سردترین بازی های المپیک زمستانی ۲۰ ساله اخیر در پیونگ چانگ کره جنوبی

بهاره غنچه
بهاره غنچه شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
سردترین بازی های المپیک زمستانی ۲۰ ساله اخیر در پیونگ چانگ کره جنوبی

بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ کره جنوبی یکی از سردترین مسابقات در طی تاریخ خواهد بود.

در طی سال‌های اخیر بازی‌های المپیک زمستانی خیلی حال و هوای زمستای و سرمای سوزان نداشتند اما انتظار می‌رود بازی‌های امسال که در روز جمعه در پیونگ چانگ کره جنوبی افتتاح شد در ۲۰ سال گذشته، سردترین بازی‌های المپیک زمستانی باشد. پیش‌بینی شده است در طی مدت این بازی‌ها دما تا منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد کاهش یابد و وزش بادهای سرد، سرما را دوچندان کند.

از اصلی‌ترین دغدغه‌های کمیته برگزارکننده، مراسم افتتاحیه بود؛ چرا که انتظار می‌رفت بیش از ۳۵ هزار تماشاگر در این استادیوم تازه ساخت حضور داشته باشند. با وجود بودجه ۴۰۰ میلیون تومانی برای ساخت این استادیوم اما، ساختمان فاقد سیستم گرمایشی مناسب و سقف است. ادامه روند ساخت این استادیوم در اسفند ماه و بعد از مراسم اختتامیه پارالمپیک خواهد بود.

برخی از ورزشکاران مانند استرالیا و ایتالیا در مراسم افتتاحیه حضور نداشتند؛ چراکه معتقد بودند سرمای بیش از حد به آمادگی آن‌ها در مسابقات لطمه می‌زند. در مراسم گشایش استادیوم نیز در آبان ماه، هفت نفر به هیپوترمی (یک بیماری عمومی است، که به دنبال کاهش دمای بدن باعث آسیب به همه اندام‌ها و اختلال کارکرد آن‌ها می‌شود) مبتلا شدند. تیم‌های دیگر با آمادگی بالاتری در سرمای مراسم افتتاحیه شرکت کردند. ورزشکاران آمریکایی کت‌هایی بر تن کردند که توسط سنسورهای حرارتی گرم می‌شدند. این کت‌ها هرکدام حدودا یک میلیون تومان قیمت دارند.

المپیک زمستانی پیونگ چانگ

به افرادی که برای شرکت در مراسم افتتاحیه حضور داشتند؛ بسته‌هایی شامل گرم‌کننده صندلی، پتو، بادگیر و کلاه بافتنی داده شد. گروهی از داوطلبان نیز برای رسیدگی به موارد اورژانسی در محل افتتاحیه حضور داشتند. همچنین دستگیره‌های درب‌های فلزی هم با عایق پوشانده شدند که آسیبی به افرادی که آن‌ها را لمس می‌کنند، وارد نشود.

آخرین باری که این سرمای شدید در بازی‌های المپیک زمستانی ثبت شده است در سال ۱۳۷۳ در کشور نروژ بود. تا به امروز با دمای منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد، بازی‌های المپیک زمستانی نروژ رکورددار است و پیش‌بینی می‌شود امسال در پیونگ چانگ این رکورد جابه‌جا شود.

این دمای زیر صفر به تجهیزات گران‌قیمت در پیست‌های اسکی آسیب می‌رساند. کریگ راندل کارشناس اسکی به خبرگزاری رویترز گفت:

یکی از مربیان گفته است انجام اسکی در چنین دمایی منجر می‌شود تا تجهیزات خود را به زباله بیندازند. هیچ کاری نمی‌توانید با این سرما بکنید. این سرما به تجهیزات اسکی آسیب می‌زند و ناچار به دور انداختن آن‌ها خواهند بود.

برخلاف امسال، چهارسال پیش در روسیه پیست‌های اسکی آفتابی بودند و هشت سال پیش در ونکوور نیز هوا به طور غیرعادی گرم و آفتابی بود و از برف‌های مصنوعی استفاده شد.

المپیک زمستانی پیونگ چانگ

مطالب مرتبط:

منبع Theguardian

دیدگاه