بهترین کشورهای جهان برای مشاهده حیات وحش

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
بهترین کشورهای جهان برای مشاهده حیات وحش

اگر به دنبال یک تجربه منحصربفرد از مشاهده حیوانات از نزدیک و درک لذت سافاری هستید، پس حتما دوست دارید کمی بیشتر در مورد بهترین کشورهای جهان برای مشاهده حیات وحش بدانید.

در میان فرصت‌های مختلفی که برای سفر کردن و گشت و گذار در دیگر کشورها فراهم می‌شود، شاید هیچ کدام به اندازه سافاری لذت بخش نباشند. سفری که پاداشی قابل توجه به همراه دارد، یعنی تماشای جانوران وحشی در زیستگاه طبیعی. مهم نیست به بازدید کدام جانور شگفت انگیز می‌روید، فیل، وال یا حتی پلاتی‌پوس، در نهایت هدف شما تماشای حیوانات در حیات وحش است و این تجربه‌ای است لذت بخش که نمی‌توان بی‌اعتنا از کنارش عبور کرد.

اما در این سفر همه چیز بستگی به شما دارد، اینکه در آرزوی تماشای چه جانوری هستید و برای مشاهده آن باید به کدام کشور و منطقه سفر کنید؟ بی‌شک حضور در کنار حیوانات اتفاقی سرگرم کننده و چه بسی مهیج است، اما در عین حال ممکن است خیلی هم کار ساده‌ای نباشد. با این حساب اگر دوست دارید شانس خود را برای این مواجهه‌ی فراموش نشدنی افزایش دهید، بد نیست به سراغ مقاصد گردشگری شناخته شده‌ای بروید که حیوانات در آنجا بیشتر با حضور انسان‌ها اخت گرفته و کمتر از نوع بشر فاصله می‌گیرند.

در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم کجای این سیاره، مقصد ایده‌آل‌تری برای سافاری، طبیعت گردی و مشاهده حیوانات در قلمروی طبیعی‌شان است؟

پارک فیل اِدو (Addo Elephant Park)، آفریقای جنوبی

پارک فیلهای ادو در آفریقای جنوبی

مشاهده فیل‌های آفریقایی که به صورت گروهی در حال رفت و آمد در دشت‌های هموار قاره سیاه هستند، کار چندان سختی نیست. اما لطف اصلی سافاری نزدیکی بیشتر به حیوانات و تماشای آنها در زیستگاه طبیعی‌شان است و به همین خاطر توصیه می‌شود که علاقمندان این حیوانات عظیم الجثه حتما سری به پارک ملی فیل‌ های آدو در آفریقای جنوبی بزنند.

در اینجا حضور فیل‌ها را می‌توان همه جا احساس کرد، از گله‌ فیل‌ها جوان که زیر سایه درختان مشغول خنک کردن خود هستند تا گروه‌هایی که صحرا را زیر پا می‌گذارند و در نهایت گله‌های کوچک و بزرگی که با هدایت رئیس خانواده به سمت گودال‌های آب در حرکت هستند. حضور فیل‌ها به ویژه در نزدیکی گودال‌های آب، فرصتی عالی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا یکی از دلپذیرترین صحنه‌های عاطفی این جهان را تجربه کنند: فیل‌های ماده‌‌ای که در حال رسیدگی و راهنمایی بچه‌های خود هستند.

پارک فیلهای ادو در آفریقای جنوبی

اگرچه این پارک نام فیل‌ها را یدک می‌کشد، اما تنها زیستگاه این مخلوقات آرام و سربزیر نیست. به جز فیل‌ها، اینجا زیستگاه گونه‌های دیگری همچون گاو کوهی آفریقایی، بوفالو، میرکات، خدنگ، بز کوهی آفریقایی قرمز و البته سوسک‌های کمیاب سرگین است که از قدرت پرواز کردن بی‌بهره‌اند.

برای بازدید از این پارک هم می‌توان به صورت مستقل اقدام کرد و هم می‌شود در قالب یک تور یک روزه از آن لذت برد

پارک ملی و ذخیره گاه کانا (Kanha Tiger Reserve)، هند

ذخیره گاه کانا

بدون تردید مشاهده یک ببر در حیات وحش یکی از تجربیات منصربفردی است که ممکن است حین گشت و گذار در طبیعت نصیب سافاری دوستان شود و در این میان یکی از بهترین مکان‌ها برای این کار تماشای این گربه سان بزرگ و خوش خط و خال در پارک ملی و ذخیره گاه طبیعی کانها در هند است. جاذبه‌ای طبیعی که در قلب این کشور واقع شده و ناخودآگاه ماجراهای کتاب جنگل اثر کیپلینگ (Kipling) را تداعی می‌کند. در واقع اکثر قهرمانان این اثر مهیج در این وسعت سرسبز قابل مشاهده هستند. از ببرهای بنگال تا خرس‌های تنبل، شغال، پلنگ و البته گرگ‌های هندی.

بهترین زمان برای مشاهده ببرها از ماه مارس تا ماه می است، وقتی که جنگل‌ها هنوز در حال تجربه فصل خشک هستند و ببرها ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را در نزدیکی گودال‌های آب باقی مانده سپری کنند.

ذخیره گاه کانا

از سوی دیگر این ذخیره گاه تنها نقطه این سیاره است که فرصت مشاهده باراسینگا (Barasingha) یا گوزن تالابی را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. در واقع تلاش‌های انجام شده در این منطقه به ثمر نشسته و امروزه شاهد نجات این آهو از سراشیبی انقراض و نابودی هستیم.

رودخانه کینه‌باتاناگان (Kinabatangan River)، بورنئو

رودخانه کینه باتاناگان

در میان نقاط دیدنی و متنوع حیات وحش خیال انگیز جزیره بورنئو، پایین دست رودخانه کینه‌باتاناگان، جایی است که می‌توان چشم انتظار یک طبیعت گردی مهیج و یک نزدیکی فراموش نشدنی با حیات وحش را داشت. اگرچه این منطقه در نزدیکی مزارع روغن پالم قرار دارد، اما در عین حال جنگل‌های بورنئو یک بهشت امن و جالب توجه را شکل داده که در هنگام روز محل رفت و آمد و خودنمایی گونه‌های متعدد پرندگان و حتی نخستی‌های در معرض خطر انقراضی همچون اورانگوتان و میمون پوزه دار است. در کنار این‌ها بوزینه دم کوتاه را فراموش نکنید، همچنین حضور دست کم چهار گونه منقار شاخی که آسمان این منطقه را به عنوان محل پرواز و گشت و گذار خود انتخاب کرده‌اند.

رودخانه کینه باتاناگان

اما با فرارسیدن شب، این بار نوبت جانوران شب زی مثل میمون شب گرد غربی، فیل‌های کوتوله بورنئو، میمون شبگرد فیلپینی و حتی گربه‌های سر پخ (flat-headed cat) در معرض خطر انقراض است که  زندگی شبانه خود را آغاز کنند.

پارک ملی کورکوادو (Corcovado National Park)، کاستاریکا

پارک کورکوادو، کاستاریکا

پارک ملی کورکوادو تقریبا یک سوم شبه جزیره اوسا (Osa Peninsula) را به خود اختصاص داده و در بخشی از سواحل کاستاریکا که در مجاورت اقیانوس آرام واقع شده‌اند، امتداد یافته است. بد نیست بدانید این پارک خوش منظره از آخرین بازمانده جنگل‌های کهن بارانی و تعدادی از گونه‌های حیات وحش در معرض خطر این کشور محافظت می‌کند. واقعیت این است که به لطف چهار دهه حفاظت کامل از تله گذاری و شکار غیرقانونی جانوران، اکنون بسیاری از گونه‌ها آرامشی نسبی را تجربه می‌کنند و همین امر باعث شده که آنها به حضور انسان‌ها عادت کرده و در نتیجه به راحتی با گردشگران مواجه شوند. تجربه‌ای شگفت‌انگیز که قطعا برای بسیاری از علاقمندان مشاهده حیات وحش، فراموش نشدنی و خاطره‌انگیز خواهد بود.

پارک کورکوادو، کاستاریکا

کورکوادو بهترین مکان برای تماشای خوک‌های خرطوم دار در معرض خطر و نیز چهار گونه از نخستی‌های ساکن کاستاریکا یعنی میمون سنجابی آمریکای مرکزی، میمون عنکبوتی دست سیاه، میمون زوزه‌کش و کاپوچین‌ صورت سفید است.

با این حساب حین سفر به این منطقه از مواجه نزدیک با حیوانات شگفت زده نخواهید شد، به خصوص هنگامی که از نزدیکی ایستگاه « Sirena Ranger’s station» عبور می‌کنید.

پارک کورکوادو، کاستاریکا

باز هم با مراجعه به برگزار کنندگان و آژانسهای محلی می‌توانید از تورهای حیات وحش این منطقه استفاده کرده و با جذابیت‌های پنهان و آشکار این بهشت زمینی بهتر آشنا شوید.

جزیره کانگورو (Kangaroo Island)، استرالیا

جزیره کانگورو، استرالیا

جزیره کانگورو، مکانی جالب توجه و تماشایی است که در سواحل استرالیای جنوبی واقع شده است. یک جزیره با حال و هوایی شگفت انگیز که بی‌شک حرف‌های بسیاری برای گفتن به ویژه در عالم حیات وحش و طبیعت گردی به سبک سافاری دارد. این جزیره حتی نام خود را مدیون یکی از ساکنان پرشمار خود است، هرچند که کانگوروها تنها جمعیت جانوری این جزیره نیستند.

در واقع شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید جزیره کانگورو بیش‌تر به خاطر حضور کلنی‌های بزرگ و پرشمار شیرهای دریایی استرالیایی به شهرت رسیده است که در زمره جانوران در معرض خطر قرار دارند.

نگهبانان پارک ملی با روی باز تورهای گردشگری را مستقیما به قلب این کلنی‌های جالب توجه می‌برند که در امتداد سواحل برپا شده‌اند. در اینجاست که علاقمندان حیات وحش می‌توانند در میان جمعیتی پرسروصدا و فعال از شیرهای دریایی قدم بزنند که هر کدام مشغول کاری هستند. مثلا ممکن است با گروهی از شیرهای دریایی مواه شوید که برای به رخ کشیدن قدرت و تسلط خود در حال مبارزه هستند، در حالی که در گوشه‌ای دیگر توله‌های جوان آموزش شنا می‌بینند و در سمت دیگر مادران نگران دورادور مراقب بچه‌های خود بوده و یا در حال شیر دادن به آنها هستند.

جزیره کانگورو، استرالیا

در این تورها رکن اصلی مشاهده کردن است، یعنی شما تنها نظاره‌گر رفتار طبیعی جانوران در زیستگاه و قلمروی‌شان هستید و در مقابل واکنشی از خود نشان نمی‌دهید. همین مسئله باعث شده که شیرهای دریایی نسبت به حضور انسان‌ها در میان خود رفتاری قابل قبول و بردباری قابل ستایش نشان دهند.

به جز شیرهای دریایی، جزیره کانگورو زیستگاه گونه‌های دیگری همچون شیرهای خزدار نیوزیلندی و گونه‌های شناخته شده‌تر استرالیا همچون کانگوروهای خاکستری شرقی، کوالا، اکیدنه منقار کوتاه، پلاتی‌گوس و کانگورو والابی (Tammar wallabies) هستند.

جزیره کانگورو، استرالیا

برگزار کنندگان تورها معمولا با ارائه تورهای یک روزه حیات وحش گردشگران را سرگرم می‌کنند. با این حال اگر گردشگری به صورت مستقل به این جزیره سفر کند، می‌تواند در تورهای مخصوص خلیج شیرهای دریایی که توسط پارک‌های ملی استرالیای جنوبی ارائه می‌شود، ثبت نام کند.

تالاب پانتانال (Pantanal)، برزیل

تالاب پانتانال در برزیل

در حالی که معمولا جنگل‌های بارانی آمازون و رودخانه لیمویی رنگ و معروف آن بیشترین توجه علاقمندان طبیعت ‌گردی و مشاهده‌ی حیات وحش برزیل را معطوف خود کرده است، بی‌اغراق تالاب پانتانال بهترین مکان برای مشاهده‌ی نزدیک حیات وحش باشکوه آمریکای جنوبی است، تالابی که به عنوان بزرگ‌ترین تالاب استوایی جهان شناخته می‌شود. پانتانال یکی از خوش منظره‌ترین تالاب‌های دنیا است که در عین حال به تراکم شگفت‌انگیز حیات وحش خود می‌بالد.

تالاب پانتانال در برزیل

با توجه به اقلیم غالب این تالاب، بهترین راه برای مشاهده حیات وحش تجربه کشتی‌های کروز فعال در مسیر رودخانه است. در واقع رودخانه اینجا حضوری پررنگ داشته و سدی طبیعی بین مردم و حیات وحش ایجاد کرده است. به این معنی که قایق‌ها می‌توانند به قدر کافی به حیوانات نزدیک شوند، بی‌آنکه به آنها صدمه زده یا برای‌شان ایجاد مزاحمت کنند.

تالاب پانتانال بهترین نقطه جهان برای تماشای تعدادی از گونه‌های در معرض خطر همچون سمورهای غول پیکر، جگوار، خوک خرطوم دراز آمریکایی، مورچه خوارهای غول پیکر و طوطی ماکائو سنبلی است.

تالاب پانتانال در برزیل

اگر قصد شما از بازدید این منطقه تماشای جگوارهای خوش آب و رنگ است، حتما از یک راهنمای محلی باتجربه که به خوبی به مسیرهای گوناگون این منطقه آشنا است، کمک بگیرید.

فلات تبت (Tibetan Plateau)، چین

چمنزار روئه گای در فلات تبت

فلات تبت که با نام فلات هیمالیا هم شناخته می‌شود، فلاتی مرتفع در بخش مرکزی و شرق آسیا و به ویژه چین است. با توجه به ارتفاع ۴.۸ کیلومتری آن از سطح دریا، این فلات با نام بام جهان نیز به شهرت رسیده و به عنوان مرتفع‌ترین فلات جهان شناخته می‌شود.

چمنزار روئه‌گای در اصل به عنوان یک مقصد حیات وحش معرفی نشده است، در واقع این منطقه کلا آنچنان معروف و شناخته شده نیست. اما این مسئله چیزی از زیبایی‌های آن کم نمی‌کند. این منطقه مرتفع جمعیتی پراکنده داشته و در مناطق شمالی و دورافتاده استان سیچوآن در چین واقع شده است. در اصل این چمنزار خوش رنگ و لعاب در لبه فلات تبت واقع شده و حسی خاص را به بینندگان منتقل می‌کند، گویی اینجا مرز نهایی و آخرین منطقه قابل سکونت این نواحی است.

چمنزار روئه گای در فلات تبت

از ابتدا نوماد (nomad) یا همان عشایر تبتی در این منطقه سکونت داشتند، چمنزاری سرسبز، وسیع و مرتفع که در دامنه کوه‌های هیمالیا واقع شده است. از سوی دیگر چشم‌اندازهای چمنزار روئه‌گای به شدت مهیج و تماشایی است و حیات وحش ساکن این منطقه را شاید به ندرت بتوان در دیگر نقاط  مشاهده کرد. اینجا بهترین مکان برای تماشای گربه‌های کوهستانی چین است، گربه‌ای به شدت نادر که اطلاعات اندکی در مورد زندگی آن در حیات وحش در دست است. از سوی دیگر در این منطقه حضور حیوانات دیگری همچون گربه پالاس (Pallas’s cat)، گرگ‌های تبتی، روباه، موش خرمای کوهی و صدها خرگوش بی‌دم (pikas) مشهود است که این آخری از قضا شکار مورد علاقه‌ی گربه‌ها است.

