مرور ۱۹ لوکیشن معروف سریال و فیلم های ژانر وحشت (قسمت دوم)

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
مرور ۱۹ لوکیشن معروف سریال و فیلم های ژانر وحشت (قسمت دوم)

در گردشگری سینمایی، شاهد حضور گردشگران در لوکیشن شماری از آثار معروف عالم سینما و تلویزیون هستیم. گردشگری وحشت هم به نوعی رابطه‌ای خاص با لوکیشن‌های آثار ژانر وحشت دارد.

بسیاری از ما پیش از آنکه چیزی در مورد گردشگری وحشت شنیده باشیم، نخستین بار ترس را با تماشای آثار سینما یا تلویزیونی ژانر وحشت تجربه کردیم. تصاویری که روی پرده سینما یا صفحه تلویزیون نقش بسته و حتی از دور، خون را در عروق منجمد می‌کردند. به همین خاطر چندان جای شگفتی نیست که با رونق گرفتن مبحث گردشگری وحشت و نیز گردشگری سینمایی، این دو جایی با یکدیگر پیوند برقرار کنند.

علاقه‌مندان آثار سینمایی ساخته شده پیرامون ترس و پدیده‌های ماورایی، دوست دارند به لوکیشن فیلم‌ها سری زده و خاطرات خود را این بار از نزدیک و در محل واقعی فیلمبرداری مرور کنند. از سوی دیگر این تاریخچه ناخودآگاه نگاه اطرافیان را به این خانه‌ها تغییر داده و با کمک اندکی شایعه یا خرافات، رنگ و لعابی دیگر به آن‌ها بخشیده است. اینجا است که پای عاشقان گردشگری وحشت به میان می‌آید که در جستجوی هیجان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و چیزی را از قلم نمی‌اندازند. و اینگونه است که رفته‌رفته شاهد محبوبیت شماری از لوکیشن‌های فیلمبرداری ژانر وحشت هستیم که مورد توجه گردشگرانی از هر دو گروه قرار می‌گیرند.

در این مجال به سراغ شماری از خانه و عمارت‌های معروف ژانر وحشت رفتیم که روزگاری به‌عنوان خانه‌های تسخیرشده معروف شده و امروزه نیز این شهرت را کمابیش حفظ کرده‌اند. در بخش نخست این مطلب در سفری ماجراجویانه شما را با تعدادی از آن‌ها آشنا کردیم. در این مجال باز هم همراه شما عزیزان، این سفر مهیج را پی خواهیم گرفت.

دیگران (The Others)

لوکیشن آثار ترسناک سینما و تلویزیون

«دیگران» از جمله آثار ماندگار ژانر وحشت است که بدون تکیه بر جلوه‌های بصری خاص یا صحنه‌های معمول فیلم‌های این حوزه، ترس به جان بینندگان انداخته و در نهایت در چرخشی تماشایی، تماشاگر را غافلگیر می‌کند.

در ابتدا ما با زنی جوان (نیکول کیدمن) و دو فرزندش آشنا می‌شویم که ظاهرا به تنهایی در ملکی تسخیرشده زندگی می‌کنند. رفته رفته و با ورود خدمتکاران، همه چیز ترسناک‌تر شده و بیننده را در مورد تسخیرشده بودن این خانه به شک می‌اندازد. اما در نهایت بیننده پی می‌برد که تا آن لحظه از دید ارواح به ماجرا نگریسته و کسان دیگری قربانی اصلی ماجرا بودند.

عمارت ترسناک و اغلب پنهان شده در میان مه این فیلم «Palacio de los Hornillos» نام دارد که در کانتابریا (Cantabria) اسپانیا واقع شده است. همچنین بخش‌هایی از فیلم در «Penshurst Place» انگلستان و «Oheka Castle» در آمریکا فیلمبرداری شدند.


