بارسلون در یک نگاه

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
بارسلون در یک نگاه

بارسلون در زمره شهرهایی است که توانایی جذب هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای را دارد؛ برخورداری این شهر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و هنری متنوع، گواه خوبی برای اثبات این موضوع است.

انتخاب تور بارسلونا می‌تواند تجربه‌ای به‌یادماندنی از سفر به اسپانیا برای شما رقم بزند، چرا که بارسلون با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری متنوع مانند بناهای تاریخی با معماری زیبا و منحصر‌به‌فرد، جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های فرهنگی و هنری متنوع و زیبا، یک بهشت رویایی برای تمام گردشگران است.

 بارسلون سالانه میزبان ۵ میلیون گردشگر است و یکی از محبوب‌ترین شهرهای گردشگری اروپا است. در ضمن برخی از جاذبه‌های تاریخی این شهر در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌ است. 

بارسلون در شب

بارسلون پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر منطقه خودمختار کاتالونیا، در استان بارسلون واقع شده است و پس از مادرید، پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیا است. بارسلون پس از شهرهای پاریس، لندن، مادرید و میلان، با جمعیتی درحدود ۱٫۷ میلیون نفر (طبق آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۶) پرجمعیت‌ترین شهر اروپا است؛ البته این رقم فقط مربوط به جمعیت خود بارسلون است و جمعیت آن با شهرهای ناحیه اطراف شهر، به ۴٫۶ میلیون نفر می‌رسد.

زیان رسمی بارسلون اسپانیایی است؛ اما برخی از مردم این شهر که به زبان کاتاکالان - یکی از زبان‌های رسمی ایالت کاتانولیا - صحبت می‌کنند. این زبان در کشورهای فرانسه و ایتالیا نیز صحبت می‌شود.

طبق آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۱، دین اکثریت مردم در این شهر، مسیحی کاتولیک است (۴۹٫۵ درصد از بزرگسالان و ۴۵ درصد از افراد بین ۱۴ تا ۲۵ سال) و دین رسمی این شهر محسوب می‌شود و پس از آن، اسلام دومین دین شهروندان بارسلون است. طبق آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۴، ۳۲۲٬۶۲۸ نفر از مردم بارسلون مسلمان هستند و ۲۵۶ مسجد در این شهر وجود دارد. در ضمن بزرگ‌ترین جامعه یهودی جهان نیز در این شهر زندگی می‌کنند و در حدود ۳۵۰۰ از مردم این شهر یهودی هستند.

نوع حکومت این شهر هم سلطنت پارلمانی است که نوعی سلطنت مشروطه و دموکراتیک است و نمایندگان مردم حق نظارت بر عملکرد پادشاه را دارند. در این نوع حکومت پادشاه در راس قدرت است و نخست وزیر نیز، ریاست دولت را برعهده دارد.

این شهر در سواحل شمال شرقی شبه‌جزیره ایبری و در کنار دریای مدیترانه روی فلاتی به مساحت ۱۷۰ کیلومتر مربع واقع شده است و دو رودخانه یوبرگات در جنوب غربی و بسوس در شمال این شهر جریان دارند.

تاریخ پیدایش هسته اولیه بارسلون به ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و در مورد پیدایش این شهر، دو داستان متفاوت وجود دارد. عده‌ای معتقدند که این شهر چهارصد سال قبل از میلاد توسط هرکول افسانه‌ای ساخته شده و عده‌ای دیگر معتقدند که همیلکار بارسا کارتاژی پدر هانیبال، بنای اولیه این شهر را گذاشته است.

از معروف‌ترین سوغاتی‌های بارسلون می‌توان به ظروف سرامیکی کیف‌های دستی نقاشی‌شده شده این شهر به نام Pinza't، کفش‌های تابستانی Espardenyes قابل استفاده برای مردان و زنان با طراحی سنتی و منحصربه‌فرد، کفش‌های با کیفیت، پیراهن و شال با نشان باشگاه بارسلونا و دیگر محصولات مرتبط با این باشگاه و شمع‌هایی به نام Tipica Candela با رایحه غذاهای متداول شهر اشاره کرد.

سوغات بارسلون

ظروف سرامیکی بارسلون

از غذاهای محلی بارسلون می‌توان به پائلا (Paella - ترکیبی از برنج، مرغ، زعفران و غذاهای دریایی)، رمسکو (Romesco - ترکیبی از آجیل و سس تهیه شده با فلفل قرمز) و اسکیلیوادا (Escalivada - ترکیبی از بادمجان گریل شده، فلفل دکمه و روغن زیتون و گاهی اوقات هم پیاز، گوجه، سیر خرد شده و نمک) اشاره کرد.

غذای  اسکیلیوادا

اسکیلیوادا

از جاذبه‌های گردشگری شاخص بارسلون می‌توان به کلیسای ناتمام ساگرادا فامیلیا که نماد بین‌المللی این شهر است، قصر موسیقی کاتالاکان، آثار آنتونی گودویی از جمله پالائو گوئل، پارک گوئل، کازا میلا، کازا ویسنس، کازا باتیو و چند کلیسا مانند کلیسای سانتا ماریا دل مار، کلیسای گوتیک سانتا ماریا دل پی، کلیسای جامع بارسلون، کلیسای سنت پائول دل کمپ و آرامگاه کلمبوس اشاره کرد.

کلیسای ساگاردا فامیلیا

ساگرادا فامیلیا

در ضمن این شهر موزه‌های متعددی نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موزه ملی هنر کاتالونیا، موزه هنرهای معاصر بارسلون، موزه پیکاسو، موزه تاریخ کاتالونیا، موزه باستان شناسی کاتالونیا، موزه مصری بارسلون، موزه دریانوردی بارسلون، موزه ارتیک بارسلون و موزه علم کوسموکایخا اشاره کرد.

موزه

موزه ملی هتر کاتالونیا

این شهر علاوه بر آثار تاریخی و موزه‌ها، پارک‌ها و باغ‌های زیبایی را نیز در خود جای داده است که از میان آن‌ها می توان به پارک گوئل، باغ‌های به موسن کاسترا آی لوبرا (Mossèn Costa i Llobera)، باغ گیاه شناسی بارسلون، باغ لاریبال (Laribal)، پارک سیوتادلا Parc de la Ciutadella، پارک هریت هلی کوپتر (parque del Laberinto de Horta)، باغ سروانتِس (Jardín de Rosas de Cervantes) اشاره کرد.

پارگ گوئل

پارک کاتولونیا

ساحل زیبا و درخشان بارسلون، نیز یکی از بهترین ساحل‌های شهری دنیا است که امکان موج‌سواری نیز در آن وجود دارد و می‌توانید از غذاهای خوشمزه رستوران‌های ساحلی این شهر هم لذت ببرید.

گالری عکس‌های بارسلون

مطالب مرتبط:

دیدگاه