گربه پالاس

بهتر است برای لذت بردن بیشتر از گشت و گذار در این منطقه و تماشای حیوانات حتما با سراغ راهنمایان و تورهای محلی بروید.

پارک ملی کینگ کِرَکِن (Kaeng Krachan National Park)، تایلند

پارک ملی کینگ کرکن در تایلند

پارک ملی کائنگ کراچان در ۱۲ ژوئن سال ۱۹۸۱ در کشور تاینلد تأسیس شد. این پارک تماشایی در منطقه‌ای به وسعت ۲.۹۱۴ کیلومتر مربع گسترده و در نزدیکی مرز این کشور با میانمار و در هفتاد کیلومتری شهر هواهین (Hua Hin) واقع شده است.

در بخش‌های شمالی و جنوبی پارک حضور جنگل‌های سرسبز بارانی به خوبی مشهود است. در مجموع اینجا را باید بزرگ‌ترین پارک ملی تایلند و یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای حیات وحش دیدنی و شگفت‌انگیز این منطقه دانست.

دو محوطه‌ی اصلی پارک که مخصوص برپایی کمپ آماده شده یکی در دامنه کوه و دیگری برفراز آن قرار دارند. درختان میوه بزرگ و کهنسال کمپ پایینی باعث جلب توجه یک تنوع شگفت‌انگیز و تماشایی از حیات وحش این منطقه شده که بیننده را مبهوت خود می‌کند. در اینجا میمون‌های برگ عینکی (dusky leaf monkeys)، سنجاب‌های بزرگ، منقار شاخی آسیایی و رنگارنگ (hornbill) و نیز طیف گسترده‌ای از پرندگان خوش رنگ و لعاب قابل مشاهده هستند.

پارک ملی کینگ کرکن در تایلند

در واقع تنوع حیات وحش این منطقه به اندازه‌ای است که تنها یک روز صبح در میان درختان این پارک به اندازه‌ای با گونه‌های مختلف جانوری مواجه می‌شوید که شاید در طول یک هفته در دیگر نقاط تایلند قابل مشاهده نباشند. اما این تنها داستان خودنمایی حیات وحش در طول روز است، در حالی که با فرا رسیدن شب، این بار جانوران شب زی حضور خود را به رخ می‌کشند. در اینجا است که شاهد رفت و آمد جوجه تیغی مالایی و گربه زباد معمولی و نقاب‌دار هستیم که غیرمنتظره به کمپ‌ها سر می‌زنند.

پارک ملی کینگ کرکن در تایلند

اما از طرف دیگر پارک کینگ کرکن به عنوان محلی ایده‌آل برای تماشای پرندگان و پروانه‌ها به شهرت رسیده است. بیش از ۴۲۰ گونه از پرندگان در گوشه و کنار این پارک مشاهده می‌شوند که در مقام مقایسه با هر پارک ملی دیگر در تایلند، رقمی قابل توجه به شمار می‌رود. به علاوه ۵۷ گونه شناخته شده از پستانداران و ۳۰۰ گونه پروانه نیز بخشی از حیات وحش این پارک منحصربفرد را تشکیل می‌دهند.

پارک ملی کینگ کرکن در تایلند

معمولا آژانس‌های مسافرتی محلی همچون «Tontal Travel»، با برگزاری تورهای حیات وحش سه روزه، شانس مسافران برای لذت بردن از این همنوایی دلپذیر با حیات وحش را دو چندان می‌کنند.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این گشت و گذار مجازی نیز برای شما سرگرم کننده بوده باشد. راستی اگر قرار باشد برای بازدید حیات وحش سفری به گوشه و کنار جهان داشته باشید، کدام کشور و جاذبه‌هایش توجه شما را بیشتر مجذوب خود کرده است؟ حتما نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Matadornetwork

دیدگاه