راهنمای خرید کیسه خواب مناسب سفر

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
راهنمای خرید کیسه خواب مناسب سفر

کیسه‌ خواب یکی از تجهیزات اصلی سفر بوده که نقش زیادی در تامین راحتی ما دارد و انتخاب یک کیسه خواب مناسب باعث می‌شود حتی در طبیعتی خشن خواب راحتی داشته باشد.

وقتی قصد سفر به مکانی طبیعی دارید که حتی در اوج تابستان هم شب‌های سردی دارد، کیسه خواب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل سفر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برخی از افراد به خاطر اینکه کیسه خواب فضای زیادی اشغال می‌کند و در آن راحت نیستند، از خرید آن اجتناب می‌کنند؛ اما یک کیسه خواب مناسب و باکیفیت این معایب را ندارد. در ادامه با آموزش نحوه خرید یک کیسه خواب مناسب همراه ما باشید.

کیسه خواب

ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که کیسه‌خواب مناسب برای کمپ زدن و کوله‌گردی با هم تفاوت دارند؛ کیسه‌خواب‌های مناسب برای کمپ زدن فضای کافی دارند و راحت هستند؛ اما کیسه‌خواب‌های مناسب کوله‌گردی سبک هستند و بیشتر برای محافظت افراد در برابر هوای سرد طراحی شده‌اند.

انتخاب صحیح نوع کیسه خواب

کیسه خواب

توصیه می‌کنیم چنانچه قصد دارید کیسه‌خوابی داشته باشید که هم برای کمپ‌زنی و هم برای کوله‌گردی مناسب باشد، نوعی را انتخاب کنید که بیشتر مناسب کوله‌گردی و سبک باشد تا هنگام حمل آن روی دوش خود اذیت نشوید.

انتخاب کیسه خواب مناسب بر اساس میزان تحمل دما

کیسه خواب

هر فردی می‌خواهد در هوای سرد در کیسه‌خواب خود کاملا گرم باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم کیسه خوابی را انتخاب کنید که حتی در دمایی کمتر از حداقل دمای ممکن مورد نظر شما باز هم شما را کاملا گرم نگه دارد. کیسه‌خواب‌های تابستانی تا دمای منفی ۱، کیسه‌خواب‌های سه فصل از دمای منفی ۱ تا دمایی در حدود منفی ۹٫۵ درجه و کیسه‌‌خواب‌های زمستانی تا دمایی در حدود منفی ۹٫۵ درجه و کمتر از شما در برابر سرما محافظت می‌کنند.

کیسه خواب

با مشاهده میزان متوسط دمای قابل تحمل درج شده روی یک کیسه‌خواب، می‌توانید آن را با کیسه‌خواب‌های دیگر مقایسه کنید. در ضمن شاخص‌های دیگری نیز برای تعیین کیفیت یک کیسه خواب وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به میزان مقاومت آن در برابر رطوبت و باد اشاره کرد. در هنگام انتخاب کیسه‌خواب باید عواملی همچون نوع لباس خود در هنگام خواب، تشک مورد نظر شما و میزان سوخت‌و‌ساز بدنتان را هم در نظر بگیرید.

انتخاب کیسه خواب بر اساس شکل

کیسه خواب

کیسه‌های خواب در اشکال متفاوتی عرضه می‌شوند که نقش مهمی در راحتی آن دارند؛ بهترین روش برای کسب اطمینان از راحتی کیسه‌خواب، خوابیدن در آن است. متداول‌ترین نوع کیسه‌خواب‌ها معمولا مستطیل هستند و این نوع کیسه‌خواب برای کمپ‌زدن نیز مناسب هستند؛ زیرا فضای نسبتا زیادی دارند و کاملا راحت هستند.

انواع کیسه خواب بر اساس شکل به شرح زیر است:

کیسه خواب

مستطیل: این نوع کیسه‌خواب فضایی کافی برای دست و پاها دارد و می‌توانید دست‌ها و پاهای خود را به راحتی در آن بکشید؛ حتی می‌توانید زیپ آن را کاملا باز کنید و از آن مثل یک تشک راحت استفاده کنید.

کیسه خواب نیمه مستطیل

نیمه مستطیل: این نوع کیسه خواب ظاهری شبیه بشکه دارد و اشکال متفاوتی دارد. این نوع کیسه‌خواب هم راحت است و هم شما را گرم می‌کند.

کیسه خواب

مومیایی شکل: این نوع کیسه‌خواب‌ها مانند مومیایی به نظر می‌رسد و برای کاهش وزن و افزایش مقاومت آن در برابر سرما به این شکل طراحی شده است. این نوع کیسه‌خواب مانند قنداق دور بدن شما می‌پیچد!

