کار موافق است. اما متخصصان طب شرقی در تلاش هستند که غیر علمی بودن این قضیه را ثابت کنند، چون تاکنون هیچ نظریه‌ای این ادعا را ثابت نکرده است. این کار چه درست باشد و چه نادرست، باید خود را آماده مشاهده‌ی شکم‌های مردان چینی کنید!

۸. نمایش‌های Impressions  را از دست ندهید

چین

ژانگ ییمو (Zhang Yimou ) مدیر کل مراسم افتتاحیه و اختتامیه‌ی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ بود. او در میان تعداد بی‌شماری از پروژ‌ه‌ها،  برنامه‌ی فرهنگی غنی در سراسر چین با عنوان «Impressions» ارائه کرد. این اجراها، اقلیت‌های قومی و سبک زندگی آن‌ها را در ویترین گذاشت و به نمایش درآورد. این اجراها را می‌توانید در Yangshuo، Hangzhou و Lijiang  ببینید؛ حتما به تماشای این اجراها بنشینید و در سفر به چین، آن را از دست ندهید. 

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه