معرفی دریاچه اوان به عنوان پربازدیدترین اثر طبیعی استان قزوین

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۵
معرفی دریاچه اوان به عنوان پربازدیدترین اثر طبیعی استان قزوین

با ساماندهی منظره دریاچه اوان در الموت شرقی و افزایش ورود گردشگر به این منطقه، این جاذبه طبیعی به عنوان پربازدیدترین اثر طبیعی استان قزوین شناخته شد.

محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، گفت که براساس بررسی‌های انجام شده، دریاچه اوان در الموت شرقی به‌عنوان پربازدیدترین اثر طبیعی استان شناخته شد.

محمدعلی حضرتی‌ها با بیان اینکه گردشگران زیادی از داخل استان و نقاط مختلف کشور در فصول مختلف سال از این مکان طبیعی زیبا بازدید می‌کنند، افزود:

امسال با صرف ۱۱ میلیارد ریال اعتبار طرح ساماندهی منظره این دریاچه در ساحل شرقی با توجه به این موضوع در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد.

به گفته ایشان نصب سکو برای دید بهتر گردشگران نسبت به دریاچه و احداث پارکینگ و همچنین ساخت سرویس‌های بهداشتی از جمله کارهای صورت گرفته در این طرح بود.

حضرتی‌ها یادآور شد که سرویس های بهداشتی احداث شده در جوار دریاچه به لحاظ فنی به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که با برخورداری از خروجی فاضلاب جدا کوچک‌ترین مشکل زیستی محیطی را برای این مکان زیبای طبیعی ایجاد نمی‌کنند.

به گفته وی، نصب سنگ فرش در حاشیه ساحل شرقی دریاچه اوان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص زیرساخت‌های اقامتی این دریاچه نیز گفت:

با توجه به اینکه دریاچه اوان در گرداگرد چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد قرار دارد، گردشگران در حوزه اسکان با مشکل روبرو نیستند؛ چون اقامتگاه‌های گردشگری روستایی و خانه مسافر در این روستاها موجود است.

به گفته ایشان وجود این دریاچه در منطقه الموت رونق خوبی را نیز به گردشگری روستایی قزوین بخشیده است.

دریاچه اوان در ۸۵ کیلومتری شمال قزوین واقع شده که در ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و عمیق‌ترین بخش آن ۵٫۷  متر عمق دارد.

این دریاچه با بیش از ۷۰ هزار مترمربع مساحت از محیط پیرامونی خود آبی دریافت نمی‌کند و چشمه زلالی که از کف دریاچه می‌جوشد، تنها منبع تغذیه آب این دریاچه است.

دریاچه اوان در بهار و تابستان محل ماهیگیری، قایق سواری و در پاییز مامن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز و مرغابی است و قابلیت ورزش‌های زمستانی را با توجه به سرمای هوا و یخ زدن سطح آب، در زمستان دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه