۱۰ سفر ریلی که باید در زندگی تجربه کنید

احد کشاورز
احد کشاورز جمعه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
۱۰ سفر ریلی که باید در زندگی تجربه کنید

هم‌زمان با انتشار فیلم قتل در قطار سریع‌السیر شرق در انگلستا‌‌ن که بر اساس رمانی به قلم آگاتا کریستی ساخته شد، ‌‌‌‌آنتونی لامبرت  از جذاب‌ترین مسیرهای ریلی سخن می‌گوید.

  مقاله‌های مرتبط:

خطوط ریلی در سراسر جهان گسترده هستند و مقاصد گردشگری کشورهای مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند. با استفاده از قطارهای سریع‌السیر، علاوه بر امنیت بالای سفر، شما می‌توانید از خدمات رفاهی قابل‌توجه و تماشای مناظر بی‌نظیر در طول مسیر لذت ببرید.

در ادامه مسیرهای ریلی با مناظر شگفت‌انگیزی را به شما معرفی می‌کنیم که از میان شهرهای معروف دنیا و دهکده‌های ساحلی عبور می‌کنند.

ونیز سیمپلون | ترانس-سیبری | ترانس-کانادا | آفریقا | هند | انگلستان | مراکش | استرالیا | زفیر کانادا | چین

۱. قطار سریع‌السیر ونیز سیمپلون اورینت (Venice Simplon-Orient)

ونیز سیمپلون

سرویس‌های لوکس ونیز سیمپلون توسط بیلموند ال.تی.دی (Belmond Ltd)، ‌راه‌اندازی شده‌ است. مسیر حرکت قطار‌های لوکس سیمپلون اورینت، از لندن به سایر شهر‌های اروپایی از جمله پاریس، پراگ، وین و بوداپست است. واگن‌های این قطارها، متعلق به قطار‌‌های دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ اروپا است که بازسازی‌ شده‌اند، برای تزیین واگن‌ها از سبک آرت دکو و پانل‌های شیشه‌ای استفاده کرده‌‌اند. هیچ قطاری به‌اندازه قطار سریع السیر شرق شاهد داستان‌های عاشقانه و ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز نبوده است.

ونیز سیمپلون

این قطار اولین بار در سال ۱۸۸۳ پاریس را به مقصد استانبول ترک کرد و در تمام این سال‌ها نمونه‌ای کامل از خدمات لوکس، سرویس‌دهی مثال زدنی و غذا‌های لذیذ بوده است که با فضای مطلوبش توانسته ایده نوشتن معروف‌ترین رمان جنایی آگاتا کریستی (Agatha Christie )، یعنی کارآگاه پوآرو را به او الهام کند. نسخه سینمایی جدیدی از این داستان به کارگردانی کنت برانا چندی پیش در لندن اکران شد و بدون شک مسافران بیشتری را به انتخاب مسیر اصلی نمایش داده شده در این فیلم که همان مسیر طی شده در سال ۱۸۸۳ است تشویق می‌کند. واگن‌های مجلل این قطار در دست بازسازی و طراحی است و تا سال آینده آماده سرویس‌دهی به مسافران می‌شوند.

۲.ترانس، سیبری

روسیه

خط آهن ترانس-سیبری شبکه‌ای از خطوط ریلی به طول ۹۲۸۹ کیلومتر است که مسکو را به دوردست‌ترین نقاط شرق روسیه متصل می‌سازد و طولانی‌ترین خط آهن دنیا به شمار می‌آید. برای بسیاری از مردم طی کردن مسیر ۹۰۰۰ کیلومتری مابین مسکو پایتخت روسیه تا ولادی‌وستوک (Vladivostock )، یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های روسیه واقع در بندرگاه اقیانوس آرام که به‌عنوان ایستگاه پایانی این خط آهن شهرت دارد، جزء لیست آرزو‌هایشان در سفرهای ریلی است. طی کردن این مسیر یعنی به‌مدت یک هفته در میان درختان توس و جنگل‌های تاجی که مملو از درختان سرو و کاج هستند، غوطه‌ور شوید و وجهه‌ای جدید از عظمت و زیبایی هستی را لمس کنید.

روسیه

افراد زیادی سفر خود را در کازان، شهری واقع در جنوب غربی روسیه در ساحل رودخانه‌های ولگا و کازانکا (kazanka)، برای بازدید از دیدنی‌های این شهر از جمله قلعه تاریخی کازان کرملین (Kazan Kremlin) که قدمت آن به چندین قرن می‌رسد و شامل مجموعه‌ای از موزه‌ها و اماکن مقدس است، یا مسجد رنگارنگ کول شریف (kul sharif) و کلیسای کاتولیک آبی و طلایی‌رنگ کازان متوقف می‌کنند. از دیگر شهر‌های دیدنی واقع در مسیر این خط آهن می‌توان به یکاترینبورگ اشاره کرد. این شهر در شرق کوه‌های اورال واقع است و به خاطر کلیسایی موسوم به کلیسای خونین، که قرن ۲۱ ام در محل قتل خاندان سلطنتی رومانو ساخته شده، شهرت دارد. این کلیسا که در واقع بنای یادبودی برای این خاندان سلطنتی است، در ساحل رودخانه ایست (Iset) واقع شده است و در حال حاضر موزه‌ای از کاخ رومانو‌ها و اشیا شخصی مربوط به آخرین خانواده سلطنتی در آن دایره شده است..

روسیه

ایرکوتسک یکی دیگر از شهر‌های دیدنی واقع در این مسیر است که در بخش شرقی روسیه و ساحل رودخانه آنگارا (angara) واقع شده است. عمیق‌ ترین دریاچه جهان، بایکال و کلیسا‌هایی با گنبد‌های پیازی‌شکل و طلایی‌رنگ از آثار دیدنی این شهر به شمار می‌روند. علاوه بر خطوط ریلی کشور روسیه برای عبور از میان دیدنی‌های این کشور می‌توان از تورهای متنوع شرکت عقاب طلایی (golden eagle) استفاده کرد. این شرکت برنامه سفرهای ریلی لوکس متنوعی از جنوب مغولستان تا پایتخت آن یعنی اولان باتور (Ulan Bator) تدوین کرده است.  

۳.ترانس، کانادا

vancouver

این سفر سه و نیم روزه مسافتی در حدود ۴۵۰۰ کیلومتر را از تورنتو  پایتخت ایالت آنتاریو تا ونکوور بندری واقع در غرب کلمبیا در بر می‌گیرد که بهترین و آرامش بخش‌ترین راه سفر در دومین کشور وسیع دنیا یعنی کانادا است.

vancouver

بازسازی کوپه‌ها، صندلی‌ها و سقف شیشه‌ای قطار‌های این مسیر امکان تماشای چشم‌انداز‌های وسیع سراسر کانادا، جنگل‌های شمالی، دشت‌های سرسبز بی‌انتها و صخره‌های عظیم طول مسیر را برای مسافران فراهم می‌کند. قطار در ایستگاه‌هایی توقف می‌کند و مسافران می‌توانند در حین انجام سرویس فنی قطار استراحت کنند یا از شهرهای مجاور ایستگاه بازدید کنند. یکی از این شهرها وینیپگ (Winnipeg)، پایتخت ایالت مانیتوبا (Manitoba) است. مرکز این شهر منطقه‌ای تاریخی موسوم به فورکز (forks) است. انبارهایی که تبدیل به فروشگاه و رستوران شده‌اند، فضاهای سبز بسیار وسیع که به برگزاری جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و اجرای هنرهای نمایشی  اختصاص داده شده‌اند، گالری‌های هنری متعدد و معماری بی‌نظیر به سبک قرن بیستم از مواردی است که توجه هر بازدیدکننده‌ای را در فورکز به خود جلب می‌کند.

forks

دهکده‌ی جاسپر (Jasper) از دیگر جاذبه‌های ایستگاه‌های بین‌راهی این خط آهن است. این دهکده کوهستانی در ایالت آلبرتا کانادا وجود دارد و مرکز تجاری پارک ملی جاسپر به حساب می‌آید.

jasper

مناظر غرب ادمونتون (Edmonton) پایتخت ایالت آلبرتا از زیبا‌ترین مناظر آمریکای شمالی به شمار می‌رود و درست زمانی که از تنگه‌ی رودخانه‌ی فریزر (Fraser) عبور می‌کند، شما سنگی به بزرگی یک خانه خواهید دید که برای بزرگداشت لیدی فرانکلین (Lady Franklin) بانویی کانادایی‌الاصل که عمر خود را وقف ماجراجویی و اکتشاف در کنار کارهای داوطلبانه و خیریه کرد، به نام او نام‌گذاری شده است.

قطار آبی به‌عنوان اولین قطار لوکس عصر مدرن از سال ۱۹۴۶ تاکنون شهرهای مابین دهکده ی کیپ و پرتوریا را در مسافتی معادل ۱۶۰۰ کیلومتر به هم متصل کرده است.

blue train

کیپ یک دهکده‌ی بندری در سواحل جنوب شرقی آفریقا است. زندان مخوفی که نلسون ماندلا در آن محصور بوده است، در این مکان قرار دارد و در حال حاضر به‌عنوان موزه برای بازدید عموم فعالیت می‌کند. پرتوریا پایتخت اداری جنوب آفریقا به شمار می‌رود که به خاطر وجود هزاران درخت جاکاراندا در این شهر، به‌عنوان شهر جاکاراندا نیز شناخته می‌شود.

pretoria

قطار‌های این خط با گذر زمان ارتقا یافته‌اند و در حال حاضر دارای سوییت‌های لوکس دو طبقه با امکانات رفاهی  نادر و حمام است. در مسیر قطار به‌سمت شمال آفریقا قطار برای استراحت و شرکت در یک ضیافت هتل سه ستاره تاریخی لرد میلنر (Lord Milner ) که توسط یک ریل‌بان اسکاتلندی در متجیسفونتین (Matjiesfontein) احداث شده، توقف می‌کند.

Lord-Milner Hotel

در مسیر به‌سمت جنوب، قطار در کیمبرلی بزرگ‌ترین شهر آفریقای شمالی، برای بازدید از موزه معادن باز زیرزمینی این شهر توقف می‌کند. ادعا‌هایی  وجود دارد مبنی بر اینکه این معدن «بزرگ‌ترین حفره حفاری شده با دست در جهان» است.        

۵.قطار سریع السیر مهاراجا، هند

دوش گرفتن با گلبرگ‌های خوشبو و تشریفات پذیرایی مرسوم، جزء ثابت سفرهای روزانه‌ی قطار لوکس ۲۳ کوپه‌ای هند است. این قطار طی پنج برنامه‌ی ۴-۸ روزه از شمال تا غرب هندوستان را می‌پیماید. واگن‌های بسیار بزرگ آن به اتاق‌های استراحت با امکانات کامل و ماشین‌های سرو غذا دسترسی کامل دارند.

قطار سریع السیر مهاراجا، هند

دو شهر بمبئی و دهلی ایستگاه‌های پایانی و آغازین این خطوط هستند که در هر برنامه سفر توقف‌هایی بین مسیر پیش‌بینی شده است، تا از شاهکارهای معماری همچون جیپور، مرکز ایالت راجستان هند دیدن کنند.

این شهر در گذشته محل اسکان خاندان سلطنتی بوده است، ولی پس از براندازی آن‌ها به‌شکل کنونی تاسیس شده و به‌دلیل ساختمان صورتی رنگ مرکز شهر به‌عنوان شهر صورتی نیز شناخته می‌شود.

جیپور

یکی دیگر از شهرهای این مسیر  اودیپور است، که شهری واقع در غرب هندوستان است و در اطراف مجموعه‌ای از دریاچه‌های مصنوعی بنا شده است. بیشتر شهرت این شهر به‌خاطر شهروندان سلطنتی پرخرج‌اش است. کاخ اصلی اوداپور بر بزرگ‌ترین دریاچه‌ی شهر مشرف است. مجموعه‌ای از ۱۱ کاخ سلطنتی و باغ‌های زیبا که مشهورترین قسمت آن طرح طاووس پیچیده‌ای است که با استفاده از موزائیک‌های رنگی ساخته شده است.

اوداپور

از دیگر شهرهای محل توقف قطار می‌توان به فاتح‌پورسیکری (Fatehpur Sikri) که شهر کوچکی در نزدیکی شمال هندوستان است، اشاره کرد. قدمت این شهر به قرن ۱۶ام و امپراتوری مغول‌ها باز می‌گردد. سبک معماری این شهر تلفیقی از سبک هندو و مغول است که این نکته در مساجد و کاخ‌های فاتح پور سیکری قابل‌توجه است.

فاتح پور سیکری

آگرا یکی دیگر از شهرهای دیدنی هندوستان در مسیر خط آهن قطار مهاراجا است. این شهر در شمال هند واقع شده و مهم‌ترین بنای تاریخی آن تاج‌محل است. مقبره‌ای که پادشاه مغول، شاه‌جهان برای همسر خود ساخت. ویژگی منحصربه‌فرد بنا، گنبد مرمرین عظیم آن است که با سنگ‌های گرانب‌ها روی آن حکاکی شده است.

تاج محل

پارک ملی حیات وحش رانتامبور (Ranthambore) نیز مورد توجه بسیاری از دوستداران محیط زیست و حیات وحش قرار می‌گیرد. بازدید‌ها معمولا به‌صورت فردی و با همراهی یک راهنما با اطلاعات محلی جامع صورت می‌گیرد.

پارک ملی حیات وحش هندوستان

۶. پرنده اسکاتلندی، انگلستان

newcastel

کمی پس از افتتاح خط آهن قطار فوق سریع‌السیر لندن-اسکاتلند در سال ۱۸۶۲ مردم به آن لقب پرنده‌ی اسکاتلندی را دادند. این قطار در مسیر بین ایستگاه کینگز کراس لندن (London King’s Cross) واقع در شمال لندن، و ادینبورگ اسکاتلند مرکز جواهرات سلطنتی این کشور، حرکت می‌کند.

ادینبورگ

در مدت کوتاهی این سرویس به‌عنوان یکی از بهترین خطوط ریلی جهان که بدون توقف تا نیوکاسل (Newcastle) حرکت می‌کند، شناخته شد. این مسیر چشم‌انداز باشکوهی از کلیسای جامع دورهام و بازار محلی دهکده‌ی تاریخی مورپث (morpeth) که در شمال شرقی انگلستان قرار دارد، به نمایش می‌گذارد.

Durham Cathedral

همچنین در مسیر خود از دهکده‌ی زیبای ساحلی آلن موث (alnmouth) و جزیره‌ی مقدس لیندسفارن که در ساحل شمال شرقی انگلستان قرار دارد، عبور می‌کند.

ادینبورگ

پیش از اینکه قطار به پل مرزی سلطنتی رابرت استفن سون (Robert Stephenson) که روی رودخانه توئید (tweed) در سال ۱۸۴۷ احداث شده و به افتخار پدر علم راه‌آهن رابرت استفن سون نام‌گذاری شده است برسد، می‌توان محل تلاقی رودخانه تووید با دریا و این پل تاریخی قرن ۱۸ام را به‌خوبی مشاهده کرد.

پل رابرت استفنسون

۷. قطار سریع السیر مراکش، مراکش

moracco

نام راه‌آهن مراکش همواره در میان بهترین خطوط ریلی آفریقا قرار دارد و یکی از امن‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین راه‌های گردش و ماجراجویی در این کشور است. برخی از قطارهای این خطوط دو طبقه هستند. این تور ده روزه با قدم زدن از میان شهر طنجه که یکی از بنادر مراکش واقع در تنگه‌ی جبل‌الطارق است و اکثریت ساکنان آن از نژاد بربر‌ها هستند، آغاز می‌شود و تا رسیدن به اتوبوس‌هایی که مسافران را به شهر تاریخی شفشاون در شمال شرق مراکش واقع است و به ساختمان‌های آبی رنگش شهرت دارد، ادامه می‌یابد.

moracco

پس از عبور از مناطق کوهستانی مراکش، به پایتخت تاریخی این شهر یعنی شهر فاس می‌رسیم. این منطقه جزئی از میراث جهانی محسوب می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین میادین عابر پیاده در جهان را در خود جای داده است. به این منطقه آتن آفریقا نیز می‌گویند. دو روز پایانی این تور در شهر رباط با چشم‌اندازی از اقیانوس و برج‌ها و مساجد تاریخی می‌گذرد.

moracco

۸.اقیانوس هند، استرالیا

استرالیا

سال ۲۰۱۷ صدمین سالگرد تاسیس خطوط راه‌آهن بین غرب استرالیا و سواحل شرقی آن فرا می‌رسد. البته در حقیقت این خطوط در سال ۱۹۶۹ به‌طور رسمی افتتاح شد و اولین قطار اقیانوس هند، سیدنی پایتخت ولز جنوبی را به مقصد پرت پایتخت استرالیای غربی ترک کرد. این سفر مسافتی در حدود ۴۵۰۰ کیلومتر را شامل می‌شد که امروزه طی کردن این مسافت در حدود ۶۵ ساعت زمان می‌برد. دشت نولاربور (Nullarbor) بخشی از منطقه مسطح، تقریبا بیابانی و نیمه‌خشک استرالیای جنوبی است که پس از طی شدن ۴۷۸ کیلومتر راه‌آهن مستقیم به آن می‌رسیم.

استرالیا

این طولانی‌ترین مسیر مستقیم راه‌آهن در جهان است که تجربه‌ی سرگردانی در قلب کویر و اطراف ایستگاه راه‌آهن کوک (cook) تجربه‌ی فراموش‌نشدنی‌ای خواهد بود. از دیگر نقاط دیدنی استرالیا می‌توان به کوه‌های آبی در شرق و دشت‌های دارلینگ (Darling ranges) در غرب استرالیا اشاره کرد. می‌توان سفر را در آدلاید پایتخت ساحلی جنوب استرالیا که مهد موزه، گالری‌های هنری و هنرهای نمایشی و موزیکال است، متوقف کرد. جشنواره بین‌المللی آدلاید در حوزه فیلم و هنرهای نمایشی سالانه در این شهر برگزار می‌شود و تعداد زیادی از هنرمندان را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد.

استرالیا

پس از بازدید از آدلاید می‌توان سفر را با قطار ایستگاه قان (Ghan) به‌سمت آلیس اسپرینگ (Alice Springs) و داروین (Darwin) ادامه داد. آلیس اسپرینگ یکی از بزرگ‌ترین دهکده‌های شمال استرالیا است که دروازه‌ای برای ورود به بخش محبوب بیابانی مرکز کشور که به بیابان‌های سرخ مشهور است، محسوب می‌شود. این شهر در حدود سال‌های ۱۸۷۲ یکی از پایگاه‌های تلگراف مسیر داروین-آدلاید بوده است و تجهیزات مربوط به آن دوره در حال حاضر در موزه این شهر نگهداری می‌شود.

استرالیا

داروین نیز در شمال استرالیا واقع شده است و شهر ورودی پارک ملی کاکادو است. از جاذبه‌های این شهر می‌توان به پارک‌های ملی، سواحل خوش آب و هوا و قایق‌رانی صید مروارید اشاره کرد.

۹. زفیر کالیفرنیا (شیکاگو-سانفرانسیسکو)

شیکاگو

این مسیر متعلق به شرکت سفرهای ریلی آمتراک (Amtrak) ایالات متحده است که در یک مسیر ۴۰۰۰ کیلومتری و طی دو شبانه‌روز شیکاگو شهر بادها و آسمان‌خراش‌ها را به سانفرانسیسکو واقع در سواحل غربی متصل می‌کند.