کیسه خواب دوقلو

کیسه‌خواب دوقلو: این نوع کیسه‌خواب برای دو نفر کاملا مناسب است. همچنین می‌توانید برای خوابیدن در کنار هم از کیسه‌خواب‌های مستطیلی که قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند، استفاده کنید؛ البته باید برند و مدل هر دو کیسه‌خواب یکی باشد. در ضمن زیپ یکی از کیسه‌‌خواب‌ها باید در سمت چپ و دیگری در سمت راست باشد تا هنگامی که در آن‌ها خوابیدید، بتوانید آن‌ها را ببندید.

کیسه خواب کودکان

کیسه‌خواب مخصوص کودکان: این نوع کیسه‌خواب‌ها نسبت به انواع معمولی خود کوتاه‌تر، کوچک‌تر و راحت‌تر بوده و دارای انواع متنوع‌تر با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

انتخاب کیسه‌خواب بر اساس نوع مواد داخل آن به عنوان عایق

کیسه خواب

کیسه‌خواب‌ها برای عایق شدن در برابرسرما یا با مواد مصنوعی پر می‌شود یا مواد طبیعی. در ادامه مزایای هر دو نوع کیسه‌خواب را بیان می‌کنیم. کیسه‌خواب‌هایی که با مواد طبیعی پر می‌شوند مقرون‌به‌صرفه‌ هستند، مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند، سریع‌تر خشک می‌شوند و حساسیت‌زا نیستند.

کیسه‌خواب‌هایی که با مواد مصنوعی پر می‌شوند سبک وزن هستند، در برابر هوای خشک و سرد عملکرد بسیار خوبی دارند، در محیط‌های مرطوب در برابر آب مقاوم هستند، برای بسته‌بندی راحت‌تر به‌ راحتی کوچک و فشرده می‌شوند و در نهایت ماندگاری زیادی دارند. این نوع کیسه‌خواب برای چند سال شکل و مقاومت بالا در برابر سرما را حفظ می‌کند.

برخی از برندها برای تامین مواد طبیعی محصولات خود از پر پرندگانی مانند اردک و غاز که پر نرمی دارند، استفاده می‌کنند؛ البته برخی از آن‌ها این کار را کاملا کنترل‌شده انجام می‌دهند و آسیبی به این پرندگان نمی‌زنند. در صورت انتخاب کیسه‌خوابی با مواد طبیعی برای جلوگیری از فراگیر شدن آسیب دیدن این پرندگان، کیسه خوابی را انتخاب کنید که برچسب RDS یا TDS داشته باشند.

دیگر ویژگی‌های ضروری یک کیسه‌خواب مناسب

برخورداری از پوشش بیرونی برای محافظت بهتر مواد عایق کیسه‌خواب در برابر رطوبت و آب

کیسه خواب

همانطور که گفتیم کیسه‌خواب‌ها مواد عایقی دارند که آن‌ها را گرم و نرم می‌کند. برخی از کیسه‌خواب‌ها دارای پوشش بیرونی از جنس پلیمر یا نایلون هستند، که از مواد داخل آن‌ها در برابر آب و رطوبت محافظت می‌کند.

برخورداری از کلاه

کلاه کیسه خواب

اگر کیسه‌خواب کلاه داشته باشد و هنگام خواب آن را روی سر خود بکشید، قطعا هوای سرد کمتری به داخل آن نفوذ می‌کند.

برخورداری از چند زیپ

زیپ کیسه خواب

اگر کیسه‌خواب چند زیپ داشته باشد، بهتر می‌توانید میزان ورود و خروج هوا به آن را کنترل کنید. در ضمن در برخی از کیسه‌خواب‌ها برای جلوگیری از گیر کردن یا خراب شدن زیپ‌ها، روی آن‌ها یک محافظ یا پوشش قرار می‌گیرد.

برخورداری از جیب کناری

جیب کیسه خواب

در کنار برخی از کیسه‌خواب‌ها جیبی وجود دارد که می‌توانید اشیای کوچکی مثل ساعت جیبی را در آن قرار دهید.

لوازم جانبی

کیف کیسه خواب

کیف: با گذاشتن کیسه‌خواب در کیف فضای کمتری اشغال می‌شود و حمل آن هم راحت‌تر می‌شود.

کیف نگهداری کیسه خواب

کیف نگهداری: برخی از کیسه‌خواب‌ها علاوه بر کیف اصلی خود کیف دیگری نیز دارند که به منظور نگهداری طولانی‌مدت و محافظت از مواد عایق آن استفاده می‌شود. این کیف‌ها معمولا توری یا کتانی هستند.

روکش کیسه خواب

روکش: یک روکش نرم باعث می‌شود کیسه‌خواب نرم باقی بماند و هم گرمای بیشتری در خود حفظ کند.

مطالب مرتبط:

منبع rei

دیدگاه