The Changeling

لوکیشن آثار ترسناک سینما و تلویزیون

به دنبال بروز یک فاجعه، داستان این فیلم آغاز می‌شود. یک آهنگساز با بازی «جرج سی اسکات» (George C. Scott) به دنبال یک تصادف که به مرگ همسر و دخترش منتهی می‌شود، از نیویورک به حومه سیاتل نقل مکان می‌کند. اما از بخت بد، او ساکن خانه‌ای به سبک ویکتوریایی است که چندین دهه قبل صحنه قتلی ترسناک بوده است. در نهایت این شروع دوباره با مجموعه‌ای از حوادث ترسناک همراه می‌شود که ردپای پدیده‌های ماورایی در آن‌ها قابل مشاهده است. روحی به دنبال اجرای عدالت، کمک می‌طلبد و خانه‌ای که مرکز اسراری بزرگ و رویدادهایی شیطانی است.

لوکیشن اصلی این فیلم ساختمانی در بریتیش کلمبیا در کشور کانادا بود. ظاهرا قسمت‌هایی از لوکیشن اصلی توسط عوامل سازنده روی بخش فوقانی خانه‌ای دیگر ساخته شده و بعد از اتمام فیلمبرداری نیز خراب شده است. صحنه‌های داخلی منزل اما در «استودیو پانوراما» در غرب ونکوور ثبت و ضبط شدند. «قلعه هیتلی» (Hatley Castle) دیگر لوکیشن این فیلم است که هم‌اکنون به‌عنوان دانشگاه و مرکز تاریخی مورد استفاده قرار دارد. این قلعه در آثار دیگری همچون «مردان ایکس» و شماری دیگر از سریال‌های تلویزیونی به‌عنوان لوکیشن فیلمبرداری نیز استفاده شده است.


تسخیر (The Haunting)

لوکیشن آثار ترسناک سینما و تلویزیون

در میان ساخت آثاری برجسته همچون «داستان وست ساید» و «آوای موسیقی»، کارگردان «رابرت وایز» برمبنای اثری از «شرلی جکسون» را کارگردانی کرد که در مورد یک گروهی غریبه بود که برای بررسی یک خانه تسخیرشده تاریخچه‌ای تراژیک گرد هم جمع می‌شوند.

این اثر که محصول سال ۱۹۶۳ بود، علی‌رغم محدودیت جلوه‌های ویژه در آن زمان به مدد حقه‌های فیلمبرداری یا رموز نورپردازی و البته بازی خیره‌کننده بازیگرانی همچون «جولی هریس» در نقش زنی شکننده با گذشته‌ای تاریک، خوش درخشید. این خانه سبک معماری گوتیک بزرگ تقریبا در ۵ مایلی جنوب «وارویک‌شایر» (Warwickshire) واقع شده و به‌عنوان  خانه‌های تسخیرشده و معروف انگلستان شناخته می‌شود. عمارتی با ۶۰ اتاق که امروزه مبدل به هتل لوکس (Ettington Park Hotel) شده است.


روح اهریمنی (Poltergeist)

لوکیشن آثار ترسناک سینما و تلویزیون

این مسئله که یک خانه حومه شهری را به‌طور کامل روی گورستان ساخته به خودی خود ترسناک است، به ویژه آنکه بدانیم برای ساخت آن تنها به برداشتن سنگ قبرها اکتفا شده، اما اجساد همانجا به حال خود رها شدند. خانواده بدشانس این فیلم حقایق مربوط به این خانه را از مسیری سخت آموختند. وقتی صندلی‌های آشپزخانه بی‌دلیل و به سرعت جابجا شد یا دختر خانواده به شکلی ماورایی ربوده شد و البته هزاران اتفاق ترسناک دیگر که حول این خانه رخ داد. با تشکر از راهنمایی کارگردان «توبی هوپر» و تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس مشترک «استیون اسپیلبرگ» حتی با وجود آسمان آبی و درخشش خورشید، اینجا جایی نیست که کسی مایل به زندگی در آن بوده یا حتی شبی را در آنجا سپری کند.

اما لوکیشن اصلی فیلمبرداری خانه‌ای است در منطقه «سیمی ولی» (Simi Valley) در شمال لس‌آنجلس. البته این ملک هم‌اکنون خصوصی بوده و اغلب از مردم تقاضا می‌شود که برای بازدید از آن مزاحم صاحبخانه نشوند و به تماشای آن از دور اکتفا کنند.


It

لوکیشن آثار ترسناک سینما و تلویزیون

هر شهر کوچک یک خانه در حال فروپاشی دارد که از قضا اغلب از ظاهری بسیار ترسناک نیز برخوردار است و به کودکان توصیه می‌شود که حتی‌الامکان از نزدیک شدن به آن پرهیز کنند. خانه شماره ۲۹ در خیابان «Neibolt» در «دری» (Derry) مثالی بسیار خوب از این مسئله است. فیلم It یکی از فیلم‌هایی بود که از همان آغاز پخش پیش‌نمایش‌ها، انتظارات بسیاری را در میان سینما دوستان عاشق ژانر وحشت به‌وجود آورد. این فیلم که براساس کتابی از نابغه عالم وحشت «استیفن کینگ» ساخته شده است، داستان دلقکی ترسناک به نام «پنی وایز» (Pennywise) را روایت می‌کند که با بادکنک قرمز و لبخندی اهریمنی، رویای هر کودکی را به کابوس مبدل می‌کند و این خانه همان جایی است که معمولا شاهد ظاهر شدن پنی هستیم.

لوکیشن آثار ترسناک سینما و تلویزیون

اما لوکیشن این فیلم ترسناک کجا است؟ ظاهرا بیشتر ساختمان‌های شهر افسرده حال دری در جنوب انتاریو و در کشور کانادا فیلمبرداری شدند. «بندر هوپ» بهترین مکان برای نمایش این شهر بود. اگرچه به دلیل فیلمبرداری تغییر و تحولاتی در ظاهر شماری از ساختمان‌های شهر داده شد، به‌عنوان نمونه مرکز گردشگری بندر هوپ به عنوان شهرداری شهر دری مورد استفاده قرار گرفته و ساختمان شهرداری نیز به عنوان کتابخانه استفاده شد. همچنین تعدادی نمای خالی نیز در گوشه و کنار شهر نصب شد. شهر «Oshawa»، شهر دیگری در استان انتاریو کانادا است که صحنه‌هایی از فیلم و مشخصا بخش‌های مربوط به خانه قدیمی و مخروبه در آنجا فیلمبرداری شده است.

لوکیشن آثار ترسناک سینما و تلویزیون

البته این  خانه از قبل وجود نداشته و توسط استودیو برادران وارنر در این شهر احداث شد. این خانه نبش خیابان‌های «جیمز» (James) و «Eulalie » ساخته شد. چهار هفته طول کشید تا کارگران این قطعه زمین خالی را به لوکیشنی ترسناک و مرموز تبدیل کردند، خانه‌ای که حتی در روشنایی روز هم عجیب به نظر می‌رسید.


طالع نحس (The Omen)

لوکیشن آثار ترسناک سینما و تلویزیون

یک عمارت با سبک معماری انگلیسی « Pyrford Court » که در اوایل قرن بیستم ساخته شده است. این عمارت در فیلم ترسناک و تحسین‌شده طالع نحس محصول سال ۱۹۷۶ به عنوان منزل سفیر ایالات متحده «رابرت تورن» (Robert Thorn) با بازی «گریگوری پک» (Gregory Peck) مورد استفاده قرار گرفت.

این خانه در اصل برای لرد و لیدی «Iveagh» ساخته شد که از اوایل سال ۱۹۰۶ در آنجا سکونت داشتند. و هنگام شروع فیلمبرداری تخلیه شد. این ملک هم‌اکنون یک عمارت خصوصی است که بابت برخورداری از ۹ اتاق خواب و ۶ اتاق مهمان به خود می‌بالد. علاقه‌مندان این فیلم شاید به سختی قادر به فراموش کردن تصویر پرستار «دیمین» (Damien) پنج ساله باشند که از فراز طبقه فوقانی خانه به دار آویخته شد.

Pyrford Court، انگلستان

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. شما مایل به بازدید از لوکیشن کدام اثر ژانر وحشت هستید؟ دوست دارید بیشتر با کدام لوکیشن آثار ترسناک آشنا شوید؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع gizmodo

دیدگاه