مقصر معرفی شدن مسافران در پی باز شدن درب اضطراری هواپیما هنگام فرود

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
مقصر معرفی شدن مسافران در پی باز شدن درب اضطراری هواپیما هنگام فرود

یک شرکت هواپیمایی نیجریه، مسافران را مقصر باز شدن درب هواپیما می‌داند که مدت کوتاهی پس از فرود اتفاق افتاد.

هواپیمای دانا ایر (Dana Air)، نیجریه، که از لاگوس پرواز کرده بود، در حال تاکسی کردن در فرودگاه ابوجا (Abuja) بود که درب خروج اضطراری آن باز شد. مسافران می‌گویند که آن‌ها در طور پرواز صداهایی می‌شنیدند و آن‌چه که اتفاق افتاده است، رخدادی «ترسناک» است.

این شركت هواپیمایی موکدا بیان می‌کند که امکان ندارد که درب، بدون انجام هیچ «تلاش آگاهانه‌ای» از جانب مسافران باز شود. اما مسافرین می‌گویند که هیچ کدام از افراد داخل هواپیما، آن را دستکاری نکرده‌اند.

داپو سنوو، اهل لاگوس، گفت:

پنل‌های کف در حین پرواز می‌لرزیدند و سر و صدا تولید می‌کردند. متوجه شدم که قفل اضطراری سست بود و آویزان شده بود.

هنگامی که فرود آمدیم و هواپیما در حال تاکسی کردن به سمت نقطه‌ی پارک بود، صدای انفجاری شنیدیم و بعد از آن موجی از باد ملایم به صورت‌مان خورد و سر و صداهایی به گوش رسید. وحشتناک بود.

او اضافه می‌کند:

خدمه کابین سعی می‌کردند بگویند که یک مسافر، دریچه را باز کرده است که هیچ کس این حرف را قبول نمی‌کند. آن‌ها همچنین سعی کردند که ما را از عکس و فیلم گرفتن منع کنند.

یکی دیگر از مسافرین، الا براون، پزشک اهل لاگوس، می‌گوید که درب هواپیما در طول پرواز لرزان و ناپایدار بود.

او می‌افزاید:

تا روی زمین نشستیم، در باز شد. خیلی ترسناک بود.

هواپیما

دانا ایر، در چندین سال گذشته دو بار با تعلیق مجوز روبرو شده است.

دانا ایر در بیانیه‌ای اعلام می‌کند:

به طور حتم، این اتفاق هرگز بدون اقدام آگاهانه‌ی یک مسافر برای باز کردن درب رخ نخواهد داد.

طبق طراحی انجام شده، در خروج اضطراری هواپیمای ما نوعی درپوش است که تحت فشار عمل می‌کند و در شرایط عادی، بدون دستکاری یا تلاش آگاهانه برای باز شدن توسط یکی از اعضای خدمه یا مسافرین، باز نخواهد شد.

هنگامی که هواپیمایی در حال پرواز است، این در به طور کامل تحت فشار قرار می‌گیرد و اصلا امکان لرزیدن صندلی یا در، به آن صورت که ادعا شده است، وجود ندارد.

این شرکت هواپیمایی اعلام کرد که مهندسان آن و مقامات هواپیمایی کشوری نیجریه، هواپیما را پس از فرود بررسی و اظهار کرده‌اند که «هیچ مشکلی» و «هیچ خطری برای امنیت مسافران» وجود ندارد.

همچنین این شرکت می‌گوید هواپیمای مذکور، پرواز برگشت به لاگوس را انجام داده است.

مجوز هواپیمایی دانا ایر بعد از دو سقوط مرگبار در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به حالت تعلیق درآمده بود؛ پروازهای آن در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۴ از سر گرفته شد.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه