راهنمای سفر به خرم آباد

خرم‌آباد مرکز استان لرستان است که در دل دره‌های زاگرس جای گرفته است. راهنمای سفر به خرم‌آباد به شما کمک می‌کند برآورد واقعی از هزینه‌های این سفر و جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد داشته باشید.

خرم آباد را بیشتر بشناسید:

درباره خرم آباد

آب‌ و هوای خرم آباد

اطلاعات ضروری خرم آباد

راهنمای سفر به خرم آباد

اقامت در خرم آباد

حمل‌ و نقل عمومی در خرم آباد

جاهای دیدنی‌ خرم آباد

مراکز خرید خرم آباد

رستوران‌ های خرم آباد

سوغات خرم آباد

درباره خرم آباد

خرم‌آباد، شهر باباطاهر و فلک الافلاک، بزرگ‌ترین شهر لرنشین ایران است. جاذبه‌های طبیعی در کنار دیدنی‌های تاریخی و کباب‌های خوشمزه کاری می‌کنند سفر به خرم‌آباد در خاطر شما بماند.

چند چشمه و پارک جنگلی از دیدنی‌های تماشایی مرکز استان لرستان است. لری خرم‌آبادی گویش اصلی مردم این شهر است.

آب‌ و هوای خرم‌ آباد

خرم آباد

خرم‌آباد آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد. سردترین ماه سال دی و گرم‌ترین تیر و مرداد است. از آذر تا اردیبهشت رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد است که کمترین میزان رطوبت در مرداد ماه است. بالاترین دمای مشاهده شده در خرم‌آباد ۴۴٫۸ و بیشترین روزهای یخبندان مربوط به ماه دی است.

اطلاعات ضروری خرم‌ آباد

فرودگاه خرم آباد

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Meysam)

کد خرم‌آباد: ۰۶۶

فاصله از تهران: ۴۹۴ کیلومتر

مدت سفر زمینی: حدود ۶ ساعت

مدت سفر هوایی: ۴۵ دقیقه

مدت سفر با قطار: هشت ساعت و نیم تا دورود

خرم آباد

عکاس: حسن مولایی 

راهنمای سفر به خرم‌ آباد

مسیر سفر زمینی از تهران به خرم‌آباد پس از پشت سر گذاشتن اتوبان تهران-قم، به اراک می‌رسد. در ادامه‌ راه از بروجرد و دورود می‌گذرید و وارد خرم‌آباد می‌شوید.

اتوبوس‌های تهران به خرم‌آباد از پایانه‌ بیهقی یا آرژانتین یا پایانه جنوب حرکت می‌کنند. 

سفر با هواپیما گران‌ترین راه دسترسی به خرم آباد و سریع‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. از تهران و مشهد به این شهر پرواز برقرار است. 

خرم‌آباد هم‌‌اکنون به راه‌آهن سراسری متصل نیست. اما می‌توانید از تهران با قطار به درود بروید و از آنجا راهی خرم‌آباد شوید که هشت و نیم ساعت در راه هستید.

اقامت در خرم‌ آباد

هزینه‌ اقامت در هتل‌های خرم‌آباد در مقایسه با بعضی شهرها، چندان بالا نیست و می‌توانید با توجه به بودجه‌ سفرتان، میان هتل‌ها یکی را انتخاب کنید.

هتل‌های میان‌رده

هتل خرم آباد

هتل‌های رنگین‌ کمان، سالیز، آزادی، رصدخانه کاسین و جهانگردی سراب کیو گزینه‌های متوسطی برای اقامت هستند. 

هتل‌های ارزان

هتل ارشیا خرم آباد

عکس از اسنپ‌تریپ (عکاس: نامشخص)

هتل‌های شقایق، فردیس، ارشیا و ‌عطر از نظر هزینه گزینه‌های ارزان‌تری در میان هتل های خرم آباد هستند. 

حمل‌ و نقل عمومی در خرم‌ آباد

خرم آباد

کرایه‌ تاکسی در خرم‌آباد بالا نیست. بنابراین با خیال آسوده برای رفتن به دیدنی‌های خرم‌آباد می‌توانید تاکسی سوار شوید. البته اتوبوس درون شهری هم برقرار است که در مسیرهای اصلی شهر حرکت می‌کند. اگر با ماشین شخصی به خرم‌آباد سفر کردید، نگران طرح ترافیک نباشید.

جاهای دیدنی خرم‌ آباد

خرم آباد

حتی اگر به قلعه‌ فلک‌الافلاک نرفته باشید، حتما تصویر آن را روی کارت پستال یا در اینترنت دیده‌اید. بدون تردید معروف‌ترین جاذبه‌ گردشگری و از جمله زیبا‌ترین جاهای دیدنی خرم‌ آباد همین جا است.

اهل شعر هم که نباشید، سر زدن به بقعه باباطاهر تجربه‌ای به‌یادماندنی است. مناره‌ آجری، گرداب سنگی، دریاچه‌ کیو، بام لرستان، پل شاپوری یا پل شکسته و پارک جنگلی مخمل‌ کوه دیدنی‌های دیگر خرم‌آباد هستند.

مسجد جامع، سنگ نبشته یا برد نبشته‌ خرم‌آباد، گرداب سنگی یا گرداوبردینه، حمام گپ، آسیاب گبری را فراموش نکنید. اگر مایل باشید از شهر خارج شوید و مدتی رانندگی کنید، می‌توانید از آبشار بیشه، آبشار نوژیان و آبشار وارک هم دیدن کنید.

مراکز خرید خرم‌ آباد

بازار خرم آباد

عکس: بهزاد سلاح ورزی

بازار سنتی خرم‌آباد، مانند بسیاری از شهرهای دیگر محل مناسبی برای گپ زدن با مردم بومی، پیدا کردن خوراکی‌های تازه و حضور در حال و هوای قدیمی شهر است. مجتمع تجاری گردشگری بعثت، مرکز خرید الماس،‌ پاساژ آرش، پاساژ مهر، پاساژ تقی خانی و بازار طلافروشان مراکز خرید خرم‌ آباد هستند.

رستوران‌ های خرم‌ آباد

رستوران تاریخی حمام گپ خرم آباد

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: حسن باغی)

زعفران طلایی یکی از معروف‌ترین و باکیفیت‌ترین رستوران های خرم‌ آباد است. رستوران گردان رنگین کمان، یلدا، شمشاد نمونه، رستوران مجموعه تاریخی حمام گپ، رستوران سراب کیو، رستوران هتل سالیز، رستوران هتل عطر و رستوران تشریفات، منوی ایرانی و فرنگی دارند.

اما هر کسی ممکن است از غذای ایرانی خسته شود. برای میل کردن پیتزا، ساندویچ یا برگر می‌توانید به فست‌فود سندباد، پیتزا پانیذ یا فست فود چینو بروید.

سوغات خرم‌ آباد

سوغات خرم آباد

سفر بدون خرید سوغاتی و یادگاری مانند پازلی است که تکه‌ آخرش گم شده باشد. هنگام گشت‌وگذار در شهر و بازار، فراموش نکنید از خوشمزه‌های خرم‌‌آباد بخرید. کلوچه روغنی، نان ساجی، ترخینه، نان آردی، روغن حیوانی، کاک، حلوا ارده و عسل خرم‌آباد معروف است. از صنایع دستی این شهر به جاجیم، ‌نمد، ورشو، حصیر و گیوه اشاره می‌کنیم.

نویسنده: مهتاب خسروشاهی

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا و گوگل مپ؛ عکاسان: MAK KIA، سونیا امینی، Zeinabteli، امین دلفان، امیرمسعود روحی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به خرم آباد

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map