شیکاگو

در فصل بهار و تابستان محیط‌بانان پارک ملی آمریکا گزارش‌ها متعددی مبنی بر بازدید‌کنندگان از مسیرهای پرفراز و نشیب و دره‌های موجود بین رشته‌کوه‌های راکی (rocky) که در حدود ۵۰۰ کیلومتر از بریتیش کلمبیا تا آلبرتا در کانادا کشیده شده است، ارائه می‌دهند. کوه‌های برفی این مسیر در فصل زمستان جذابیت‌های خاص خود را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. قطارهای ویژه‌ی شرکت آمتراک لانگ کار (Lounge Car) نام دارند که دارای خدمات لوکس پذیرایی، سالن‌های غذاخوری و پنجره‌های بسیار عریض برای تماشای مناظر طول مسیر هستند.

شیکاگو

در حدود ۳۲۰ کیلومتر از این مسیر، در امتداد رودخانه‌ی کلرادو و دشت‌های کلرادو طی می‌شود که پنجره‌های عریض قطار امکان لذت بردن از این مناظر را فراهم می‌کند. از دیگر دیدنی‌های این مسیر می‌توان به دریاچه عظیم نمک واقع در شمال آمریکا، که بزرگترین دریاچه در نیم‌کره غربی است، صحرای نوادا و گذرگاه دونر (Donner) واقع در شمال صحرای نوادا و نرسیده به حومه خلیج زفیر، اشاره کرد.

۱۰. قطار سریع‌السیر شانگری لا-چین

چین

با وجود اینکه قطارهای این مسیر به‌اندازه قطارهای شرکت عقاب طلایی لوکس نیستند، ولی این قطار خصوصی از راحت‌ترین قطار‌هتل‌های کشور چین به شمار می‌رود. یکی از برنامه‌های متفاوت و خاص این خطوط که با اپراتورهای مختلف اجرا می‌شود، سفر ریلی ۱۵ روزه‌ به تبت و چین است.

چین

تبت، واقع در پهنه‌ی فلات مرتفع تبت و شمال رشته‌کوه های هیمالیا قرار دارد و منطقه‌ای مستقل از کشور چین محسوب می‌شود. به‌دلیل قله‌های متعدد، این منطقه به بام دنیا مشهور است. مسافران این خطوط ۷ شب را در قطار سپری می‌کنند. تور با گردش در لهاسا، پایتخت تبت، آغاز می‌شود. این شهر در شمال رودخانه لهاسا واقع شده است.

چین

پس از عبور از گذرگاه کوهستانی تانگولا (Tangulla) که در حدود ۵۰۰۰ متر ارتفاع دارد، قطار به‌سمت سینینگ (Xining) ، پایتخت شینگهای واقع در بخش مرکزی چین حرکت می‌کند. گذرگاه تانگولا مرتفع‌ترین مسیر ریلی جهان است. از جاذبه‌های گردشگری سینینگ می‌توان به بازار محلی، صومعه تاریخی متعلق به قرن شانزدهم و گذرگاه جایوگان دیوار بزرگ چین که اولین گذرگاه پایانه غربی دیوار چین است.

چین

دان‌هونگ (Dunhuang) یکی از شهرهای شمال غرب کشور چین است که در پهنه کویر بزرگ گابی (Gobi) واقع شده است. کویر گابی یک منطقه وسیع و خشک در شمال چین و جنوب مغولستان است که به تپه‌های مرتفع، کوه‌ها و گونه‌های حیوانی نادر مانند پلنگ برفی و شتر باکتریایی مشهور است. پس از بازید دیوار چین مسافران برای شتر‌سواری به کویر گابی می‌روند. در پایان سفر از سیستم آبیاری زیرزمینی شهر تورپان دیدن می‌کنند. این سیستم آبیاری که به‌صورت تونل‌های عمودی در زمین تعبیه شده‌اند، موسوم به کارز (karez) هستند.

چین

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه